handdator

Visa fullständig version : Känna fettförbränning

formula4shape
2006-07-05, 16:04
Läste på ett annat forum där det diskuterades kring att "känna" vart kroppen bränner fett. Där sades det att om man nyper på ett område där fett finns och masserar fettcellerna mellan fingertopparna känner man ibland små hårdare "kulor/fettceller" och det betyder att cellerna här håller på att förminskas (dvs fettförbränningen är aktiv i området). Det hela gör att personer kan känna när fettförbränningen går från t.ex. överarmarna till nedre delen av magen etc (vilket då borde fungera som en liten motivationshöjare när man väl har kunskapen om fenomenet).
Hittade ingen direkt tråd om detta så tänkte bara ta upp saken och fråga ifall detta stämmer?

mangemani
2006-07-05, 16:24
klämmer som fan,kan väl inte direkt säga att jag känner nå "hårda kulor" i fettet,men mer som små "klumpar"(vilket jag känner efter typ nån sekunds masserande.
gör fan ont efter en stunds klämande.

formula4shape
2006-07-05, 16:29
klämmer som fan,kan väl inte direkt säga att jag känner nå "hårda kulor" i fettet,men mer som små "klumpar"(vilket jag känner efter typ nån sekunds masserande.
gör fan ont efter en stunds klämande.

Klumpar/kulor ja vad man nu kan kalla det :)
Men dessa klumpar känner du på olika ställen från period till period tydligen och jag tycker att det verkar stämma.

mangemani
2006-07-05, 16:50
wow,om detta stämmer så ligger det nog nånting i det du säger,alltså att det ger en motivationskick.

väntar på svar...

nutz
2006-07-05, 17:19
Högst tveksamt, va?

formula4shape
2006-07-05, 19:08
Högst tveksamt, va?

Ingen verkade direkt tveksam där jag läste det, och tråden fördes av personer som tävlar. Men det känns som att inte speciellt många vet om fenomenet (om det nu finns någon sanning i det hela) så det skulle vara intressant att höra från någon av kolos gurus *popcorn* waiting..

userfriendly
2006-07-05, 19:12
asså, jag har ju "kulor" i mitt fett överallt, men jag blir bara fetare o fetare *rolleyes*

nutz
2006-07-05, 19:37
Har vart en tråd uppe om detta förr.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11136

mangemani
2006-07-05, 20:59
kommer att vakna upp med blåmärken över hela kroppen imorgon misstänker jag,men för mej är det runt armarna som detta är mest,en hel del runt innersidan på låren och allt för lite på magen.

jaja,efter att ha läst tråden som nutz länkade till och om det nu stämmer,så fick man sej nu en rätt så rejäl motivations boost.

men stämmer verkligen det där med löst fett?
har märkt att dom perioder jag käkar mycket kolhydrater så blev fettet hårdare och fastare,men dom perioder som jag käkade mer fett så blev det lösare.
har det inte med det att göra?

Cerberus
2006-07-05, 21:35
grymt coolt om det är sant, men det spelar egentligen ingen roll i praktiken, tror man på det så kan det va en motivations-ökande grej att göra.

formula4shape
2006-07-06, 01:25
grymt coolt om det är sant, men det spelar egentligen ingen roll i praktiken, tror man på det så kan det va en motivations-ökande grej att göra.

Haha jo men stämmer det inte kan det ju gå i motsatt riktning när man istället aldrig får dessa klumpar :D .... depression!

formula4shape
2006-07-06, 01:26
asså, jag har ju "kulor" i mitt fett överallt, men jag blir bara fetare o fetare *rolleyes*

Muskler :cool:

jewzie
2006-07-07, 07:13
Menar du överallt på kroppen då? Jag har på armarna och på magen.. men på armarna ska det tydligen vara bindväv tyckte jag någon skrev.. men på magen så tror jag att det är komprimerade måltider som har lagrats där när man har ätit för mycket och inte kan tas bort på annat sätt än deff. :D

Absinteh
2006-07-07, 09:26
Detta låter väldigt väldigt konstigt.
"Bättre är när du börjar känna fettkulorna"
Dessa känner jag hela tiden :O?!

jewzie
2006-07-07, 10:24
Detta låter väldigt väldigt konstigt.
"Bättre är när du börjar känna fettkulorna"
Även på låg %bf eller?

formula4shape
2006-07-07, 17:35

Knappast över hela kroppen, jämnför ett ställe med mindre fett mot ett mer mer och känn på samma ställe vid två olika tillfällen med några veckors mellanrum.

formula4shape
2006-07-07, 17:37
Har vart en tråd uppe om detta förr.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11136

Riktigt gammal tråd. Blev inte direkt klokare av den heller :)
Vart har vi svaren från t.ex. Grub ? Någon måste ju ha koll på detta..