handdator

Visa fullständig version : Benböj med stången högt upp på nacken!?

Vic
2002-12-24, 10:38
Har nyligen bytt teknik i benböjen. Jag har bla börjat placera stången högt upp på trapsen. Jag undrar nu om någon har något tips att ge, Jag får nämligen otroliga blödningr i huden efteråt. Verkligen något av det värre jag sett, inga små rispor utan snarare kraftigt blodsprängda blåmärken med cirka 5cm i radie

God Jul
V

Åse Columbus
2002-12-24, 11:15
Ytliga blodkärl......

Kanske inte det bästa.....å andra sidan så får jag o Massivf såna ibland.

Det gör nog de flesta.....men du kanske ska lägga ner stången på ett område som har lite skydd av mer muskel.

bara en tanke...

Officer
2002-12-24, 11:48
Varför fan placerar du stångjäveln hööögt up?
Det belastar ju bara nacken/ryggraden onödigt mycket.

Som Åse säger så placera stångjäveln där det finns mest muskler, dvs vid trapzen. Koncentrera dig ordentligt innan varje set och placera stången ordentligt innan du börjar böja, så ska du inte behöva ha _onödigt_ ont under setet.

Allan
2002-12-24, 12:53
I vanlig ordning är det inte så enkelt. Det finns absoluta fördelar med att placera stången högt upp. Men nu hägrar julbordet så jag ber att få återkomma...

allan

AnderssoN
2002-12-24, 14:52
Man kan väl linda in stången med en handduk eller något? Då kanske man inte får så stora blödningar under huden.

Arne Persson
2002-12-24, 15:39
Vaddå handduk???? Vira in stången????

Karl_alfred
2002-12-24, 16:13
själv har jag en sån där blå rulle på stången men får ändå sådanadär rispor över hela axelpartiet. Brukar vara borta dagen efter.

Officer
2002-12-24, 16:21
Det ska tamefaan göra lite ont när man kör tunga knäböj... Jag förstår att det kan vara hardcore utan någon som helst linda/mjukkudde runt stången men alla har inte tillräckligt mycket muskler och uthållighet för att stå ut med att 150+ kg stång ligger på nacken medans man ska köra några flertal repetitioner.

Använd bara en jävla "nackkudde" som finns tillgängligt på alla gym... nästan. Men dom har en tendens av att rulla ner bakom ryggen om man inte placerar den ordentligt först innan man börjar böja!

-xR-
2002-12-24, 22:15
Vart kan man köpa en sådan nackkudde och var kan de kosta? Tränar på ett budget gym som har det jag behöver men inte sådan här lyx :)

Åse Columbus
2002-12-24, 22:27
prova nutrition outlet

Göteborg
Kungsgatan 4
031-3391852

Tis - Fre 11.00 - 18.00
Lör 10.00- 15.00

om de inte har kanske de kan tipsa

ÅC

Lillgrabben
2002-12-25, 11:58
Lägger man stången rätt gör det inte ont i axlarna / nacken att köra knäböj.........

Lord_X
2002-12-25, 13:17
Placera inte stången där då. *duuuuuuuuuhhhh*!!

-AG-
2002-12-25, 15:54
Jag vet inte om jag tycker att det gör ont att ha stången varken lågt eller högt. Det är nog en vanesak, möjligen kanske det har lite att göra med hur man är konstruerad.

Vic
2002-12-25, 19:46
tackar så mycket för uppmärksamheten!

Poängen är den att stången skall vara placerad högt upp!! HAr kört med stången på det "vanliga" stället så länge jag tränat men nu skall jag sluta upp med dom fjollerierna :D Det är inte smärta som är problemet utan blodutjutningarna efteråt.

Och, javisst kan jag utstå lite blodrispor över trappsen men det här är något helt annat. (kudde eller inlindning kommer inte på frågan, riktigt så enkelt är det tyvär inte)

Men jag antar att det inte finns så mycket annat att göra än å bygga på trappsen ytterligare :( och stå ut med lite brutala köttsår en tid framöver.

Mvh

matrix
2002-12-25, 20:03
Originally posted by Vic
Poängen är den att stången skall vara placerad högt upp!!
Varför det?

Vic
2002-12-25, 23:07
- Det blir enklare att koppla bort ryggen, benägenheten att luta sig fram i bottenläget minskar.

- Jag får det lättare komma ner djupt.

- Skaderisken anser jag minskar eftersom att man kan kontrollera vikten betydligt bättre (den blir nämligen 15-30kg lättare)

Det är mina egna åsikter, det finn säkert mer att nämna. Kan bara säga att den ger ett grymt tryck i quadsen. Tidigare körde jag med stången långt ner på bakre deltan och ett brett avstånd mellan fötterna. Fast nu kör jag tvärt om, nästan smalare än höftbredd mellan föterna och stången högt upp nacken. Ytterst försikgt i den exentriska fasen och sen panga upp stången tills knäna nästan är helt utsträckta. Och sen om igen. Tunga böj är för småpojkar säger jag bara:D

matrix
2002-12-25, 23:22
Hur högt upp med stången snackar vi? Är det uppe på nackkotorna?

Vic
2002-12-26, 10:49
Jag kör med stången så högt upp som möjligt, nacken mot stången som vilar på trapezius

Lord_X
2002-12-26, 11:27
Skönt i nacken?

Fredszky
2002-12-26, 14:09
jag kör på bakre deltan, fötterna ca axelbrett.. funkar kanon för mig.. varför ska man ha upp den på nacken för?? känns instabilt!! ..tycker jag i alla fall

Fredszky
2002-12-26, 14:10
Vic >> vad menar du att det blir 15-30 kg lättare? att man drar av det från stången när man kör på nacken eller vadå........

Vic
2002-12-27, 18:43
Skrev lite otydligt där. Jag blir tvungen att lasta av 20kg. Har hört vissa som behöver lasta av mer, andra mindre.

Varför det känns bättre med stången uppe på nacken kan jag tänka mig beror på att jag är stel i vissa muskler. Självklart ska man köra så som det känns bäst, men ibland så vet man inte vad som fungerar bäst även om man tror det. Och om man prioriterar en ökad vikt på stången framför en centimeter på måttbandet så finns det nog ingen andledning att köra med stången högt upp på nacken

Mvh

PDS
2002-12-31, 16:23
med stången placerad långt ner ,man böjer överkroppen automatiskt mera framåt för att få balans och man jobbar då mera med röv och höffter och blir betydligt starkare därför kör styrkelyftarna så här.

med stången placerad längre upp på trapz så blir övningen mera "upprätt" och det tar mera på framsida lår = bygger grövre ben istället för röv,blir mer som att köra med stången framför på axlarna.

det gör bara ont i början man vänjer sig fort :thumbup:

-xR-
2003-01-01, 14:40
Är frontböj att rekommendera? Fördelar/Nackdelar?

Tjockisen
2003-01-01, 15:06
Sadister. Finns väl verkligen inte någon som helst fördel med att inte använda skydd om man nu får märken av det?

250cc
2003-01-01, 15:25
Originally posted by -xR-
Vart kan man köpa en sådan nackkudde och var kan de kosta? Tränar på ett budget gym som har det jag behöver men inte sådan här lyx :)

Ta en sån som sitter på styret på BMX cyklar. ;)

Lillen79
2003-01-02, 01:26
Orkar inte läsa hela inlägget men säkerligen har något påpekat att du bör träna upp dina trapz för att få mer muskler att lägga vikten på. Dock är det ju inget som säger att du slipper dessa blödningar, möjligen blir det behagligare att väl ha en tung vikt på "nacken".

Själv tränade/tränar jag mest styrkelyft så stången hamnade rätt långt ner på trapzen för min del. Dock gjorde jag illa mig i bröstet i somras, fortsatte träna tills bristningen läkt. Problemet var att jag var tvungen att ändra utförandet på vissa övningar för att skona bröstet (när det kändes som något rev i tyg när vikten landade på mitt bröst så var man inte så mallig efter). Detta i sin tur slet på min vänstra axel istället och knäböjen blev lidande. Numera kan jag inte ha stången långt ner eftersom brytningen påfrestar axeln alldeles för mycket (som jag troligen tränat sönder i hopp om att skona bröstet). Därför lägger jag numera stången skapligt högt upp. Både bra och dåligt, belastningen bli högre då man är van att luta ryggen aningen framåt, fast å andra sidan växer benen mer. :D

Nu blev det ju aningen rörigt men jag hoppas ni förstod vad jag menade.

//Lillen