Visa fullständig version : Ni som deffar/deffat
Jag är nyfiken på några detaljer med era dieter. Inte bara ni som deffar precis nu utan de som har tidigare dieter i acceptabelt färskt minne får gärna bidra. :)
** Kroppsvikt.
** Netto-energiintag i förhållande till kroppsvikt (om ni minskat den efterhand som ni tappat vikt), dvs hur mycket energi ni får/fick i er varje dag när träning och allt är borträknat.
** Energifördelning (E% Protein/Fett/Kolhydrater)
** Kroppsvikt.
Startvikt 93kg vikt idag 83kg.
** Netto-energiintag i förhållande till kroppsvikt (om ni minskat den efterhand som ni tappat vikt), dvs hur mycket energi ni får/fick i er varje dag när träning och allt är borträknat.
Får i mig ungefär 1750kcal per dag och förbrukningen ligger på 2500kcal.
Protein: 200-300g, Fett: 30-75g, Kolhydrater: 50-150g
** Kroppsvikt.
Nu c:a 66kg. Startade på 74 och ska fortsätta ett tag till. (Flicka 173cm).
(?) Äter c:a 1300-1600/dag. Bränner förmodligen 1900-2300/dag enliget diverse uträkningar.
** Energifördelning (E% Protein/Fett/Kolhydrater)[/QUOTE]
25E% Fett, 40E% Protein, 35E% Kolhydrat.
blekfet2
2006-07-05, 10:44
deff "pågår"
startvikt: 88kg
nu: 77kg
äter 2000kcal dagligen träningsdag (förbrukning på ungefär 2300kcal vila)
fördelning:
40%P , 30%K , 30%F
Den är i och för sig avslutad pga intresse och orka men;
** Kroppsvikt.
Start:101kg
Nu 90kg
Skulle behövas yttligare 10kg för en ultimate ripp, får bli nästa sommar.
ca 3300kcal (i början) La mig på 2200kcal och vissa dagar 2000kcal.
200-250g protein 50-80g fett 150-200g kolhydrater
Detta var självklart inte optimalt men gick ner 11kg i alla fall!
Edit, ska dock dra igång med deffen igen i augusti, så jag går ner 5-8kg extra pga tatuering.
Startvikt 114kg
Slutvikt 100kg
Energibehov = 3800-4800Kcal per dag beroende på träningens uppläggning. antaget snitt 4300Kcal/dag.
Energiintag = Först 3400, sen 3200, sen 3000-2800. Dock mer under hårda träningsdagar.
Energifördelning = 200-250g protein, 70-90g fett, 300-400g kolhydrat
(Kcal% cirka 30, 25, 45)
Viktnedgången var inte väldigt stadig eftersom seriösiteten under deffningens period var mycket varierande :P
Såg iaf till att få i mig minst 25-30g protein var tredje/fjärde vaken timma plus 30-40g protein precis innan läggdags.
försökte vara så optimal med styrketräningen och kost i samband med styrketräningen för att på så vis höja proteinbalansen genom att få högre stimulerad proteinsyntes.
Försökte även att ha minimal proteinnedbrytning genom att ha sådan "jämn" kost som möjligt, alltså sträva efter att få i mig t.ex. minst 300Kcal var tredje timma, inga stora blodsockerfall...
I övrigt, hård styrketräning, mycket vila, håll humöret uppe.
Kroppsvikt: 87-82kg.
Energiintag: 2600kcal vid deffens start 2100kcal vid slutet. Gissar att jag hade en genomsnittlig förbrukning på ca 3200kcal på en träningsdag.
Energifördelning: ca 35% protein, 30% fett 35% kolhydrater vid 2600kcal och så drog jag ner på kolhydraterna lite varannan vecka ungefär tills jag hade uppdelningen 40% protein, 35% fett och 25% kolhydrater vid 2100kcal.
Körde ätardag en gång i veckan också, blev en hel del grisätardagar som man ångrade på slutet med både alkohol och alldeles för mycket mat. Nästa gång jag deffar ska jag verkligen försöka hålla mig under någorlunda kontroll på ätardagarna men det är så förbannat svårt om man väl börjar ta något onyttigt.
Tror jag övergjorde kardion ett tag också, cyklade 2mil varje morgon ett tag men gick inte ner nämnvärt i vikt sen när jag slutade med det fick jag både mer energi och vikten började ramla av mig igen.
Så mitt tips är ifall du börjar känna dig orkeslös och inte går ner i vikt testa att ta det lite lugnt med kardion några veckor och se vad som händer :)
Kroppsvikt: 87-82kg.
Energiintag: 2600kcal vid deffens start 2100kcal vid slutet. Gissar att jag hade en genomsnittlig förbrukning på ca 3200kcal på en träningsdag.
Energifördelning: ca 35% protein, 30% fett 35% kolhydrater vid 2600kcal och så drog jag ner på kolhydraterna lite varannan vecka ungefär tills jag hade uppdelningen 40% protein, 35% fett och 25% kolhydrater vid 2100kcal.
Körde ätardag en gång i veckan också, blev en hel del grisätardagar som man ångrade på slutet med både alkohol och alldeles för mycket mat. Nästa gång jag deffar ska jag verkligen försöka hålla mig under någorlunda kontroll på ätardagarna men det är så förbannat svårt om man väl börjar ta något onyttigt.
Tror jag övergjorde kardion ett tag också, cyklade 2mil varje morgon ett tag men gick inte ner nämnvärt i vikt sen när jag slutade med det fick jag både mer energi och vikten började ramla av mig igen.
Så mitt tips är ifall du börjar känna dig orkeslös och inte går ner i vikt testa att ta det lite lugnt med kardion några veckor och se vad som händer :)
Kan för mycket kardio vara dåligt för deffen eller vad menar du?
Kan för mycket kardio vara dåligt för deffen eller vad menar du?
Svar ja. Är ju inte bra om du tar ut all din energi på kardio när det är på gymmet den gör mest nytta. Sen kan man väl bli övertränad också om man kört på för hårt med kardion och ligger på energiunderskott, kroppen får svårare att återhämta sig.
Svar ja. Är ju inte bra om du tar ut all din energi på kardio när det är på gymmet den gör mest nytta. Sen kan man väl bli övertränad också om man kört på för hårt med kardion och ligger på energiunderskott, kroppen får svårare att återhämta sig.
enligt mig både rätt och fel.
Under deffen ligger du på energiunderskott(bör ligga) OAVSETT om du tittar på TV, styrketränar eller är ute o springer. Dock håller jag med om att 2 mil cykel per dag är extremt overkill.
sålänge man inte blir övertränad eller går in i väggen, är "så mycket" cardio du pallar bra enligt mig. Ett mellanting är väl det bästa.
Med mer cardio = högre kcalbehov
Högre kcalbehov = får äta mer
Äta mer = får i sig mer näringsämnen + man slipper gå hungrig.
+man slipper oroa sig att man får i sig för lite energi.
+man kan inte dra ned på proteinet även om man äter mindre, så det är ofta de primära energikällorna som drabbar (Kolhydrater, Fett) så man blir mer orkeslös om man äter för lite.
Styrketräningen i sig är inte speciellt energiförbrännande, det är där cardion kommer in. Kom ihåg att variera cardio! kör man samma cardio hela tiden får ju dessa muskler aldrig återhämta sig. menar, även om man tar i med benen i både cykling och fotboll, så tar det på olika sätt.
500Kcal är alltid 500Kcal, men det är lättare att dra bort 500Kcal från 4000Kcal än att dra bort 500Kcal från 1500Kcal.
Start: 175kg
Idag: 123
Tid: Ett år tog det
KCAL intag: varierade kraftigt, anpassat efter vikt.
Hur: Gång, Squash, styrketräning, livs omställning, sund mat, bra vänner.
enligt mig både rätt och fel.
Under deffen ligger du på energiunderskott(bör ligga) OAVSETT om du tittar på TV, styrketränar eller är ute o springer. Dock håller jag med om att 2 mil cykel per dag är extremt overkill.
sålänge man inte blir övertränad eller går in i väggen, är "så mycket" cardio du pallar bra enligt mig. Ett mellanting är väl det bästa.
Med mer cardio = högre kcalbehov
Högre kcalbehov = får äta mer
Äta mer = får i sig mer näringsämnen + man slipper gå hungrig.
+man slipper oroa sig att man får i sig för lite energi.
+man kan inte dra ned på proteinet även om man äter mindre, så det är ofta de primära energikällorna som drabbar (Kolhydrater, Fett) så man blir mer orkeslös om man äter för lite.
Styrketräningen i sig är inte speciellt energiförbrännande, det är där cardion kommer in. Kom ihåg att variera cardio! kör man samma cardio hela tiden får ju dessa muskler aldrig återhämta sig. menar, även om man tar i med benen i både cykling och fotboll, så tar det på olika sätt.
500Kcal är alltid 500Kcal, men det är lättare att dra bort 500Kcal från 4000Kcal än att dra bort 500Kcal från 1500Kcal.
Håller med dig i det mesta du säger egentligen men det jag ville få fram var mer att ifall man börjar sluta gå ned i vikt, då ska man inte alltid tro att bästa sättet att få fart på viktnedgången igen är mer kardio. Sen anser faktiskt jag att jag blir mer hungrig av att låt säga vara ute och springa 5km än den extra energin jag då kan få i mig i jämförelse mot om jag legat hemma och slappat.. men alla är vi ju olika.
Håller med dig i det mesta du säger egentligen men det jag ville få fram var mer att ifall man börjar sluta gå ned i vikt, då ska man inte alltid tro att bästa sättet att få fart på viktnedgången igen är mer kardio. Sen anser faktiskt jag att jag blir mer hungrig av att låt säga vara ute och springa 5km än den extra energin jag då kan få i mig i jämförelse mot om jag legat hemma och slappat.. men alla är vi ju olika.
Om jag får äta mer om bara för att jag har varit ute och sprungit så är det sällan jag fastnar i tv-soffan :D
Med andra ord så kan det vara bättre att ligga på stranden en dag och käka kanske 1500kcal än att käka 2250kcal och vara ute och gå i 2h?
Har kan du se min diet;
http://www.fitday.com/WebFit/PublicJournals.html?Owner=LarsKarlsson
Satsar runt 2000 cal om dagen, lite mer pa traningsdagar. 182cm, 75.5kg, vill ner lite till for allt fettet satter sig pa min mage.
Dock borde mitt protein intaget vara hogre, runt 40-45%.
Juli 2, 4, 5 och 6 ar de enda dagarna jag fyllt i, an sa lange.
Jag reserverar mig for fel i calorierna pa mina egna inlagg. Ar de fel sa ratta mig garna.
ramagoen
2006-07-07, 18:38
Ehm, det torde vara rätt energikrävande med styrketräning. Eller? Iofs beror det ju helt enkelt på hur mycket man tar i, men jag drar igenom ett helkroppspass med en polare på runt 1 timme å 1 kvart, 9 övningar(marklyft, knäböj, hantelpress, dips med extravikt, chins med extravikt, kabelcrunches, stångrodd, militärpress, stående vadpress.), olika med uppvärmnings-seten men oftast äre mera uppvärmning på dom stora övningarna. I övrigt äre 2-3 set på max-vikten, 6 reps. Kan ju säga att jag allt som oftast är totalt slutkörd efteråt. Tror nog att min styrketräning är hyfsat energikrävande. Men antar att det är individuellt med tanke på träningsupplägg. :P
För att tillföra nåt till topic:
** Kroppsvikt.
70kg kanske, 178 lång. Började nån gång i mars-april, vägde då runt 74-75kg, ingen aning igentligen då jag inte vägt mig nån gång alls.
Men resultaten har synts i spegeln, nöjd så.
det var olika, 1800-2500kcal beroende på hur aktiv jag vart. Brydde mig aldrig om kroppsvikten.
ätardagarna svullade jag dock för mycket på. :P
120-200g protein, 30-70g fett, resten kolhydrater. tror jag :cool:
den är avslutad för tillfället och fokuserar nu mest på min träning. första gången jag deffade så.
Jag ska börja deffa nu, veckan som kommer. Räknar med att ha gått ner från 110kg nu till 90kg nästa sommar. Håller på att förbereda ett diet/träningsprogram. Så jag kan återkomma med siffror imorn eller på måndag.
mangemani
2006-07-08, 10:15
startvikt: 144 kg
slutvikt: 100 kg
nuvarande vikt: 127 kg
deffat: 3 år(5 misslyckade försök).
klar: troligtvis till jul om allt flyter på.
Cerberus
2006-07-08, 10:45
Håller med, även om jag lyckas ha lågt kcal-intag några dagar där jag har haft rejält energiunderskott så har jag märkt att min aptit kan få fnatt och det slutar i frosseri..
skynda långsamt..en långsammare viktnedgång är lättare och sen blir det lättare att behålla vikten(förutsatt att man inte slutar med det man gör).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.