Logga in

Visa fullständig version : kaloriintag

mickeni
2006-07-05, 07:43
Hallå,tänkte höra med dom kunniga på området.Har en del späck jag vill bli av med,har räknat ut att jag får i mig drygt 2500kcal per dygn,tränar ca 4-5 gånger i veckan(styrketräning)varvat med lite badminton,ca 1-1,5 tim/per tillfälle,en typisk dag för mig vad gäller matintag ser ut så här
Går upp 05:00
äter frukost 08:00,bestående av ca 100 gram osötad musli,ett kokt ägg,3dl lättmjölk,2 skivor fiberrikt osötat bröd

lunch ca 13:00,bestående av ca 170 gr kokt fullkornspasta,1 kycklingfilé,grönsaker

är det träningsdag så tar jag en proteindrink när jag kommer hem,lättmjölk,pulver,banan ca 17:00

åker och tränar

när jag kommer hem drar jag i mig någon form av köttbit
+ca 150 gr ris+ eventuellt ett kokt ägg.
så ser en typisk dag ut för mig,Naturligtvis så vill jag ju bränna bort späcket,och inget annat,nu undrar jag vad som kan förbättras?,ligger kaloriintaget på en bra nivå?,bör jag dra i mig mer mat?,Jättetacksam för ett bra och uttömmande svar.

King Grub
2006-07-05, 07:53
ligger kaloriintaget på en bra nivå?

Beror på din energiförbrukning. Är ditt mål fettförlust måste intaget vara lägre än förbrukningen.

jewzie
2006-07-05, 08:05
Hallå,tänkte höra med dom kunniga på området.Har en del späck jag vill bli av med,har räknat ut att jag får i mig drygt 2500kcal per dygn,tränar ca 4-5 gånger i veckan(styrketräning)varvat med lite badminton,ca 1-1,5 tim/per tillfälle,en typisk dag för mig vad gäller matintag ser ut så här
Går upp 05:00
äter frukost 08:00,bestående av ca 100 gram osötad musli,ett kokt ägg,3dl lättmjölk,2 skivor fiberrikt osötat bröd

lunch ca 13:00,bestående av ca 170 gr kokt fullkornspasta,1 kycklingfilé,grönsaker

är det träningsdag så tar jag en proteindrink när jag kommer hem,lättmjölk,pulver,banan ca 17:00

åker och tränar

när jag kommer hem drar jag i mig någon form av köttbit
+ca 150 gr ris+ eventuellt ett kokt ägg.
så ser en typisk dag ut för mig,Naturligtvis så vill jag ju bränna bort späcket,och inget annat,nu undrar jag vad som kan förbättras?,ligger kaloriintaget på en bra nivå?,bör jag dra i mig mer mat?,Jättetacksam för ett bra och uttömmande svar.
Det finns inte många som orkar att sitta och gissa på hur mycket kcal det är så du får helt enkelt räkna ut det själv. Kolla om du har en matvåg hemma och så kan du surfa in på svenska livsmedelsverkets hemsida slv.se för att kolla näringstabeller. Sen är det bara räkna ihop din "vanliga" dag. Som Grub skrev så måste kcal-intaget vara mindre än vad du förbrukar. Hur mycket mindre beror på hur snabbt du vill gå ner i vikt och hur mycket du är villig att riskera i muskelväg. Dem flesta på detta forum rekommenderar väl runt -500kcal det blir ungefär ½kg i veckan. Själv rekommenderar jag en -1000kcal per dag eftersom då går det hela lite snabbare, man kanske tappar lite mer i muskler men man behöver ju inte göra det lika länge. Trots detta så kommer du förmodligen tappa 2-3kg vatten så bli inte chockad om du väger dig.

mickeni
2006-07-05, 08:22
Jag vet att jag förbrukar mer än jag trycker i mig,nu vet jag inte hur mycket man förbrukar på ett dygn med 1-1/5 timmes relativt intensiv träning,men gissar att det ligger på ca 3500kcal/dygn,men det är just det att jag vill ta av späcket och så lite muskler som möjligt,eller spelar den lilla muskelförlusten man gör väldigt lite roll med tanke på att man ändå tränar samtidigt som ligger på ett ganska "lågt" intag av kalorier,det finns ju bra och dåliga kcal.är tacksam för några tips på hur det skulle kunna se ut en bra "brännardag"

jewzie
2006-07-05, 09:09
Jag vet att jag förbrukar mer än jag trycker i mig,nu vet jag inte hur mycket man förbrukar på ett dygn med 1-1/5 timmes relativt intensiv träning,men gissar att det ligger på ca 3500kcal/dygn,men det är just det att jag vill ta av späcket och så lite muskler som möjligt,eller spelar den lilla muskelförlusten man gör väldigt lite roll med tanke på att man ändå tränar samtidigt som ligger på ett ganska "lågt" intag av kalorier,det finns ju bra och dåliga kcal.är tacksam för några tips på hur det skulle kunna se ut en bra "brännardag"
frukost: hårt bröd, pålägg med lite kcal (skinka, mjukost) protteshake
mellanmål: frukt/proteinshake/kvarg(kesella/milbona)
lunch: 200g kyckling/fisk/kött 300g sallad
mellanmål:frukt/proteinshake/kvarg(kesella/milbona)
kvällsmat: 200g kyckling/fisk/kött 300g sallad
mellanmål:proteinshake/kvarg(kesella/milbona)

Fördeliningar utav maten: Protein: (2g/kg), Fett: (0,5g/kg), Kolhydrater: i ditt fall så skulle nog (2g/kg) vara bra om du tränar så mycket. Väger du 80kg, 160g protein, 160g kolhydrater, 80g fett.

Träningen: Proteinshake innan gymmet, 30-50g kolhydrater direkt efter. Sedan bör protein intas ca 25 - 35g varje timme i tre timmar efter gymmet och detta kan vara ihop med en måltid. Exempelvis att du tränar kl 18, kvällsmat kl 19, kl 20 protein, 21, kvällsmål. Självklart kommer du hitta den grejen som passar dig bäst men det här är bara lite tips och en sammanfattat riktlinje.

Nickenyfiken
2006-07-06, 09:21
Tänkte hör hur det är med snbba kolhydrater direkt efter träning. Jag har hört att dextropur/dextrosol ska vara bra direkt efter träning i komb. med protein. Hur många g. ska man ta om man väger 68 kilo och hur påverkar det deffen?

jewzie
2006-07-06, 09:58
Tänkte hör hur det är med snbba kolhydrater direkt efter träning. Jag har hört att dextropur/dextrosol ska vara bra direkt efter träning i komb. med protein. Hur många g. ska man ta om man väger 68 kilo och hur påverkar det deffen?
Vid deff rekommenderas protein före träning, snabba kolhydrater direkt efter träning och sedan mat/protein varje timme efter träning i 3 timmar. Vid 68kg så skulle jag rekommendera max 40g kolhydrater. Om du deffar så kan det vara smartare att äta någon annan form utav kolhydrater eftersom snabba kolhydrater oftast inte mättar magen lika bra som potatis, pasta, ris eller havre. Men det är helt klart en smaksak själv kör jag med frukt (banan + apelsin/äpple) funkar kanoners.

Nickenyfiken
2006-07-07, 17:00
Vid deff rekommenderas protein före träning, snabba kolhydrater direkt efter träning och sedan mat/protein varje timme efter träning i 3 timmar. Vid 68kg så skulle jag rekommendera max 40g kolhydrater. Om du deffar så kan det vara smartare att äta någon annan form utav kolhydrater eftersom snabba kolhydrater oftast inte mättar magen lika bra som potatis, pasta, ris eller havre. Men det är helt klart en smaksak själv kör jag med frukt (banan + apelsin/äpple) funkar kanoners.

okej tack, har inga problem med hungern så då är snabba kolisar bäst med andra ord`?

jewzie
2006-07-09, 18:27
okej tack, har inga problem med hungern så då är snabba kolisar bäst med andra ord`?
Jag tycker att snabba kolhydrater är bättre för då kan man klämma i sig lite godis eller dylikt om man känner för det, men annars så ska väl de ha samma effekt på kroppen. Återhämtning är ju ändamålet.

nutz
2006-07-10, 14:49
Fan hädelse att äta godis för att bli stark

ramagoen
2006-07-10, 15:36
frukost: hårt bröd, pålägg med lite kcal (skinka, mjukost) protteshake
mellanmål: frukt/proteinshake/kvarg(kesella/milbona)
lunch: 200g kyckling/fisk/kött 300g sallad
mellanmål:frukt/proteinshake/kvarg(kesella/milbona)
kvällsmat: 200g kyckling/fisk/kött 300g sallad
mellanmål:proteinshake/kvarg(kesella/milbona)

Fördeliningar utav maten: Protein: (2g/kg), Fett: (0,5g/kg), Kolhydrater: i ditt fall så skulle nog (2g/kg) vara bra om du tränar så mycket. Väger du 80kg, 160g protein, 160g kolhydrater, 80g fett.

Träningen: Proteinshake innan gymmet, 30-50g kolhydrater direkt efter. Sedan bör protein intas ca 25 - 35g varje timme i tre timmar efter gymmet och detta kan vara ihop med en måltid. Exempelvis att du tränar kl 18, kvällsmat kl 19, kl 20 protein, 21, kvällsmål. Självklart kommer du hitta den grejen som passar dig bäst men det här är bara lite tips och en sammanfattat riktlinje.

reagerade på kvällsmaten, för på en timme har ju knappt maten lämnat magsäcken för sjuttsingen, helt meningslöst då alltså enligt mig att inta kvällsmålet 21.00. Om man nu inte äter ett snabbsmältande mål, men kött & potatis + en del sallad är ju inte enligt mig särskilt snabbsmältande *rolleyes* Då äre nog smartare att lägga kalorierna i "kvällsmåltiden" antingen senare, runt 11-12 eller att slänga in dem i frukosten i form av mer kolhydrater/protein.

jag kör själv såhär:

mat; 2-3 timmar innan träning. kolhydrater/protein.

1 timme/45 min innan träning, 200-300mg koffein

innan träning;
30g vassle

under träning
25g maltodextrin

efter träning
50g maltodextrin

1 timme efter malto
30g vassle

1 timme efter vasslet
måltid innehållandes protein samt kolhydrater som smälter långsamt + massa fibrer.

och då väger jag runt 70kg och är 178cm lång

:)

jewzie
2006-07-10, 15:44
reagerade på kvällsmaten, för på en timme har ju knappt maten lämnat magsäcken för sjuttsingen, helt meningslöst då alltså enligt mig att inta kvällsmålet 21.00. Om man nu inte äter ett snabbsmältande mål, men kött & potatis + en del sallad är ju inte enligt mig särskilt snabbsmältande *rolleyes* Då äre nog smartare att lägga kalorierna i "kvällsmåltiden" antingen senare, runt 11-12 eller att slänga in dem i frukosten i form av mer kolhydrater/protein.

jag kör själv såhär:

mat; 2-3 timmar innan träning. kolhydrater/protein.

1 timme/45 min innan träning, 200-300mg koffein

innan träning;
30g vassle

under träning
25g maltodextrin

efter träning
50g maltodextrin

1 timme efter malto
30g vassle

1 timme efter vasslet
måltid innehållandes protein samt kolhydrater som smälter långsamt + massa fibrer.

och då väger jag runt 70kg och är 178cm lång

:)
har jag sagt att man måste äta tills man sprängs eller? är man mätt så slutar man ju för fan äta och väntar lite.. sunt förnuft!

jewzie
2006-07-10, 15:45
Fan hädelse att äta godis för att bli stark
just love it baby ;)