Visa fullständig version : Militär- och krigslitteratur
Dissector
2006-07-04, 20:41
Nu när vi ändå var inne lite på böcker, i form av Dan Brown-tråden, slog det mig att det säkert finns några här som kan bidra med lite tips på bra krigsromaner. De får gärna i och för sig bygga på verkliga händelser fast i mer skönlitterärt stuk, om man kan uttrycka det så. Helst ska det röra sig om böcker som utspelar sig i en tidsperiod mellan Andra världskriget och nutid.
Som en liten instickare kan jag berätta vad jag är EXTRA nyfiken på, nämligen böcker som handlar om ett krigsdrabbat Sverige i någolunda nutid. Har aldrig sett eller hört talas om en sådan bok så om någon har ett tips så blir jag överlycklig!
Tack på förhand!
"Okänd soldat" av Väinö Linna. Det låter kanske inte som världens hippaste bok, och jag var måttligt road när jag fick den i min hand (läste litterturvetenskap, och den ingick som obligatorisk litteratur), men jag tyckte att den var skitbra.
Edit: Till din andra fråga - möjligen "Svart krabba" av Jerker Virdborg?
130kg finsk sisu
2006-07-04, 20:47
Jag rekomenderar oxå "Okänd soldat" samt alla andra finska krigsskildringar:naughty: . "Sextiettan" är en annan mycket bra bok!
reinholdsson
2006-07-04, 20:48
Hmm, Sven Hassel har skrivit en hel del romaner som utspelar sig under andra världskriget.
Sen Har ju Alistair Maclean skrivit några.
En som utspelar sig under kalla kriget är "lekplatsen" av Thomas Sanders.
130kg finsk sisu
2006-07-04, 20:49
Jag tror Orvar Nilsson har get ut en bok "När Finlands sak blev min". Handlar om svenska frivilliga i Vinter och fortsättningkriget. De riksvenska frivilliga var över 8000. Mycket imponerande då det officiella Sverige vill vara neutral...:furious:
Mass-Tech
2006-07-04, 20:49
James Webb- "Eldens fält"
Ska vara den bästa boken om vietnamkriget.
Meridian
2006-07-04, 20:50
Är det månne Operation Garbo av Harry Winter du tänker på? Mycket intressant läsning och jag kan klart rekommendera dem (det är två böcker totalt).
Mass-Tech
2006-07-04, 20:50
Hmm, Sven Hassel har skrivit en hel del romaner som utspelar sig under andra världskriget.
Sen Har ju Alistair Maclean skrivit några.
En som utspelar sig under kalla kriget är "lekplatsen" av Thomas Sanders.
Den riktigt bra, rek den stark.
MasterChief
2006-07-04, 20:52
Nu när vi ändå var inne lite på böcker, i form av Dan Brown-tråden, slog det mig att det säkert finns några här som kan bidra med lite tips på bra krigsromaner. De får gärna i och för sig bygga på verkliga händelser fast i mer skönlitterärt stuk, om man kan uttrycka det så. Helst ska det röra sig om böcker som utspelar sig i en tidsperiod mellan Andra världskriget och nutid.
Som en liten instickare kan jag berätta vad jag är EXTRA nyfiken på, nämligen böcker som handlar om ett krigsdrabbat Sverige i någolunda nutid. Har aldrig sett eller hört talas om en sådan bok så om någon har ett tips så blir jag överlycklig!
Tack på förhand!
"Operation Garbo" handlar om när Sovjet invaderar Sverige. Rena kultböckerna!
Dissector
2006-07-04, 21:17
Är det månne Operation Garbo av Harry Winter du tänker på? Mycket intressant läsning och jag kan klart rekommendera dem (det är två böcker totalt).
"Operation Garbo" handlar om när Sovjet invaderar Sverige. Rena kultböckerna!
:bow: Verkar ju vara så gott som exakt vad jag letar efter på den biten! Ska omedelbart kolla upp! Stort tack!
Givetvis tack till er andra också. Ska ta mig en stund att kolla upp böckerna ni nämnt. Tack igen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.