Visa fullständig version : Vad är överträning?
toxicated
2006-07-04, 20:04
Vad är överträning? Jag förstår ju att det är man tränar för mycket o vilar för lite. Men vad händer med en i sk överträning?
Hur mycket "skall" man träna och hur mycket "skall" man vila.
Pudzianovski
2006-07-04, 20:09
Överträning = Musklerna får för lite vila och växer långt ifrån OPTIMALT.
Musklerna bryts istället ner för att byggas upp lite som de annars gör vid träning.
Man brukar säga att muskeln skall vila minst 48 tim innan den tränas igen om jag minns rätt.
Hur mycket man skall träna och vila är dock induviduellt och beor på många variabler som tex: födointag och sömn mm.
:thumbup:
Du kan söka för mer info. Rätt säker på att det finns.
Köttbullen
2006-07-04, 20:09
Träna varje muskelgrupp 1-2gg i veckan med så lång vila i mellan som möjligt. Sov ordentligt och ät bra kost så kommer du få bra resultat.
toxicated
2006-07-04, 20:27
Okey låter bra. Jag har kroppen delat på tre gånger
Bröst/bicep
Rygg/tricep
Ben/axlar
Ingen speciell ordning nu.
Om jag kör så rullande med en dags vila mellan varje pass blir tillräckligt mycket träning o resultat då, eller vad föreslår ni?
Jag vill hitta ett bra rullande schema nu och sen hålla mig till det............
Köttbullen
2006-07-04, 20:30
Bröst/bicep
Rygg/tricep
Ben/axlar
Om jag kör så rullande med en dags vila mellan varje pass blir tillräckligt mycket träning o resultat då, eller vad föreslår ni?
Jag vill hitta ett bra rullande schema nu och sen hålla mig till det............
Varför inte...
Bröst/tricep = Bänk tränar bröst/triceps samt andra bröst övningar - hör ihopa.
Rygg/biceps = Hör oxo ihopa, latsdrag, rodd osv...
Ben & vader / axlar
Mage?
En dag vila låter bra, kör på det - du kommer få bra resultat om du äter o sover ordentligt.
Pudzianovski
2006-07-04, 20:32
Bröst/bicep
Rygg/tricep
Ben/axlar
Den vila du får är av det schemat är helt ok. Om det är optimalt för dig eller inte får tiden utvisa. Trivs du med schemat och din träning går framåt så kör på.
toxicated
2006-07-04, 20:36
Varför inte...
Bröst/tricep = Bänk tränar bröst/triceps samt andra bröst övningar - hör ihopa.
Rygg/biceps = Hör oxo ihopa, latsdrag, rodd osv...
Ben & vader / axlar
Mage?
En dag vila låter bra, kör på det - du kommer få bra resultat om du äter o sover ordentligt.
Skall ta en funderare om jag skall byta sammansättningen på programmet enl dina förslag :thumbup:
Glömde mage, igentligen har jag mage inlaggt på alla tre men ljuger om jag säger att jag kör den varje gång :em:
toxicated
2006-07-04, 20:37
Den vila du får är av det schemat är helt ok. Om det är optimalt för dig eller inte får tiden utvisa. Trivs du med schemat och din träning går framåt så kör på.
Tack skall köra på detta nu o se hur det blir.
Köttbullen
2006-07-04, 20:39
Jepp men det låter bra, själv har jag lite svårt för att träna något annat när jag kör ben o vader.
När jag tränade ordentligt körde jag.
Bröst/triceps/axlar
Rygg/Biceps
Ben/vader
Vila 1 dag, sen på det igen.
toxicated
2006-07-04, 20:51
Jepp men det låter bra, själv har jag lite svårt för att träna något annat när jag kör ben o vader.
När jag tränade ordentligt körde jag.
Bröst/triceps/axlar
Rygg/Biceps
Ben/vader
Vila 1 dag, sen på det igen.
Shit Låter mycket. Klarar man sig verkligen på en dags vila efter allt det där?
pragmatist
2006-07-04, 23:18
Det är helt omöjligt att uttala sig om vad som resulterar i överträning eller inte om man inte känner till den 1) effektiva arbetsvolymen över tid; 2) intensitet med vilken arbetet utförs och 3) vana som personen i fråga har av högvolymsträning.
Som regel tycker jag alla på det här forumet (med några undantag bland de mer erfarna) är totalt överträningsparanoida. Kroppen tål mycket mer arbete än de flesta inbillar sig.
...Musklerna kan övertränas.. Och nervsystemet kan övertränas...
Nervsystemet brukar vara jävligast medans det är lättare att ta hand om musklerna...
Tre Ö (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=710669&postcount=6)
Lizard
Som regel tycker jag alla på det här forumet (med några undantag bland de mer erfarna) är totalt överträningsparanoida. Kroppen tål mycket mer arbete än de flesta inbillar sig.
Håller med fullständigt.
Många som verkar tro att de i princip bara kan träna 3ggr/vecka och måste ligga på sofflocket och vila resterande 4 för att inte bli övertränade. *rolleyes*
Man behöver inte krångla till, känner du att du inte kan prestera bra pga. att kroppen känns sliten eller du inte är fokuserad i huvvet ja lägg in en vilodag i så fall, inte svårare än så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.