handdator

Visa fullständig version : Böckerna av Dan Brown

aliquis
2006-07-04, 18:56
Är böckerna så bra som de hypeas?

Och har någon läst serien "Kejsaren"? De fanns nämligen inbundna eller vad det heter för 69kr på willys, dock fann jag tyvärr bara bok 2 och 3 av fyra ur serien, det hade ju varit praktiskt att ha ettan också ;D

Vad finns det mer för schyssta böcker?

Pata
2006-07-04, 19:00
Är böckerna så bra som de hypeas?

Och har någon läst serien "Kejsaren"? De fanns nämligen inbundna eller vad det heter för 69kr på willys, dock fann jag tyvärr bara bok 2 och 3 av fyra ur serien, det hade ju varit praktiskt att ha ettan också ;D

Vad finns det mer för schyssta böcker?

Massor. Postade så sent som tidigare idag i en annan boktips tråd. Söker du så hittar du många fler.

Vad gäller Dan Brown kan du hoppa över honom om du inte gillar lättsmält, förutsägbar mallskrivna böcker. Da Vinci koden skulle väl vara den som bäst av den smörjan han skrivit. (Jag har läst 4-5 st av honom).

Kejsar serien ska vara bra, jag har köpt den men inte hunnit läsa den.

Vad gillar du för typ av böcker? Svårt att rekomendera annars.

tossefar
2006-07-04, 19:12
Dan Brown skriver inte särskilt bra, så jag skulle nog undvika.
Da vinci-koden kan ju vara bra att läsa i rent sociala syften, så du hänger med när folk diskuterar. Den är faktiskt intressant på sina ställen men tyvärr inte alls välskriven.

jenny
2006-07-04, 19:16
Tyckte första och andra boken av Dan brown jag läste var spännande. Sedan blev det tjatigt eftersom de är så förutsägbara. Jag rekommenderar Da vincikoden om du skall läsa någon.

jwzrd
2006-07-04, 19:20
Och så inväntar vi när Plucke och Berra kommer för att anföra sitt försvar för Dan Browns heder i allmänhet och hans bajsböcker i synnerhet.

Greg
2006-07-04, 19:25
Da Vinci-koden var spännande, ganska hyfsad. Angels and Demons var so so.

Trance
2006-07-04, 19:25
Jag har bara läst en bok och det var Da Vinci-koden. Den var ok, rätt bra till och med på sina ställen men inget litterärt mästerverk. Det är som att läsa en "actionfilm", lättsmält och avkopplande. Så en bra sommarbok.

Sedan kan alla prettos köpa en Kafka som ni kan lägga jämte att ta upp snabbt om någon tittar på er.

King Grub
2006-07-04, 19:37
Författarmässigt "bra" - nej, inte alls. Däremot har han förmågan att framkalla "bara en sida/kapitel till"-känslan. Men personporträtten är taffliga och dialogerna krystade.

skaparn
2006-07-04, 19:47
Däremot har han förmågan att framkalla "bara en sida/kapitel till"-känslan.

Det är det bestående intrycket av Da Vinci-koden för mig också. Tyckte inte ens om vad jag läste, men fortsatte ändå, vilket Dan Brown ska ha viss cred för att kunna åstadkomma. Huvudrollens omnipotens fick Jan Guillous karaktärer att verka som oduglingar, det blev löjligt ganska fort, och löjligast av allt var skurken.

Till trådskaparen ger jag rådet att läsa lite P-O Enqvist, Torgny Lindgren och vid behovet av en kärvare, något sur karamell; Sara Lidman.

vildängel
2006-07-04, 20:01
Men vad dumma ni är :P Dan Brown är ju visst bra. Jag har läst Da Vinci-koden och Digital Fortress, tyckte båda var jättebra och spännande. Men man ska läsa dem på engelska.

Pata
2006-07-04, 20:22
Men vad dumma ni är :P Dan Brown är ju visst bra. Jag har läst Da Vinci-koden och Digital Fortress, tyckte båda var jättebra och spännande. Men man ska läsa dem på engelska.

Yuk! Da vinci koden hade åtminstone ett intressant ämne portrerat av en författare som numera är känd för plagiat. Men Digital Fortess var så dålig att jag nästan inte läste Deception point som jag också fått i samma veva. Deception point var inte lika urusel men man kunde tidigt lista ut slutet genom att titta på mallen han använt i alla sina andra böcker.

Men men, smaken är som baken och min gluteus får Brad Pitts rumpa att likna ett gammalt fikon. :D

PS Jag läser nästan uteslutande på engelska.

Dissector
2006-07-04, 20:28
Har läst Da Vincikoden samt Änglar och Demoner. Tyckte böckerna var mycket underhållande och det var rätt motvilligt man la böckerna ifrån sig. Efter ett tag börjar dock det hela bli lite väl tvingat och krystat, samt att de två böckerna är extremt lika karaktärs- och händelsemässigt.

Men jag skulle ändå rekommendera båda eller någon av dom till någon person som vill sitta lite lätt på stranden med en bok nu i sommar.

De tilltalade mig väldigt mycket på det sättet, även om det (som de flesta redan klargjort) inte rör sig om några mästerverk rent litterärt.

Tolkia
2006-07-04, 20:35
Och så inväntar vi när Plucke och Berra kommer för att anföra sitt försvar för Dan Browns heder i allmänhet och hans bajsböcker i synnerhet.
Kvasiintellektualismen har talat.

Tolkia
2006-07-04, 20:42
Jag tyckte att Da Vinci-koden var OK i sin genre; jag skulle jämföra den med en Sommar-TV-deckare. Börjar man detaljgranska den finns det luckor i intrigen, saker händer "för att det inte skulle bli någon historia om de inte hände" och personerna är ... tja, rätt klichéartade (eller kanske vi skall tillgripa termen "arketypiska" för att tillfredsställa kultureliten?), men den är fortfarande tillräckligt underhållande och småspännande för att man skall vilja veta hur det går, och för att vara värd de (ganska få) timmar det tar att läsa den. Rekommenderas om man vill ha ett par timmars underhållning i hängmattan, och rekommenderas varmt framför alternativet att hyra random videofilm i samma genre. Däremot är författaren ingen Nobelpriskandidat, och de övriga böcker jag läst av Brown tycker jag är väldigt lika Da Vinci-koden fast sämre. "Har man läst en har man läst alla" sade en bekant till mig, och även om det inte är HELT sant så ligger det ett korn av sanning i det.

jakke
2006-07-04, 21:03
Författarmässigt "bra" - nej, inte alls. Däremot har han förmågan att framkalla "bara en sida/kapitel till"-känslan. Men personporträtten är taffliga och dialogerna krystade.
+1
Tycker även han skriver handligen alldeles för "rakt på", övertydlig rödtråd genom hela boken

Bronkitkorv
2006-07-04, 21:30
Jag ångrar faktiskt att jag läst nånting av den dåliga skitföfattaren. Köp dom inte. Ta inte emot dom gratis ens. :banned

Pata
2006-07-04, 21:34
Börjar man detaljgranska den finns det luckor i intrigen, saker händer "för att det inte skulle bli någon historia om de inte hände" och personerna är ... tja, rätt klichéartade (eller kanske vi skall tillgripa termen "arketypiska" för att tillfredsställa kultureliten?), men den är fortfarande tillräckligt underhållande och småspännande för att man skall vilja veta hur det går, och för att vara värd de (ganska få) timmar det tar att läsa den.

Mm, det tråkiga är att han tagit en fruktsallad men bara skrivit om en äppelskiva i den. Mycket av det som händer i boken ska ju kunna förankras i vår reella historia.
Problemet uppstår när han bara beskriver små snuttar av det som finns att begrunda samt att han bara vinklar historien från ett håll. Utöver det finns det flertalet författare som redan skrivit om detta men Dan Brown får det att framstå som han gjort upptäckten. Detta är anledningen till att han idag stämd för plagiat.
Dessutom skriver han i mallform med extremt tvådimensionella karakäter som gränsar till superhjältestatus. Dialogerna är tafatta, torftiga och förutsägbara. Plotten är bränslet i hans historia och han utelämnar helt karaktärsutveckling och försöker räddar sin miljö genom att att detaljerat beskriva historiska monument.

Som jag ser det hyr man inte en Vin Diesel actionrulle för att uppleva ett dramatiskt mästerverk. Man hyr den för att man inte orkar ta in någon högre nivå av film. Samma skäl till att folk läser Dan Brown och ser samma repriser av Simpsons: Det är enkelt, lätt och en smula mer underhållande än att titta på nyheterna.

Tolkia
2006-07-04, 22:08
Som jag ser det hyr man inte en Vin Diesel actionrulle för att uppleva ett dramatiskt mästerverk. Man hyr den för att man inte orkar ta in någon högre nivå av film. Samma skäl till att folk läser Dan Brown och ser samma repriser av Simpsons: Det är enkelt, lätt och en smula mer underhållande än att titta på nyheterna.
Instämmer. Angående karaktärerna skulle man nog kunna göra en underhållande studie av dessa ur ett genusperspektiv, särskilt om man tar med även andra böcker och inte bara Da Vinci. ... :D

Trance
2006-07-04, 22:09
Instämmer. Angående karaktärerna skulle man nog kunna göra en underhållande studie av dessa ur ett genusperspektiv, särskilt om man tar med även andra böcker och inte bara Da Vinci. ... :D

Genusperspektiv och underhållande i samma mening?

Tolkia
2006-07-04, 22:09
Utöver det finns det flertalet författare som redan skrivit om detta men Dan Brown får det att framstå som han gjort upptäckten. Detta är anledningen till att han idag stämd för plagiat.
Storhetsvansinne har fått mången på fall. Jag tycker INTE synd om honom. :D

Tolkia
2006-07-04, 22:10
Genusperspektiv och underhållande i samma mening?
Läs böckerna ... Det skulle definitivt vara uderhållande att GÖRA studien. :D

aliquis
2006-07-04, 22:16
Massor. Postade så sent som tidigare idag i en annan boktips tråd. Söker du så hittar du många fler.

Vad gäller Dan Brown kan du hoppa över honom om du inte gillar lättsmält, förutsägbar mallskrivna böcker. Da Vinci koden skulle väl vara den som bäst av den smörjan han skrivit. (Jag har läst 4-5 st av honom).

Kejsar serien ska vara bra, jag har köpt den men inte hunnit läsa den.

Vad gillar du för typ av böcker? Svårt att rekomendera annars.
Jag läser typ ingenting, sitter ju bara o idlar framför datorn, så svårt att svara på ;D

Jag har läst Bert och Liftaren!? :D

aliquis
2006-07-04, 22:19
Jag ångrar faktiskt att jag läst nånting av den dåliga skitföfattaren. Köp dom inte. Ta inte emot dom gratis ens. :bannedHeh, han sågas friskt iaf, konstigt då det väl är de böcker det har snackats mest om i typ vad? 2 års tid?

Jag får väl börja läsa om min altered carbon som jag aldrig orkade läsa klart innan, den var iaf bra sålångt som jag hade kommit :D

High1ander
2006-07-04, 22:45
Som jag skrivit i andra trådar, rev sönder Digital Fortress för den var så dålig. Tänker inte läsa nå annat av hans grejer heller, är inte intresserad av "cliffhanger-böcker"... Om snygga smarta tjejer som löser gåtor, eller smarta snubbar som löser gåtor...

Pata
2006-07-04, 23:01
Jag läser typ ingenting, sitter ju bara o idlar framför datorn, så svårt att svara på ;D

Jag har läst Bert och Liftaren!? :D

Hmm, kanske en hyffsat lättläst svensk bok då...

Ondskan, av Jan Guillou är ju en klassiker.

Låt den rätte komma in, av John Ajvide Lindqvist om man gillar lite mer morbida böcker.

Kan rekomendera Leif GW Persson om du är lite mer deckarfantast. Ska man läsa om svenska polisväsendet är han klockren. Börja kanske med "Mellan sommarens längtan och vinterns köld". Handlar om Palme mordet.

Där har du tre bra böcker att börja nöta innan vi går på Dostojevskijs tyngre verk :D

jwzrd
2006-07-04, 23:25
Jag tyckte att Da Vinci-koden var OK i sin genre; jag skulle jämföra den med en Sommar-TV-deckare. Börjar man detaljgranska den finns det luckor i intrigen, saker händer "för att det inte skulle bli någon historia om de inte hände" och personerna är ... tja, rätt klichéartade (eller kanske vi skall tillgripa termen "arketypiska" för att tillfredsställa kultureliten?), men den är fortfarande tillräckligt underhållande och småspännande för att man skall vilja veta hur det går, och för att vara värd de (ganska få) timmar det tar att läsa den. Rekommenderas om man vill ha ett par timmars underhållning i hängmattan, och rekommenderas varmt framför alternativet att hyra random videofilm i samma genre. Däremot är författaren ingen Nobelpriskandidat, och de övriga böcker jag läst av Brown tycker jag är väldigt lika Da Vinci-koden fast sämre. "Har man läst en har man läst alla" sade en bekant till mig, och även om det inte är HELT sant så ligger det ett korn av sanning i det.

Varför lägger du upp ett försvartal och vem påstår att en bok måste vara som producerat av en nobellpriskanditat? Den kan väl få suga och jag kan väl så säga det utan att du får knut på trosorna? Vissa författare är bättre än andra, vissa böcker är bättre än andra, folk tycker olika, men framförallt. Kvasiintellektualism? Är det ditt bidrag till jag-är-också-obildat-white-trash? :)

Krokodil
2006-07-04, 23:44

Menar du serien av Conn Iggulden? Jag gillar dem skarp iaf.

Lite i samma genre har du trilogin om Alexander av Valerio Massimo Manfredi, också bra.

pragmatist
2006-07-04, 23:48
Det är oerhört många som mer eller mindre sträckläser Dan Brown så något måste han ju göra rätt... även om väl ingen kan påstå att böckerna är bra, direkt. De lyckas dock med en sak, nämligen att få läsaren att känna sig smartare än Dan Brown eftersom man genomskådar storyn efter 1/3 av boken. :D

Tolkia
2006-07-05, 09:22
Varför lägger du upp ett försvartal och vem påstår att en bok måste vara som producerat av en nobellpriskanditat? Den kan väl få suga och jag kan väl så säga det utan att du får knut på trosorna? Vissa författare är bättre än andra, vissa böcker är bättre än andra, folk tycker olika, men framförallt. Kvasiintellektualism? Är det ditt bidrag till jag-är-också-obildat-white-trash? :)
Är vi kanske lite för övertygade om vår egen betydelse här eller? Om du backar i tråden (vilket inte är överdrivet krävande eftersom den fortfarande inte är mer än 2 sidor lång) ser du att ni är betydligt fler än en som totalsågar. Du fick en alldeles egen kommentar, som du gjorde dig väl förtjänt av, men det är vad jag ser inte den du behagar svara på? Om jag skall vara elak så kan jag tycka att man kan lära sig stava nöjaktigt innan man börjar racka ned på folk för att de läser lågkvalititiva böcker; ett bra sätt att lära sig är att läsa böcker ...

Jag har nog f.ö. för många högskoleår och för mycket pengar för att kunna kalla mig "white trash" om jag så inte skulle läsa annat än Harlekin och Vita Serien i hängmattan - och DU borde uppenbarligen börja läsa något annat än Ulf Lundell.

Fjod0r
2006-07-05, 10:13
Några andra storheter är ju Tom Clancy, Michael Crichton och John Grisham.

Kebab-Arne
2006-07-05, 11:59
Har läst Da Vinci-koden och Änglar och Demoner. Är väl som framkommit i tråden lättlästa och spännande böcker. Det är ingen risk att du inte kommer läsa färdigt böckerna iaf.

Wopper
2006-07-05, 13:04
Jag tyckte Da Vinci koden var bra. Kejsaren+uppföljarna är också bra. Helt klart värda att läsas i hängmattan på semestern.

aliquis
2006-07-05, 13:59
Menar du serien av Conn Iggulden? Jag gillar dem skarp iaf.

Lite i samma genre har du trilogin om Alexander av Valerio Massimo Manfredi, också bra.Ja. 69kr/st på Willys som sagt ;/