handdator

Visa fullständig version : Pippi, Titti och Kicki

Juliette
2006-07-04, 17:23
Är Pippi, Titti och Kicki kusiner med knattarna? Vem är deras föräldrar?
Någon som vet?

Angel
2006-07-04, 17:24
Är Pippi, Titti och Kicki kusiner med knattarna? Vem är deras föräldrar?
Någon som vet?

Det är Kajsas systers barn

Pudzianovski
2006-07-04, 17:26
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ankistisk_sl%C3%A4ktforskning

Står en del. :thumbup:

King Grub
2006-07-04, 17:32
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ankistisk_sl%C3%A4ktforskning

Står en del. :thumbup:

Don Rosas förbannade strukturering av ankorna. *grr27* Även Carl Barks ogillade det. En av dom fundamentala faktorerna i Kalle Ankas värld som framlagd av Barks är att allt är föränderligt, det finns inga permanenta regler. Att strukturera upp allt som Rosa har gjort är en skymf. Jag är medveten om att Rosa har mängder av beundrare, men jag anser att han är sämst. Tacka vet jag Jippes eller Vicar av dagens mästare. Även om ingen någonsin kommer att teckna en anka hälften så vackert som Barks. :bow:

Pudzianovski
2006-07-04, 17:35
Don Rosas förbannade strukturering av ankorna. *grr27* Även Carl Barks ogillade det. En av dom fundamentala faktorerna i Kalle Ankas värld som framlagd av Barks är att allt är föränderligt, det finns inga permanenta regler. Att strukturera upp allt som Rosa har gjort är en skymf. Jag är medveten om att Rosa har mängder av beundrare, men jag anser att han är sämst. Tacka vet jag Jippes eller Vicar av dagens mästare. Även om ingen någonsin kommer att teckna en anka hälften så vackert som Barks. :bow:

Det står tydligt att de inte är en sanning som presenteras.

Trance
2006-07-04, 17:36
Don Rosa är bäst. Vackrast teckningar och bäst historier, känns mycket mer genomarbetade.

adriano
2006-07-04, 17:37
Varför är alla farbröder, morbröder, mostrar och fastrar till varandra.. Kan dom inte bara vara barn oich föräldrar. Kusiner finns det juh också tusentals..

King Grub
2006-07-04, 17:40
Det står tydligt att de inte är en sanning som presenteras.

Det är Wikipediaartikeln som inte är sanning. :) Don Rosa har hela tiden lagt fram sin tolkning som den "rätta". Jag har pratat med honom ett par gånger, och han är väldigt trevlig som person, förutom just att man märker att han anser sig själv ligga bakom den "rätta" versionen av ankornas historia. En historia som inte finns. Och som inte skall finnas, utan skall vara föränderlig, precis som Barks använde den.

Don Rosa är helt bedrövlig både som tecknare och manusförfattare, tyvärr. :(

mangemani
2006-07-04, 17:40
correct me if im wrong now.
knattarna har en far,men dom bor med hanses bror(kalle anka)som sen (förutom knattarnas far) har en till bror(farbror joakim)...dom säger ju "farbror joakim/kalle,så dom måste ju vara bröder(?).
men vilken är knattarnas far då?varför bor dom hos just kalle?

Kwon
2006-07-04, 17:41
Även om ingen någonsin kommer att teckna en anka hälften så vackert som Barks. :bow:

Då har du inte sett MINA ankor Grubben! :thumbup:

Pepparkakssmurfen
2006-07-04, 17:42
Varför har Kalle en handduk på sig när han kommer från duschen när han i vanliga fall går runt naken?

Pudzianovski
2006-07-04, 17:42
Det är Wikipediaartikeln som inte är sanning. :) Don Rosa har hela tiden lagt fram sin tolkning som den "rätta".

Det är väl wiki artikeln som är sann och Don Rosa som inte är sann i så fall?

"Tecknaren och författaren Don Rosa har, med utgångspunkt i framför allt Carl Barks serier och anteckningar (däribland ett släktträd som Barks gjorde för att själv hålla ordning på ankorna), försökt räta ut ankornas snåriga familjeförhållanden. Resultatet som som fick världspremiär i Norge 1993 sköt de flesta konkurerande åsikter i sank, och har sedan dess ansetts som officiellt av många ankister - det är dock fortfarande inte obestritt, och andra tecknare och författare av ankserier har ingen skyldighet att rätta sig efter det"

Eller vad menar du?

fothermucker
2006-07-04, 17:43
Don Rosa är bäst. Vackrast teckningar och bäst historier, känns mycket mer genomarbetade.
+ ett

Skön ankhumor in i minsta detalj.

Kwon
2006-07-04, 17:43
knattarna har en far,men dom bor med hanses bror(kalle anka)som sen (förutom knattarnas far) har en till bror(farbror joakim)...dom säger ju "farbror joakim/kalle,så dom måste ju vara bröder(?).

Alltså, knattarnas farsa söp ner sig (kunde ej ta hand om knattarna) så brorsan fick ta hand om dom.

Detta är något som de inte för ofta vill diskutera, då de försöker undvika sprit och knark i det nya Ankiska hushållet.

[Har också för mig att Knattarnas farsa bestämde sig för att bli homosexuell och startade en relation med en kusin till spökplumpen]

Men detta är det mycket hysch-hysch om.

Förträningning kan man tycka, men Knattarna frågar inte om det längre, då de vet att Kalle inte kan/vill svara.

Kwon
2006-07-04, 17:44
Varför har Kalle en handduk på sig när han kommer från duschen när han i vanliga fall går runt naken?

Han har även en baddräkt (randig) från 1930-talet när han e nere vid beachen.

Krokodil
2006-07-04, 17:54
Är det sant att Disney fick problem i Finland pga Kalles byxlöshet?

Kebab-Arne
2006-07-04, 18:32
Får säga att det är Don Rosas serier som är det enda som är läsvärt i Kalle Anka nuförtiden.

Tycker även att släkten Anka gör Kalle Anka som serie mer spännande och intressant.

Daniel_S
2006-07-04, 18:33
Nej, orsaken var snäppet värre än byxlöshet...

http://www.cybamall.com/paskafani/paska_ankka_forever1.jpg

Nalfaren
2006-07-04, 18:37
Don Rosa är grym, älskar stilen och humorn.
Här är en sida ur - Don Rosa - de tio avatarernas skatt.

Älskar stilen, ansiktsuttrycken å de små detaljerna.

http://www.nalf.se/dump/other/donrosa_elefant.jpg

Stoltz
2006-07-04, 19:14
Tigern är owned. Alla Tigrar i Kalle Anka blir alltid ägda förr eller senare, konstigt. Någon som vet varför de gjort så?

Kwon
2006-07-04, 19:35
Haha kolla in Molly Vigg, hon kan inte haft ett lätt leverne...

Ser lite sliten ut!

http://duckman.pettho.com/tree/l_se.jpg

Tolkia
2006-07-04, 20:51
Exsqueeze me, som man säger, men det finns ett avsnitt om hur Kalle dök upp i familjen, och där är Joakim von Anka och "Farmor" syskon ...

tuben
2006-07-04, 20:59
Får säga att det är Don Rosas serier som är det enda som är läsvärt i Kalle Anka nuförtiden.

Tycker även att släkten Anka gör Kalle Anka som serie mer spännande och intressant.

+1
Don Rosa är helt klart en klass för sig.

King Grub
2006-07-04, 21:05
Det är i alla fall tur att Rosa verkar ha dragit ned på sin serieproduktion något, så hans alster inte drar ner läsvärdet på alltför många nummer av KA&C:o nu för tiden, och så man slipper hans plåttriga teckningsstil och försök att ruta in Disneyvärlden efter egna tråkiga riktlinjer. Hans berättarstil saknar dessutom helt flyt, åtminstone för Disneyserier.

Barks, Branca, Jippes, Vicar, Scarpa, Gottfredson, Murry, Strobl, Rota - där är kvalitetstecknare inom Disneyuniversat.

tuben
2006-07-04, 21:08
Det är i alla fall tur att Rosa verkar ha dragit ned på sin serieproduktion något, så hans alster inte drar ner läsvärdet på alltför många nummer av KA&C:o nu för tiden, och så man slipper hans plåttriga teckningsstil och försök att ruta in Disneyvärlden efter egna tråkiga riktlinjer. Hans berättarstil saknar dessutom helt flyt, åtminstone för Disneyserier.

Sluta vara så true gruben, skulle nästan tro du lyssnar på black metal också.

King Grub
2006-07-04, 21:23
Nej, black metal har passerat gränsen för vad mitt öra finner tolerabelt.

Jag är inte säker på att min musiksmak är "bra" (eller - det vet jag att den inte är, men det struntar jag i så länge jag tycker om den), men jag är desto säkrare på att min serie- och litteratursmak är det.

Och dessutom är jag nerd nog att argumentera om serietidningar och deras kulturella relevans. http://forum.body.se/images/smilies/tunga.gif

Tricklev
2006-07-04, 23:04

Nej du har fel, Kalle är knattarnas morbror, precis som Joakim är Kalles morbror.

Felet är när man började översätta ifrån engelska, och du kan nog lista ut själv hur det misstaget hände.

Tricklev
2006-07-04, 23:08
Som ett tvättäkta Don Rosa fan är det självklart hans släktträd jag följer, då jag tycker att det bara gör serien mer levande och intressant.

Kwon
2006-07-04, 23:11
Finns det ett ANNAT släktträd än Don Vitos?

Hade Carl Barks ett åsse som var inkomplett som Don byggde på eller?

Tricklev
2006-07-04, 23:12

Don har själv sagt att han har försökt bygga upp sitt släktträd efter hur det ter sig i Carl Barks historier, dock så har Barks inget konstruerar släktträd.

Krokodil
2006-07-04, 23:16
Nej, orsaken var snäppet värre än byxlöshet...

http://www.cybamall.com/paskafani/paska_ankka_forever1.jpg
Funkar icke... :(

Kwon
2006-07-04, 23:17
Ok! Säga vad man vill, men Molly Vigg ser GRYMT sleten ut! :D

Skönaste ankan av dom alla imho! :thumbup:

Unkas Anka verkar lite väl nöjd med sig själv och Snorke Anka ser ut å vara en riktig svartis! :laugh:

Hortensia och Kvackes äktenskap verkar ju inte ha varit så bra, dom ser inte ut att lita på varandra (Var Kvacke otrogen ofta?).

Jungman Carlo Ankas gener har ju visat sig tydligast hos Kalle Anka, dock inte hans hårda sätt.

Fartman
2006-07-04, 23:30
Funkar icke... :(
Högerklicka, spara som.

Fartman
2006-07-04, 23:32
Jag vill ha översättning på paska ankka!

Krokodil
2006-07-04, 23:33
Högerklicka, spara som.
Eftersom jag får en stekpanna i nacken om jag väcker frugan och ber henne översätta får jag fortsätta vandra i ovisshet. :D

Herkulez
2006-07-04, 23:33
Jag vill ha översättning på paska ankka!
skit anka

Kwon
2006-07-04, 23:36
http://www.cybamall.com/paskafani/paska_ankka_forever10.jpg

King Grub
2006-07-05, 05:31

Barks hade skissat lite lätt på ett för eget bruk, men han ville inte ha ett "officiellt" då alla inrutningar av Disneyuniversat leder till inskränkningar i berättarfriheten. Bestämda regler kan vara bra i vissa genrer, men ankornas värld är motsatsen till en sådan genre.

OggeP
2006-07-05, 05:36
Barks, Branca, Jippes, Vicar, Scarpa, Gottfredson, Murry, Strobl, Rota - där är kvalitetstecknare inom Disneyuniversat.

Har han slutat med konditoriverksamheten?

AFanatic
2006-07-05, 07:01
Haha kolla in Molly Vigg, hon kan inte haft ett lätt leverne...

Ser lite sliten ut!

http://duckman.pettho.com/tree/l_se.jpg

Det där släktträdet var riktigt skoj att kolla på. Ska nog ta fram mina ICA-kassar fulla med Kalle Anka. :em:

Kwon
2006-07-05, 08:51
Det där släktträdet var riktigt skoj att kolla på. Ska nog ta fram mina ICA-kassar fulla med Kalle Anka. :em:

Visst är det kul? Jag älskade sånt där (släktträd för favoritfigurera) förr och även lite nuförtiden!

Alltid kul att se ens favoriters relationer! (Afanatic, Krampus, Baan etc)

Men kolla in Molly Vigg... Har hon haft det lätt i livet eller vad? ICKE!

Doris Anka född med silversked i munnen men Molly Vigg verkar ha varit smått alkoholiserad.

Ser ut som "Lort-Titus" stannade i gruvan för det mesta, så Molly tog till flaskan för att dränka sina sorger.

Cornelius Knös var en obotlig optimist (med skum näbb! Varför hade knösarna sådan näbb?), Sir Smocko Anka en pessimist (och en av de grofvare ankorna) och Jungman Carlo Anka var realisten.

Jungman Carlo var dessutom den hårdaste ankan, Kalle fick alla hans fysiska gener (som han inte tar tillvara på), men inga av de psykiska.

Jungman Carlo for teh win!

Om Kalle var som Jungman hade Kalle varit en VD för ett stort företag som köpt upp alla konkurrenter vid det här laget, a pirate on the megacorporations high sea!

OggeP
2006-07-05, 09:07
Var det ingen som greppade mitt eminenta skämt? Inte ens Kwon?

MasterChief
2006-07-05, 09:13
Var det ingen som greppade mitt eminenta skämt? Inte ens Kwon?

Jorå, Ture. Men det var inte så kul. :MrT:

OggeP
2006-07-05, 09:15
Jorå, Ture. Men det var inte så kul. :MrT:

Det an tänkas att det inte var så bra. Jag ska ställa mig i skamvrån. :em:

MasterChief
2006-07-05, 09:22
Det an tänkas att det inte var så bra. Jag ska ställa mig i skamvrån. :em:

Tå illa var det inte. Du behöver inte vara leten.

OggeP
2006-07-05, 09:30
Tå illa var det inte. Du behöver inte vara leten.

Tack, men skämmas lite gör jag i alla fall.

Skoj släkträd. Bra Traps på Unkas :bow:

Juliette
2006-07-05, 09:40
Tack för länkar och svar!

Jag som hade för mig att farmor anka var farmor till Pippi, Titti och Kicki oxå, för att de kallar henne farmor, men det klart hon "heter" ju så. :)

Trodde oxå att Magica de Hex var släkt med Kalle, men det verkar ju inte så när man kollar på trädet.