Visa fullständig version : Koppeltvång på hundar?
http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=2212
Blir så ledsen av att läsa sådana här diskussioner..
Men mest ledsen blir jag när jag tänker på alla hundar (eller djur överhuvudtaget) som bor hos folk som inte tar hand om dem.
En glad och trygg hund anfaller inte utan att ha blivit provocerad, och en bra hundägare sätter inte hunden i en sådan situation att den behöver försvara sig.
Ett koppel löser inte problemet med dumma jävlar som inte borde tillåtas att ha djur.. För att uttrycka mig milt.
Jag blir irriterad som fan på folk som går med hundarna lösa och som springer fram och ska hälsa, jag vill inte klappa deras jävla hundar
King Grub
2006-07-04, 17:22
Självklart skall hundar hållas kopplade på allmän plats.
Tricklev
2006-07-04, 17:25
Hundar ska hållas kopplade, i respekt av andra människor.
Jag blir irriterad som fan på folk som går med hundarna lösa och som springer fram och ska hälsa, jag vill inte klappa deras jävla hundar
+1
i samma sekund som hunden springer fram till mig har dom bevisat att hunden inte ska vara lös. Jag skiter i hur snäll do säger att den är.
Jag håller på att starta ett parti som ska heta "mot hundar i innerstan"
Hundar ska hållas kopplade, i respekt av andra människor.
+för att skydda vilt och betesdjur!
Självklart skall hundar hållas kopplade på allmän plats.
I tätbefolkade områden, på "stan" vid lekplatser osv tycker jag självklart hunden ska hållas kopplad.. Men problemet med hundar som attackerar bottnar ju i större problem än så, det var det jag ville ha sagt.
I tätbefolkade områden, på "stan" vid lekplatser osv tycker jag självklart hunden ska hållas kopplad.. Men problemet med hundar som attackerar bottnar ju i större problem än så, det var det jag ville ha sagt.
Självklar är det ett ägarproblem, folk som har hund måste inse sin begränsning. Har dom noll koll så har dom den kopplad! (även på ställen där det inte råder koppeltvång!)
Attackerar hunden vore väl enklast om maniförsta hand avlivade ägaren känns det som
+1
i samma sekund som hunden springer fram till mig har dom bevisat att hunden inte ska vara lös. Jag skiter i hur snäll do säger att den är.
Jag håller på att starta ett parti som ska heta "mot hundar i innerstan"
Om hunden springer fram till främmande människor så har ägaren för dålig koll på hunden, och borde ha koppel på den! Att man inte inser det måste ju bero på att man är rent utsagt dum i huvudet...
För att inte tala om dem som medvetet hetsar hundar mot djur och människor. . Tror dock inte de skulle bry sig om ett koppeltvång. Det krävs så mycket mera!
Håll dom kopplade överallt
absolut är det ett större problem men genom koppeltvång så får man bort irritationsproblemet och det är alla dom där hundarna som idag springer fram och ska nosa och hälsa och vara allmänt jobbiga bara för att ägaren inte har ngn koll. Sen får man inte bukt med det värsta.
Jag gillade verkligen hundar för några år sen men det blir bara jobbigare och jobbigare. Nu håller jag på att bli totalt anti. Jag vet och förstår att det är ett ägarproblem men det är precis som med vapen, finns dom inte så blir det heller inga problem. Klarrtt!
Om en hund som borde/skall vara kopplad kommer fram för att nosa en, vad får jag då göra för att värja mig?
sparka ihjäl den?
Om en hund som borde/skall vara kopplad kommer fram för att nosa en, vad får jag då göra för att värja mig?
sparka ihjäl den?
Inget, annat att säga till...sen kan man polisanmäla såklart!
absolut är det ett större problem men genom koppeltvång så får man bort irritationsproblemet och det är alla dom där hundarna som idag springer fram och ska nosa och hälsa och vara allmänt jobbiga bara för att ägaren inte har ngn koll. Sen får man inte bukt med det värsta.
Men tycker du koppeltvånget ska gälla överallt? Jag som hundägare har full förtåelse för att jag har mina hundar kopplade bland folk, men i skogen ser jag inte varför mina hundar inte kan få leka lösa? (förutsatt att de är 100% viltrena och att jag har full koll på dem)
Inget, annat att säga till...sen kan man polisanmäla såklart!
men om jag sparkar ihjäl den och sen säger att den attackerade mig?
eller måste den bita mig först?
(jag gillar hundar o djur i allmänhet, men rent teoretikst)
sparka ihjäl den?
Titt som tätt blir jag påhoppad av lösa hundar när jag är ute med mina hundar och oftast är det mesiga hundar som man kan höja rösten mot så går de, endast ett fåtal gånger har jag varit med om att större hundar kommit fram. En gång blev jag och hunden jag hade då påhoppad av en schäfer, min hund hatade andra hundar så ville inte ha bråk. Sparkade schäfern och skrek åt den så vände den tillbaka mot sin ägare.. Jag har också varit med om att bli påhoppad av småhundar flera gånger har jag då lyft upp hunden (för att förhindra att den bråkar med mina hundar) och sen gått och lämnat den till ägaren.. Nu är ju jag dock hundvan, hade jag varit hundrädd så skulle jag nog blivit jätterädd, särskilt då hundrädda ofta inte kan läsa hunden..
Varför sparka ihjäl en hund som vill nosa på dig? Använd inte mer våld än som behövs, hunden är inte den skyldiga så varför straffa honom?
Sparka ägaren istället..
Du får inte sparka ihjäl en hund för att den bitit dig...precis som att du inte får skjuta någon som slagit dig!
Om det är en hund som biter dig så är det klart det ska anmälas, sånna hundar (och hundägare) gör det inte lättare för dom som har koll på sin hund.
Att man sen hittar på att en hund har bitit... *screwy*
om en hund hugger tag mig i benet får jag då inte sparka ihjäl den?
låter mysko tycker jag, inte för att jag tror jag skulle bli straffad om jag gjorde det iof
låter mysko tycker jag, inte för att jag tror jag skulle bli straffad om jag gjorde det iof
Varför skall du sparka ijhäl den, om det går så långt att du skall just sparka ijhäl den så betyder det nog att du sparkar långt efter den är medvetslös? Men om du finner det skoj så...kör på.
Skulle du sparka ihjäl min hund så hade jag anmält dig, som någon annan skrev: Man får inte använda sig av mera våld än situationen kräver! Om du kan bevisa att du kämpade för ditt liv kan du nog slippa straff..
Folk misshandlar sina djur varje år, hundar binds fast och släpas efter bilar, folk slår ihjäl sina djur på fyllan, dränker kattungar, gasar ihjäl kaniner mm och blir i stort sett aldrig dömda, så troligtvis skulle du inte bli det heller.
Men förstår inte varför du känner att du måste döda hunden? Om den biter dig, räcker det inte att skrämma iväg den?
Bronkitkorv
2006-07-04, 18:05
Men mest ledsen blir jag när jag tänker på alla hundar (eller djur överhuvudtaget) som bor hos folk som inte tar hand om dem.
En glad och trygg hund anfaller inte utan att ha blivit provocerad, och en bra hundägare sätter inte hunden i en sådan situation att den behöver försvara sig.
Ett koppel löser inte problemet med dumma jävlar som inte borde tillåtas att ha djur.. För att uttrycka mig milt.
Men kan du inte förstå att folk kan vara rädda för hundar eller *screwy*
En hund kan vara hur snäll och gosig som helst är man hundrädd så ser man ändå ett monster som kommer rusande emot en och visar man då att man är rädd så kan det utlösa ett aggresivt beteende från hundens sida.
Jag var ute och joggade en dag och mot mej springer en stor Dobberman i full fart fastän husse och matte skrek sej hesa på den. Jag visade ingen rädsla och den vände när den kom fram till mej... obehagligt var det i allafall.
Du har såklart rätt i att dumma jävlar inte borde få ha hund.
Jag tror inte heller på förbud.
som jag skrev så gillar jag djur, . Jag känner inte för att döda en hund, jag gillar hundar, aldrig varit hundrädd.
menar mer vad man har för möjligheter som hundrädd om en hund flyger på en sådär bara för att nosa/bita whatever, tydligen kan man i stort sett göra vad som helst och den största risk man tar är att ägarenblir förbannad typ.
som jag skrev så gillar jag djur, . Jag känner inte för att döda en hund, jag gillar hundar, aldrig varit hundrädd.
menar mer vad man har för möjligheter som hundrädd om en hund flyger på en sådär bara för att nosa/bita whatever, tydligen kan man i stort sett göra vad som helst och den största risk man tar är att ägarenblir förbannad typ.
Sparkar du ihjäl en hund begår du ett fängelsebrott...sen om man blir åtalad är en annan femma!
Men kan du inte förstå att folk kan vara rädda för hundar eller *screwy*
Självklart förstår jag det! Har själv alltid mina hundar kopplade bland folk trots att de är helt ointresserade av att gå fram till andra djur eller människor. Det handlar om att visa respekt.
Men tycker inte det är rätt heller att vi som har ordning på våra hundar inte ska få ha de lösa någonstans t.ex. i skogen?
passande länk
http://www.kampsport.se/forum/archive/index.php/t-9545.html
"bär alltid med dig korvar som du kan kasta på den."
nog bästa tips mot arga hundar
Bronkitkorv
2006-07-04, 18:27
"bär alltid med dig korvar som du kan kasta på den."
nog bästa tips mot arga hundar
Vad bra då kan jag kasta mej själv kanske :confused:
Vad bra då kan jag kasta mej själv kanske :confused:
antingen det eller stoppa upp tummen i hundens anus enligt länken
Bronkitkorv
2006-07-04, 18:29
Självklart förstår jag det! Har själv alltid mina hundar kopplade bland folk trots att de är helt ointresserade av att gå fram till andra djur eller människor. Det handlar om att visa respekt.
Men tycker inte det är rätt heller att vi som har ordning på våra hundar inte ska få ha de lösa någonstans t.ex. i skogen?
Jo men det är en svår fråga detta och någon jättebra lösning finns nog inte.
Wennerberg
2006-07-04, 19:04
Fria mijailo
Me_Myself
2006-07-04, 19:09
Det gör mig irriterad. Mycket dåligt förslag.
Jag förstår varför den unga rottweilern ska gå i koppel och jourhundarna utan ordning jag tagit hand om men labradoren som går fot så fort man säger till henne... :confused:
Jag förstår varför den unga rottweilern ska gå i koppel och jourhundarna utan ordning jag tagit hand om men labradoren som går fot så fort man säger till henne... :confused:
Eftersom dels vet inte andra hur bra plikt du har på hunden och dels så är det samma som en drog-diskussion. Även om vissa kan klara av det och leva ett helt normalt liv så kan man inte basera en lag på dem.
Det sagt så tycker jag man kan ha lite sunt förnuft, uppväxt med två hundar. Är jag ute i skogen och går med dem där det inte finns människor(och inte löparspår) så är de lösa, även ibland på en cykelbana då mina föräldrar inte bor direkt centralt. Men aldrig om jag skulle vara på något ställe med mycket människor.
Jag förstår varför den unga rottweilern ska gå i koppel och jourhundarna utan ordning jag tagit hand om men labradoren som går fot så fort man säger till henne... :confused:Begränsningar av hastigheten på motorvägar?
Jag förstår varför de unga ska ha begränsningar när det gäller hastighen och de som tidigare är bestraffad för trafikbrott, men jag som kört bil i fem år nu, kan bromsa väldigt snabbt så fort det behövs... :confused:
Jag förstår inte problemet att man kopplar hunden? Går hunden redan fot så märker man ju inte av kopplet.
Me_Myself
2006-07-04, 19:31
Jag förstår inte problemet att man kopplar hunden? Går hunden redan fot så märker man ju inte av kopplet.
Har hon inte koppel så kan hon ju lufsa in i buskar osv o göra vad hon behöver. Kommer det folk kallar man in henne och hon kommer på ett nafs.
Koppeltvång kommer inte lösa problemet med kamphundar. Tror ni att denna lilla grupp ägare kommer följa det?
Visst kan man införa koppeltvång överallt men då får man också se till att bygga ordentligt med rastgårdar så hundarna får möjlighet att sträcka på sig och ha ett drägligt liv!
Undrar som många andra om ett koppeltvång löser problemet med hundägare som inte tar ansvar för att fostra sin hund, även om jag är böjd åt att ett koppelkrav på offentliga platser är en bra idé.
Jag blir helt vansinnig på hundägare som har hunden lös och den hälsar, har vid ett flertal tillfällen ganska bryskt smaskat till hunden på nosen för att sedan skälla lite på ägaren. Dumt kanske eftersom det inte är hundens fel, och mitt enstaka försök till dressyr lär knappast ge något. Det är ju hundägaren som borde ha en smäll, inte hunden.
därför att alltför många inte har koll på sina hundar.
Koppla hunden är en jättebra idé.
Sen till hajduc eller vad han heter. Så struntar jag i om hunden är snäll och mesig jag vill inte ha den i mina hälar när jag springer eller promenerar. Jag tycker det är obehagligt och i mitt tycke är det fler som inte ha koll än som har koll.
Vi ni ha hund lös flytta ut på landet och ha hunden lös där på er egen egendom och låt oss andra få vara utan attackerande hundar.
Köttbullen
2006-07-04, 20:05
Kan man inte uppfustra en hund ska man inte ha en.
Samt borde ägarna vissa repsekt och ha sina hundar kopplade, alla vill inte bli slickade av nån hund som presic slickat en annan hund i röven.
Kan man inte uppfustra en hund ska man inte ha en.
Samt borde ägarna vissa repsekt och ha sina hundar kopplade, alla vill inte bli slickade av nån hund som presic slickat en annan hund i röven.
SAmtidigt finns det många som välkomnar just en sådan slick:em:
SAmtidigt finns det många som välkomnar just en sådan slick:em:
men det hör hemma på ett annat forum och i en annan tråd *eg*
Me_Myself
2006-07-04, 20:17
därför att alltför många inte har koll på sina hundar.
Koppla hunden är en jättebra idé.
Sen till hajduc eller vad han heter. Så struntar jag i om hunden är snäll och mesig jag vill inte ha den i mina hälar när jag springer eller promenerar. Jag tycker det är obehagligt och i mitt tycke är det fler som inte ha koll än som har koll.
Vi ni ha hund lös flytta ut på landet och ha hunden lös där på er egen egendom och låt oss andra få vara utan attackerande hundar.
Självklart ska hunden ha koppel om ägaren inte har kontroll över den, om den tex springer dig i hälarna.
Ska alla hundar straffas för att det finns en del dåliga hundägare?
Det handlar om att det finns kamphundar i Malmö med mycket dåliga ägare. Dessa ägarna kommer med största sannolikhet inte följa lagen i vilket fall som helst. Ta bort dessa hundarna och spärra in deras ägare säger jag.
Köttbullen
2006-07-04, 20:17
Själv gillar jag hundar, men kan tänka mig att en del tar illa upp när en stor rotweiler eller en ivrig pitbull kommer springande.
Köttbullen
2006-07-04, 20:18
Det handlar om att det finns kamphundar i Malmö med mycket dåliga ägare. Dessa ägarna kommer med största sannolikhet inte följa lagen i vilket fall som helst. Ta bort dessa hundarna och spärra in deras ägare säger jag.
Jepp, inte konstigt när ägarna slår o gör hundarna till knarkare - inte konstigt de blir cp.
Jag har inget problem med fritt springande hundar, tycker att det är roligt när dom kommer och hälsar (nosar en i skrevet :D) :)
Men endel blir ju rädda, så klarar hunden av att springa fritt utan att störa andra människor så tycker jag den förtjänar det. Det bör man väl kunna lära en vovve?
Me_Myself
2006-07-04, 20:29
Jag har inget problem med fritt springande hundar, tycker att det är roligt när dom kommer och hälsar (nosar en i skrevet :D) :)
Men endel blir ju rädda, så klarar hunden av att springa fritt utan att störa andra människor så tycker jag den förtjänar det. Det bör man väl kunna lära en vovve?
Ja så är det ju, att det är kontroll som gäller.
Har man sen fobi för en hund som ägaren har full koll på så tycker jag att man bör bearbeta sina problem. Att gå med en sån extrem rädsla hela livet kan inte vara vettigt, hundar är en del av vårt samhälle.
Har hon inte koppel så kan hon ju lufsa in i buskar osv o göra vad hon behöver. Kommer det folk kallar man in henne och hon kommer på ett nafs.
Koppeltvång kommer inte lösa problemet med kamphundar. Tror ni att denna lilla grupp ägare kommer följa det?
Visst kan man införa koppeltvång överallt men då får man också se till att bygga ordentligt med rastgårdar så hundarna får möjlighet att sträcka på sig och ha ett drägligt liv!
Koppeltvång över allt tycker jag inte är någon bra idé.
Fast där koppeltvång gäller idag ska den hållas.
Jag får dagligen säga till folk att koppla hunden sedan jag arbetar inom ett naturreservat, säger jag till som civil är det många som är mycket oförskämda.
Och som någon skrev, går hunden fot under hela promenaden kan kopplet lika gärna vara på. Är min hund okopplat är det för att han ska få springa av sig, vilket han inte gör om han går fot..
Jag blir lite förvånad när jag läser vad folk skriver i tråden; är lösspringande hundar ett så stort problem? Jag har aldrig ens reflekterat över det, eftersom jag inte stött på det tillräckligt ofta för att börja tänka på det annat än på platser som varit mer eller mindre officiella "hundrastplatser" (= grönområden där det är känt att hundägare rastar sina hundar och låter dem leka, med allmänhetens goda minne). På stan/inne i centrum tror jag aldrig att jag varit med om det överhuvudtaget, och ja, jag är gammal, ja, jag har bott på lite olika ställen inte bara i ByHåla(tm) och ja, jag har haft hund.
Känn sig inte påhoppad någon, nu, jag blev bara förvånad.
Me_Myself
2006-07-04, 20:34
Koppeltvång över allt tycker jag inte är någon bra idé.
Och som någon skrev, går hunden fot under hela promenaden kan kopplet lika gärna vara på. Är min hund okopplat är det för att han ska få springa av sig, vilket han inte gör om han går fot..
Det är som jag skrev längre upp.. Hon snusar runt men om vi möter människor kallas hon in och då går hon fot.
På många ställen däremot är det onödigt att folk går med sina hundar lösa, som inom bostadsområden. Här går ju en del hundar lösa bland husen fast det inte finns så mycket till gräs osv för dem att springa på.
Jag blir lite förvånad när jag läser vad folk skriver i tråden; är lösspringande hundar ett så stort problem? Jag har aldrig ens reflekterat över det, eftersom jag inte stött på det tillräckligt ofta för att börja tänka på det annat än på platser som varit mer eller mindre officiella "hundrastplatser" (= grönområden där det är känt att hundägare rastar sina hundar och låter dem leka, med allmänhetens goda minne). På stan/inne i centrum tror jag aldrig att jag varit med om det överhuvudtaget, och ja, jag är gammal, ja, jag har bott på lite olika ställen inte bara i ByHåla(tm) och ja, jag har haft hund.
Känn sig inte påhoppad någon, nu, jag blev bara förvånad.
Lösa hundar finns det gott om, jag har personligen inte blivit påhoppad av någon lös, agressiv hund dock...
Full kontroll på en hund utan nån sorts koppling tror jag inte på.
Hundar är jobbiga fanskap
Skywalker
2006-07-04, 22:06
Hundar är jobbiga fanskap
Som skiter överallt utan att plocka upp effter sig
Full kontroll på en hund utan nån sorts koppling tror jag inte på.
Hyundai Getz 1.4 Aut Comfort, tror inte jag heller på.
http://www.hyundai.se/dw/hyundai/images/pics/GE/pres.jpg
Vad sysslar jag med egentligen?
Tricklev
2006-07-04, 23:18
Jag är emot koppeltvång överallt, men hade gärna sett någon slags "hundlicens" för alla slags hundar. Just för att testa om dom är lämpliga för att han en hund eller ej.
För det första så håller jag helt med dig! Aldrig sagt ngt annat så förstår inte din ton? Däremot förstår jag inte varför man ska ha ett koppeltvång som gäller överallt då ingen lider av att min hund är lös i skogen eller på en stig där det inte är andra folk. Visst kan man möta ngn där men då kopplar jag hunden tills den andra passerat..
Och jag ska inte behöva flytta ut på landet för att vissa inte ens vill behöva se en hund.. Då kan man lika gärna säga att jag kan bli överkörd av en bil så alla som vill köra bil får göra det på landet *screwy*
Vi måste väl kunna samsas i samhället? Ta hänsyn till varandra istället för att förbjuda och bannlysa..
Ja så är det ju, att det är kontroll som gäller.
Har man sen fobi för en hund som ägaren har full koll på så tycker jag att man bör bearbeta sina problem. Att gå med en sån extrem rädsla hela livet kan inte vara vettigt, hundar är en del av vårt samhälle.
Den du möter vet inte om att du har full kontroll över den lösa hunden förrän mötet är över och allt har gått bra. Då har det redan orsakat besvär för folk med fobi, lättare rädsla eller som helt enkelt inte gillar hundar. Jag tror inte att någon har full kontroll över något djur i alla scenarion.
Själv är jag uppvuxen med hundar av olika raser och storlekar och ändå tycker att man ska ha hunden kopplad om man går efter en gångväg, trottoar, väg, bostadsområde el dyl. Är man mitt ute i skogen på nå småstigar eller gör sina egna stigar och det inte finns annat i närheten så tycker jag inte att det är nått problem.
Är man ute "på landet" och har stor tomt kan man ha hunden lös på gården om man har bra koll på hunden, ingen bilväg är i närheten och ifall eventuella grannar tycker det är OK. Har man en liten gräsplätt så kan man köpa en tjuderskruv (http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=41&products_id=120) och en lina (http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=36&products_id=121) att fästa i, så kan de röra sig lite iaf.
Har man en liten gräsplätt så kan man köpa en tjuderskruv (http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=41&products_id=120) och en lina (http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=36&products_id=121) att fästa i, så kan de röra sig lite iaf.
Det är det sista jag sätter min hund i! Djur ska inte vara bundna och speciellt inte nu under sommaren när det är varmt.. Solen flyttar sig snabbt och folk tänker sig inte för.. För att inte tala om alla kotförskjutningar, wiplash- skador mm hunden kan få om den sätter fart mot ngt och repet plötsligt tar slut..
Koppeltvång kommer inte lösa problemet med kamphundar. Tror ni att denna lilla grupp ägare kommer följa det?Finns lagen där, så har polisen möjlighet att vidta åtgärder innan det händer något.
Det är det sista jag sätter min hund i! Djur ska inte vara bundna och speciellt inte nu under sommaren när det är varmt.. Solen flyttar sig snabbt och folk tänker sig inte för.. För att inte tala om alla kotförskjutningar, wiplash- skador mm hunden kan få om den sätter fart mot ngt och repet plötsligt tar slut..
Om du har kontroll på hunden och den har bra psyke så tjurrusar den inte? Eller menar du att det är bättre att ha hunden lös på gården så den kan springa och jaga vad den nu ville jaga? Hur gör du med hunden just nu?
Självklart placerar man den så att hunden kan ligga i skuggan, fastän solen rör på sig. Rimligtvis har man en vattenskål med färskt vatten i skuggan också.
Skadorna du pratar om har ingen av våra hundar råkat ut för. Är det vanligt förekommande?
än en gång beskylls pitbullen. har en bekant som är polis som säger attdet är sällan pitbulls utan snarare schäfrar, labbar och dobbermans som attakerar folk. en pitbull går inte bärsärk på människor, möjligen på andra hundar. och nu snackar vi gamepittisar. Folk som köper en ren pittis går med hunden i koppen och vet vad fan dom gett sig in på. dom med pitbull jag känner har en helt annan pli på sin hund än på de flesta andra med 'snälla' hundraser.
att sen snorisar utan vett gå o köper en s.k. pitbull är tamigfan bara pinsamt. för det första är det ingen pitbull utan nån kass avel från nån pundarkvart. och dessa hundar kallar media för pitbull. ovetandet om hundarna är. trots allvaret, helt accepterat bland befolkningen.
Me_Myself
2006-07-05, 07:51
Den du möter vet inte om att du har full kontroll över den lösa hunden förrän mötet är över och allt har gått bra. Då har det redan orsakat besvär för folk med fobi, lättare rädsla eller som helt enkelt inte gillar hundar. Jag tror inte att någon har full kontroll över något djur i alla scenarion.
tjuderskruv (http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=41&products_id=120) och en lina (http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=36&products_id=121) att fästa i, så kan de röra sig lite iaf.
Ne det vet dem självklart inte om dem inte sett oss förr men dem ser och märker att min hund inte kommer nära dem. Men om mötet nu orsakat besvär för dem med fobier och det gått bra så förmodar jag att dem kommit en bit på vägen.
O det finns ingenting som säger att "kamphunden" med sin dåliga ägare är mindre farlig för den sitter i koppel, då har den ägaren bakom sig och kan få mer styrka av det.
Lagen skulle inte påverka dem den syftar till att påverka. Däremot skulle vi få fler rastlösa ledsna hundar på gatorna, vilket inte skulle vara positivt för någon.
Att man skulle koppla alla hundar av hänsyn till de som är hundrädda är att vända problemet åt fel håll. Jag är rädd för muslimska fundamentalister, kan jag kräva att alla muslimer ska hålla sig på avskiljda platser?
Me_Myself
2006-07-05, 08:23
Lagen skulle inte påverka dem den syftar till att påverka. Däremot skulle vi få fler rastlösa ledsna hundar på gatorna, vilket inte skulle vara positivt för någon.
Att man skulle koppla alla hundar av hänsyn till de som är hundrädda är att vända problemet åt fel håll. Jag är rädd för muslimska fundamentalister, kan jag kräva att alla muslimer ska hålla sig på avskiljda platser?
Huvudet på spiken :thumbup:
Mini: Good point.
Sedan håller jag med Jense angående "kamphundar" (obs. citationstecknen). Samtliga raser som anses lite "tuffa" (läs: Som vissa tydligen känner sig tuffa om de äger) lider av problemet med mindre nogräknade individer som avlar på vad som helst, köper från vem som helst och handhar hunden hur som helst (det som hände med schäfern är väl kanske det bästa exemplet).
Granatgiraffen
2006-07-05, 09:31
Ja. För det är ju precis samma sak? Eh. Eller har du många muslimska fundamentalister som husdjur!?
Granatgiraffen
2006-07-05, 09:34
Jag ska ut och gå en runda med min tama krokodil sen, jag skiter dock i att koppla den. Jag menar om alla var tvugna att koppla sin kära krokodil så skulle vi få fler rastlösa ledsna krododiler på gatorna, vilket inte skulle vara positivt för någon.
Att man skulle koppla alla krokodiler av hänsyn till de som är krokodilrädda är att vända problemet åt fel håll.
TrasMannen
2006-07-05, 09:59
Jag vill börja med att säga att jag stör mig på väldigt många hundägare. Jag älskar hundar och djur. är inte hundrädd för fem öre osv.
Men jag blir förbannad när folk säger. Jag har full koll på hunden, han lyder mig alltid, vilket hunden kanske dessutom gör. Men guess what. ALLA hundar är oberäkneliga och kan attakera någon utan att ens haft nån uns tendens till det tidigare.
En tjejkompis hund blev attakerad av en lösspringande hund som ALLTID hade lydit sin husse/matte ("den har aldrig gjort såhär förut")
En polare blev biten av en hund när han satt ned på en gräsmatta och läste en bok (han kände hunden som ALLTID hade varit en jättesnäll hund som aldrig visat någon tendens till aggresivt beteende) ("Den har aldrig gjort så här tidigare")
Vilken hund som helst kan bli aggresiv.
pragmatist
2006-07-05, 11:00
Jag hade hand om en släktings pudel en gång i tiden, den mjukaste och mesigaste hund som fanns. Den användes bland annat som terapihund för folk som hade hundskräck eftersom den var så snäll. En dag var jag med den på posten mitt i vintern, kopplad förstås, och helt plötsligt gör den ett helt oprovocerat utfall mot en 2-åring som står tyst och snällt bredvid. Ungen hade en tjock overall på sig och skadades inte tack och lov. Och kan den hunden plötsligt ge sig på någon på det sättet så kan vilken hund som helst göra det.
Förmodligen hade den blivit skrämd av något litet barn i overall som valp och reagerade enligt principen anfall är bästa försvar. Vilket jag förstås var helt ovetande om, annars hade jag kanske kunnat förebygga situationen.
Hundar kan vara jättefina, snälla och goa och är det oftast också. De kan bli ens "bästa vän". De är dock fortfarande ett djur och att jämföra med en grupp människor funkar inte bra. Hundar är djur.
För flera år sedan körde jag bil till skolan en sommardag. Lyssnade på musik och hade fönstret på förarsidan öppet för att det inte ska bli så varmt. När jag närmade mig ett övergångsställe med mycket buskar hörde jag en tjej ropa "Neeej! Stanna!" och det lät som att det kom från vänster (då jag hade det fönstret öppet. Jag tittade snabbt dit för att se vad det rörde sig om. En halv sekund efter lät det KLONK. Började bromsa in direkt och samtidigt gick tankarna på vad jag kört över, trodde nästan det var nån unge som hoppat ut på vägen. Var helt förstörd när jag stannat och klev ur bilen för att undersöka. Som tur var så låg det en bishcon frisé på backen. Den hade sprungit lös in på vägen från vänster. Det var inte ens hundägarn utan nån som passade hunden som promenerade den och ändå hade hon den lössläppt inne i stan. Hur jävla dum får man bli? Jag blev jävligt uppjagad av det hela, riktigt satans skrämmande. Tur att det var en hund! Synd om hunden och ägarn (pinsamt för hundpassarn), men jag lyckades iaf släppa det då jag ansåg mitt ansvar vara närmare noll, då den var lös inne i stan och personen som promenerade den ej hade kontroll (hon promenerade ca 15 meter bort när det small).
Körde dem iaf till veterinären och dumpade dem där. Hunden dog med interna blödningar. Bilen klarade sig utan skador.
Nu cyklar jag istället (ej relaterat till ovanstående händelse) och nu skulle liknande situation kunna vara förenat med större fara för mig. T ex om nån hund blir aggro när man cyklar förbi (på avsedd cykelväg) och hamnar i däcket.
Om du har kontroll på hunden och den har bra psyke så tjurrusar den inte? Eller menar du att det är bättre att ha hunden lös på gården så den kan springa och jaga vad den nu ville jaga? Hur gör du med hunden just nu?
Självklart placerar man den så att hunden kan ligga i skuggan, fastän solen rör på sig. Rimligtvis har man en vattenskål med färskt vatten i skuggan också.
Skadorna du pratar om har ingen av våra hundar råkat ut för. Är det vanligt förekommande?
Bra psyke har inget att göra med saken. Hunden kanske vill hoppa efter ett löv, springa och hälsa på ngn som kommer hem, vad som helst kan hända.. Har aldrig haft mina hundar bundna och de har heller aldrig lämnat tomten trots att vi inte har staket så ser inte varför jag skulle göra ngt annorlunda. Blir folk rädda när de går förbi vårat hus så är det inte mitt problem för på MIN tomt så har jag mina djur lösa hur mkt jag vill.
Korförskjutningar, wiplash mm är extremt vanligt förekommande bland hundar, uppkommer oftast när okunniga hundägare rycker i kopplet för att få hunden att sluta dra, eller folk som använder rullkoppel som ger hunden ett ryck när det tar slut.
Däremot skulle vi få fler rastlösa ledsna hundar på gatorna, vilket inte skulle vara positivt för någon.
Har man en hund och råkar bo i en stad är det ägarens ansvar att se till att man tar sig till ett område där man får låta hunden springa runt, självklart under uppsikt osv. De flesta var förhoppningsvis medvetna om var de bor innan de skaffade hunden. Att använda en spårlina etc funkar ganska bra om det nu inte finns något område i direkt närhet där det är fritt för hundarna.
Jag tror det var bland det sämsta du har presterat i jämförelseväg.
Brukshundsklubbar finns lite överallt och har massor av aktiviteter för hundar som vill springa av sig.
Har man inget annat val än att låta hunden springa lös bland folk borde man nog flytta / sälja hundstackarn.
Bulldog_3
2006-07-05, 18:51
Amen.
nähä nu var jag för sen för att editera.
Kotförskjutningar och dyligt beror väl på felaktigt koppel / tung / odisciplinerad hund eller dålig ägare.
Vid normalt koppelbruk (dvs inget ryck och slit från varken hund eller ägare) är det ju inget som uppstår bara sådär...
Har man hunden lös för att den kan skadas av kopplet är det ju något fel. *screwy*
Vetifan vad som är mest irriterande på löprundorna..? myggen eller dessa folk me sina lösa-'neeeej-men-han-är-sååååå-sneeeel-så-snel'-hundar.. extra kul blir man ju att jaga när man springer oxå :D
Är inte hundrädd men folkvett bör väl även hundägare förses med *screwy*
nähä nu var jag för sen för att editera.
Kotförskjutningar och dyligt beror väl på felaktigt koppel / tung / odisciplinerad hund eller dålig ägare.
Har man hunden lös för att den kan skadas av kopplet är det ju något fel. *screwy*
Ja det har du helt rätt i, det är ju dock skillnad på om hunden går kopplad när man håller i den mot att man binder fast den, det är där många skador kan uppstå även på den lugnaste hund.
Vid normalt koppelbruk (dvs inget ryck och slit från varken hund eller ägare) är det ju inget som uppstår bara sådär...
Nej självklart inte, hunden tar självklart inte skada av att gå kopplad, men det finns flera orsaker till att man vill ha hunden lös.
Dels vill (iaf jag) att mina hundar ska få gå/springa/leka i sin egen takt samt att jag under varje promenad lägger in lite träningsmoment som kräver att hunden är lös, t.ex. fjärrdirigering, platsliggning med störning, sittande och läggande under inkallning mm mm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.