Visa fullständig version : Risker med att vara smal?
Efter en tråd på ett annat forum kring Rasmussens något magra kropp började jag fundera på vilka hälsonackdelar/risker det finns ifall man är riktigt smal. Vissa kanske skulle hävda anorektisk, och de kanske har rätt, men killen har kvar en hel del prestanda i sin lilla kropp.
Så, någon som vet vad man riskerar med en mager kropp?
Notera även den fina cykelbrännan.
http://img149.imageshack.us/img149/7789/rasmussen8gv.jpg (http://imageshack.us)
Omg. Århundradets bonnbränna?
Sheogorath
2006-07-04, 08:11
Man riskerar att få panda-brudar. Det om något borde få en att tänka över sin fysik.
Ninjasmurf
2006-07-04, 08:11
Man kan nog inte vara hur smal som helst och fortfarande kunna prestera nått.
MasterChief
2006-07-04, 08:21
Han har verkligen gått in för att vinna bergatröjan igen...
Mycket av det här är nog individuellt. Han är liten till växten och kan väga så lite utan att prestationen påverkas allt för mycket. En naturligt större cyklist skulle garanterat försämra sig rejält med en sådan viktnedgång.
Vafan, undrar om han tror att en heltäckande solbränna väger mer?
Hur i helvete kan man vara så brun på armarna men så vit på resten av kroppen? Jag menar har han på sig den där cykeltröjan året runt eller, när han sover, när han slappar i trädgården för annars fattar jag inte hur han kan vara så vit.
En av dom mer avtändande kropparna jag sett föresten *spy*
MasterChief
2006-07-04, 08:26
Hur i helvete kan man vara så brun på armarna men så vit på resten av kroppen? Jag menar har han på sig den där cykeltröjan året runt eller, när han sover, när han slappar i trädgården för annars fattar jag inte hur han kan vara så vit.
Instämmer. Jag kör också mycket i cykeltröja och solens strålar brukar faktiskt ta lite även med tröja på.
King Grub
2006-07-04, 08:26
Så, någon som vet vad man riskerar med en mager kropp?
Beror mycket på om man svultit sig till den magra kroppen, eller om man tillgodosett alla näringsbehov och i stället förbrukat så mycket energi att man fått den magra kroppen på det sättet.
Personen på bilden är inte ohälsosamt mager i sig. Mannens essentiella kroppsfett ligger inne i kroppen kring organen. En kvinna däremot hade varit ohälsosamt mager med den kroppsfettprocenten.
Beror mycket på om man svultit sig till den magra kroppen, eller om man tillgodosett alla näringsbehov och i stället förbrukat så mycket energi att man fått den magra kroppen på det sättet.
Personen på bilden är inte ohälsosamt mager i sig.
Det är väldigt sannolikt att Rasmussen kan sälla sig till den senare kategorin, han tränar en del, minst sagt. Grejen är att han varit sådär smal ganska länge, och hållit sig hel och frisk, så jag har lätt köpa det du säger.
Dagens kuriosa kan få vara att Rasmussen varit i Åre en gång i tiden och vunnit MTB-VM, 1999 tror jag det var. Sen valde han landsväg istället.
King Grub
2006-07-04, 08:40
Forskningrönen just nu pekar åt att man genom ett kroniskt energiunderskott och en kronisk och kraftig undervikt skulle förbättra i princip samtliga hälsoparametrar och kunna förlänga sin livslängd avsevärt. Problemet blir att tillfredsställa näringsbehovet på liten mängd energi. Om djurstudier (för där stämmer det utan tvekan) går att översätta på människan.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list_uids=16626389&query_hl=4&itool=pubmed_docsum
Instämmer till fullo. Just på tjejer kan man faktiskt ofta (inte kanske alltid, men ofta) se skillnad på "svält-magra" och "tränings-magra" kroppar. Maratonlöperskor och modellerna i franska Elle ser inte likadana ut, även om båda kategorierna väger väldigt lite (och jag är tämligen övertygad om att det är hälsosammare att vara den magra löparen än att vara den magra modellen).
Hoppas nu att ingen går igång på användningen av ordet "mager", bara.
davedava
2006-07-04, 09:08
i princip samtliga hälsoparametrar[/url]
Förutom att nedsatt fertilitet konstaterades, har jag för mig.
King Grub
2006-07-04, 09:10
Anorexia hos (företrädelsevis) kvinnliga distanslöpare är dock tyvärr också en mycket vanlig företeelse. Dels har dom en "ursäkt" för att vara underviktiga, dels passar träningsformen den typiska anorexiaprofilen :kontroll.
En av svårigheterna bakom en eventuell tillämpning av underätning och energiunderskott för att förbättra hälsa och öka livslängd är just att människan har en tendens att gå överstyr, och ett sådant förfarande kommer i många fall att övergå i anorexi. I det vetenskapliga syftet gäller det ju att ha kvar självbilden och inte fortsätta gå ner i vikt för sakens skull eller att bli fixerad, när målet för dom aktuella parametrarna är nådda.
Som man ska du ligga på över 6% kroppsfett, under det värdet börjar du slita på fettet som bäddar in dina inre organ vilket inte alls är bra i på lång sikt.
Det är inte säkert han på bilden ligger ovanför 6%, förvånar mig inte dom de är beredda att gå under 6% för att få ner vikten ännu mera.
Jag känner en SM-långdistanslöpare som låg strax under 6% en period och blev varnad av sin läkare, han på bilden ser definitivt ut att ligga farligt nära eller under 6%.
King Grub
2006-07-04, 10:07
Friedl, K. E., R. J. Moore, L. E. Martinez-Lopez, J. A. Vogel, E. W. Askew, L. J. Marchitelli, R. W. Hoyt, and C. C. Gordon. 1994. Lower limit of body fat in healthy active men. J. Appl. Physiol 77:933-940.
Där anges 4% som lägsta siffra, och då är det med full hälsa i behåll. Det går att gå lägre och överleva, men som sagt, då mår man oftast inte bra.
Nitrometan
2006-07-04, 10:23
Backhopparna ligger farligt lågt i kroppsvikt de senaste åren. Iochmed att V-stilen och overallen de använder ger en stor yta - vilket leder till att en liten kroppsvikt blir mer avgörande för att hoppa långt än en hög utgångsfart. I ett par fall har det gått helt överstyr. Senaste säsongen diskuterade de en lägsta viktgräns.
Som man ska du ligga på över 6% kroppsfett, under det värdet börjar du slita på fettet som bäddar in dina inre organ vilket inte alls är bra i på lång sikt.
Det är inte säkert han på bilden ligger ovanför 6%, förvånar mig inte dom de är beredda att gå under 6% för att få ner vikten ännu mera.
Jag känner en SM-långdistanslöpare som låg strax under 6% en period och blev varnad av sin läkare, han på bilden ser definitivt ut att ligga farligt nära eller under 6%.
Det ska nog också tilläggas att de flesta idrottare har en off-season-vikt som ligger lite högre. Det gäller nog också Rasmussen. Man behöver ju inte komma först upp för berget på träningen (eller nja, ibland är det ganska viktigt det också...).
Jasså så du tänder på killrkoppar :naughty:
Friedl, K. E., R. J. Moore, L. E. Martinez-Lopez, J. A. Vogel, E. W. Askew, L. J. Marchitelli, R. W. Hoyt, and C. C. Gordon. 1994. Lower limit of body fat in healthy active men. J. Appl. Physiol 77:933-940.
Där anges 4% som lägsta siffra, och då är det med full hälsa i behåll. Det går att gå lägre och överleva, men som sagt, då mår man oftast inte bra.
Står ju visserligen 4-6% i den artikeln (5-6% är väl det jag oftast hört iaf),
oavsett
så tvivlar jag inte på att cyklister och andra kan tvinga sig under gränserna som är hälsosamma för att vinna lite prestation på kort sikt.
http://www.calorierestriction.org/
för er som vill bli smala o leva länge
tycker det e rätt intressant iaf, om man bara hde viljestyrkan att prova
Wennerberg
2006-07-04, 18:35
Man blir späd som ett flickebarn
Anorexia hos (företrädelsevis) kvinnliga distanslöpare är dock tyvärr också en mycket vanlig företeelse. Dels har dom en "ursäkt" för att vara underviktiga, dels passar träningsformen den typiska anorexiaprofilen :kontroll.
Japp. Och det tragiska är att de ofta inte plockas upp i tid utan omgivningen fortsätter att hylla deras disciplin och själv kontroll (vilken "kontroll" ...???). Ofta p.g.a. en omgivning som inte ser efter och inte VILL se (det är fascinerande hur blind människan kan göra sig).
Japp. Och det tragiska är att de ofta inte plockas upp i tid utan omgivningen fortsätter att hylla deras disciplin och själv kontroll (vilken "kontroll" ...???). Ofta p.g.a. en omgivning som inte ser efter och inte VILL se (det är fascinerande hur blind människan kan göra sig).
tråkigt dock när tjockisar vill sätta anorexistämplar på alla som e riktigt smala.
tråkigt dock när tjockisar vill sätta anorexistämplar på alla som e riktigt smala.
Var det där en pik så vet jag inte riktigt ...? "Anorexistämpeln" sätter man dock, skulle jag säga, säkrast efter att ha sett hur personen det är fråga om beter sig. Och vissa beteenden är det klar ätstörningsvarning på även om personen inte är så underviktig att det är fara för livet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.