Visa fullständig version : Sömn och mortalitet
Slartibartfast
2006-07-04, 07:52
http://www.truestarhealth.com/members/cm_archives13ML3P1A6.html
Sju timmar verkar vara det optimala. Nån som vet om studien är tillförlitlig?
Longshot
2006-07-04, 07:59
Sömn är individuellt. Hur mycket sömn man behöver beror ju helt på hur "bra" man är på sova =) Vissa behöver bara ett par timmar.
davedava
2006-07-04, 09:04
Har hört det där om sju timmar tidigare (i Scientific American, som ju är en respekterad tidning), det var nåt om att cancerfrekvensen var lägst för sjutimmarssovare.
Frågan är hur de i studien om att 7h är optimalt och att mer sömn ökar mortalitet justerat och undersökt counfounders?
Jag har inte läst den studien som nämnts men jag har läst en annan stor epidemiologisk studie där de undersökte parametrar och counfounding factors hos en population med spridd sömnlängd, de letade efter gemensamma faktorer hos de som sovde mycket som skulle kunna förklara deras högre dödlighet.
Man såg att de som hade längre nattsömn ofta hade en lägre socioekonomisk status (arbetslöshet exvis), använde antidepressiva medel och led av vissa sjukdomar(MS, SLE tror jag bla det var). Man menade alltså då att det inte är sömnen i sig som leder till högre mortalitet utan att det är andra faktorer som är vanliga hos de som sover mycket.
Ungefär på samma sätt som att det finns ett starkt samband mellan levnadslängd och hur lång utbildning du har. För varje år du utbildar dig på högskola lever du längre, vill du leva länge är det bäst att satsa på en 5-årig utbildning plus doktorandutbildning. :)
Det är givetvis inte direkt associerat med utbildningen...
Jag är då förmodligen lite "konstig" är jag uppe hela dagen lägger mig vid 03:00 och sen vaknar jag vid 07:00 och är pigg.
Kan pågå såhär i flera veckor och jag känner mig helt utvilad..
Är något fel med mig? :/
Om man sover tills man vaknar borde det ju vara rätt?
Mm det är inte så att jag blir väckt , utan jag vaknar och kan inte somna om igen..
Om man sover tills man vaknar borde det ju vara rätt?
Det går ju inte alltid i dagens samhällen. Om du ska vara någonstans klockan 8 på morgonen, måste du gå upp klockan sju, oavsett om du vill sova mer eller inte.
Jag sover alltid mellan 10 o 14h om jag inte tvingar upp mig själv, vilket jaag har väldigt svårt för.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.