handdator

Visa fullständig version : Hälsosamt att gå hungrig?

AJO
2006-07-04, 00:06
Man kanske borde skippa mellanmålen och äta först när man har blivit lite hungrig...

Det utsöndras ju kortisol vid hunger.

Kortison lindrar ju allt från astma till reumatism!?

MUGEN
2006-07-04, 05:15
kortisol är väll ändå ett, i många fall stressrelaterat, direkt katabolt hormon. inget jag skulle sträva efter att frambringa så ofta som möjligt.

AJO
2006-07-04, 13:47
kortisol är väll ändå ett, i många fall stressrelaterat, direkt katabolt hormon. inget jag skulle sträva efter att frambringa så ofta som möjligt.

Nej, det är ju inget optimalt hormon för byggning, men jag tänkte på hälsan i övrigt!?

Ola Wallengren
2006-07-04, 14:10
Nej, det är inte bra för hälsan i övrigt heller (med kortisolpåslag alltså).

Cerberus
2006-07-04, 15:39
Nej, det är inte bra för hälsan i övrigt heller (med kortisolpåslag alltså).

men man spolierar väl inte resultaten helt och hållet bara för att man går lite hungrig nån gång? Nu menar jag inte så hungrig att jag bara MÅSTE äta utan mer småhungrig, x antal timmar efter senaste måltid.

Thorwaldsson
2006-07-04, 16:40
Man kanske borde skippa mellanmålen och äta först när man har blivit lite hungrig...

Det utsöndras ju kortisol vid hunger.

Kortison lindrar ju allt från astma till reumatism!?

Kan mycket väl vara så (jag vet inte), men du måste skilja på kortison och kortisol.

King Grub
2006-07-04, 16:52
Hungerkänslor är inte direkt korrelerade med massiv kortisolfrisättning...

AJO
2006-07-05, 11:03
Hungerkänslor är inte direkt korrelerade med massiv kortisolfrisättning...

Okej, vilka hälsomässiga fördelar finns det med att inte se hunger som en varningssignal utan man äter som människan förmodligen är konstruerad för att göra, dvs. man börjar att "leta" efter mat först när man är hungrig?