Visa fullständig version : Bracketing, fortfarande aktuellt?
D.v.s att intaga kolhydrat+proteindrink före-under-efter passet istället för att välja något utav det. Eller har det kommit fram något nytt som gör att det inte är aktuellt längre?
D.v.s att intaga kolhydrat+proteindrink före-under-efter passet istället för att välja något utav det. Eller har det kommit fram något nytt som gör att det inte är aktuellt längre?
snarare mer aktuellt nu, än för nåt år sedan (tror jag, studier på proteinnedbrytning har jag för mig).
King Grub
2006-07-03, 18:32
EAA+kolhydrat under styrketräning kan reducera kortisolfrisättning och minska myofibrillisk proteolys mätt genom utsöndring av 3-methylhistidin upp till 48 h efter avslutad träning.
King Grub
2006-07-03, 18:36
Dvs minskad muskelproteinnedbrytning. http://forum.body.se/images/smilies/nerd.gif
Ninjasmurf
2006-07-03, 18:41
Synd om tänderna bara :)
Snart kommer alla gå runt och dricka carbshakes och tugga tuggummi...
Inge kolhydrater före träning om du inte vill sabba upp träningshormonerna, ta bara protein istället.
King Grub
2006-07-04, 06:12
Inge kolhydrater före träning om du inte vill sabba upp träningshormonerna.
Kolhydratintag vid det tillfället ger en fördelaktigare hormonprofil för anabolism, inte tvärtom.
Cerberus
2006-07-04, 08:47
Kommer det att ge drastiska förändringar i kroppssammansättningen om man dricker protein/carbs under passet kontra bara före passet?
King Grub
2006-07-04, 08:48
Omöjligt att svara på vilka praktiska förändringar detaljer i kostupplägg gör.
Kommer det att ge drastiska förändringar i kroppssammansättningen om man dricker protein/carbs under passet kontra bara före passet?
Du går upp 10 kg *flex* ;)
Cerberus
2006-07-04, 08:51
Du går upp 10 kg *flex* ;)
whooow! precis det svar jag förväntade mig! Olympia here I come!!
King Grub
2006-07-04, 08:53
Men det är ju alldeles för många faktorer som spelar in för att man skall kunna ge ett svar på det. Det finns inget som säger att du säkert ökar i muskelmassa överhuvudtaget, oavsett om du tar drinkar före, under eller efter träning. Det är inte det allena avgörande.
Cerberus
2006-07-04, 08:55
Men det är ju alldeles för många faktorer som spelar in för att man skall kunna ge ett svar på det. Det finns inget som säger att du säkert ökar i muskelmassa överhuvudtaget, oavsett om du tar drinkar före, under eller efter träning. Det är inte det allena avgörande.
nej jag har förstått detta, utan det är väl livsstilen i stort som avgör det. Träning, kost, vila osv..
Kolhydratintag vid det tillfället ger en fördelaktigare hormonprofil för anabolism, inte tvärtom.
Visst. Snabba kolhydrater innan = insulin =hämmar lipolysen och utsöndring av träningshormonet adrenalin som frigör fettsyror = lågt blodsocker en bit in i passet som medför trötthet illlamående etc. Dvs. en riktigt bra setup om man vill prestera dåligt.
Så nej jag tror inte på snabba kolhydrater innan. Isåfall långsamma om man behöver några överhuvudtaget. Bättre att dricka snabba kolhydrater under passet då de kolhydraterna(lagom mängd) inte behöver nåt insulin för att tas upp. Protein är det enda man behöver före passet är min åsikt.
WHITEFOLKS
2006-07-04, 12:31
Proteinintag leder ju även det tilll insulinsvar.
pragmatist
2006-07-04, 12:58
Visst. Snabba kolhydrater innan = insulin =hämmar lipolysen och utsöndring av träningshormonet adrenalin som frigör fettsyror = lågt blodsocker en bit in i passet som medför trötthet illlamående etc. Dvs. en riktigt bra setup om man vill prestera dåligt.
Så nej jag tror inte på snabba kolhydrater innan. Isåfall långsamma om man behöver några överhuvudtaget. Bättre att dricka snabba kolhydrater under passet då de kolhydraterna(lagom mängd) inte behöver nåt insulin för att tas upp. Protein är det enda man behöver före passet är min åsikt.
Det där är nog individuellt, jag upplever absolut inte lågt blodsocker, dålig prestation etc en bit in i passet när jag tar snabba kolhydrater innan. Snarare tvärtom, jag orkar hålla på betydligt längre och är piggare när jag går därifrån.
Däremot har det hänt att jag knoppat på bussen på väg till gymmet om jag tar kolisarna för långt innan passet. :D
Ola Wallengren
2006-07-04, 13:14
Det är inte säkert att snabba kolhydrater innan passet behövs men det är inte heller säkert att det påverkar prestationen negativt. Om man tänker testa så är det nog bra om man exprimenterar med tid och dos för att se hur man reagerar, men det känns onödigt om man intar kolhydrater under passet.
"Although an increase in plasma insulin following carbohydrate ingestion in the hour before exercise inhibits lipolysis and liver glucose output, and can lead to transient hypoglycaemia during subsequent exercise in susceptible individuals, there is no convincing evidence that this is always associated with impaired exercise performance. However, individual experience should inform individual practice."
Hargreaves M, Hawley JA, Jeukendrup A. Related Articles. Pre-exercise carbohydrate and fat ingestion: effects on metabolism and performance. J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):31-8. Review.
King Grub
2006-07-04, 13:45
Visst. Snabba kolhydrater innan = insulin =hämmar lipolysen och utsöndring av träningshormonet adrenalin som frigör fettsyror = lågt blodsocker en bit in i passet som medför trötthet illlamående etc. Dvs. en riktigt bra setup om man vill prestera dåligt. .
Dom allra flesta presterar bättre med intag av snabba kolhydrat direkt innan prestation, inte tvärtom, och det är visat i ett otal studier. Dom få som upplever det negativt har dessutom ofta antingen blandat med för lite vatten eller intagit kolhydraterna för lång tid innan påbörjad ansträngning. Och även om man till äventyrs skulle drabbas av blodsockerfall så påverkar det inte den fysiska prestationsförmågan.
Och kolhydratintag tillsammans med EAA under träningspasset har en definitiv och bevisad förbättrande effekt på hormonprofilerna för anabolism.
Du vet att proteinet ger lika stor insulinfrisättning som druvsocker? :)
Dom allra flesta presterar bättre med intag av snabba kolhydrat direkt innan prestation, inte tvärtom, och det är visat i ett otal studier. Dom få som upplever det negativt har dessutom ofta antingen blandat med för lite vatten eller intagit kolhydraterna för lång tid innan påbörjad ansträngning. Och även om man till äventyrs skulle drabbas av blodsockerfall så påverkar det inte den fysiska prestationsförmågan.
Och kolhydratintag tillsammans med EAA under träningspasset har en definitiv och bevisad förbättrande effekt på hormonprofilerna för anabolism.
Du vet att proteinet ger lika stor insulinfrisättning som druvsocker? :)
Tror inte ett dugg på detta. Vad skulle en försämrad fettförbränning göra för nytta under ett pass? Du får gärna visa studierna som visar att det skulle vara effektivare än enbart protein före styrketräning. Och blodsockerfall påverkar visst prestationsförmågan, vet inte riktigt hur man skulle kunna prestera till max om man känner sig trött och spyfärdig? Energin kommer ta slut mycket snabbare oxå då kroppen har fått förlitat sig på glykogen och aminosyror som energikällor.
Vanligt protein(vassle) kan ersätta EAA under passet. Vill man vara avancerad så kan man ta lite alanin. För det är sänkningen av alanin under passet som signalerar nedbrytning av BCAA.
Visa mig gärna studien som visar att protein ger lika stor insulinutsöndring som druvsocker. Kroppen har andra transportvägar för att ta upp protein än att frigöra massa insulin som kolhydrater oftast kräver.
King Grub
2006-07-04, 20:08
Metabolism. 2006 May;55(5):570-7.
Nutrition. 2006 Apr;22(4):367-75.
Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E197-E206, 2001
Visa mig gärna studien som visar att protein ger lika stor insulinutsöndring som druvsocker.
Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53.
J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4.
J. Nutr. 132:2174-2182, 2002
Br J Nutr. 2005 Feb;93(2):175-7.
Am J Clin Nutr. 2005 Jul;82(1):69-75.
Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1990-7.
Och blodsockerfall påverkar visst prestationsförmågan,.
J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):31-8.
Eur J Appl Physiol. 2003 Jan;88(4-5):453-8.
Hur fick du ihop alanin och grenade aminosyror Bubba ?
Hur fick du ihop alanin och grenade aminosyror Bubba ?
Detta var de första jag dök på. Men det är bevisat om och om igen, så det finns säkert många mer studier att hitta.
Relation between glutamine, branched-chain amino acids, and protein metabolism.
Holecek M.
Department of Physiology, Charles University School of Medicine, Hradec Kralove, Czech Republic. holecek@fhk.cuni.cz
The branched-chain amino acids (BCAAs; valine, isoleucine, and leucine) are the major nitrogen source for glutamine and alanine synthesis in muscle. Synthesis of glutamine, alanine, and BCAA use is activated in critical illnesses such as in sepsis, cancer, and trauma. The use of glutamine often exceeds its synthesis, resulting in the lack of glutamine in plasma and tissues. In critical illness, resynthesis of BCAA from branched-chain keto acids is activated, particularly in hepatic tissue. The BCAA released to circulation may be used for protein synthesis or synthesis of alanine and glutamine. Glutamine and/or alanine infusion has an inhibitory effect on the breakdown of body proteins and decreases BCAA catabolism in postabsorptive control, endotoxemic, and irradiated rats. Decreased protein breakdown also was observed when glutamine synthesis was activated by ammonia infusion. In conclusion some favorable effects of BCAA supply can be explained by its role in the synthesis of glutamine and some positive effects of glutamine exogenous supply can be explained by its effect on metabolism of BCAA.
Publication Types:
Review
PMID: 11844643 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Problemet med alanin blir att det måste tas som dropp. Alltså avancerat.
Jag har svårt att tro att alanin fungerar oralt eftersom de flesta icke essentiella aminosyrorna kommer fram till levern som just alanin. En bättre och billigare väg blir då att öka sitt proteinintag för att motverka muskelnedbrytningen.
Hur som helst tror jag att man ska gå in så tidigt i kedjan som möjligt och använda rent leucin eller BCAA för den effekten.
Som sagt sjunkande nivåer av alanin leder till nedbrytning av BCAA. Tar man BCAA så behandlar bara symptomen och inte orsaken. Enligt min uppfattning så kan alanin upptas oralt.
Som sagt sjunkande nivåer av alanin leder till nedbrytning av BCAA. Tar man BCAA så behandlar bara symptomen och inte orsaken. Enligt min uppfattning så kan alanin upptas oralt.
Nu måste vi reda ut detta, tillsammans.
-Grenade aminosyror har en synnerligen energirik uppbyggnad ( ger mycket ATP när de omsätts som energi ). Naturen har valt att just dessa aminosyror ska passera levern och exklusivt förse musklerna med energi.
-Alanin är en genialiskt enkel aminosyra som lätt omsätts till pyruvat och därmed kan gå två vägar i levern. Antingen gå in i citronsyracykeln och bli till energi, eller ett kolskelett till andra aminosyror, eller ombildas till glukos och bli till blodsocker.
Här har levern förtur.
Alanin, har enligt mig, ingen naturlig plats i blodet och kommer den ut i blodet kommer den vävnad som har störst omsättning av aminosyror, dvs tumörer, skadad vävnad eller tränade muskler att ta till sig allt.
Jag kan inte i min enfald se att alanin skulle fungera bättre till att förhindra muskelnedbrytning än leucin, valin och isoleucin:confused:
Svårt att passera levern och mindre energi ( ATP ) per kväveatom.
Nu måste vi reda ut detta, tillsammans.
-Grenade aminosyror har en synnerligen energirik uppbyggnad ( ger mycket ATP när de omsätts som energi ). Naturen har valt att just dessa aminosyror ska passera levern och exklusivt förse musklerna med energi.
-Alanin är en genialiskt enkel aminosyra som lätt omsätts till pyruvat och därmed kan gå två vägar i levern. Antingen gå in i citronsyracykeln och bli till energi, eller ett kolskelett till andra aminosyror, eller ombildas till glukos och bli till blodsocker.
Här har levern förtur.
Alanin, har enligt mig, ingen naturlig plats i blodet och kommer den ut i blodet kommer den vävnad som har störst omsättning av aminosyror, dvs tumörer, skadad vävnad eller tränade muskler att ta till sig allt.
Jag kan inte i min enfald se att alanin skulle fungera bättre till att förhindra muskelnedbrytning än leucin, valin och isoleucin:confused:
Svårt att passera levern och mindre energi ( ATP ) per kväveatom.
Alanin är mer viktigt för energiomsättningen i musklerna än BCAA och även kritisk för att upprätthålla stabila blodsockernivåer genom glukos-alanin cykeln. Alanin metabolismen är proportionell gentemot träningsintensiteten och under hård träning så är åtgången av alanin i musklerna betydligt större än någon annan aminosyra. Därför kommer alanin användas i första hand av musklerna när man tränar. När alanin nivåerna i musklerna sjunker så kommer musklerna börja använda BCAA som inte är lika viktigt som alanin. Detta är min uppfattning av vad jag läst och därför anser jag att man bör supplementera med alanin.
Ola Wallengren
2006-07-08, 15:32
Alanin är mer viktigt för energiomsättningen i musklerna än BCAA och även kritisk för att upprätthålla stabila blodsockernivåer genom glukos-alanin cykeln. Alanin metabolismen är proportionell gentemot träningsintensiteten och under hård träning så är åtgången av alanin i musklerna betydligt större än någon annan aminosyra. Därför kommer alanin användas i första hand av musklerna när man tränar. När alanin nivåerna i musklerna sjunker så kommer musklerna börja använda BCAA som inte är lika viktigt som alanin. Detta är min uppfattning av vad jag läst och därför anser jag att man bör supplementera med alanin.
Om du intar kolhydrater och/eller protein under eller i samband med passet tror jag att man har löst problemet, typ gainer i träningsdrickat.
Precis som glutamin är ju alanin en aminosyra som kroppen lätt fixar själv, BCAA är det lite värre med. Om man använder ett proteinpulver så får man ju allt, BCAA (inkl leucin), glutamin och alanin.
Att köpa alanin separat (om det ens finns) känns förskräckligt onödigt om syftet är att ersätta kolhydrater, kilopriset är ju inte det samma precis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.