handdator

Visa fullständig version : F**n!

wintersnowdrift
2006-07-02, 23:17
Jag har lyckats bränna mig sönder och samman. Ryggen och skinkorna är röda och svider utav bara h*lvete. Jag har inte haft tid att ligga och pressa på beachen förrän den här helgen och i det här vädret var det naturligtvis klippt. Jag ser ut som Apotekets "Sola säkert"-skräckpropaganda. Faktiskt så använde jag solkräm, men somliga kroppsdelar är svårare att komma åt än andra (kanske läge att anställa en personlig solkrämsinsmörjare? *innocent*)

Hur som haver; jag tänkte nyttja Kolozzeum som alternativ sjukvårdsupplysning tills jag har tid att ta mig till Apoteket. Finns det någon salva som lindrar smärtan? Hur länge brukar dylika "brännskador" göra ont? Finns det risk att huden kommer flagna så småningom? När vågar jag sola ryggen igen?

//Kristin, sunlight-n00b

Pudzianovski
2006-07-02, 23:20
kanske läge att anställa en personlig solkrämsinsmörjare? *innocent*)
//Kristin, sunlight-n00b

Teh Master Kwon is the man for the job :thumbup:

Kwon
2006-07-02, 23:21
Jag har lyckats bränna mig sönder och samman. Ryggen och skinkorna är röda och svider utav bara h*lvete.

Source? :D

wintersnowdrift
2006-07-02, 23:29
Source? :D

Jag är heeemskt ledsen Kwonsi, men det blir inga bildbevis. Faktum är att jag inte ens skulle närma mig en kamera i det här tillståndet. Min stackars rumpa kommer troligtvis att spendera större delen av sommaren i minst shorts efter den här pärsen.

//Kristin

Tenzu
2006-07-02, 23:31
Flagna kommer det alldeles säkert att göra mer eller mindre, men det kan ta en vecka innan det händer. Fixa en After sun lotion med Aloe Vera, känns kylande på huden.
Drygt, men du bör nog vänta tills i princip all den röda färgen lagt sig innan du solar igen.

Kwon
2006-07-02, 23:31
Sicken Osis! :laugh:

Angående personlig solkrämsinsmörjare så är Pudzi endast ett PM's avstånd ifrån dig! :D

And he's good at it too! :thumbup:

Mental
2006-07-02, 23:32
Jag har lyckats bränna mig sönder och samman. Ryggen och skinkorna är röda och svider utav bara h*lvete. Jag har inte haft tid att ligga och pressa på beachen förrän den här helgen och i det här vädret var det naturligtvis klippt. Jag ser ut som Apotekets "Sola säkert"-skräckpropaganda. Faktiskt så använde jag solkräm, men somliga kroppsdelar är svårare att komma åt än andra (kanske läge att anställa en personlig solkrämsinsmörjare? *innocent*)

Hur som haver; jag tänkte nyttja Kolozzeum som alternativ sjukvårdsupplysning tills jag har tid att ta mig till Apoteket. Finns det någon salva som lindrar smärtan? Hur länge brukar dylika "brännskador" göra ont? Finns det risk att huden kommer flagna så småningom? När vågar jag sola ryggen igen?

//Kristin, sunlight-n00b

har du svårt att nå stjärten? Tja, jag tar jobbet ;)

Själv missar jag skulderbladen ibland, men jag solar typ inte mer än 3h per dag så jag bränner mig inte så farligt

ugglan
2006-07-02, 23:33
aloe vera som sagt, sen är det bara att köra burka tills du är hel igen

Pudzianovski
2006-07-02, 23:34
Sicken Osis! :laugh:

Angående personlig solkrämsinsmörjare så är Pudzi endast ett PM's avstånd ifrån dig! :D

And he's good at it too! :thumbup:

You know it Kwon. Just push teh pm till mig och jag fixar dina ninjaskinkor med solskyddsfaktor 200. no problemas.....

For free!!!

:thumbup:

wintersnowdrift
2006-07-02, 23:34
Flagna kommer det alldeles säkert att göra mer eller mindre, men det kan ta en vecka innan det händer. Fixa en After sun lotion med Aloe Vera, känns kylande på huden.
Drygt, men du bör nog vänta tills i princip all den röda färgen lagt sig innan du solar igen.

Tack för svaret. Jag har faktiskt aldrig brännt mig så här förut och planerar verkligen inte att göra det igen. Drygt var ordet ja, men "som man sår får man skörda"... :P.

//Kristin

Mental
2006-07-02, 23:35
Somnade du? eller felbedömde du bara?
Det är så jävulskt att man inte märker något förens efteråt, när det är försent typ.
Jag har någon after sun lotion som jag köpte på apoteket, den är guld värd

Kwon
2006-07-02, 23:37
Winter, hittar du någon med idle hands som kan vårda ett par ömmande skinkor?

Dyker det upp några PM:s? :D

Kommer det några hutlösa förslag?

Kul å höra hur det utvecklar sig! :thumbup:

Pez
2006-07-02, 23:37
Tjaa.. jag brände mig riktigt illa en sommar vid havet, läste en bok och glömde tiden. :thumbup:

I mitt fall så släppte all hud på mage/bröst efter en vecka typ. Och så fick jag nåt i stil med "andra gradens brännskador" stort som en knytnäve i solar plexus typ. Jag trodde jag skulle dö.

Iallafall - aloevera-gel lindrade mina värsta kval. Kanske placebo iofs.

wintersnowdrift
2006-07-02, 23:38
har du svårt att nå stjärten? Tja, jag tar jobbet ;)

Själv missar jag skulderbladen ibland, men jag solar typ inte mer än 3h per dag så jag bränner mig inte så farligt

Haha, nog når jag rumpan alltid, det var mer en slarvmiss att glömma den... Jag är inte lika fixerad vid baken som vissa Kolo-medlemmar ;).

Ryggen är dock värre; som du säger skulderbladen och en bit ner. Helt omöjligt att komma åt om man inte har gummiarmar.

//Kristin

Kwon
2006-07-02, 23:39
Haha, nog når jag rumpan alltid, det var mer en slarvmiss att glömma den... Jag är inte lika fixerad vid baken som vissa Kolo-medlemmar ;).

Ryggen är dock värre; som du säger skulderbladen och en bit ner. Helt omöjligt att komma åt om man inte har gummiarmar.

Ryggen får du fixa själv.

Tenzu
2006-07-02, 23:40
Jo lotion efter är ett måste tycker jag, även om man inte bränt sig så är huden upphettad och uttorkad. Sen att bedömma när man ligger där är ju lönnlöst, då tycker man alltid att "men vafan det tar ju inte!" tills man kommer hem.. :D

Tricklev
2006-07-02, 23:41

:laugh:

wintersnowdrift
2006-07-02, 23:43
I mitt fall så släppte all hud på mage/bröst efter en vecka typ. Och så fick jag nåt i stil med "andra gradens brännskador" stort som en knytnäve i solar plexus typ. Jag trodde jag skulle dö.

Tack för informationen, nu känns det mycket bättre (*cry*).

Jag trodde också att jag skulle dö när jag såg ryggen i spegeln. Man känner ju ingenting under tiden man solar heller! Men du verkar ha överlevt (Kolo-moderatorer är väl iofs gjorda av rostfritt stål har jag hört; riktiga übermänniskor), så förhoppningsvis klarar jag mig också... ;)

//Kristin

wintersnowdrift
2006-07-02, 23:45

Åh Kwon, din gentlemanna-aktiga osjälviskhet imponerar ständigt på mig.

//Kristin

Pudzianovski
2006-07-02, 23:46

//Kristin

Mig med. That`s why I love him. :)

Kwon
2006-07-02, 23:47

//Kristin

LOL! You know it! :D

Bra comeback och du har ju roligare humor än vad jag vill minnas Winter! :thumbup:

[Du kan ju!]

aliquis
2006-07-03, 00:48
Hah, det där slipper vi som sitter inne hela dagarna.
Gör solkräm det helt "brännfritt" även om man lyckas applicera den överallt?

Batman
2006-07-03, 06:30
Hah, det där slipper vi som sitter inne hela dagarna.
Gör solkräm det helt "brännfritt" även om man lyckas applicera den överallt?
Nej nej, solkräm lägger sig som en skyddande hinna över huden och reflekterar endel av UVstrålningen, och "återfuktar" precis som vanlig hudkräm. (tidsgräns för varje smörjning)
Det är bara gjort för att man ska kunna klara sig längre i solen.

Vad ni bör tänkta på är dom olika klockslagen, läte i någon tidning häromveckan att UVstrålningen är som starkas mellan 1330- 1530, innan och efter dess så klarar vi oss mycket längre i solen utan att bränna oss.
Tänk på det om ni glömmer solkräm.

Me_Myself
2006-07-03, 07:05
Jag tycker du ska skaffa kylbalsam. Det fungerar med yoggi oxå men man kan ju inte ha det på lika länge.

Angel
2006-07-03, 07:59
Ja kylbalsam är ju skönt.

Men solade du naken? Eller hur brände du rumpan?
Jag skall snart iväg och sola tänkte jag, men ja bränner mig aldrig, eller borde man smörja in sig ändå?

Cilia
2006-07-03, 08:50
Kylbalsam är kanon

annars så är det skönt att ligga vid vattnet efter 16, då bränner man sig garanterat inte.
Även morgnar är skönt.
Man bör undvika timmarna mitt på dan då kan man njuta av en kall lemonad i skuggan och en god bok.

Sen varnade SMHI för att ozonlagret var extremt tunt över Skandinavien just den här helgen.

Kom ihåg att jag aldrig lever som jag lär.....

Mental
2006-07-03, 09:35
Dags för ny avatar winter? ;)

http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/rodstjart.jpg

hobbitar
2006-07-03, 09:39
Om du har olidligt ont tycker jag du ska smörja in dig med vanlig gammal hederlig filmjölk, det är billigt och bra!

sissa
2006-07-03, 09:45
nu var det längesen jag brände mig, men kroppspuder brukar kunna både ge en viss svalka och allmänt lugna huden.

kanske inte lika effektivt som kylbalsan ändå när det är som värst.
huga för att bränna sig.

Empe
2006-07-03, 09:55
Vad ni bör tänkta på är dom olika klockslagen, läte i någon tidning häromveckan att UVstrålningen är som starkas mellan 1330- 1530, innan och efter dess så klarar vi oss mycket längre i solen utan att bränna oss.
Tänk på det om ni glömmer solkräm.

Nu känns det lättare att börja jobba då jag vet att alla mina kompisar kommer bränna sönder sig medan jag kommer ut precis lagom till att njuta av all sol.

Krokodil
2006-07-03, 10:07
Naturell youghurt kan funka.

Doctor Snuggles
2006-07-03, 10:08
Som nan sa, filmjolk och liknande syrliga, feta mjolkprodukter funkar bra. Bara smorja sa ofta som behovs. Lotion med aloe och annat sa ofta som behovs. Men det viktigaste ar KYLA, typ kylspray eller nat lagga sig i isbad eller nat hjalper absolut bast. Inte bara att det dampar smartan/obehaget men ocksa gor att huden aterhamtar sig snabbare.

Nitrometan
2006-07-03, 10:17
Kyla är skönt.

http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/261610s.jpg

Apoteket got your ass covered (när du inte har det själv).
Kyler och vårdar hud som blivit bränd av solen. Lindrar också klåda som är orsakad av insektsstick och lättare solsveda. Lättflytande och lätt att applicera. Omskakas före användning.

Oparfymerad.

Scratch89
2006-07-03, 10:52
För något år sedan brände jag sönder mig när jag solade solarium, och jag smörjde in mig i matolja. Det var riktigt effektivt. Eftersom man glänser så fint med så är det bara ett plus! :thumbup:

babbett
2006-07-03, 10:56
...men jag solar typ inte mer än 3h per dag så jag bränner mig inte så farligt

Jag satt 1½ timme på balkongen med en bok igår och lyckades bränna mig. Solen är rätt agressiv nu :cool:

Mental
2006-07-03, 11:06
Jag satt 1½ timme på balkongen med en bok igår och lyckades bränna mig. Solen är rätt agressiv nu :cool:

JAg har just slitit på mig badshortsen, klampat ut på balkongen och vrålat leeeeeroyyyyyyy! nu drar jag till stranden och solar en timme eller 2 innan jag åker hem och duschar, ha det bra kollo!

kneger
2006-07-03, 12:11
n00bs, jag blir aldrig bränd!

va på stranden igår, ingen solkräm eller nått, inga kläder på mig heller, va där i flera timmar i solen, blev inte bränd, de andra blev helröda och ville hem.. n00bs kallar jag dom.

Nitrometan
2006-07-03, 12:30
n00bs, jag blir aldrig bränd!

, inga kläder på mig heller,
n00bs kallar jag dom.
Var du näck?

Gillade killarna det?

Fick du ligga?
:Virro

johnnytex
2006-07-03, 18:47
Om du har olidligt ont tycker jag du ska smörja in dig med vanlig gammal hederlig filmjölk, det är billigt och bra!

Brände mig riktigt, riktigt nasty på ryggen ett år. Fick brännblåsor, ömsade massa hud osv, mm, etc, et al. Riktigt otrevligt. Iaf, jag körde faktiskt med filmjölk för och kyla ner. Alla tyckte jag var knäpp men det lindrar faktiskt även om man ser ut som en idiot när man står och smörjer in mejeriprodukter på kroppen :Virro

wintersnowdrift
2006-07-03, 21:55
Ja kylbalsam är ju skönt.

Men solade du naken? Eller hur brände du rumpan?

Mina bikinitrosor är ganska högt skurna över skinkorna, så halva är knallröda och halva är vita ;). (Polkagris for teh win!)

F.ö. var jag på Apoteket idag och inhandlade kylbalsam. Det lindrar definitivt. Filmjölk hade säkert funkat också även om jag inte är så pigg på att kladda in rumpan med det ;).

kneger: Skrattar bäst som skrattar sist den dag du dör i hudcancer *rolleyes*.

//Kristin

Jet
2006-07-04, 00:07
Filmjölk kyler och lindrar bra.