handdator

Visa fullständig version : Båtköp, Buster och yamahamotor

Grisen
2006-07-02, 21:10
Mina föräldrar ska eventuellt (förhoppningsvis) köpa ny båt. Dom har hittat en begagnad Buster XXL med en Yamaha vmax 150 HPDI motor båda från 2003. Jag tycker denna båt verkar vara en väldigt trevlig båt, men jag är lite fundersam till motorn eftersom det är en tvåtaktsmotor. Enligt säljaren är den lika tyst och snål som en tvåtaktsmotor, "Yamahas HPDI teknologi gör det möjligt..."

Finns det någon som har erfarenhet eller kunskap om denna motor, och om Buster XXL, då framför allt 2003 års modell? Kritik; positivt och negativt, tack!

Vi har tidigare busterbåtar så vi är mycket medvetna om båtarnas goda kvalitet.

Länk till motorn från Yamahas hemsida:

http://www.yamaha-motor.se/products/marine/outboards/vmax/vmax_hpdi_150-250.jsp

bubbe
2006-07-02, 21:21
jag vet att någon gång, 03-04 började lacka över gelcoaten som sitter uppe på friborden. Med lacken blir dom inte så flammiga, men svårare att fixa repor.

Grisen
2006-07-02, 22:28
jag vet att någon gång, 03-04 började lacka över gelcoaten som sitter uppe på friborden. Med lacken blir dom inte så flammiga, men svårare att fixa repor.

Enligt säljaren var det denna lack på denna årsmodell.

Tack Bubbe!

bubbe
2006-07-02, 22:34
Motorn har jag ingen koll på, farsan har en buster med 50hk 4takt som går väldigt tyst och bra men finns säkert bra 2takt också.

Arf Pingvin
2006-07-02, 22:40
Det där är direktinsprutad 2-takt. Det är en helt annan femma än vanlig gammal 2-taktare. Grymt bra i teorin och förmodligen praktiken också då det är yamaha. Renare än orenad (ej kat) 4-taktare, snålare, starkare, tystare.

Kan ej nåt om båtmotorer dock :)

Grisen
2006-07-02, 22:50
Det där är direktinsprutad 2-takt. Det är en helt annan femma än vanlig gammal 2-taktare. Grymt bra i teorin och förmodligen praktiken också då det är yamaha. Renare än orenad (ej kat) 4-taktare, snålare, starkare, tystare.

Kan ej nåt om båtmotorer dock :)

Låter kanon!

Ska kolla på båten imorn och snacka lite skit med försäljaren.