Visa fullständig version : Sallad, hur illa?
Tja!
Jo jag köpte mig en sallad idag på pizzerian, började fundera efter hur onyttigt det egentligen är med sallad. Dressingen och vita brödet är givetvis inte bra över huvud taget, men salladen hur äre med den?
Låt oss säga ost&skink sallad och kycklingsallad.
mvh
Det beror ju på vad som är i salladen för utom exempelvis kycklingen.
King Grub
2006-07-02, 20:34
När man funderar om sallad är onyttigt... hur tänker man då? Du beskriver ju vad den innehåller. Är ost, skinka, kyckling eller själva salladen onyttiga? Du kan säkert svaret på den frågan själv.
Den innehåller ju kolhydrater, det är inte bra. Kycklingen innehåller förmodligen fett och det är skadligt. Sedan proteinet bör du inte överäta så det är ju inte bra heller. Sedan skall vi inte tala om gifterna i salladen etc.
eller... www.slv.se?
bluelight
2006-07-02, 20:43
Klart det inte är onyttigt
När man funderar om sallad är onyttigt... hur tänker man då? Du beskriver ju vad den innehåller. Är ost, skinka, kyckling eller själva salladen onyttiga? Du kan säkert svaret på den frågan själv.
Onyttigt är kanske fel ordval men är en ost&skink sallad en fullständig måltid med allt man behöver i en ordentlig måltid som kolhydrater, vitaminer, minerale etc.
King Grub
2006-07-02, 20:57
Sällan (aldrig) du får en perfekt balans med alla mikronutrienter i en måltid. Det är dygnsintaget som är intressant. Om en måltid ger tillräckligt med kolhydrat och energi beror på ditt energibehov och igen hur resten av dagens måltider ser ut.
sallader kan oftast vara ganska energirika.. tex ost och skink sallad.. osten är antagligen en ganska fet ost som altså ger mycket energi och samma sak med dressingarna som oftast är oljebaserade men i dom är de då iof bra fetter.. själv tycker jag sallader är perfekta på sommaren då man inte är så hungrig (när det är så varmt ute)
Tja!
Jo jag köpte mig en sallad idag på pizzerian, började fundera efter hur onyttigt det egentligen är med sallad. Dressingen och vita brödet är givetvis inte bra över huvud taget, men salladen hur äre med den?
Låt oss säga ost&skink sallad och kycklingsallad.
mvh
Beror väl helt och hållet på varför du äter den. Pizza är inte nödvändigtvis onyttigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.