Visa fullständig version : Köra med båda?
Pudzianovski
2002-12-22, 18:31
Funderade lite på idag om vilket som egentligen är bäst när man kör benspark (i detta fall bespark, finns andra övningar oxå iof).
Alltså...jag kör ett ben i taget, tycker det är skönare samt jag har svårt att köra båda samtidigt pga dåligt stretchade hamstrings.
Vad finns det för skillnader? vad tycker ni är bäst?
Man kan köra "forced reps".. I övrigt så finns det inga skillnader, åtminstonde inte vad det gäller maskiner.
Pudzianovski
2002-12-22, 20:11
Originally posted by Lord_X
Man kan köra "forced reps".. I övrigt så finns det inga skillnader, åtminstonde inte vad det gäller maskiner.
klart det finns skillnader...kör du med båda benen samtidigt så kör du längre tid vilket måste påverka kroppen mot om du kör halva den tiden vilket du gör om du kör med båda benen. ett exempel.
Ett annat ex. är att du kan vrida dig lite mer och hamna i en annorlunda position.
Att köra dem separat ger som regel bättre kontakt och utförande vilket är bra på isolationsövnignar som sparken men å andra sidan så tar det ju mer än dubbelt så lång tid vilket är den stora nackdelen.
Så om du har skillnaderna klart för dig, varför frågar du då?
Vrida sig och hamna i en annan position? Jo, det kan man göra, men vad ska det vara bra för?
Min teori -> Det är bra att variera mellan att köra båda benen samtidigt eller ett ben i taget, det samma gäller nog för de flesta övningar som går att variera på detta sätt dvs rodd, bicepscurl, axlar osv osv.
Varför ska man nu variera på detta sätt ? Jag personligen tycker att jag får mer koll på var mina svagheter i styrka sitter samt även var jag är stel, jag kör det inte varje träningsupplägg men vissa perioder så är det skönt att lägga in som variation. Perfekt att köra under en period då man kör lite lugnare rent övnings och viktmässigt då man kan sitta och "prickskjuta" musklerna väldigt bra.
Det tar lite längre tid men att det skulle ta dubbla tiden håller jag inte med om. Det är ju bara att straffa ett ben i taget t ex men bara vila efter att sista benet fått sitt, nästa pass man kör så byter man bara startordning så har man löst problemet med att kroppen som helhet är lite piggare när man kör ena benet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.