handdator

Visa fullständig version : Ny i Lund, söker centralt o vettigt gym

tegel
2006-07-02, 16:36
Hallå, har precis flyttat ner till Luuund för att börja jobba och söker ett bra, hyggligt billigt gym med fria vikter och gärna mer än en knäböjställning. Bor just nu på Tullgatan, ung vid nedre delen av S. Esplanaden. Kommer dock att åka bil nu ett tag framöver så det är inte nödvändigt att det ligger i närheten av just Tullgatan, gott om p-platser nära gymmet är ett stort plus. Tacksam för lite insider-tips så jag slipper prova-på en massa gym utan kan hitta rätt direkt, litar på kollo-medlemmarnas tycke o smak.

Kurash
2006-07-02, 16:49
Nautilus har dåligt med fria vikter, ingen knäböj, ingen smith. Bollhuset är rätt bra med bara öppet till 15.00 nu på sommaren, men är annars billigast tror jag. Gerdahallen är väl det som de flesta rekommenderar. Eller kanske victoria. I september öppnar dessuom friskis en ny anläggning med styrketräning, ska bli kul att se hur den blir.

Berguven
2006-07-02, 17:20
Utan att ha någon erfarenhet av andra gym säger jag att Gerdahallen är bäst om man har möjlighet att träna mitt på dagen. På kvällstid kan det dock vara enromt mycket folk där.

tomccc
2007-03-03, 20:46
Hej, jag lånar tråden eftersom även jag är ute efter vettigt gym, jag letar dock efter ett som ligger i västra lund, åt det hållet iallafall. Eller finns det någon bra parkering i anslutning till gerdahallen? Och är det oträningsbart där runt fem-sextiden?

Karelin78
2007-03-03, 21:04
Fitness 24 seven plus har öppet dygnet runt, vettiga priser för att bli medlem och de har fria vikter där.

Welcome to Lund btw :)

tomccc
2007-03-03, 22:27
Det skulle jag nog vilja påstå är söderut och inte västerut men ok, vilja parkeringsmöjligheter finns?

Challenge
2007-03-04, 10:55
Det skulle jag nog vilja påstå är söderut och inte västerut men ok, vilja parkeringsmöjligheter finns?

Västerut finns väl så vitt jag vet friskis och svettis. Har dock ingen koll alls på hur bra/dåligt utrustat deras gym är, har för mig att de tar rätt bra betalt också. Jag tränar på Viktoriastadion, många parkeringsplatser om du har bil och för det mesta ganska lugnt med folk (förutom mellan 17-19 då man får kriga lite) Helt okej gym med bra med fria vikter och stänger och jag tror att det är det billigaste gymmet i stan också. Om du nu orkar transportera dig norrut såklart :)

Hoppas du trivs i Lund.

Kurash
2007-03-04, 11:22
Jag bor på väster och cyklar till Gerda på 10 minuter. Det går att hitta parkering där men det är svårt. Har tränat på friskishuset på väster och rekommenderar det inte ifall du vill träna "ordentligt". Det är plastiga techno-maskiner, bänkpressack som välter när man lägger tillbaka stången. Ingen lats eller kabelmaskin, bara nån slags skum CC.

Bollhuset däremot ligger bra till om man bor på väster, där håller dessutom LTK till så det är kvalité på lyftarna, dock ett ganska litet gym, med dåliga öppettidet på sommaren.

Gerdahallen är belamrad med folk mellan 5 och 8, men det brukar inte vara något problem eftersom det är så stort.
Ta en vecka och provträna på de gymmen du kan tänka dig att börja på. Det är det absolut bästa.

tomccc
2007-03-04, 12:09
Västerut finns väl så vitt jag vet friskis och svettis. Har dock ingen koll alls på hur bra/dåligt utrustat deras gym är, har för mig att de tar rätt bra betalt också. Jag tränar på Viktoriastadion, många parkeringsplatser om du har bil och för det mesta ganska lugnt med folk (förutom mellan 17-19 då man får kriga lite) Helt okej gym med bra med fria vikter och stänger och jag tror att det är det billigaste gymmet i stan också. Om du nu orkar transportera dig norrut såklart :)

Hoppas du trivs i Lund.

Kollade lite på Viktoriastadions hemsida och det verkar passa mig förvånansvärt bra faktist. Tror jag börjar där och ser hur det ter sig. Har de många bänkar, uppsättning av hantlar, chins/dipsställningar, rack o.s.v.? Eller finns det en anledning till att det är så billigt. :thumbup:

tomccc
2007-03-04, 12:10
Jag bor på väster och cyklar till Gerda på 10 minuter. Det går att hitta parkering där men det är svårt. Har tränat på friskishuset på väster och rekommenderar det inte ifall du vill träna "ordentligt". Det är plastiga techno-maskiner, bänkpressack som välter när man lägger tillbaka stången. Ingen lats eller kabelmaskin, bara nån slags skum CC.

Bollhuset däremot ligger bra till om man bor på väster, där håller dessutom LTK till så det är kvalité på lyftarna, dock ett ganska litet gym, med dåliga öppettidet på sommaren.

Gerdahallen är belamrad med folk mellan 5 och 8, men det brukar inte vara något problem eftersom det är så stort.
Ta en vecka och provträna på de gymmen du kan tänka dig att börja på. Det är det absolut bästa.

När jag ordnat med cykel så kanske det blir gerda, det är trots allt roligare att träna på ett gym där det finns lite människor i ens egen ålder och folk verkar ju trivas där. Viktoriastadion verkar dock mycket lovande.

Har Bollhuset någon hemsida?

Kurash
2007-03-04, 12:38
När jag ordnat med cykel så kanske det blir gerda, det är trots allt roligare att träna på ett gym där det finns lite människor i ens egen ålder och folk verkar ju trivas där. Viktoriastadion verkar dock mycket lovande.

Har Bollhuset någon hemsida?

Hittar ingen sida på bollhuset, men om du inte är styrkelyftare kommer det kanske bli lite ensamt där. Engångsträning kostar 60 på Gerda och 50 på victoria, ta en dag på varje och se var du trivs bäst. Det kostar 1600 på Victoria och 2000 på gerda för ett årskort, så båda är skapligt billiga. Tror det är fler koloiter på Gerda dock, på både gott och ont...

fothermucker
2007-03-04, 13:15
Kollade lite på Viktoriastadions hemsida och det verkar passa mig förvånansvärt bra faktist. Tror jag börjar där och ser hur det ter sig. Har de många bänkar, uppsättning av hantlar, chins/dipsställningar, rack o.s.v.? Eller finns det en anledning till att det är så billigt. :thumbup:

4 bänkar med ställningar, ett flertal övriga bänkar, bra variation av hantlar upp till ca 50kg, jepp, ett power rack (dessutom två smithar + 2 CC och i princip allt annat livsnödvändigt)

tomccc
2007-03-05, 17:14
Kom precis hem från viktoria och det var väll ok, bara lite koncentrationersvårigheter p.g.a. att det var ett gäng småungar på andra sidan väggen som sprang omkring och skrek. Men om man bortser från det var det bra, och grått.

Einar
2007-03-05, 17:26
Kom precis hem från viktoria och det var väll ok, bara lite koncentrationersvårigheter p.g.a. att det var ett gäng småungar på andra sidan väggen som sprang omkring och skrek. Men om man bortser från det var det bra, och grått.

Har du testat Fitness 24-7 nedanför tullgatan? Dvs. inte samma som ligger brevid Åhléns, det jag snackar om är ett rent styrkegym.

Jag tränar där i två veckor till innan jag flyttar till annan ort. Jag tycker det är helt okej. Inte lika bra som gerdahallen men det är inte så mycket folk å andra sidan, och det väger upp en hel del.