Logga in

Visa fullständig version : Är man extra sugen på fett efter man intagit alkohol?

Fredrik_S
2006-06-30, 17:31
Ja mina vänner hävdar att det är så.

Någon som har erfatenheter av fet mat efter alkoholintag som kan intyga?
Eller någon som kan föklara om det verkligen är så eller om det bara är så att man är hungrig för man inte ätit på länge.

~nikita~
2006-06-30, 17:42
Jag och mina vänner brukar också vara sugna på hamburgare, pizza, godis eller chips och dipp (gärna frossa i allt ;)) dagen efter, men vad det beror på vet jag inte. Det behöver ju inte ha en kemisk betydelse att man är ute efter fett utan kanske helt enkelt blir lite lat och obrydd utav baksmällan, och därmed är ute efter den typen av mat man annars inte unnar sig så ofta. Men jag vet inte.... Kroppen kanske återhämtar sig lättare med hjälp av fettet? När man har mens exempelvis har man ett otroligt sug efter sötsaker, gravida kan ju haka upp sig på vissa saker med. Så kroppen längtar ju efter det som behövs..
(Jaha, ville du att dom som VISSTE skulle skriva, inte dom som bara tänker högt och svamlar i evighet... sorry dåh hahaha)

rbn
2006-06-30, 17:56
Jag vill minnas att Anna Skipper sa i ett utav hennes program att alkohol bryter ned fett i kroppen, och man blir således sugen på att äta mera utav det. Ingen pålitlig källa direkt, men något sådant sa hon, så det kan säkert finnas något samband :)

Baha
2006-06-30, 18:02
mer fet SALT mat tycker jag

typ bacon å sånt bruylar jag vilja ha dan efter

blomkålsgratäng, stekt bacon och baguette med smör till det e sååå jävla gott dan efter man vart full konstigt nog

hultman
2006-06-30, 18:05
Jag vill minnas att Anna Skipper sa i ett utav hennes program att alkohol bryter ned fett i kroppen, och man blir således sugen på att äta mera utav det. Ingen pålitlig källa direkt, men något sådant sa hon, så det kan säkert finnas något samband :)

Är väl snarare så att alkoholförbränning förhindrar fettförbränning :MrT:

rbn
2006-06-30, 18:11
Är väl snarare så att alkoholförbränning förhindrar fettförbränning :MrT:

Säg det till henne ;)

Milia
2006-06-30, 18:23
Så här står det i "Ät allt - hellre nästan rätt än exakt fel" av Gisela van der Steer Wallin (som är dietist):
Eftersom kroppen uppfattar alkoholen som ett gift får alkoholen största prioritet i leverns förbränning. Kroppen försöker alltså bryta ner alkoholen så snabbt som möjligt för att få den ur kroppen.
Då levern är fullt upptagen med med detta svåra arbete hinner den inte samtidigt hämta den annars tillgängliga sockerreserven från levern.
Om man då inte äter i samband med alkoholkonsumtion finns risk för mkt låga blodsockernivåer. Att somna berusad på fastande mage innebär en blockering av blodsocker till hjärnan under sömnen, d.v.s. kroppen hinner inte hämta sina nattliga reserver på vanligt sätt.
"Fyllehunger" är därför en viktig signal från kroppen i dess strävan efter minsta möjliga skada.
Om du är sugen på salt mat dagen efter alkoholförtäring , är det förmodligen kroppen som har ett akut behov av salt eftersom alkohol rubbar kroppens salt- och vätskebalans.

Big_Vik
2006-06-30, 18:40
Det är ju den sortens mat som finns tillgänglig nattetid då man vanligtvis super, Dessutom orkar inte folk direkt ställa sig och laga mat efter en hård kväll. Jag tror inte att man blir extra sugen, snarare hungrig, pröva med att käka vad som helst, för mig spelar maträtt mindre roll.

Pox
2006-06-30, 19:42
Du blir saltsugen (fet mat ofta = salt mat) eftersom din saltbalans rubbats av alla vätska in/ut kvällen före.

747
2006-06-30, 21:43
Jag spyr som en gris om jag går och lägger mig hungrig och full. Detta problem löser jag dock lätt med lite fet snabbmat, då mår man som en kung dagen efter :)

paddanboy
2006-06-30, 22:00
Jag brukar i den mån det går ta kolhydrater istället i form av bröd efter kvällen. Typ monstra bröd och mjölk är då det godaste som finns.

Om brödet är gott kan det till och med vara godare än skräpmat. Jag är en riktig brödfantast. Men hur som helst, vem har mage att efter fyllan som i sig själv är kaloririk sätta sig och vräka i sig en fettbomb varje gång man har druckit?

Som värst har det hänt någon gång på femti, annars brukar det hända att man syndar med att köra in ostekta farmarbiffar/köttbullar och sånt i bröd och monstra med mjölk.

Det har faktiskt hänt att jag stekt ägg efter fyllan. En gång för några månader sedan gick jag hem från stan vilket är över en mil. Helt sjukt drygt, missberäkna avståndet. Så kommer jag hem helt utmattad och lagar ägg och spiller överallt. Jag hade till och med försökt att bli av med gulan då jag stekte. Detta låg över hela köket morgonen efter.

Ja fan, vore bättre att ta ett piller och vakna som en vanlig människa dagen efter.