Visa fullständig version : Optimalt kostschema
Bondlurk
2006-06-30, 09:38
Hej, jag försöker skapa ett så passande matschema som möjligt. Målet är att det ska vara optimalt ur hälsosynpunkt och för muskeltillväxten. Jag skriver det för att jag önskar reflektioner och åsikter på min kost.
6.30 : 2 mackor, varierande pålägg, 5 dl mjölk
6.30 - 9.00 : 5 dl vatten
9.00 : 2 bananer, 1 macka plus 50 gram proteindryck(25% vassle, 75% kasein)
9.00 - 12.00 : 50 gram druvsocker + 10 gram vassle med 1 liter vatten.
12.00 : Svensk husmans kost, varierande men mager och proteinrik.
14.30 : Kolhydratrik frukt, varierande. + 50 gram proteindryck(25% vassle, 75% kasein)
16.30 : Varierad mat, ofta pasta tillsammans med kött.
17.30 : 60 gram Maltodextrin, 40 gram Vassle.
17.30 - 18.00 : träning
18.10 : 30 gram Druvsocker + äpple
19.00 : 40 gram vassle
20.00 : 40 gram vassle
21.30 : Avokado, eller annan lite fetare mat + 50 gram proteindryck(25% vassle, 75% kasein)
Så vad säger ni? Jag är ingen bodybuilder, så formen är inte viktig för mig, bara vikten jag lyckas lyfta. =)
Karl_alfred
2006-06-30, 10:05
Ålder? Längd? Vikt? osv..
Tycker de verkar va på tok för mycket protein, dåligt med lite bättre kolhydrater i form av, gröt, ris pasta osv Istället har du jäkla massa frukter.
Bondlurk
2006-06-30, 10:55
Äter ris/pasta 2 ggr om dagen, i stora portioner. Vad är fel på kolhydraterna i frukt i förhållande till gröt bortsett från fruktosen?
Jag är 194 lång
väger ca 95 kg
formen är inte viktig för mig, bara vikten jag lyckas lyfta. =)
Då är det väl bara att vräka i sig och inte ha nått ätarschema.
varför druvsocker 9-12.00 ?
Jag får det till runt 260 g protein från tillskott. Inte funderat på några andra proteinkällor? Vad blir totalsumman med protein?
Jag tycker även jag att det är en skum fördelning på kolhydraterna. Druvsocker på förmiddagen? Inga kolhydrater, utom drinken, efter träningen?
Utan att veta vad som ingår i måltiderna så går det inte att säga om maten innehåller tillräckligt med näring, fett etc.
pragmatist
2006-06-30, 13:58
Druvsocker har inget i en hälsosam diet att göra utom i direkt anslutning till träning, vill jag påstå. Diabetes är inte kul.
Själv skulle jag också äta betydligt mer kolhydrater (komplexa) under timmarna efter träningen om syftet var att gå upp maximalt i muskelmassa.
Bondlurk: Jag kan inte förstå varför du, och många andra här inne måste göra kostbiten svårare än vad den är?
Ät frukost, lunch, middag och kvällsmål, rätt sammansatt. Sedan lägger du till ett par-tre proteindrinkar utöver det. Samt en ev gainer eller liknande efter träning så är saken biff.
Bondlurk
2006-06-30, 18:11
Många verkar tveksamma till druvsockret efter frukosten men den beror på att jag har ett ganska aktivt arbete och den tas i anti-katabolt och energi-givande syfte.
Måltiden varierar som sagt, det är en vanlig svensk husmanskost som mor min har att erbjuda.
Att druvsockret jag tar efter frukost skulle leda till diabetes ser jag nästan som en omöjlighet då GI(Om det nu var det du menade på?) är irellevant för insulinkänslighet och jag dessutom tränar i den volym som jag gör(5 gånger i veckan).
Många påstod att jag gjorde kosten svår, men inte alls.. Planerade den på en kvart baserade på mina kunskaper, som i sin tur är mycket baserad på vad King Grub har haft att säga om kost.
Ni påstår att kolhydraterna som jag tar i samband med träning är otillräckliga och det kan nog stämma, ska lägga till 30 gram tillsammans med sista protein drycken.
Jag har inte tillgång till att äta någon proteinrik mat på frukost/eftermiddagskaffe, då tiden på mina raster är mycket begränsad.
ramagoen
2006-07-01, 21:46
inte tid? jag drog i mig en halv burk kvarg på 20 sekunder när jag kom hem från min polare i morse och skulle gå å lägga mig. :) Sen kanske det inte är så gott men who cares :Virro
Många verkar tveksamma till druvsockret efter frukosten men den beror på att jag har ett ganska aktivt arbete och den tas i anti-katabolt och energi-givande syfte.
Druvsocker innehåller inga vitaminer, inga mineraler, inget omega 3 o 6.
Tycker du fortfarande att det är vettigt?
Jag har inte tillgång till att äta någon proteinrik mat på frukost/eftermiddagskaffe, då tiden på mina raster är mycket begränsad.
Kolla min hemsidas mackor o grötar.
http://web.telia.com/~u30032762/meramat.html
Grymt snabbfixade. Brukar själv ta med gröt till träningen.
Prova den här gröten 70g havregryn + 30 g röda linser + 25 g torkad aprikos + 5g solrosfrön + 2 dl lättmjölk.
YNGVE
Skulle nog satsa på ordentlga mellanmål istället för druvsocker
Du menar att du alltså inte har två minuter över för att äta en macka? Vilket jävla skräpjobb, imo :D
Gör mellanmål hemma och ta med.
Att druvsockret jag tar efter frukost skulle leda till diabetes ser jag nästan som en omöjlighet då GI(Om det nu var det du menade på?) är irellevant för insulinkänslighet och jag dessutom tränar i den volym som jag gör(5 gånger i veckan).
Du får fortfarande ett enormt insulinpåslag och dessutom är det totalt näringslöst. Du kanske inte får diabetes, men du ville ju vara optimal och druvsocker är inte optimalt vid det tillfället.
Bondlurk
2006-07-04, 19:37
Många verkar tveksamma till druvsockret efter frukosten men den beror på att jag har ett ganska aktivt arbete och den tas i anti-katabolt och energi-givande syfte..
Tippset härstammar från King Grub själv.
Som ni ser stod där mellan 9.00-12.00, skulle det innebära stort insulin pådrag att inta 50 gram utspritt på 3 timmar? Nej.
Otillräckliga micronutrienter? Med tanke på att min kost är rik på frukt och grönsaker och dessutom varierad är det ingen större risk.
King Grub
2006-07-04, 19:38
Tippset härstammar från King Grub själv.
Japp, i den tråd där du berättade vad du gör, och det är inget fel med det druvsockerintaget.
Bondlurk
2006-07-05, 11:21
Jag medger att förklaringen (9.00-12.00) inte var perfekt direkt, men jag hoppades på att alla skulle förstå.
stocktown
2006-07-05, 11:57
Många påstod att jag gjorde kosten svår, men inte alls.. Planerade den på en kvart baserade på mina kunskaper, som i sin tur är mycket baserad på vad King Grub har haft att säga om kost.
LOL
Bondlurk
2006-07-05, 13:33
LOL
Spännande kommentar.
stocktown
2006-07-05, 18:11
Spännande kommentar.
Hehehe :) Du behöver hänga på Kolo ett bra tag till... ang kostschemat gör om,och gör rätt! Enklare att be din mamma om ett, kan slå vad om att det blir mer varierat och näringsrikt!!
Bondlurk
2006-07-05, 18:23
Hehehe :) Du behöver hänga på Kolo ett bra tag till... ang kostschemat gör om,och gör rätt! Enklare att be din mamma om ett, kan slå vad om att det blir mer varierat och näringsrikt!!
Näringsrikt? Så som i mer kalorier av makronutrienter eller så som i mer mikronutrienter? Där finns gått och väl över 100% av RDI gällande alla mikronutrienter, samt att kaloriöverskottet är tillräckligt för en människa i min storlek som bulkar.
Har du någon konkret kritik eller tänker du bara fortsätta att vara almännt abstrakt och dum?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.