handdator

Visa fullständig version : Koffein och relaxationstid

Racso
2006-06-29, 18:03
"Kreatin förkortar relaxationstiden och koffein förlänger den så effekterna tar ut varandra. Frågan är hur viktig kreatins effekt på relaxationstiden är för dess ergogena effekt."

Är ovanstående sant? Isåfall är det ju ingen höjdare att köra på koffein även då man inte äter kreatin...

Pox
2006-06-29, 23:26
Tja, det var väl jag som skrev det där tror jag :) , utgick från de källor jag hänvisade till i originalposten.

Eftersom många rapporterar bra effekt av kreatin trots kaffedrickande kan man anta att kreatin inte utövar majoriteten av sin ergogena effekt genom att förkorta relaxationstiden. Men, läs diskussionsdelarna i artiklarna jag refererade till, stog en del intressant där om jag kommer ihåg rätt.

EiseltUK
2006-07-01, 14:48
"Kreatin förkortar relaxationstiden och koffein förlänger den så effekterna tar ut varandra. Frågan är hur viktig kreatins effekt på relaxationstiden är för dess ergogena effekt."

Är ovanstående sant? Isåfall är det ju ingen höjdare att köra på koffein även då man inte äter kreatin...

Finns ingen anledning till att ta koffein jämt och ständigt. Koffein och andra stimulantia kan försämra insulinkänsligheten och dessutom förlorar man lite av effekten om man tar koffein jämt och ständigt. Att blanda det med kreatin verkar i praktiken inte vara något problem.

/ Henrik

aliquis
2006-07-01, 15:49
Finns det visst, beroende och att man är så grymt trött innan man har fått i sig det ;D

EiseltUK
2006-07-02, 13:41
Finns det visst, beroende och att man är så grymt trött innan man har fått i sig det ;D

Om du jämt är trött kanske du har järnbrist?

Davil
2006-07-03, 07:28
Om du jämt är trött kanske du har järnbrist?
Mycket intresant ! Tack för tipset !

Pox
2006-07-03, 22:57
Om du misstänker att du har järnbrist som kille bör du kolla upp det och inte bara försöka åtgärda det genom järnrik mat. För att om du verkligen har järnbrist bör det undersökas varför, kvinnor kan få det av kraftiga menstruationer och eventuellt otillräcklig kost, som kille bör du normalt inte få järnbrist om du inte lyckats äta väldigt järnsnålt under flera månaders tid.
Det första man misstänker hos killar med järnbrist är blödningar i gastrointestinaltrakten.