handdator

Visa fullständig version : En dag på strippen Tullinge 1/7!

victor_n
2006-06-28, 17:49
Nå är det någon mer än jag på brädan som kommer dra dit?

OggeP
2006-06-28, 17:53
Det hade varit roligt. Hur går det med volvon?

Angel
2006-06-28, 17:57
Nej ja skall till kinnekulle ring

Jense
2006-06-28, 18:29
vi har strippen i malmö så jävla ofta att det gör ont

Diana
2006-06-28, 18:44
Tullinge, sthlms pensionärstätaste förort.. :love:

victor_n
2006-06-28, 18:49
Det hade varit roligt. Hur går det med volvon?

vi kommer ej köra med racemappinng då vi inte fick dom nya länkarmsbussningarna i tid så vi kommer köra med ca 420hk (bara) men den ska väll gå rälativt bra iaf. hoppas ju på det:)

victor_n
2006-06-28, 18:49
Tullinge, sthlms pensionärstätaste förort.. :love:

haha skönt att man inte bor där isf:Virro

grisbil3n
2006-06-28, 18:54
Nu känner jag mig rejält bakom flötet. Ska någon strippa i Tullinge lr vad?

sanoj
2006-06-28, 18:57
haha skönt att man inte bor där isf:Virro

Jag bor där:hbang:

Jense
2006-06-28, 18:57
Nu känner jag mig rejält bakom flötet. Ska någon strippa i Tullinge lr vad?

köra bil rakt fram jättesnabbt på en 402 meter lång bana.

grisbil3n
2006-06-28, 19:01

Aight.

victor_n
2006-06-28, 19:15
Jag bor där:hbang:
respekt:D

Yes
vi kommer ej köra med racemappinng då vi inte fick dom nya länkarmsbussningarna i tid så vi kommer köra med ca 420hk (bara) men den ska väll gå rälativt bra iaf. hoppas ju på det:)
Bara lite nyfiken; vad är det som ställer till det med att köra racemap och nuvarande bussningar?

victor_n
japp ungefär något sådant:cool:

J.Saarela
2006-06-28, 19:17
Hoppas Pappa är snabb,brum brum ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

victor_n
2006-06-28, 19:27
Bara lite nyfiken; vad är det som ställer till det med att köra racemap och nuvarande bussningar?

farsan orka inte ta sig till TrendAB för mappning då våra nuvarna rullat 12mil och helt sladdriga så lär man förlora ändå på det så vi satsar på nästa tävling ist med helt klarmappad för det är den ej och nya bussningar + väntar på R-däck då vi fått höra att M/T sliter mkt på drivknutarna för dom får sånt grepp i backen:/

victor_n
2006-06-28, 19:29

Hoppas du en dag växer upp*rolleyes* (inte troligt).. gagga gaggah....

J.Saarela
2006-06-28, 19:31
Hoppas du en dag växer upp*rolleyes* (inte troligt).. gagga gaggah....

Vad är ditt satans problem? Hoppades det skulle gå bra och du börjar gapa direkt,lugna ner dig lite grann nu va.*whatever*

internethjälten
2006-06-28, 20:13

Vad kör han för bil ?

tossefar
2006-06-28, 20:19
Vad kör han för bil ?
Det är victor_ns pappa som åsyftas. När han ska till strippen så kan man lätt tro att det är han som ska köra. Så är inte fallet.

Sonny
2006-06-28, 20:30
Det är victor_ns pappa som åsyftas. När han ska till strippen så kan man lätt tro att det är han som ska köra. Så är inte fallet.Förstör inte för honom nu, hans internetpenis växer juh så det knakar!

Kaboffastar
2006-06-28, 20:37
Vad i helvete är problemet?

Detta verkar vara ett av grabbens största intressen så låt honom tycka att det är roligt snacka om det?

tossefar
2006-06-28, 20:40
Vad i helvete är problemet?

Detta verkar vara ett av grabbens största intressen så låt honom tycka att det är roligt snacka om det?
Vad gaggar herrn om? Det enda som påpekats är att det är victor_ns pappa som kör, inte J.Saarelas som internethjälten verkade tro.

Fredrici
2006-06-28, 21:19
Skippa skitsnacket nu och låt victor_n ha sin tråd om tullinge.
victor_n: Vad är det för spec i motor å låda? Sprut?

victor_n
2006-06-28, 21:24
Vad kör han för bil ?

autotech trimmad volvo v40 t4 ca 420hk 550-600 nm

Fredrici
2006-06-28, 21:25
autotech trimmad volvo v40 t4 ca 420hk 550-600 nm

I motorn eller på hjulen?

victor_n
2006-06-28, 21:25
Förstör inte för honom nu, hans internetpenis växer juh så det knakar!

jag trodde du var mognare! skaffa ett eget intresse som du brinner för eller skriv inte i denna tråd tack!

saken är den att jag och min farsa delar samma intresse! so what? hade jag sagt att jag och pappa spelade golf.. hade folk klankat på mig då?

Fartman
2006-06-28, 21:30
Hoppas Pappa är snabb,brum brum ,,,,,,,,,,,,,,,,,,:laugh:

victor_n
2006-06-28, 21:31
Skippa skitsnacket nu och låt victor_n ha sin tråd om tullinge.
victor_n: Vad är det för spec i motor å låda? Sprut?

tycker bara det är synd att man ska bli retad för att man har samma intresse som sin far! jag tycker det är kul att två i samma familj har det att dela med:)

här länkar jag upp spec på bilen!

Fjäderbenstag fram & bak,
Vita positionsljus,
Laddtrycksmätare(laddar 1,4), Tonade rutor,
Slitsade bromsskivor (310 mm) fram,
Brembo bromsar fram på "gatan"
EBC 280mm Skivor + orginal ok för vinter- och Stripp-körning
metallomspunna bromsslangar runtom
H&R fjädrar + Koni GUL dämpare(45mm sänkning)
Frontmonterad Alu IC (RaceCooling)
Ny 850 koppling > 600nm
Hårda (80) motorkuddar
BMC CDA-Box (luftfilter)
Micke_d's stora front.
Svarta Momo stolar
Lite mer ljud också, BRL 2x10" GAS + 2x300W förstärkare.

Tillkom juli -2005

Ny motor B4194T2(kraftigare cyl-väggar)
Diff
Turbo hybrid av T04E(kullagrad)
Större spridare 998cc/m
Vassare kammar
Portat grenrör
Verdi H stakar
Modifierad topp
Nytt motorstyrningssystem (NIRA)
Extra bränslepump
3" hela vägen bak
Mappning & bromsning av motor.
Öppen dump (micke_d)
Aluböj med anlutning för dumdventilen
M/T Street för Strippen (Bornes)

Tillkom efter motorraset......

Ny kamaxel,
16 nya ventiler,
en ventillyft,
avgastemp till NIRA,
aktivering av ALS med vippbrytare, aktivering av Launch Control med tryckknapp.

På gång: Separat wastegate
PDA kopplad till Nira över "blåtand"
för att skifta mappningar, kontrollera motorn & visa varvräknare med Shiftlight.

frågan om vart dom hästarna finns så är det en uppskattad siffra med dom insträllningar och pryklar vi har uppgraterat till klarar, kanske får ut ca 30 hk till drömmen är ju att en dag spräcka 500hk grännsen!

rolligaste faktan är att bilen har en topspeed på 300+:Virro

Fredrici
2006-06-28, 21:35
Satan victor_n det har kostat en slant ser jag.. Vad för ras hade ni?

OggeP
2006-06-28, 21:36
Fungerar NIRA bra? Kul med svensk motorstyrning.

victor_n
2006-06-28, 21:39
Satan victor_n det har kostat en slant ser jag.. Vad för ras hade ni?

motorn gick på ca150k väghållning ca 25k "stylingen" 10 papp.. inga säkra siffror:) pappa undanhåller hur mycket pengar han spenderar på bilen för familjen;)

kammrems ras=( inge kul 1mil från sthlm från elmia!
rök en kamaxel, en del ventilrar, en ventillyft + ny rem:)

Fredrici
2006-06-28, 21:41
En kille som kallas pastorn kör med Nira.Han har bromsat 952 hk med Nira I3 Styrsystem. Monterat på en 2,2 liters audifemma

victor_n
2006-06-28, 21:41

nira fungerar alldeles superbt:hbang:
vi har ju kopplat in ALS och luanch control till den, och det är sjukt mycket bättre respons med det systemet faktiskt:) vi ska även höja laddet till 2bar ligger "bara" på 1,4-1,5!

victor_n
2006-06-28, 21:42
En kille som kallas pastorn kör med Nira.Han har bromsat 952 hk med Nira I3 Styrsystem. Monterat på en 2,2 liters audifemma

motorn är finskusterad hos trendab och lagad där efter raset! jävligt bra jobb dom gör där kan rekomendera MYCKET starkt dom grabbarna:)

952hk i en volvo v40 låter väll alldeles lagom nån gång i framtiden:Virro

Fredrici
2006-06-28, 21:45
motorn är finskusterad hos trendab och lagad där efter raset! jävligt bra jobb dom gör där kan rekomendera MYCKET starkt dom grabbarna:)

952hk i en volvo v40 låter väll alldeles lagom nån gång i framtiden:Virro

Ja Trendab byggde den audi-motorn jag pratar om så... 950 hk är så snuskigt mkt effekt.

Styrkebyggare
2006-06-28, 21:45
Hade en T4 med BSR III (260 hk, 380 Nm) och redan med den effekten var det lögn i h-vete att få ner kusarna i backen vid acceletationer 0-100 och liknande. Problemet heter naturligtvis framhjulsdrift (tyngdpunkten förskjuts bakåt vid acceleration, vilket omöjliggör lika mycket acc som vid bakhjuls/fyrhjulsdrift). Naturligtvis är det ös i kärran, men jag tycker att grundförutsättningarna är lite trista...

På fredag tänkte jag köra 201 m med vetten (C5'a -98) i Blackrace regi på bananpiren i Göteborg. Bilen är dock än så länge original (350 hk), så det lär väl inte bli några värstingtider. Skall försöka få dit en kompressor så småningom (frugan vill av nån anledning prioritera byte av kök först), vilket borde kunna generera lite tryck i prylarna.

victor_n
2006-06-28, 21:47
Ja Trendab byggde den audi-motorn jag pratar om så... 950 hk är så snuskigt mkt effekt.

jo jag läste om det på zatzy.. grymt kul för audipastorn:)
ska bli kul att se han på lördag om vädret håller vilket det säjjs att det ska göra:cool:

victor_n
2006-06-28, 21:48
Hade en T4 med BSR III (260 hk, 380 Nm) och redan med den effekten var det lögn i h-vete att få ner kusarna i backen vid acceletationer 0-100 och liknande. Problemet heter naturligtvis framhjulsdrift (tyngdpunkten förskjuts bakåt vid acceleration, vilket omöjliggör lika mycket acc som vid bakhjuls/fyrhjulsdrift). Naturligtvis är det ös i kärran, men jag tycker att grundförutsättningarna är lite trista...

På fredag tänkte jag köra 201 m med vetten (C5'a -98) i Blackrace regi på bananpiren i Göteborg. Bilen är dock än så länge original (350 hk), så det lär väl inte bli några värstingtider. Skall försöka få dit en kompressor så småningom (frugan vill av nån anledning prioritera byte av kök först), vilket borde kunna generera lite tryck i prylarna.

jo det spinner en hel del.. det är därför man skaffar en diffspärr:thumbup: spinner knappt något alls nu även med gatdäck som är slitna vilket är skönt:) på lörda blir det nog M/T slicksen dock:)

Fredrici
2006-06-28, 21:50
jo det spinner en hel del.. det är därför man skaffar en diffspärr:thumbup: spinner knappt något alls nu även med gatdäck som är slitna vilket är skönt:) på lörda blir det nog M/T slicksen dock:)

Då kommer de greppa rejält.. Hur är hållfastheten på knutar och axlar? För du hade en rätt stygg koppling va?

victor_n
2006-06-28, 21:52
Då kommer de greppa rejält.. Hur är hållfastheten på knutar och axlar? För du hade en rätt stygg koppling va?

kopplingen som sitter i bilen är verkligen inte att leka med.. har bara fullgasat den en gång.. och det kändes som ett vadpass för den är så trögkopplad så den är riktigt hållbar.. dock så behövs väll nya drivknutar ev spindelleder snart tyvär=/ jobbar ju på mekonomen S-torp så jag får väll lite rabbat på volvogrekker iaf:)

Fredrici
2006-06-28, 21:56
kopplingen som sitter i bilen är verkligen inte att leka med.. har bara fullgasat den en gång.. och det kändes som ett vadpass för den är så trögkopplad så den är riktigt hållbar.. dock så behövs väll nya drivknutar ev spindelleder snart tyvär=/ jobbar ju på mekonomen S-torp så jag får väll lite rabbat på volvogrekker iaf:)

Värt, speciellt eftersom de verkar gå åt lite grejer. Skriv gärna et, 60-fotaren och slutfart.. Vad bör det bli 175km/h?

Yes
2006-06-28, 22:02
Jag såg en smart, enkel och intressant lösning på trögtrampad koppling när jag kikade på Malmbergs Hemipantera. Minns jag rätt hade han bygg som en liten hävarm till kopplingscylindern. Fast det blir kanske inte så lyckat om ni har en huvudcylinder till både broms och koppling(isåfall är det nog inte så dumt att bygga separata kretsar).

Sonny
2006-06-28, 22:27
jag trodde du var mognare! skaffa ett eget intresse som du brinner för eller skriv inte i denna tråd tack!

saken är den att jag och min farsa delar samma intresse! so what? hade jag sagt att jag och pappa spelade golf.. hade folk klankat på mig då?Jag kan vara oerhört omogen men i detta fall missuppfatta jag tosses inlägg totalt dessutom kan jag erkänna att jag var lite väl otrevlig där, får be om ursäkt antar jag.

Bilar är förbannat trevliga saker för övrigt, var oerhört "insatt" själv när jag var yngre men musiken tog överhand.

Lycka till på Tullinge!

victor_n
2006-06-29, 05:43
Jag kan vara oerhört omogen men i detta fall missuppfatta jag tosses inlägg totalt dessutom kan jag erkänna att jag var lite väl otrevlig där, får be om ursäkt antar jag.

Bilar är förbannat trevliga saker för övrigt, var oerhört "insatt" själv när jag var yngre men musiken tog överhand.

Lycka till på Tullinge!

Ok, lungt Sonny!:cheers:
det allra värsta med att skriva om detta är att vissa verkar tro att jag är runt 15? blir 20 om 5,5 månad:P kanske därför vissa inte tar mig så seriöst

Windstalker
2006-06-29, 06:43
Jag bor i Tullinge :sleep:

/Wind

Pingu
2006-06-29, 07:34
Vi hade tänkt åka ner men min polare har inte bilen klar *grr27*

Diana
2006-06-29, 12:20
Jag bor där
Jag bor i Tullinge

/Wind
Ni bör fatta hur lyckliga ni är! :bow:
..men passa er jäävligt noga för att handla kött :naughty: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1641850&postcount=7

Av kärlek till min fd. arbetsplats och dess vidriga personal kan jag tyvärr inte avslöja affär........ :D

sanoj
2006-06-29, 12:31
Jag bor i Tullinge :sleep:

/Wind

Vart i Tullinge bor du? ... Jag bor nämligen också där :)

Yes
2006-06-29, 12:38
Ok, lungt Sonny!:cheers:
det allra värsta med att skriva om detta är att vissa verkar tro att jag är runt 15? blir 20 om 5,5 månad:P kanske därför vissa inte tar mig så seriöst
Bah, skitsamma om du vart 15! Jag hade också tyckt det var skitkul om min farsa höll på med bilar. Nu är det mer att jag tjatar och försöker övertyga honom om att sälja sin tråkiga svensson-bil och köpa något roligt istället(och låna ut bilen till mig så jag kan köra lite bana i sommar :D ). Han är ju äldre än Allan så det är god tid att han slutar vara så förståndig och vuxen. Tyvär har han på något sätt blivit immun mot mitt tjat och min vattentäta logik så jag har större chanser att bli rik och köpa en riktig biljäkel åt honom(det skall bli en Porsche har jag bestämt, jag vet att han gillar dom trots att han inte vågar erkänna det).

GT_Razor
2006-06-29, 14:33
Satan..fattar ingenting av allt som stod i specet. Eller jo det gör jag. Men mkt är oklar. Riktigt bilkunniga racers här. Är själv bilintresserad men kan långt ifrån allt sånt. Vad gör laddet förresten? En polares polare hade fixat 1,4 lad på sin supra på 600 hk...vad menas med det? Samt vad menas med mapping och bussningar? Sen ska en annan polare ställa ut sin M5:a på strippen :)

Yes
2006-06-29, 14:36
Satan..fattar ingenting av allt som stod i specet. Eller jo det gör jag. Men mkt är oklar. Riktigt bilkunniga racers här. Är själv bilintresserad men kan långt ifrån allt sånt. Vad gör laddet förresten? En polares polare hade fixat 1,4 lad på sin supra på 600 hk...vad menas med det? Samt vad menas med mapping och bussningar? Sen ska en annan polare ställa ut sin M5:a på strippen :)
Det betyder att turbon i din kompis supra pressar in luft i motorn till ett maxtryck av 1.4 bar över atmosfärstrycket.

Fredrici
2006-06-29, 14:43

Vid 1,4 bars laddtryck (övertryck som skapas med tex turbo.) har han 600 hk. Mappning är när du ställer, tändning, bränsle och laddtrycket.
Bränslemapp: här justeras bränslet i kartan efter lamdavärdet mot varvtal.
Tändningsmapp: Justeras antal grader mot varvtal samt avgastemperatur mottryck osv.
Laddtryck: Mappsensorn anger var i bränsle mappen, tändningsmappen vi befinner oss. Detta är snabbt förklarat.

Fredrici
2006-06-29, 14:44
Det betyder att turbon i din kompis supra pressar in luft i motorn till ett maxtryck av 1.4 bar över atmosfärstrycket.
Dvs det totala trycket motorn får är atmosfärtrycket samt laddtrycket runt 2,4 bar.

Yes
2006-06-29, 14:49
Mappning, väldigt förenklat, innebär i princip att man programmerar datorn/styrsystemet att anpassa luft/bränsleblandning, tändning, bränsletryck, laddtryck etc. etc. Många variabler beror på exakt hur styrsystemet ser ut och vad det finns för funktioner. På så vis kan man anpassa hur motorn skall gå.

Bussningar är lite svårt att förklara, enklare om du kikar på en bilderna här:
http://www.powerflex.co.uk/

Brukar sitta i länkarmar och andra hjulupphängningsdetaljer. Vad Victors pappa vill göra är förmodligen att byta till hårdare gummi/plast för att få mindre spel i delarna.

Ps. Såg inte att Fredrici redan svarat.

hahavaffan
2006-06-29, 14:52
Hade inte bensinen kostat så förbannat jävla mycket hade jag lätt kört upp till Tullinge... men nu har jag knappast råd.

Kul som fan med en trimmad Volvo "på forumet"! Det är en jävla massa vrid ni får ur den lilla T4an :)

GT_Razor
2006-06-29, 14:59
Aha ok...tack för svaren...fick lite mer basförståelse för det iaf. Grymt...fan alltså vad allt sånt kostar pengar.

Fredrici
2006-06-29, 16:01
Aha ok...tack för svaren...fick lite mer basförståelse för det iaf. Grymt...fan alltså vad allt sånt kostar pengar.
Ja, ska du ha något styggt så kostar det fläsk.

sik
2006-06-29, 16:55
Jag kommer dit skulle jag tro, men bara för att titta på.
Har ingen egen bil som skulle vara kul att köra med där.

Lycka till ni som ska köra, å lämna biran hemma alles.

victor_n
2006-06-29, 17:02
hehe ok=) kanske kör på en dag på racebanan i år faktiskt (premiär)
den är faktiskt lite mer lämpad för kurvor än rakt fram då chassit fortfarande är lite svajjigt och har inte så mkt pulver:)

men farsan suktar efter en turbomatad e46.. kanske vore nått?

sen undrar jag om någon vet pris på racesoppa?

victor_n
2006-06-29, 17:04
Ja, ska du ha något styggt så kostar det fläsk.

skulle gärna vilja se en sammanställning på kostnaden på vidar strands oranga BMW:Virro

Yes
2006-06-29, 17:09
den är faktiskt lite mer lämpad för kurvor än rakt fram då chassit fortfarande är lite svajjigt och har inte så mkt pulver:)

Svajigt chassie och kurvor går inte direkt väl ihop, speciellt inte om ni tänkt köra med R-ostar. Framhjulsdrift, kurvor och den effekten lär äta rejält med däck också.

tenchi
2006-06-29, 17:11
kammrems ras=( inge kul 1mil från sthlm från elmia!
rök en kamaxel, en del ventilrar, en ventillyft + ny rem:)

intressant att i stort sett alla tillverkare envisas med remmar, när en kedja är driftssäkrare och i stort sett underhållsfri. Men nåt ska de tjäna pengar på. Har en äldre Prelude där kamremmen kuggat över två gånger. Nu förlitar jag mig på amerikanskt gjutjärn istället med stötstänger istället för överliggande kamaxlar :)

J.Saarela
2006-06-29, 18:42
BRL 2x10" GAS + 2x300W förstärkare.

Coolt Farsan har baslåda oxå.:thumbup: dunk dunk

victor_n
2006-06-29, 19:23
Svajigt chassie och kurvor går inte direkt väl ihop, speciellt inte om ni tänkt köra med R-ostar. Framhjulsdrift, kurvor och den effekten lär äta rejält med däck också.

nja det jag mena var att chassit inte är stelt som är rätt "optimalt" för rak framkörning:) menar att den är bättre i kurvor på så vis:)

victor_n
2006-06-29, 19:25
intressant att i stort sett alla tillverkare envisas med remmar, när en kedja är driftssäkrare och i stort sett underhållsfri. Men nåt ska de tjäna pengar på. Har en äldre Prelude där kamremmen kuggat över två gånger. Nu förlitar jag mig på amerikanskt gjutjärn istället med stötstänger istället för överliggande kamaxlar :)

jo för visso men när en kjedja går så är den nog dyrare än en gummiremm:) fast som sagt nått ska dom ju tjäna pengar på EFTER man betalat för bilen:P

victor_n
2006-06-29, 19:25
BRL 2x10" GAS + 2x300W förstärkare.

Coolt Farsan har baslåda oxå.:thumbup: dunk dunk

tycker alvarligt synd om dig tönt.. sök hjälp eller nått!?

J.Saarela
2006-06-29, 19:30
Billjud är ett intresse jag har men ok,du verkar ju en trevlig typ.Trodde han bara hade satsat på motorn och inte på ljud oxå*screwy*

Roidrage?

victor_n
2006-06-29, 19:34
Billjud är ett intresse jag har men ok,du verkar ju en trevlig typ.Trodde han bara hade satsat på motorn och inte på ljud oxå*screwy*

Roidrage?

nja stör mig på lustikurrar bara!
och det där med biljudet är bara något smått för orginalljudet i en volvo är ett skämt;)

Yes
2006-06-29, 20:27
nja det jag mena var att chassit inte är stelt som är rätt "optimalt" för rak framkörning:) menar att den är bättre i kurvor på så vis:)
Nu hänger jag inte med alls, vad menar du med stelt?

Angel
2006-06-29, 20:33
Jag vill se bild på bilen tack!!!

Autotech...tänker heeelt osökt på rocko :)

Allan
2006-06-29, 20:39
Ordning i tråden!

allan

vxcv
2006-06-29, 20:59
Vad är ditt satans problem? Hoppades det skulle gå bra och du börjar gapa direkt,lugna ner dig lite grann nu va.*whatever*
HAHA! :laugh: :laugh:

victor_n
2006-06-29, 21:06
Nu hänger jag inte med alls, vad menar du med stelt?

hmm svårt och förklara för mig som inte kan så mycket om chassi på dragrace bilar.. men syftar med ett stelt chassi att chassit i sig är byggt från grund till att gå rakt fram för att inte bilen ska vingla och resa sig så mycket vid starter

victor_n
2006-06-29, 21:10
Jag vill se bild på bilen tack!!!

Autotech...tänker heeelt osökt på rocko :)

visst här!

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/eldar.jpg

hitta ingen vettigare bild tyvär:P