handdator

Visa fullständig version : Filmer som är lika

hobbitar
2006-06-28, 14:49
Här tycker jag vi ska skriva upp filmer som liknar varandra.

Jag börjar:

Pointbreak med Keanu Reeves OCH The fast and the furious med Vin Diesel.

Likadan Handling. Polis går undercover, blir kompis med bovarna och kär i en tjej. Släpper boven i slutet av filmen....

Kwon
2006-06-28, 14:52
Beyond the Law med Charlie Sheen.

Han går undercover för att infiltrera bikergängen.

High1ander
2006-06-28, 14:54
Här tycker jag vi ska skriva upp filmer som liknar varandra.

Jag börjar:

Pointbreak med Keanu Reeves OCH The fast and the furious med Vin Diesel.

Likadan Handling. Polis går undercover, blir kompis med bovarna och kär i en tjej. Släpper boven i slutet av filmen....
Eftersom alla filmer mer eller mindre följer samma "riktlinjer" så beror det ju på vart man vill dra gränsen...

Alla filmer i Hollywood har mer eller mindre: 3 akter, 10 min in i filmen händer något speciellt, en hjälte en antagonist.

Remember the Titans, Hoosiers, Coach Carter, Friday Night Lights (tror jag, har inte sett den), The Miracle...

Kwon
2006-06-28, 14:58
Hämnd-tema.

76.7 % av alla Hong Kong-filmer från 70 och 80-talet.

You killed my Teacher! Now i am here for revenge!

-

Kille får rejält med spö, träffar mästare, träningssekvens cirkus 50 minuter in i filmen och sen hämnden mot skurken på slutet.

http://ec3.images-amazon.com/images/P/630579376X.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1057206914_.jpg

Pepparkakssmurfen
2006-06-28, 15:00
Alla meteorit-filmer som kom i slutet på 90-talet

Tenzu
2006-06-28, 15:01
Crash och memento, fast Crash är bra.
River Kwai, Papillon, Great excape.
Crouching tiger, Hero
Equilibrum, Matrix
Hellboy, Daredevil
finns massor som sagt

Lite offtopic, vad heter filmen där en äldre man ger sig iväg på sin åkgräsklipare(?) för att hälsa på sin bror. Skulle vilja se om den, har för mig den var bra.

Tenzu
2006-06-28, 15:05
aha hittade, The Straight Story hette den.

reinholdsson
2006-06-28, 15:16
The longest yard och mean machine

Mass-Tech
2006-06-28, 15:19
Hellboy, Daredevil
Say what?

Annars är Terminator, T2 och T3 rätt lika.

hobbitar
2006-06-28, 15:29
Crouching tiger, Hero
Equilibrum, Matrix
Hellboy, Daredevil
finns massor som sagt

Lite offtopic, vad heter filmen där en äldre man ger sig iväg på sin åkgräsklipare(?) för att hälsa på sin bror. Skulle vilja se om den, har för mig den var bra.

Kallades han Åke Gräsklipparen?

Tenzu
2006-06-28, 15:34
Kallades han Åke Gräsklipparen?
swooosch! :confused:

Kwon
2006-06-28, 15:49
Bareback Mountain och King Kong VS Godzilla.

Samma chemistry mellan Heath Ledger och Gaycowboy # 2 som King Kong och Godzilla.

Lika bra effekter, samma tema.

High1ander
2006-06-28, 15:49
Crouching tiger, Hero
Equilibrum, Matrix
Hellboy, Daredevil
finns massor som sagt

Crash och Memento?

Hero och Crouching Tiger? (Är ju ungefär som att säga all tecknad film är likadan)...

grisbil3n
2006-06-28, 15:51
Beyond the Law med Charlie Sheen.

Han går undercover för att infiltrera bikergängen.

Bra film vill ja minnas.

Tack o hej!

Edit: Spiderman 1,2 *fniss*

Kwon
2006-06-28, 15:52
Bra film vill ja minnas.

Tack o hej!

Edit: Spiderman 1,2 *fniss*

Mkt bra, jag gillade den skarpt när jag såg den första gången.

Baserad på verklig story åsse.

Tenzu
2006-06-28, 15:57
Crash och Memento?

Hero och Crouching Tiger? (Är ju ungefär som att säga all tecknad film är likadan)...
skrev fel, magnolia menar jag.
Hur kan du inte tycka att hero och Crouching tiger liknar varandra? Precis samma filmteknik och genomgående stil.

High1ander
2006-06-28, 16:03
skrev fel, magnolia menar jag.
Hur kan du inte tycka att hero och Crouching tiger liknar varandra? Precis samma filmteknik och genomgående stil.
Filmteknik? Vad menar du då?
Färgpalletten är helt galen i Hero (bra).

Du är bara västerlänning, ungefär som att säga alla franska filmer liknar varandra, osv.

Båda filmerna innehåller svärdfäktning och grejer.

Crouching Tiger är i en förfluten tid (påhittad) Hero är verkligheten, och allt när de hoppar runt och gör konstiga saker i Hero är bara "i deras fantasi"...

Alltså du är ju inte helt ute, men storymässigt så tycker jag de är långt ifrån varandra.

Tenzu
2006-06-28, 16:11
Filmteknik? Vad menar du då?
Färgpalletten är helt galen i Hero (bra).

Du är bara västerlänning, ungefär som att säga alla franska filmer liknar varandra, osv.

Båda filmerna innehåller svärdfäktning och grejer.

Crouching Tiger är i en förfluten tid (påhittad) Hero är verkligheten, och allt när de hoppar runt och gör konstiga saker i Hero är bara "i deras fantasi"...

Alltså du är ju inte helt ute, men storymässigt så tycker jag de är långt ifrån varandra.
Känn dig fri att nämna en enda film som visats i "västerlandet" som är mer lik Hero än Crouching tiger.
Med filmteknik menar jag de enorma överdrifterna i fightingscenerna, hur de springer på väggar, hoppar 10m rakt upp, skuttar mellan trätoppar etc. (båda bra filmer)

Kabuto
2006-06-28, 16:12

Crash och memento är inte lika varann. Memento är också riktigt bra, inte bara crash

Edit: Kanske ska läsa sida 2 före jag yttrar mig... :)

Ralle
2006-06-28, 16:13
The longest yard och mean machine

Tycker visserligen att the longest yard och the longest yard är mer lika.

Filmer som jag sett efter varandra och stört mig på att dom var lika (oftast bara då jag tänker på det)

Butterfly effect - Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Vet inte varför men jag tyckte ESOTSM var så grymt trist och lik BE efter att jag först såg BE, dock så har jag sett att ESOTSM har fått riktigt bra betyg så jag funderar på att se den igen.

Fantastic four - The Incredibles Skrattade då jag såg fantastic four efter då dom var så extremt lika på sina sätt.

Tenzu
2006-06-28, 16:13
Crash och memento är inte lika varann. Memento är också riktigt bra, inte bara crash
zomg, du är det 3:e som säger det nu -.- magnolia var det som sagt jag tänkte på

High1ander
2006-06-28, 16:14
Känn dig fri att nämna en enda film som visats i "västerlandet" som är mer lik Hero än Crouching tiger.
Med filmteknik menar jag de enorma överdrifterna i fightingscenerna, hur de springer på väggar, hoppar 10m rakt upp, skuttar mellan trätoppar etc. (båda bra filmer)
Men om du skulle fråga en asiat så skulle de säga att de inte är speciellt lika varandra. Grejen är att båda blivit kända. Jag menar kolla på ALLA asiatiska filmer med Jet Li eller någon annan så kommer du se hur de skuttar runt...

Jag menar bara att det är "västerländskt" att tycka de är så lika varandra...

Tenzu
2006-06-28, 16:17
Men om du skulle fråga en asiat så skulle de säga att de inte är speciellt lika varandra. Grejen är att båda blivit kända. Jag menar kolla på ALLA asiatiska filmer med Jet Li eller någon annan så kommer du se hur de skuttar runt...

Jag menar bara att det är "västerländskt" att tycka de är så lika varandra...
Tycker inte alls att alla Jet Li's filmer är särskilt lika. The One t ex liknar varker Hero eller Tiger alls mycket.

High1ander
2006-06-28, 16:20
Tycker inte alls att alla Jet Li's filmer är särskilt lika. The One t ex liknar varker Hero eller Tiger alls mycket.
Självklart innan han börja leka i Hollywood...

Tenzu
2006-06-28, 16:22
Självklart innan han börja leka i Hollywood...
Hade du något tips?

Kwon
2006-06-28, 16:25
Jet Li's gamla rullar är ju helt annorlunda från hans Hollywood-rullar! :D

Shaolin Temple e mysig, Claws of Steel, Kung Fu Cult Master etc

Born to Defend e lite kult! :D

En Jet Li film du MÅSTE se är Fist of Legend.

High1ander
2006-06-28, 16:25
Hade du något tips?
Tips på att se? Jag är inte så mycket för den typen av asiatisk film. Men Fong Sai-Yuk är väl en av hans mera kända...

Tenzu
2006-06-28, 16:31
Jet Li's gamla rullar är ju helt annorlunda från hans Hollywood-rullar! :D

Shaolin Temple e mysig, Claws of Steel, Kung Fu Cult Master etc

Born to Defend e lite kult! :D

En Jet Li film du MÅSTE se är Fist of Legend.
Shaolin Temple, Claws of Steel är helt ok visst, fast lite annan typ imo inte samma djup :D
Fist of Legends får jag kolla up :thumbup: verkar bra

Tenzu
2006-06-28, 16:33
Tips på att se? Jag är inte så mycket för den typen av asiatisk film. Men Fong Sai-Yuk är väl en av hans mera kända...
Asiatisk komedi :/ hmm låter tveksamt men kanske skulle ge den en chans då.

s_himself
2006-06-28, 16:58
Hämnd-tema.

76.7 % av alla Hong Kong-filmer från 70 och 80-talet.

You killed my Teacher! Now i am here for revenge!

-

Kille får rejält med spö, träffar mästare, träningssekvens cirkus 50 minuter in i filmen och sen hämnden mot skurken på slutet.

Karate Kid kanske kan va med där på ett hörn också? ;)

hobbitar
2006-06-28, 17:04
Jag menar att filmerna ska vara extremt lika. I mitt exempel finns det två scener som nästan är identiska + att handlingen genom hela filmen är nästintill identisk.

Fatalist
2006-06-28, 18:49
De är båda lika utbotat tråkiga, nördiga, töntiga och urusla.

Tenzu
2006-06-28, 19:25
Jag menar att filmerna ska vara extremt lika. I mitt exempel finns det två scener som nästan är identiska + att handlingen genom hela filmen är nästintill identisk.
Då blir det klurigare, remakes finns det ju många av men annars så tja, samtliga scooby-doo filmer lär vara nästan exakt lika, lite det som är poängen med serien på nått sätt antar jag. Har inte sett någon film fast alla serieavsnitt har samma handling iaf.
Svenska filmen "Det okända" rippar friskt från Blair witch, inte riktigt samma historia fast det är tydligt var 100% av inspirationen kommit ifrån.

Tenzu
2006-06-28, 19:27
Fotot i Hero är ju sanslöst vackert, fightscenen i lövskogen ojojoj.
Se om den på en färgtv nub ;)

High1ander
2006-06-28, 20:01
Vad kan herrn föreslå som skulle vara motsatsen då?