Visa fullständig version : sant eller falskt?
leetbiffen^
2006-06-27, 22:30
En polare tjatar jämt att en fet person som börjar träna har lättare att få bygga muskler till skillnad från en smal person som enligt han har svårare att bygga muskler. Detta kan väll inte stämma?:MrT:
Fettecke
2006-06-27, 22:35
att bygga starkare muskler kanske, men inte större.
en stor kropp kan naturligt förflytta tyngre vikter än en lätt person...
vad jag har fått erfara och lärt mig...
Varför skulle det vara så, jag är av erfarenhet bevisad motsatsen.
bluelight
2006-06-28, 04:03
Det finns ju olika kroppstyper, tjocka kanske för det mesta tillhör den som kan bygga ganska bra och taniga den som inte kan bygga bra.
pragmatist
2006-06-28, 09:08
Jag tror bluelight är på rätt spår. En person som har lättare att gå upp i vikt i största allmänhet har antagligen en fördel framför en person som har svårt att gå upp i vikt i största allmänhet. Det finns ju notoriska "hardgainers" som har stora svårigheter att bygga muskler, och de är ju nästan alltid väldigt magra. Förmodligen är det relaterat till deras muskelfibersammansättning (många långsamma fibrer = högre fettoxidation). Så man kan väl säga att det finns en indirekt koppling, d.v.s. personer som har svårt att bygga muskler tenderar vara smala och personer som har lättare att bygga muskler tenderar lägga på sig lite annat också.
Jag har för mig att jag har läst någonstans att låg bf% ska vara till fördel om man ska bygga? Minns inte var eller när jag läst det dock, och jag kan mycket väl ha läst fel. Kan någon bekräfta/omkullkasta detta?
Sen har man väl en fördel med lågt bf, man kan äta upp sig rejält utan att bli fet?
Jag tror att det är för att den feta är van att äta mycket och ofta vilket underlättar vid byggandet.
Tricklev
2006-06-29, 07:20
Jag tror att det är för att den feta är van att äta mycket och ofta vilket underlättar vid byggandet.
Exakt, därav har du skälet. Dock så blir det inte lättare att bygga just pga din BF, inte pga denna personens livstil.
Ja det stämmer , vanligtvis är större män starkare än smala.
Men klart det finns undantag.
ikariotis
2006-06-29, 09:32
tror jag lästa på ast hemsida om att smalare skulle ha lättare att bygga muskler med av erfarenhet ser jag ätt det är personer som ligger mittemlellan,dvs personer med tendens till mindre överviktighet. Det kan ju uppfattas att smalare lättare bygger muskler pga av att dem har lägre bf?
Förutsatt att den överviktige är aktiv och vid bra kondition tror jag de har ett försprång iom att de är vana vid att hantera sin egen tyngre vikt och är starkare.
Däremot tror jag inte att "startmuskelmassa" har något samband med att svara bättre på styrketräningen, dvs relativt sätt, en fördel är det ju alltid att ha större muskler redan från början.
muffmuff
2006-06-29, 11:30
Förutsatt att den överviktige är aktiv och vid bra kondition tror jag de har ett försprång iom att de är vana vid att hantera sin egen tyngre vikt och är starkare.
Överviktig, bra kondition och aktiv??? Känns som att något inte stämmer?
För att alla som är överviktiga bara sitter hemma i soffan och jäser och har usel kondis?? :confused:
muffmuff
2006-06-29, 16:09
För att alla som är överviktiga bara sitter hemma i soffan och jäser och har usel kondis?? :confused:
Var det jag skrev?:confused:
många långsamma fibrer = högre fettoxidation). Så man kan väl säga att det finns en indirekt koppling, d.v.s. personer som har svårt att bygga muskler tenderar vara smala och personer som har lättare att bygga muskler tenderar lägga på sig lite annat också.
Om man har en högre fettoxidation, har man en större energiförbrukning dygnet runt då?
Jäpp. Har en polare som är ca 185 cm lång och väger knappa 60 kg. Kan ju lätt säga att det är för att han inte äter mycket mat.
Om ni tänker tillbaka till dagis åldern så var det alltid de tjocka barnen som var starkast.
Har haft en boxningstränare som - uppskattningsvis - vägde 120 kg, och han hade skitbra kondition kan jag lova. Min farsa väger 95 kg på ca 180 cm och har åkt vasaloppet 11 gånger.
Näe äter man helt åt helvete fel och mycket kan man vara sån. Se på tex folk som rör sig mycket i jobbet tex. flyttgubbar, brevbärare etc. Finns många överviktiga i yrkesgrupper som rör på sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.