Visa fullständig version : äter jag för lite?
polka_griis
2006-06-27, 19:56
Nu börjar jag bli lite orolig. Jag har nu inlett mitt livs först deff. Jag är 176 cm väger 66 kg och är 17 år. Jag har räknat ut att jag förbrukar 2783,2 Kcal under en dag. Jag läste här på forumet att ett Kaloriunderskott på 500 Kcal per dag var det man skulle hålla sig till. Då ska jag alltså ungefär äta 2280 Kcal per dag. Men trotts att jag har ätit lika mycket som jag brukar göra om inte mer och inte alls känner mig hungrig så har jag bara kommit upp i 1200 - 1500Kcal per dag. Är detta på tok för lite? Det känns som jag äter lika mycket som jag brukar göra i normalfall och jag har fullt med energi. Kanske ska tilläga att jag går en rask promenad i 1 - 2 timmar varje dag och att jag styrketränar 4 gånger i veckan.
paddanboy
2006-06-27, 21:03
17 år, 176 cm och 66 kg?
Skall du deffa?
Låter inte sunt någonstans, varken din vilja att deffa eller ditt nuvarande energiintag. Varför vill du deffa? Vad vill du få fram?
polka_griis
2006-06-27, 21:25
Jag vill deffa för att få bort allt överflödigt fett, för att få mer synliga muskler. Jag hade tänkt att efter deffen inleda en bulk för att bli starkare och få mer muskler men jag klarar inte att lägga på mig mer fett och börjar därför med en deff. Men måste jag alltså öka mitt kalori intag även fast det känns som att jag äter lika mycket som innan deffen? Då kommer jag ju aldrig att minska i BF%. Jag antar att jag får testa mig fram. Går jag ner av att äta 2200 Kcal så får jag väll pressa i mig så mycket. Kanske känner jag mig så mätt på grund av att jag äter mer nyttigt än innan.
Ottenbaum
2006-06-27, 21:29
Hur länge har du styrketränat?
polka_griis
2006-06-27, 21:39
1.5 år ungefär. Innan dess har jag hållt på med friidrott:)
Kan det vara så att vissa personer förbränner extremt lite naturligt?
bushwakko
2006-06-28, 05:12
Jo klart att ämnesomsättningen är olika hos olika personer.
Fast det där låter mysko.
Kontrollera vad du äter o hur mkt du äter, du kanske lurar dig själv och egentligen får i dig mer kalorier en vad du tror.
Testat att shocka kroppen genom o tokäta ett par dar?
Jag tror för det första att du underskattar ditt energiintag.
Dessutom undrar jag hur mycket fett du kan ha på den kroppen? Och om du nu har en del fett att skala av, hur mycket muskler finns det då där under? Jag vidhåller att det förmodligen finns bättre sätt för dig att få en stark snygg kropp än att deffa (vilket jag är tveksam om man ens kan kalla det då du varken har pejl på vad du gör eller nämnvärd muskelmassa att plocka fram). Träna och bli större muskulärt så ser du hårdare och större ut.
Hur har du räknat ut din kaloriförbruking? Vilken formel/program har du använt dig av alltså?
Jag har märkt att om jag skulle följa t ex www.uppladdningen.nu så får jag fram en alldeles för hög energiförbrukning och skulle jag äta därefter går jag garanterat upp i vikt.
Tror att du helt enkelt får prova dig fram till vilken kaloriförbrukning just du har. Testa att köra på en vecka eller två, väg dig och justera sedan ditt kaloriintag efter det. En viktminskning på ca 0,5kg/vecka brukar rekommenderas för att inte samtidigt tappa för mycket muskler.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.