handdator

Visa fullständig version : Medicin för viktminskning?

Angel
2006-06-27, 14:19
Hur lätt/svårt är det att få mediciner som Xenical och reductil?
Hur mycket övervikt måste man ha?

Tricklev
2006-06-27, 14:20
Jag har sett bilder på dig, och du är verkligen inte så överviktigt som du framställer dig som, du behöver inga mediciner.

Angel
2006-06-27, 14:25
Jag har sett bilder på dig, och du är verkligen inte så överviktigt som du framställer dig som, du behöver inga mediciner.

:( ..mitt bmi visar övervikt iallfall...nästan fetma...

Tricklev
2006-06-27, 14:27

Äsh, skyll på att du tränar och bara skaka av dig det, ingen fel på din form.

Yes
2006-06-27, 14:27
Prova vanlig diet/"deff" då?

Tricklev
2006-06-27, 14:28
Prova vanlig diet/"deff" då?

Det gör hon redan, men hon vill kanske kombinera.;)

Longshot
2006-06-27, 14:29

Jag det gör jag med om jag ska gå efter BMI.

Fettecke
2006-06-27, 14:30
jag med =( 29 i bmi. *im a fat biatch in the doctors eyes*
och personlien tycker jag inte att Angel behöver piller för att tappa vikt. fin som du är!

Angel
2006-06-27, 14:49
Jag det gör jag med om jag ska gå efter BMI.

Men tänk på att jag nästan inte har några muskler ju :(

Yankeee
2006-06-27, 14:52
Du ska använda medicin för att du nästan har 30 (?) i BMI?. Du vet ju vad som ska göras, just do it.

Tolkia
2006-06-27, 15:13
Ett litet "problem" eller vad man skall kalla det med Xenical och Reductil är att det krävs en rätt stor kostomläggning för att man skall lyckas gå ned i vikt av/med dem. Det är alltså snarare "bantning + piller" det är fråga om. Jag vågar inte uttala mig tvärsäkert, men jag har för mig att när man jämför grupper som får resp. inte får medicin så är det i regel inom gruppen som BÅDE medicinerar, bantar och helst också motionerar som man får några tydliga - och hållbara - resultat. Xenical fungerar ju så att det till viss del hämmar upptaget av fett i tarmen, men det gör ju inte att man går ned i vikt om inte den enda orsaken till ens övervikt är att man äter för mycket fett (däremot brukar man få hyfsat dålig mage). Reductil sägs vara aptitdämpande, men jag vet inte vad man skall tro om hur bra det fungerar, för min chef (garanterat mer än 30 i BMI) äter det, och jag kan inte se att det har påverkat honom märkbart - frågan är om han inte har lyckats bli större snarare än mindre medan jag jobbat här (har varit på samma arbetsplats i tre år).

Misstänker att den mest effektiva hjälpen (nu har jag alltså ingen som helst aning om hur du ser ut och i vilken kondition du är) är personlig behandling (dietist [nej, alla dietister är inte obildade idioter], sköterska med överviktsinriktning (http://www.medhs.ki.se/overvikt/)osv. osv.). Det är förmodligen även den som ger det varaktigaste resultatet.

Angel
2006-06-27, 15:15
känns som om jag har bantat konstant sen ja fick bröst ungefär...

JJ
2006-06-27, 15:16
känns som om jag har bantat konstant sen ja fick bröst ungefär...

Då är nog lösningen piller, eller hur?

Pox
2006-06-27, 15:47
Du ska ha BMI >30 plus andra riskfaktorer för kardiovaskulär sjukdom och/eller annan sjukdom som kan kompliceras av fetma för att ens läkaren ska fundera på att skriva ut Xenical/Reductil.
Det är inte heller förstahands-alternativ och medicinering genomförs tillsammans med övrig överviktsbehandling (kost, motion etc).

mrburns
2006-06-27, 15:47
Man ska inte bry sig om BMI..
Själv hade jag över 30 på den bilden och hade styrketränat i dryga 3.5 månad ungefär. Och visst är man väl lite mullig, men vetefan om jag vill kalla det fetma. Och hade man tränat länge så hade man haft en massa massa muskler som kunde dra upp BMI.. Men knappast något muskelmonster varken nu eller då den bilden togs.
(178 lång med morgonvikt på 96-97 kilo på den bilden.)

http://medlem.spray.se/mackietao/3oenhalvmanadfram.jpg

Yes
2006-06-27, 16:07
Och visst är man väl lite mullig, men vetefan om jag vill kalla det fetma.
[/IMG]
Sorry men... jo. Du kan nog utan problem skala bort 30Kg från det där.

Och det säger jag inte för att vara taskig, jag har själv varit fet.

mrburns
2006-06-27, 17:24
*screwy* Sorry men... jo. Du kan nog utan problem skala bort 30Kg från det där.

Haha, är du galen.. Så du menar att jag skulle väga 65 kg?
Det minsta jag någonsin vägt är 69 på denna längd. Och då åt jag nästan ingenting i ett år. Tränade ingenting. Jag har kort på det och man ser ju sjukligt smal ut. Då jag fortfarande spelade fotboll 4 ggr i veckan (2 år innan man vägde 69) vägde jag ungefär 80 kg och hade rutor. Och nu när man dessutom är mycket mycket starkare så...
Skulle ALDRIG kunna tänka mig att väga mindre än 75.

Har du anorexia? Jag har supersmala och dessutom minibenstomme kompisar som ser ut att blåsa omkull som väger 65... *screwy*

userfriendly
2006-06-27, 17:33

jag är oxå överviktig *rolleyes*

Ninjasmurf
2006-06-27, 17:38
jag är oxå överviktig *rolleyes*
jag med :)

Bronkitkorv
2006-06-27, 17:43
Men tror du att det finns en sån enkel genväg som att bara ta några piller och sedan är problemet löst :confused:

Vad händer då om du lyckas gå ner med hjälp av piller och slutar äta dom då.... du går upp igen eftersom din ämnesomsättning är på ett visst vis och din kropp vill ha en viss fett%.

Prata med en dietist och sätt ihop ett bra mat schema med den människan, säkert kan en sån hjälpa dej bättre än ett jävla piller.
Jag menar detta eftersom du inte är extremt fet vad än bmi säger.

userfriendly
2006-06-27, 17:44
jag tror snarare (iaf om du bantat hela ditt liv) att du har en onormal relation till mat. Kanske KBT terapi kan vara något tillsammans med ett bra matschema?

Yes
2006-06-27, 17:45
*screwy*

Haha, är du galen.. Så du menar att jag skulle väga 65 kg?
Det minsta jag någonsin vägt är 69 på denna längd. Och då åt jag nästan ingenting i ett år. Tränade ingenting. Jag har kort på det och man ser ju sjukligt smal ut. Då jag fortfarande spelade fotboll 4 ggr i veckan (2 år innan man vägde 69) vägde jag ungefär 80 kg och hade rutor. Och nu när man dessutom är mycket mycket starkare så...
Skulle ALDRIG kunna tänka mig att väga mindre än 75.

Har du anorexia? Jag har supersmala och dessutom minibenstomme kompisar som ser ut att blåsa omkull som väger 65... *screwy*
Tja, det är svårt att avgöra hur mycket muskler du har. 75Kg passar dig kanske bättre.

Nej, jag har inte anorexia. Från egen erfarenhet vet jag dock att det är lätt att underskatta hur mycket fett man bär på kroppen.

Baha
2006-06-27, 17:51
Jag tror att du skulle kunna få pillren ganska lätt:)

mrburns
2006-06-27, 17:55
Tja, det är svårt att avgöra hur mycket muskler du har. 75Kg passar dig kanske bättre.

Nej, jag har inte anorexia. Från egen erfarenhet vet jag dock att det är lätt att underskatta hur mycket fett man bär på kroppen.

vet inte hur mycket muskler jag har. klarade väl 110 kg i bänk ungefär då det där kortet togs. Men det säger ju ingenting det heller.
Själv tror jag att 80 kg passar mig bäst =)
Men det är klart, ultraslimmad kanske vore skoj att testa också.. Men orka pressa sig till de då man aldrig kommer att tävla eller nåt sånt inom BB.

hultman
2006-06-27, 17:56
Man ska inte bry sig om BMI..
Själv hade jag över 30 på den bilden och hade styrketränat i dryga 3.5 månad ungefär. Och visst är man väl lite mullig, men vetefan om jag vill kalla det fetma. Och hade man tränat länge så hade man haft en massa massa muskler som kunde dra upp BMI.. Men knappast något muskelmonster varken nu eller då den bilden togs.
(178 lång med morgonvikt på 96-97 kilo på den bilden.)

Jo, du är absolut överviktig på bilden.

mrburns
2006-06-27, 17:58
Jo, du är absolut överviktig på bilden.

Någon som påstått något annat.. Jag är tjock på bilden.. vad jag påstod är att jag är tveksam till att man kan kalla det fetma. Trots att BMI skalan säger det.
Om jag har fetma så har jääääävligt många man möter på stan det också... Själv tycker jag det är skillnad på övervikt/ tjock / fetma... .

Garnax
2006-06-27, 18:02
Överviktig eller ej, varför ska man äta piller för att gå ner?

Diana
2006-06-27, 18:05
Angel, ge den FAN på att klara det utan istället! =) lägg upp ett schema för både kost och motion och strategier för vad du ska göra om suget blir för stort eller motivationen brister. Försöka få med nån kompis i projektet oxå? och ge 110% så komer du lyckas!! ..och vara grymt mkt stoltare över dejsjälv än om du gjort det med piller :thumbup:

Tricklev
2006-06-27, 18:06
Överviktig eller ej, varför ska man äta piller för att gå ner?

För att det hjälper, och det kan förbättra ditt välmående i långa loppet?

Brooklyn
2006-06-27, 18:15
Sorry men... jo. Du kan nog utan problem skala bort 30Kg från det där.

+1

Angel
2006-06-27, 18:51
Angel, ge den FAN på att klara det utan istället! =) lägg upp ett schema för både kost och motion och strategier för vad du ska göra om suget blir för stort eller motivationen brister. Försöka få med nån kompis i projektet oxå? och ge 110% så komer du lyckas!! ..och vara grymt mkt stoltare över dejsjälv än om du gjort det med piller :thumbup:

Jo, men jag tänkte att pillerna (redu) skulle ta bort aptitlusten lite.
Jag tycker att jag nu förtiden har ett relativt sund relation till mat, dock har jag vissa "mat-fobier". Jag har haft perioder av upp och nergångar sedan jag var 13 känns det som, när jag var 16 vägde ja relativt mycket men då fick jag Levaxinet och började må bättre+gå ner.
Sedan gick jag väl upp långsamt en sväng där igen och sen när jag var 20 testade jag cambridgekuren och gick ner ca 10kg nått. Men självklart kom det tillbaka också. Nu tycker jag att jag äter relativt normalt men förmodligen så äter jag för mycket då. Men jag skall ta tag i det och skriva ner ordentlig nu vad jag äter+all motion i någon vecka så publicerar jag det på kolo sen så får ni säga vad ni tror.
Sen är det såklart enklare om man har någon att träna med osv som kan dra iväg en och få upp motivationen men jag lever väldigt ensamt:( .
Det känns som att en dietist bara kommer säga ungefär vad jag vet+kan läsa här om hur jag skall äta. Och sen tycker ja att ja äter relativt bra, man måste ju orka med dagen också.

Garnax
2006-06-27, 18:56
Lägg upp mindre mat på tallriken och sen äter du ett par frukter
och en massa sallad tills du är så mätt att du inte kan gå :)

Då stillar du din aptit ordentligt samtidigt som du får i dig färre
kcal :)

ugglan
2006-06-27, 19:05
Går la att köpa reductil lagligt på internet, fast du hade kanske tänkt att skattebetalarna ska stå för kalaset? ;)

ugglan
2006-06-27, 19:09
första träffen på google:
http://www.elixir.nu/reductil.shtml

Angel
2006-06-27, 19:09
Går la att köpa reductil lagligt på internet, fast du hade kanske tänkt att skattebetalarna ska stå för kalaset? ;)

Jasså vart då?

Ja, nått ska ja väl få för all skatt jag betalar eller? Dessutom får jag ju ändå betala för läkarbesöket och medicinen sen ändå..

Angel
2006-06-27, 19:14
jävlar, hur kan de kosta över 1000kr för bara 28tabletter? Det blir ju hur mycket som helst ju!!, Vad kostar dom i sverige då?

skaparn
2006-06-27, 19:47
Haha, är du galen.. Så du menar att jag skulle väga 65 kg? Det minsta jag någonsin vägt är 69 på denna längd. Och då åt jag nästan ingenting i ett år. Tränade ingenting. Jag har kort på det och man ser ju sjukligt smal ut.

Jaha, då fick jag på pränt hur omvärlden ser på min kroppskonstitution...

mini
2006-06-27, 19:52
Jag är övertygad om att du vet vad din vikt beror på, och lika övertygad om att du vet vad du ska göra åt det. Inga piller kommer göra det enkelt. Du får helt enkelt göra det trots att det är svårt, eller också låta bli.

Tolkia
2006-06-27, 19:53
Jo, men jag tänkte att pillerna (redu) skulle ta bort aptitlusten lite.
Nja, vad jag har sett så verkar det vara med stor tonvikt på LITE. Jag har som sagt en person i min närhet som käkar det och nä, jag kan inte se att det hjälper (Då menar jag inte bara när det gäller vikten; vi jobbar periodvis väldigt tatt inpå varandra och jag ser ju hur han äter. Och dricker.). Jag röstar fortfarande för sjukvårdskontakt för behandling, typ kostråd och terapi, hos någon som KAN området. Det är inte bara puckon som ägnar sig åt att mästra folk som har svårt med maten, tro mig när jag säger det. Om du bor i göteborgsområdet borde det finnas någonstans att vända sig.

Slartibartfast
2006-06-27, 19:58

Yes är väl kring 165 lång också. Då är 65 kg en riktigt bra vikt att ligga på.

Du kan utan vidare plocka bort 30 kg från den formen utan att bli tokhård.

Jag var inte lika överviktig som dig när jag var 100 kg och på min avatar är jag 18 kg lättare. Du har minst 10 kg fett utöver vad jag hade.

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/12januari2005.jpg

Inte för att vara taskig som sagt men så ligger det till.

Angel
2006-06-27, 19:59
Men om det finns något som kan hjälpa en med hungerkänslor så är det väl värt att prova, iom att det är där man ofta faller? Om det kan underlätta en och hjälpa?

Slartibartfast
2006-06-27, 19:59
Angående topicen så är det bara att fanimig ta sig i kragen. Inget annat hjälper.

carlsm
2006-06-27, 20:06
Det finns hungersdämpande örtpreparat som fungerar bra för den som behöver lite hjälp på traven. Bäst resultat erhålls ju som vanligt med regelbunden konditions- och styrketräning tillsammans med bra kosthpllning.

Tolkia
2006-06-27, 20:16
Men om det finns något som kan hjälpa en med hungerkänslor så är det väl värt att prova, iom att det är där man ofta faller? Om det kan underlätta en och hjälpa?
Det finns en sak till du kan prova för att få hjälp med hungerkänslor: att styra upp hur du äter. Jag säger inte att det nödvändigtvis ÄR boven, men när du skriver att du i stort sett har bantat hela ditt vuxna liv undrar jag om det ändå inte kan spela in. Det är f.ö. inte så lätt, så "det är bara att ta sig i kragen" är visserligen sant, men "bara" är inte så "bara".

Angel
2006-06-27, 20:19
well..ja tror jag skall ringa till VC imorrn och fråga..men förmodligen får jag det inte eftersom mitt BMI inte är över 30..

Tolkia
2006-06-27, 20:31
Om du mår dåligt (och det gissar jag att du gör innan du börjar fundera i medicinbanor) har du rätt till hjälp. Oavsett vad den som svarar i telefonen råkar tycka (kan vara bra att ha i ryggen om man råkar få en dryg typ på tråden). Men det gäller att våga tala om (för att inte säga trycka på) hur dåligt du mår, för som situationen är idag har de en tendens att skicka hem typ alla som går och pratar.