Visa fullständig version : Fråga angående Aftonbladet påstående
tinkerbell
2006-06-27, 13:09
Hej!
Hänvisar till -> http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,832884,00.html
Nu vet jag mycket väl att GI-konceptet håller på att falla bort men en tanke angående denna artikel.
Om ni vänligen kollar 3:e punkten under "3 tips – så lyckas du bäst" så säger de så här: Bannlys kolhydrater efter 18! Då tömmer du din kropp på kolhydrater över natten och får extrahög förbränning nästa morgon.
Är detta sant? Jag tänker främst på morgonpromenader, själv äter jag en hel del kolhydrater på kvällen, dock inte jätte mycket under dagen. Jag vet att det totala energi intaget räknas, är det just kalori in/ut som fortfarande gäller vare sig man stoppar in sig en hel del kolhydrater på kvällen eller under dagen?
Jag menar ... kommer man fortfarande ha lika hög förbränning på morgonen efter kaffet? Eller är det bara aftonbladet "snack" ?
Tacksam för svar
mvh tinkerbell
King Grub
2006-06-27, 13:14
Äter du mängder av kolhydrat på kvällen kommer du inte att ha lika hög fettförbränning under morgonaktivitet, men över dygnet som helhet kommer du att ha det. Ökad fettförbränning vid en viss tidpunkt kompenseras med nedreglering vid en annan. Och energiförbrukningen påverkas inte.
tinkerbell
2006-06-27, 13:19
Äter du mängder av kolhydrat på kvällen kommer du inte att ha lika hög fettförbränning under morgonaktivitet, men över dygnet som helhet kommer du att ha det. Ökad fettförbränning vid en viss tidpunkt kompenseras med nedreglering vid en annan. Och energiförbrukningen påverkas inte.
Okej..
Att jag äter mängder gör jag vell inte, men de kan gå ut mot en 5-6 frukter på kvällen, kanske lite mer, hur mycket räknas som "mängder" ? Knappast de jag stoppar in mig vell?
Sen...
Hur många timmar BÖR de gå för att man ska ha en ganska så hög fettförbränning på just morgonen?
King Grub
2006-06-27, 13:20
Poängen är att det inte spelar någon roll vad du förbrukar mer av, kolhydrat eller fett, under aktiviten. Det jämnar ut sig över dagen och blir likadant i alla fall.
tinkerbell
2006-06-27, 13:23
Poängen är att det inte spelar någon roll vad du förbrukar mer av, kolhydrat eller fett, under aktiviten. Det jämnar ut sig över dagen och blir likadant i alla fall.
Jasså...
Då behöver jag kanske inte utesluta mina frukter som jag äter på kvällen?
Jasså...
Då behöver jag kanske inte utesluta mina frukter som jag äter på kvällen?
Däremot behöver du utesluta ditt aftonbladetläsande om du önskar dig trovärdig information.
tinkerbell
2006-06-27, 13:26
Däremot behöver du utesluta ditt aftonbladetläsande om du önskar dig trovärdig information.
Mjo, hade jag tänkt. Iaf Kropp/Hälsa delen...
Läsa går väl an, men man bör väl ungefär tro lika mycket på vad som står där som man tror på det som står i "En ding ding värld" ;)
Läsa går väl an, men man bör väl ungefär tro lika mycket på vad som står där som man tror på det som står i "En ding ding värld" ;)
Läser du En Ding Ding värld?
TylerDurden84
2006-06-27, 23:53
Hur länge har man/du vetat det? För några månader sen har ingen, vad jag vet, ens nämnt något om detta. Då skrevs det hur många trådar som helst om hur man ska löpa/gå innan frukosten för att uppnå bästa fettförbränning på dygnet.
Ingenting verkar längre spela nån roll tycker jag det verkar som, ät ett stort mål om dagen innan läggdags, spring 2 timmar på morgonen etc
allt verkar jämna ut sig över dan typ iaf.
Longshot
2006-06-28, 06:11
Ingenting verkar längre spela nån roll tycker jag det verkar som, ät ett stort mål om dagen innan läggdags, spring 2 timmar på morgonen etc
Jajamensan! Och visst är det underbart? Att slippa allt krångel. Det gäller bara att trycka in mindre energi i kakhålet än man förbrukar. Tänk om alla som bantar/deffar visste om det, en miljarddollarinidustri skulle rasa. :cool:
King Grub
2006-06-28, 06:40
Hur länge har man/du vetat det? För några månader sen har ingen, vad jag vet, ens nämnt något om detta. Då skrevs det hur många trådar som helst om hur man ska löpa/gå innan frukosten för att uppnå bästa fettförbränning på dygnet.
Ett antal år. Det har väl varit känt runt 10 år i alla fall att konditionsträning inte ökar fettförbränningen. Däremot visades det inte förrän 2002 (tror jag) att inte heller styrketräning påverkar fettförbränningen över dygnet. Den extra energiåtgången aktiviteten kräver täcks av ökad kolhydratoxidation. Det är energi in minus energi ut för fettförlust, där man måste åstadkomma ett energiunderskott, vilket i sin tur åstadkommer en motsvarande negativ fettbalans. Däremot räknas ju aktivitet in på "energi ut"-sidan, men ökar inte i sig fettförbränningen över dygnet.
Fysiologiskt stämmer det i stort även om vissa grejer kan ge en tillfällig fördel, psykologiskt har många av "metoderna" fortfarande ett värde.
GI gör att de flesta äter mindre, i de flesta fall är det även bra matvaror så näringsvärdet stiger per automatik.
Att inte äta kolhydrater efter kl 18, hur gått är det att trycka i sig smör utan en smörgås till? = Mindre totalintag av kalorier.
Osv.
Läser du En Ding Ding värld?
Gjorde när jag var yngre. :thumbup:
(finns den fortfarande?)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.