handdator

Visa fullständig version : Gymrelaterade småtävlingar. ( förslag )

Piranha
2006-06-27, 10:44
Ex:

Fingerkroken i latshissen

Mandonmsprovet med Eleikos Järn 50 kaka

Marklyft med 1 arm,

Bänkpress med omvänt grepp,

Ryck eller stöt med( lyftvikt minus kroppsvikt ) ,

Knäböj maxvikt utan att fatta stången med händerna,

Enarms stående hantellyft ( till upprätt rak arm ),

Kast med liten lyftare ( tag gymmets minsta kille dra på han bältet och kasta iväg ),

Nakenböj / bänk / mark ( Lasse kan säkert bomma gymmet en stund å låta det göras upp ).

130kg finsk sisu
2006-06-27, 10:53
Eftersom vi har två tävlingar som i första hand testar styrkan i ryggen så skulle jag gärna se en överkropps och en bentävling av något slag! Vi kan ju dela upp oss i 2 viktklasser fast. t.ex -100kg och +100kg
Mina förslag: Bänk med fötterna i luften och knäböj till BOX (box-squat)
Dessa två övningar torde bli lika för alla och inget "fusk" skulle kunna förekomma.

Klo
2006-06-27, 10:54
Haha är det sånt man får bevittna (tvingas delta i?) om man dyker upp den 22:a?

Sheogorath
2006-06-27, 11:02
Eftersom vi har två tävlingar som i första hand testar styrkan i ryggen så skulle jag gärna se en överkropps och en bentävling av något slag! Vi kan ju dela upp oss i 2 viktklasser fast. t.ex -100kg och +100kg
Dessa två övningar torde bli lika för alla och inget "fusk" skulle kunna förekomma.

Hur sjutton kan box-squat bli lika för alla? Om boxen är på samma höjd för alla kommer en kille som är 1.50 knappast att ha lika ofördelaktigt vridmoment som en kille på 1.90, eller hur?

tp_88
2006-06-27, 11:03
Hur sjutton kan box-squat bli lika för alla? Om boxen är på samma höjd för alla kommer en kille som är 1.50 knappast att ha lika ofördelaktigt vridmoment som en kille på 1.90, eller hur?
Då blir det ju aldrig lika för alla. Man kommer ha olika vinklar och lyftvägar i alla övningar. Man kan ju säga att djupet ska vara parallellt eller SL-godkänt, sedan får man anpassa boxen?

130kg finsk sisu
2006-06-27, 11:05
MEnar givetvis att man skall göra sin "BOX" så att det motsvarar SL-djup eller annat överenskommet djup på knäböjen. Kanske inte BOX-squat är en bra "tävlingsövning", bara ett förslag...

tp_88
2006-06-27, 11:06
Jag tycker Bänk med fötterna i luften lät trevligt!

130kg finsk sisu
2006-06-27, 11:07
Och givetvis är det som 88an säger att vinklarna är alltid olika men reglerna skulle vara lika för alla... Tycker att ni skall komma med förslag nu istället för att hojta på mina förslag som var helt dragna ur hatten!:banned

Sheogorath
2006-06-27, 11:10
Då blir det ju aldrig lika för alla. Man kommer ha olika vinklar och lyftvägar i alla övningar. Man kan ju säga att djupet ska vara parallellt eller SL-godkänt, sedan får man anpassa boxen?

Tja, varför inte :). Jag reagerade bara mot att box-squats skulle sudda ut fördelar för vissa lyftare. Så är det naturligtvis inte.

bubbe
2006-06-27, 11:15

Bänk med fötterna i luften är väl lämpligt, enkel att utföra för alla och hyffsat rättvis.

edit: enarms frivändning, enarms stöt.

bubbe
2006-06-27, 11:16
I kategorin naken, tycker jag vi borde ha en klassisk styrkelyftsgoodmorning, inkl filmning! :Virro

Daniel_S
2006-06-27, 11:31
1RM Stångcurl med kickstart, naken om man vill.

Mental
2006-06-27, 11:33
Den givne nakenövningen.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/WTDonkeyCalfRaise.html

Daniel Mattusch
2006-06-27, 11:40
Maxrep på sin egen kroppsvikt i böj, med eller utan bälte.

(kanske ingen småtävling)

gribby
2006-06-27, 11:42
Gärna lite raw också i böj och mark(även utan bälte)

sweetkarolina
2006-06-27, 11:46
Kast med liten lyftare ( tag gymmets minsta kille dra på han bältet och kasta iväg ),

jag vet vem som kommer åka dit på den här *rolleyes*
var försiktig .

Nitrometan
2006-06-27, 12:46
Den givne nakenövningen.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/WTDonkeyCalfRaise.html
Men då ska väl båda inblandade vara nakna? Annars räknas det väl inte?

Dvärgkastning är kul.

Om enarmsryck skulle dyka upp som gren kan man ju ha två varianter: med stång och med hantel.

Krokodil
2006-06-27, 12:48
Om enarmsryck skulle dyka upp som gren kan man ju ha två varianter: med stång och med hantel.Eller med kompis...
http://www.sandowmuseum.com/onearmlift.gif

Yankeee
2006-06-27, 12:51
Böjtävlingar är ju rätt lama med tanke på vilket djup majoriteten har på sina böjar.

Bänk med fötterna i luften tycker jag låter rätt vettigt och lika för alla.

Axell
2006-06-27, 13:38
Vidareutveckling av enarmsryck skulle kunna vara OH-böj med stången/hanteln/kompisen i en hand.

Frontböj med utsträckta armar

Good morning/mark på ett ben

Ojämn bänk/böj, lasta på all vikt på samma sida av stången

Upp-och-ner tåhävningar, aka fingerhävningar i valfri apparatur

Yankeee
2006-06-27, 13:43
Tänk LITE på skaderisken ffs.

Axell
2006-06-27, 13:48
Äsch, nu förstörde du hela grejen ju. Tänk om någon hade gjort fingerhävningar...

Mark/good morning på ett ben kan jag däremot säga inte är så dumma, lite för svårt att använda tillräckligt med vikt dock.

Piranha
2006-06-27, 14:04

Isåfall bör du inte deltaga alls i nånting.

Yankeee
2006-06-27, 14:05
Isåfall bör du inte deltaga alls i nånting.

Det är ingen skillnad på dra av RM1 i enbensgoodmorning och chins?

Piranha
2006-06-27, 14:07
Det är ingen skillnad på dra av RM1 i enbensgoodmorning och chins?

Inte med din kropp :D

Yankeee
2006-06-27, 14:09
Inte med din kropp :D

Haha wtf.

Nitrometan
2006-06-27, 15:09
Låt mig citera Louie Simmons: Show me an exercise that is completely safe and I'll show you an exercise that's completely useless.

Yankeee
2006-06-27, 15:11
Låt mig citera Louie Simmons: Show me an exercise that is completely safe and I'll show you an exercise that's completely useless.

Låt mig citera mig själv: Det är ingen skillnad på dra av RM1 i enbensgoodmorning och chins?

Piranha
2006-06-27, 15:17
jag tycker vi låter spankee leta fram den övning som han själv tycker han är allra bäst i.

Sen ser vi allesammans fram emot å smiska honom i den *rolleyes*

Nitrometan
2006-06-27, 15:27
jag tycker vi låter spankee leta fram den övning som han själv tycker han är allra bäst i.

Ja. Bra förslag.

Låt mig citera mig själv: Det är ingen skillnad på dra av RM1 i enbensgoodmorning och chins?
RM1? Vad är det? En snabbkoll på wikipedia gav:
RM1 is the postcode for Romford in the London Borough of Havering in East London.

Jag tror inte du kommer upp i några farliga vikter i enbensgoodmorning, inte heller är skaderisken särskilt stor i chins.

Skulle man tappa balansen när man står där på ett ben... så kan man ju sätta ner det andra i marken.

Sen tycker jag ska se till vilken nytta en övning gör eller tros göra innan man väljer att lägga in den i tränngen. Om det är en tävling är det en annan sak. Då är det ju tävling.

jwzrd
2006-06-27, 15:27

Det är ju fusk för tusan. Jag kände mig frestad att föreslå frivändningar, men du har ju bonusstyrka nog att bicepscurla den vikten :/

Yankeee
2006-06-27, 15:29

ffs, jag säger bara att man inte behöver ta de mest sjuka övningar för saken skull.

Jag tar naturligtvis frivändningar isåfall ;)

Yankeee
2006-06-27, 15:30
RM1? Vad är det? En snabbkoll på wikipedia gav:
RM1 is the postcode for Romford in the London Borough of Havering in East London.

Jag tror inte du kommer upp i några farliga vikter i enbensgoodmorning, inte heller är skaderisken särskilt stor i chins.

Skulle man tappa balansen när man står där på ett ben... så kan man ju sätta ner det andra i marken.

Sen tycker jag ska se till vilken nytta en övning gör eller tros göra innan man väljer att lägga in den i tränngen. Om det är en tävling är det en annan sak. Då är det ju tävling.

Amagad n00b.

Poängen var ju iaf att man inte behöver ta en sjuk jävla övning där skaderisken är betydligt högre än i de övningar man normalt utför.

MasterChief
2006-06-27, 15:41
Tja, det står ju gymrelaterade övningar så varför inte en minitriathlon:

2000 meter rodd, 5 km cykel och 3 km på löparbandet.

Jag tror flera av trådens skribenter kan prestera en tid under 2 timmar.

MilkmaN
2006-06-27, 15:42
Tja, det står ju gymrelaterade övningar så varför inte en minitriathlon:

2000 meter rodd, 5 km cykel och 3 km på löparbandet.

Jag tror flera av trådens skribenter kan prestera en tid under 2 timmar.

:laugh:

z_bumbi
2006-06-27, 16:34
Max antal meter med 50-kilos gummikaka i varje hand, gymrekordet har en rysk tränare som bar ut kakorna från gymet och uppför en trapp. *screwy*

Att få jämförbara resultat när alla inte har samma utrustning är svårt och i många övningar krävs det domare som bedömmer utförandet.

Thickbarlyft med en vanlig skivstång är en variant som kan gå att få ut något så när jämförbara resultat. Lagringen har iofs ganska stor betydelse men om ingen kör på en tyngdlyftningstång så har man i alla fall närmat sig en standard.

Enklast är iofs att alla som vill tävla helt enkelt skaffar en tävlingslicens i SL och kör serie tre i september. :thumbup:

polaren
2006-06-27, 16:38
Max antal meter med 50-kilos gummikaka i varje hand, gymrekordet har en rysk tränare som bar ut kakorna från gymet och uppför en trapp. *screwy*

Att få jämförbara resultat när alla inte har samma utrustning är svårt och i många övningar krävs det domare som bedömmer utförandet.

Thickbarlyft med en vanlig skivstång är en variant som kan gå att få ut något så när jämförbara resultat. Lagringen har iofs ganska stor betydelse men om ingen kör på en tyngdlyftningstång så har man i alla fall närmat sig en standard.

Enklast är iofs att alla som vill tävla helt enkelt skaffar en tävlingslicens i SL och kör serie tre i september. :thumbup:

Vi har inga 50kgs gummi tror jag :(

Jag tycker vi kör enhands mark!!!!

-AG-
2006-06-27, 16:40

Gå med gummifemti är grymt, har själv lyckats stappla några steg med två järnfemti, men det är betydligt lättare.

Nitrometan
2006-06-27, 16:41
Poängen var ju iaf att man inte behöver ta en sjuk jävla övning där skaderisken är betydligt högre än i de övningar man normalt utför.
OK.

bear.flowertwig
2006-06-27, 17:18
Enbenta knäböj x max.

Alltså utan stång. Balans och styrka.

bear.flowertwig
2006-06-27, 17:25

Team RAW Nude?

Nizze_
2006-06-27, 18:02
enarms bänkpress har hänt att vi kört ganska trixigt med balansen =) .. polaren gjorde nån reps på 50kg hehe

Styrkebyggare
2006-06-27, 18:10
Vid "allmänna" gymtävlingar är det väl inte nån höjdare att köra maxbelastning i tunga övningar om man vill få med ett större antal deltagare med varierande ålder och förutsättningar. Då tycker jag att t.ex. bodypress (maxrep i bänk på hela kroppsvikten för herrar och halva för damer), chins, dips, eller bodycurl (samma viktmässiga grundprincip som bodypress) är att föredra.

130kg finsk sisu
2006-06-27, 18:17
Bodypress(i Finland kallad "soldatbänk") skulle va kul!

z_bumbi
2006-06-27, 19:30
Team RAW Nude?

Då blir du tyvärr diskad men har du lust att köra naken med domare så ska det nog gå att fixa.

Piranha
2006-06-27, 19:58
Naken-sideraise.. underhålande och med framtida avkomma som insats.

Spankie sa frivändningar givetvis, kofficient existerar väl inte i sånt här ?

sweetkarolina
2006-06-27, 21:16
Då blir du tyvärr diskad men har du lust att köra naken med domare så ska det nog gå att fixa.

jag ställer upp :D :D :D

bulk fiction
2006-06-28, 00:32
har inte riktigt tänkt så noga:Virro men kanske denna, man sitter på en bänk, förslagsvis med bänken "mellan" benen, sen tar man stången från ställningen eller någon ger den, sen ska man resa sig, som en böj från bottenläget, fast inte så djup kanske, kan tänka mig att det är jobbigt, man har ju liksom inget tryck i kroppen som om man tar den som vanligt.

adis
2006-06-28, 01:02
Armbrytning? :)

Timme
2006-06-28, 07:16
En bens böj är bra! Extra plus poöng om man kan fixa film på det för bedömmning :)

Damien Thorne
2006-06-28, 08:50
Bodypress(i Finland kallad "soldatbänk") skulle va kul!

Det röstar jag också för.
(Jag klarar 26 reps på min kroppsvikt = flugvikt = 80kg)

z_bumbi
2006-06-28, 09:33
Det finns några övningar som man kan köra men jag måste nog fundera ut någon typ av regler först för att se om de håller hela vägen.

jag ställer upp :D :D :D

Oväntat. :D