Visa fullständig version : Brandlarmet gick
Vaknade i natt någon gång vid 02.30 av att brandvarnaren tjöt för fullt. jag flög upp ur sängen och av någon reflexartad anledning tog jag mitt täcke med mig. Jag sprang yrvaket runt och försökte lokalisera vilken av de tre brandvarnarna som tjöt och när jag kom fram så tryckte jag täcket mot den vilket fick ljudet att bli tystare, efter ca 10 sekunder så blev den helt tyst igen. Jag såg nog ut ungefär såhär: :Virro
Jag sprang runt i huset och letade efter en potentiell brand och snusade mig omkring men jag hittade nada. jag gick upp och lade mig igen men pulsen var uppe i typ 200 och hjärtat höll på att hoppa ut ur bröstkorgen. Jag gick runt och kollade allting ytterligare en gång men hittade inget. Tog en stund att somna om då jag var rädd att den skulle tjuta igen. Samtidigt ville jag inte plocka ut batteriet om det nu var något skumt på G.
vad jag vill med denna tråden undrar du säkert?:MrT:
Dels dela med mig angåendedenna traumatiska upplevelse och dels fråga om någon har en aning angående varför den kan ha utlösts? Bevisligen fanns det ingen röklukt och definitivt ingen eldssvåda. vad mer kan utlösa en "standard"-brandvarnare? batteriet byttes för mindre än ett halvår sedan så det har (antagligen) inget med det att göra.
King Grub
2006-06-27, 09:17
Det verkar inte krävas mycket i alla fall. Jag rostade bröd förra veckan, och det var en normal rostning, inget bränt, inget rök, och plötsligt började elädet tuta som om huset höll på att brinna ner. Aldrig hänt tidigare, och inte sedan dess. Det verkar som om dess känslighet plötsligt kan uppregleras tiofalt vid ett enstaka tillfälle.
Kan det bero på klimatet tro? Det var hyffsat varmt i natt. Det kanske är så att under vissa förhållande så är en brandvarnare lite extra känslig och utlöses av en myggfis?
hittade detta som gav en del info men inte det jag sökte:
brandvarnare (http://www.srv.se/templates/SRV_Page____797.aspx)
grisbil3n
2006-06-27, 09:49
Aldrig hänt mig lyckligtvis, jag skulle bli ledsen och litet arg.
Kebab-Arne
2006-06-27, 09:53
"Vanliga batterier räcker normalt i ett år."
Kan inte komma ihåg när vi bytte batterier i brandvarnarna senast. :Virro Nåväl, de ska ju pipa innan batterier tar slut. Annars kan man trycka på dem så ska det ju låta så man hör ifall de funkar.
hahavaffan
2006-06-27, 10:25
Min gjorde så en gång också :( Trodde det var datorn som stod i lågor, eftersom att jag nyss klockat skiten ur den. Men den bara jävlades såklart.
Tydligen krävs inte rök för att utlösa larmet på brandvarnaren. Min brandvarnare sätter ibland igång om jag duschar med badrumsdörren öppen. Oftast brukar vattnet vara väldigt varmt så hela lägenheten blir som en ångbastu så möjligtvis går de även igång på just värme.
Byt batterierna i den, och blås ut ev damm ( damm i varnaren kan ge den nedsatt funktion).
Numer finns det varnare som håller 10 år, dessvärre lite dyra.
paddanboy
2006-06-27, 10:32
Man skall ju inte sätta brandvarnaren där rök förekommer, tex kök.
Fettecke
2006-06-27, 10:33
mangs.... jag måste få berätta nått som jag fortfarande är Jävligt brydd över iaf. detta också ang. hur borta man igentligen är efter man har totalt yrvaknat.
för snart 1.5 år sedan så drömde jag om att jag fick inbrott i min lägenhet, då jag inte brukar låsa dörren och har ganska värdefulla prylar här hemma.
Iaf, mitt i drömmen så vaknar jag av ett oljud från min dörr, helt svettig och dyblöt efter sömnen... Fast besluten om att nån håller på att göra inbrott så får jag direkt tanken på att jag har min luftpistol liggandes på en hylla bara 5 m. från sängen... jag smyger upp tyst och hämtar luftpistolen.
Jag hör fortfarande ljudet från dörren och en person prata väldigt dovt, kan inte urskilja vad som sägs. På något vridet sätt så börjag jag agera från någon polisfilm, håller luftpistolen på lika sätt när poliser kollar runt hörn osv, likadant gör jag för att se om personerna har kommit in i lägenheten... Första rummet är grönt, så jag smyger över till ett annat rum, lika procedur där, allt inom runt 30 sek hittils.
Jag har 2 rum kvar i lägenheten, jag halvspringer nu i bara strumpor till nästa rum för att se ifall det har kommit folk dit.
I detta skede har jag en puls på minst 500 slag och i princip hyperventilerar av rädsla, fortfarnde fast besluten att det är inbrottstjuvar.
Ljudet slutar titt som tätt, men inför sista rummet, mitt kök - så slutar ljudet helt, och jag fick då för mig att de fått upp dörren, köket och dörren är bredvid varandra, så jag snabbkollar dörren på en halvsekund, dörren är stängd. Jag får en riktig aggresionskänsla och känner mig på nått sätt oövervinnerlig.
På nått sätt som "döda eller låtas dö" eftersom alla mina rum är tom, så står tjuvarna fortfarande utanför min dörr och försöker komma genom.
Det första jag tänker på är att slå upp min egen dörr, då de står precis bakom dörren, och får då dörren över sig och skadar sig på något sätt, sedan kommer jag efter med min luftpistol och förhoppningsvis sätter några skott på farligare ställen på kroppen. ansiktet helst för så stor skada min lilla luftpistol kan göra.
Det var INTE långt ifrån att jag gjorde direkt som jag tänkte då. att bara slå upp dörren. Men innan jag gjorde det så såg jag kikhålet i dörren. En sista koll innan jag rammade min egen dörr. OCH TUR VAR DET!
Resten behöver jag inte direkt förklara. Men jag höll på att ramma min dåvarande gravt senila/utvecklings-störda granne, med hennes katt.
Det var hennes katt som grävde mot min dörr, och hon som trolivtvis ryckte bort katten då det slutade låta. Hon kom inte genom sin dörr pga hon letade sin nyckel...
Iaf. Hade jag bara rammat min dörr, plockat grannen med smällen, hade hon trolivtvis fått en dörr i huvudet, en totalt uppskruvad granne med snoppen hängandes fritt, med Enbart strumpor och ladddad luftpistol över sig, troligtvis hade jag inte tänkt före heller, utan bara avlossat skott på grannen.
allt detta inom loppet på ca 1 minut.
Jag kunde inte sova resten av natten då jag verkligen insåg vad jag höll på med. det mysko i det hela var just att jag Bara hade tanken på inbrott i mitt huvud, och att jag skulle ta ner de som försökte stjäla mina grejjer.
Nu i efterhand tycker jag det är förbannat roligt iaf, men då. hade jag kunnat döda för mindre kändes det som
Tydligen krävs inte rök för att utlösa larmet på brandvarnaren. Min brandvarnare sätter ibland igång om jag duschar med badrumsdörren öppen. Oftast brukar vattnet vara väldigt varmt så hela lägenheten blir som en ångbastu så möjligtvis går de även igång på just värme.
Det var ett tag sen jag lekte med brandvarnare men en del varnar när luften inte släpper igenom tillräckligt med ljus, de har en intern ljuskälla och när sensorn inte "ser" ljuskällan så piper det. Om det är vattendimman i sig eller kondensen som får varnaren att gå igång får du experimentera fram själv. :D
Värmeavkännare är inte så vanliga för hemmabruk har jag för mig.
Det var ett tag sen jag lekte med brandvarnare men en del varnar när luften inte släpper igenom tillräckligt med ljus, de har en intern ljuskälla och när sensorn inte "ser" ljuskällan så piper det. Om det är vattendimman i sig eller kondensen som får varnaren att gå igång får du experimentera fram själv. :D
Värmeavkännare är inte så vanliga för hemmabruk har jag för mig.
Ah där ser man. Det är fullt tänkbart att min brandvarnare blir "blind" och börjar tjuta då det det blir väldigt mycket vattenånga med dörren öppen. Men jag har nu lärt mig att stänga dörren :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.