Logga in

Visa fullständig version : Maltodextrin före?

Skrollovicz
2006-06-26, 14:17
På min maltodextr-påse står det bland annat:

Kolhydratspulver bestående av långa kolhydratskedjor.
Bruksanvisning: 50 g pulver blandas i 4-5 dl vatten, saft, sportdryck. Drycken intas 30-60 minuter före prestationen.

Är detta verkligen rätt? Jag trodde man skulle ta det efter passet? Har jag beställt fel maltodextrin?

Tackssam för svar. :)

King Grub
2006-06-26, 14:33
Lite lång tid före aktiviteten, men annars stämmer det utmärkt att det går att ta före aktivitet. Före, under och efter går bra. Efter ger återhämtning och glykogeninlagring, före och under ökar kolhydratoxidationen under träning och kan förbättra prestationen, samt minskar muskelproteinnedbrytningen. Direkt före är dock lämpligare än en timme innan.

En "gainer" före träning har ju mycket större muskeluppbyggande effekt än samma dos efter träning, och att ha kolhydrat tillsammans med proteinet där innebär bara fördelar.

Absinteh
2006-06-26, 16:39
Har alltid hört att man blir trött under passet om man käkar snabba kolisar innan. Men. Då är frågan. Ifall jag ätit vanlig mat med lågt GI ett tag innan kommer jag endå kunna få en blodsocker-dal om jag käkar snabba kolhydrater innan passet?

King Grub
2006-06-26, 16:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65355&highlight=blodsockerfall

Skrollovicz
2006-06-26, 18:42
Sjyst svar, Kingen!
Så du rekommenderar att ta maltodextrinet före styrkepasset? Jag fattar inte varför de inte skriver att man kan ta det efter träningen också.. för det är väl det vanligaste?

Absinteh
2006-06-27, 12:33
Är det negativt för fettförbränningen under ett pass?
Måste vara det iof. Men hur mycket?

King Grub
2006-06-27, 13:17
Är det negativt för fettförbränningen under ett pass?
Måste vara det iof. Men hur mycket?

Försöker du använda styrketräning som fettförbrännare? Då gör du ett misstag. Styrketräning förbrukar i princip enbart muskelglykogen som bränsle. Att försöka öka fettförbränningen under styrketräning innebär bara negativa konsekvenser för proteinbalansen; låt styrketräningen vara styrketräning.

Talar vi konditionsträning så, ja, kolhydratintag innan träningen minskar kraftigt fettförbränningen under aktiviteten och ökar kolhydratoxidationen. Det är positivt för prestationen. Och mindre fettförbränning under aktiviteten innebär inte mindre fettförbränning över dygnet. Oavsett aktivitet eller intensitet på denna aktivitet, ökar den inte fettförbränningen över dygnet jämfört med en vilodag med matchat energiintag till förbrukningen.

paddanboy
2006-06-27, 15:34
Styrketräning och kondition skall åtskiljas och då maximalt antal timmar emellan. Tex; 10.00 Styrketräning, 20.00 kondition för att sedan bli rutin.

LuThe
2006-06-28, 18:00
En "gainer" före träning har ju mycket större muskeluppbyggande effekt än samma dos efter träning, och att ha kolhydrat tillsammans med proteinet där innebär bara fördelar.

grub menar du att det är bättre att ta sin gainer innan gympasset ? jag har tagit den efter hur länge som helst nu :confused:

King Grub
2006-06-28, 18:36
Kolhydrat och protein (gainer) har hundratals procent större muskeluppbyggande effekt före träning än efter, ja. Det finns hur många trådar som helst om saken.

LuThe
2006-06-28, 19:34
Kolhydrat och protein (gainer) har hundratals procent större muskeluppbyggande effekt före träning än efter, ja. Det finns hur många trådar som helst om saken.

Att man ska ta proteinet innan har man ju hört.. Men efter så behöver man ju kolisar för glykogenet osv. . Vad har man för nytta av kolisar innan passet? :confused:

King Grub
2006-06-28, 19:39
Ökad exogen kolhydratoxidation, minskad kortisolfrisättning och bättre proteinbalans genom reducerad muskelproteinnedbrytning.