handdator

Visa fullständig version : Hur anpassa vikt för set?

Xtreme
2006-06-26, 12:36
Använder mig av programmet från "Best of" här på Kolozzeum. Hur är bästa viktanpassningen? Om vi tar bänkpress som exempel (4 set). Köra alla på samma vikt ex 4*60 kg. Köra stegrande ex 55, 60, 60, 65 kg. Eller är det bäst att ligga så nära max exempelvis 65 kg vilket kan innebära att man måste gå ner till 55-60 kg på sista setet.

Xtreme
2006-06-26, 20:19
Ingen som vet vilken som är bästa metoden för anpassa sig till större vikter och kunna lyfta mer snabbare? Har nämligen hört lite olika.

Anonym112
2006-06-26, 20:58
Försök slänga på mer vikt/alternativt göra fler reps, från föregående passet. Om du alltid kör med samma vikt samma reps så kommer ingenting att hända. Det gäller att öka hela tiden.

Popeye
2006-06-26, 21:02
Om vi använder ditt exempel...
Jag skulle betrakta 55,60,60 som uppvärmning och inte räkna dem. 65kg blir arbetsvikten. Sedan går jag aldrig ned i vikt men det blir kanske färre reps efter ett par set beroende på var jag befinner mig i styrkeutvecklingen.
Detta är personliga preferenser och det betyder inte att det är optimalt på något sätt, men det funkar för mig.

z_bumbi
2006-06-27, 06:07
Använder mig av programmet från "Best of" här på Kolozzeum. Hur är bästa viktanpassningen? Om vi tar bänkpress som exempel (4 set). Köra alla på samma vikt ex 4*60 kg. Köra stegrande ex 55, 60, 60, 65 kg. Eller är det bäst att ligga så nära max exempelvis 65 kg vilket kan innebära att man måste gå ner till 55-60 kg på sista setet.

Som jag skulle lägga upp det åt de flesta som tränar det programmet.

Börja med samma vikt på alla seten, höj 2,5-5 kg per pass (Beror på övning), efter ett tag så kommer du att få ett pass där du inte klarar alla repsen på samma vikt.
1 Höj vikten när du klarar alla repsen i ett visst antal av seten (Fyra set totalt och du klarar tre fulla set t ex.)

2 Sänk vikten och jobba dig uppåt på samma sätt som tidigare (Om man har tränat ett kortare tid är det här troligtvis bäst.) Höjer man med 5 kg i en övning så kan det vara lagom att sänka med 15-20 kg.

3 Sänk antalet reps i varje set under en period, är det 8 reps nu så kör 4 reps tills det tar stopp och sen börjar du om.

4 Ligg kvar på samma vikt tills du klarar alla seten, sen antingen sänker du enligt 2 eller höjer vikten bara vikten och fortsättet nöta.

Vilken man använder beror på hur man funkar som person (Både psykiskt och fysiskt.) och hur mycket man har tränat osv. Det är inte heller någon som säger att man måste göra på samma sätt hela tiden.