Visa fullständig version : Deffa och bygga sammtidgt.
Jag har läst endel här på forumet och tror jag fattar hur det går till.
För att inte förlora muskelmassa medans jag går ner i vikt så ska jag max gå ner ett halvt kilo i veckan?
Min nuvarande vikt är 87 kg. Jag använder mig av hälsovakten och har där satt som mål att väga 83 kg om 8 veckor (0,5 kg veckan)
För att behålla min vikt ska jag äta ca 2101 kcal/dag och för att nå mitt mål ska jag äta 1735 kcal/dag
Jag styrketränar cirka 30 minuter 5/dagar i veckan, en muskelgrupp/per gång ca, 3 övningar...(lyfter tungt för att öka förbränningen och bibehålla musklerna), jag är även ute och går i snabb takt 3-5 gånger i veckan 5 km. Detta får jag räkna in i min energiförbrukning vilket innebär att jag kommer få äta mer än 1735 kcal/dag.
Nu undra jag om det är nödvändigt och ta de här promenaderna och sen äta mer mat eller om man ska äta för 1735 kcal/dag och strunta i att va ute och gå. Första tanken är att det borde va bättre med ett stort intag av mat och en stor förbränning då får kroppen jobba mera.
Jag äter också protein (ej viktökning) utan bara muskelökande. Läste lite om detta och kom fram till att det är bäst att ta innan styrketräningen då jag vill att det ska användas till att bygga mina muskler och inte förbrännas vid promenader eller dylikt.
Att tilläga är att jag precis börjar träna efter uppehåll på några år så egentligen har jag iunga jättemuskler att bibehålla men ändå ganska muskelös :cool:
Longshot
2006-06-26, 10:46
Det är fullt möjligt att bygga muskler samtidigt som man deffar men det är mycket svårt och man är tvingad till slavisk näringstajming, vilket ingen normal person orkar med.
Sen tycker jag inte du ska använda dig hälsovakten, 1700kcal/dag på den vikten är väldigt lite. Läst deffguiden? Finns massor av intressenta trådar i forumet ang. deff.
Lycka till!
Okej, slavisk näringstajming låter som nånting jag inte orkar att följa :em:
Vad ska man göra då? Lägga ner gymmandet och bara deffa och när man är nöjd med sin deffning så börjar man träna?
Egentligen så ska man väll träna först och sen deffa men jag är så trött på min mage så jag ska göra allt i min makt för att få den platt och få fram rutorna.
Det är egentligen bara magen jag vill få bort, är ganska nöjd med det övriga.
Har för övrigt skrivit i en annan tråd om mina magproblem
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1635644&postcount=50
*grr*
Longshot
2006-06-26, 14:03
Okej, slavisk näringstajming låter som nånting jag inte orkar att följa :em:
Vad ska man göra då? Lägga ner gymmandet och bara deffa och när man är nöjd med sin deffning så börjar man träna?
Egentligen så ska man väll träna först och sen deffa men jag är så trött på min mage så jag ska göra allt i min makt för att få den platt och få fram rutorna.
Det är egentligen bara magen jag vill få bort, är ganska nöjd med det övriga.
Har för övrigt skrivit i en annan tråd om mina magproblem
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1635644&postcount=50
*grr*
Du får helt enkelt välja en av de två vägarna. Men det där om att sluta styrketräna helt för att banta är idioti! Tänk också lite långsiktigt.
Säg att du bantar bort 4-5kg, then what? Sen vill du bygga muskler? För att bygga muskler bör man ligga på energiöverskott och det leder till att man lägger på sig fett. Rådet jag skulle ge dig är ligga runt nollgränsen och köra på det i några månader och se vart det leder. Felet många gör är att dem inte tänker långsiktigt, det är bara här-och-nu som gäller.
Okej, jo det är säkert sant men jag kanske inte nämde det men jag har inte tränat innan (eller jo för två år sedan la jag av) men jag har inte kvar nån muskelmassa sen dess utan den muskelmassan jag har på kroppen nu är den naturliga musklerna jag har oavsett om jag tränar eller inte.
Så jag kommer inte gå miste om några muskler som jag tränat upp.
Sen kan det verka korkat att gå ner i vikt för att sedan träna på gymmet och antagligen gå upp i vikt igen. Saken är den att jag vart lite överviktig innan. Sist jag tränade vägde jag 108 kg och var ganska biffig men hade inte så synliga muskler och jag var inte nöjd alls med den kropp jag fick. Sen dess har jag först omedvetet gått ner i vikt till 97 kg och sedan medvetet till 87 kg. Jag vill absolut inte hamna i samma sits som sist så därför vill jag börja på skratch denna gången. Frågan är om det skulle göra nån skillnad om jag gick ner från 87 till cirka 82 kg och börjar styrketräna eller om jag börjar styrketräna på dne vikt jag ligger på nu (87 kg)
Vad menar du med att ligga på nollgränsen?
pragmatist
2006-06-26, 15:15
Jag kan nästan lova dig att du kommer tappa "naturlig" muskelmassa också om du håller diet utan att styrketräna. Din naturliga muskelmassa beror ju på ditt nuvarande näringsintag och din nuvarande aktivitetsnivå.
- 53g / +8kg muskelmassa på 366 dagar. Det är Svårt, men Mycket möjligt.
Det är fullt möjligt att bygga muskler samtidigt som man deffar men det är mycket svårt och man är tvingad till slavisk näringstajming, vilket ingen normal person orkar med.
Sen tycker jag inte du ska använda dig hälsovakten, 1700kcal/dag på den vikten är väldigt lite. Läst deffguiden? Finns massor av intressenta trådar i forumet ang. deff.
Lycka till!
Vad är det som behöver tajmas och hur skall det göras?
Självklart ska du träna samtidigt. Det blir ingen definition annars, det blir bara en viktminskning.
Ingen vet exakt. kolhydrater och protein runt passets timmar
Det var i King Grubs deffguide jag läste:
ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen.
Fasst jag är ganska nöjd där jag ligger nu, kanske är meningslöst och få bort mer fett när jag ändå ska sätta igång och träna. Har kroppsfett på 16.6 nu och även ifall det minskar vid en deff så kommer det säkert höjjas igen efter veckor av träning och resultatet kommer i slutändan va detsamma.
Deffa och bygga samtidigt?
Testa. Nån ska väl nån gång få till det. Annars är prognosen att du dels kommer att förlora muskelmassa samtidigt som du blir hårdare. Och ju mindre muskelmassa du har från början desto mer av den kommer du att tappa. Smala killar som "deffar och bygger" samtidigt blir bara smalare.
Däremot kan rejäla rossar lyckas med att dels bli hårdare men också inte tappa så mycket massa - men inte första eller andra eller tredje gången de prövar, men kanske tionde.
För att öka i muskelmassa - bygga - krävs att man tränar tung progressiv styrketräning. Att göra det på ett energiunderskott är nära nog omöjligt. Men pröva på!
allan
Longshot
2006-06-26, 18:53
För mycket! Så tänk inte ens tanken. (finns en riktigt bra tråd om detta, men hittar den inte).
För mycket! Så tänk inte ens tanken. (finns en riktigt bra tråd om detta, men hittar den inte).
Bra inställning du har. Om folk nu vill försöka, hjälp dem istället för att leka överlägsen.
Krokodil
2006-06-26, 22:20
För mycket! Så tänk inte ens tanken. (finns en riktigt bra tråd om detta, men hittar den inte).Denna? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1132977#post1132977)
Denna? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1132977#post1132977)
Om det är den tråden som menas är det ju inte alls speciellt krångligt att tajma näringsintaget. Jag gör redan ungefär som Grub föreslår, skillnaden är nog bara att jag får i mig protein även efter träningen(jag käkar vanlig mat då). Inget svårt eller konstigt, tycker jag.
Testa. Nån ska väl nån gång få till det. Annars är prognosen att du dels kommer att förlora muskelmassa samtidigt som du blir hårdare. Och ju mindre muskelmassa du har från början desto mer av den kommer du att tappa. Smala killar som "deffar och bygger" samtidigt blir bara smalare.
Däremot kan rejäla rossar lyckas med att dels bli hårdare men också inte tappa så mycket massa - men inte första eller andra eller tredje gången de prövar, men kanske tionde.
För att öka i muskelmassa - bygga - krävs att man tränar tung progressiv styrketräning. Att göra det på ett energiunderskott är nära nog omöjligt. Men pröva på!
allan
Givetvis ska jag under tiden träna väldigt tungt, dels för att öka fettförbränningen och även för att bibehålla de muskelmassan som jag redan har så gott jag kan.
Visst ska nån få till det men tror inte är det jag. Jag tror jag har för dålig diciplin och ork och sen har jag inte tiden att trixa med mat och va så noga som jag fått uppfattningen att man måste va.
Prova Meltdown Training och t-dawg diet, finns pa t-nation.com
Meltdown + t-dawg dieten ska enligt dem vara deff och bygga lite muskler samtidigt. Om det fungerar vet jag inte, men det ar nog det narmaste du kommer nirvana.
Meltdown training ar grym, kanske inget for nagon som precis borjar trana. Jag har bara skummat igenom artiklarna, har inte detaljerna i huvudet over hur det fungerar.
Longshot
2006-06-27, 09:29
Bra inställning du har. Om folk nu vill försöka, hjälp dem istället för att leka överlägsen.
Leka överlägsen? Varför jag nu skulle vara i behov av detta på ett internetforum? Hittade helt enkelt inte tråden och gav ett råd istället att han skulle slippa ödsla tid på något näst intill omöjligt.
Leka överlägsen? Varför jag nu skulle vara i behov av detta på ett internetforum? Hittade helt enkelt inte tråden och gav ett råd istället att han skulle slippa ödsla tid på något näst intill omöjligt.
Lika omöjligt som att stretcha för att förebygga skador?
Longshot
2006-06-27, 10:50
Lika omöjligt som att stretcha för att förebygga skador?
Om du vill agera forumsdetektiv så får du i alla fall komma med relevanta jämförelser. Du får mig att framstå som någon profet som påstår att jorden är platt och alla som tycker annorlunda är idioter, vilket är fel. Jag tycker och tänker på mitt sätt. Får jag inte det, utan att få massa fjantiga kommenterarer som "spela överlägsen"?
Kom ut ur iglon tiger =) Vi lever i ett land med yttrandefrihet.
p.s ska inte spamma mer offtopic i denna tråden, ledsen för det d.s
Jag tycker och tänker på mitt sätt.
Det gör väl de som skriver i den här tråden också? Vill de göra ett försök, vad är problemet?
Longshot
2006-06-27, 10:53
vad är problemet?
Inget, dem får göra som dem vill. Så problemet är väl du? Som kommer med diffusa anklagelser.
Inget, dem får göra som dem vill..
Dåså, vem är du att tala om för dem vad de kan göra och inte?
Longshot
2006-06-27, 11:07
Dåså, vem är du att tala om för dem vad de kan göra och inte?
Va? Jag gav råd, inget annat. Sen säger jag det igen, dem får göra vad dem vill, jag bryr mig inte. Ta resten i PM om du inte förstår vad jag menar.
Men är det tråden som Krokodil länkade till som du menade, eller var det någon annan? Jag vill veta. Antingen är det vad Grub skrev där som du menar, och då har jag ju rätt bra koll på läget, eller så finns det mer till det hela. Om det finns mer vill jag lära mig det. Må så vara om det är omöjligt att tajma allt rätt, jag är alltid intresserad av nya sätt att förbättra kosten på.
Longshot
2006-06-27, 19:57
Ja det är den tråden. Men som jag uppfattat det så väger en massa andra faktorer in som försvårar det. Det ser simpelt ut i något inlägg som Grub skriver där, men enklare sagt än gjort. Fast om du nu fixar det mot min förmodan så skulle jag bli jäkla imponerad om det nu var så "enkelt". ;)
Ja det är den tråden. Men som jag uppfattat det så väger en massa andra faktorer in som försvårar det. Det ser simpelt ut i något inlägg som Grub skriver där, men enklare sagt än gjort. Fast om du nu fixar det mot min förmodan så skulle jag bli jäkla imponerad om det nu var så "enkelt". ;)
Bra, då vet jag! :thumbup:
Det enda jag ser som kanske "försvårar" det är väl Grubs utförliga förklaringar och svar på de frågor som ställs. Jag tror jag förstår vad han skriver rätt bra.
Annars är det svåraste för min egen del att jag måste ligga på ett väldigt lågt energiintag. Det är inte lätt om man skall äta så många gånger. Därför brukar det kunna se ut något såhär för min del:
20-30min före träning: proteindrink 120kcal
30-40min efter: vanligt käk 300-400kcal
2h efter: ½ burk keso + en rågmacka 200kcal
4h efter: samma som ovan 200kcal
(Jag gillar Keso ;) )
En stund innan träningen brukar jag ha käkat frukost och jag avslutar kvällen med ett extra mål mat. Har jag jobbat på dagen har jag kanske ett eller två extra mål innan det är dags för träning och 4 timmar efter blir det sista målet.
Kanske inte helt optimalt, men det funkar väldigt bra med mina aktiviteter under dagen och det energiintag jag vill ligga på. Steget till Grubs upplägg är inte så stort. Då skulle jag kunna lägga till maltodextrin direkt efter passet, skjuta upp måltiden lite och bara ha 1 timme mellan de efterföljande målen(vilket blir lite lättare om jag inte kan vara hemma och käka hela kvällen). Finns det energimässigt mer utrymme skulle jag kunna äta lite större mål också.
Jag tycker faktiskt inte det är så svårt. I varje fall inte för mig och så som mina dagar ser ut. Om det kändes för krångligt skulle jag strunta i det. Jag är inte den som anpassar mitt liv efter kosthållningen, utan det måste fungera tillsammans.
Hursomhelst, min poäng är att det går att göra(om jag nu inte missat något viktigt som krånglar till det avsevärt).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.