handdator

Visa fullständig version : Sverige Sverige fosterland, GG

aliquis
2006-06-25, 22:38
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=555086&previousRenderType=6

aliquis
2006-06-25, 22:52
Hum, rubriken kanske gjorde att ingen ville läsa tråden ;)

Lasse Kongo
2006-06-25, 22:53
Jo jag läste, och blev ju smått irriterad, fyfan så sjukt.

rQx
Hon borde tagit reda på hur reglerna var innan hon gjorde det.
Fast man kan ju inte förneka att straffet är hårt :P

tossefar
Hon kanske skulle ha läst reglerna innan?

Fartman
2006-06-25, 23:02
Sjukt, minst sagt sjukt.

tossefar
2006-06-25, 23:04
Sjukt, minst sagt sjukt.
Jaså? Jag tycker att det säger sig självt att man inte kan gå på bidrag samtidigt som han har en inkomstbringande sysselsättning (även om den i detta fall är kass).

Att en människa är misslyckad går knappast att skylla på någon annan än personen själv. Tanten fick 132 jävla tusen och det enda hon behövde göra är att inte jobba under tiden. Inte ens det klarar hon.

ugglan
2006-06-25, 23:05
Bara att börja jobba igen och betala tillbaka mina skattepengar!

aliquis
2006-06-25, 23:08
Hon kanske inte ens tänkte på att hon skulle få de där pengarna, inte riktigt så att man tänker på att "men oj, jag har ju faktiskt redan ett jobb" för att man kanske får 1000kr i slutet av året.Bara att börja jobba igen och betala tillbaka mina skattepengar!A-kassa är väl inte skatt?
Dessutom kan man inte leva på 1000 kr/år så hon hade ju ändå haft rätt till pengar, fast de kanske hade varit skattefinansierade eftersom hon inte skulle haft rätt till a-kassa.

gothen
2006-06-25, 23:08
Som parasit sitter hon i två år och pratar om juice, när det sedan är hon som ska betala tillbaka det hon tagit från andra blir det en jäkla korrespondens med folk. Hon borde ha lagt krutet på att få anställning eller skapa en anställning istället...

Fartman
2006-06-25, 23:24
Jaså? Jag tycker att det säger sig självt att man inte kan gå på bidrag samtidigt som han har en inkomstbringande sysselsättning (även om den i detta fall är kass).

Att en människa är misslyckad går knappast att skylla på någon annan än personen själv. Tanten fick 132 jävla tusen och det enda hon behövde göra är att inte jobba under tiden. Inte ens det klarar hon.
Men vafan, nu tänker jag inte dras in i någon diskussion om bidrag och att hon borde knega istället osv. Men 2400spänn på 2år, hur mycket är det? Jo, en hundring i månaden. Kan knappast räknas som någon "riktig" inkomst. Klart att man inte ska kunna jobba och dra in bidrag samtidigt. Men ett mer lämpligt straff vore kanske på sin plats, typ att hon får ge tillbaka motsvarande vad hon tjänat på sin massiva näringsverksamhet + eventuellt en summa i någon form av "straffavgift". Men att hon ska betala tillbaka allt, utan inkomst, för en hundring i månaden under två års tid..... känns det inte lite fel ändå.

Loke
2006-06-25, 23:56
Haha, varför lösa problem när man kan straffa någon?

aliquis
2006-06-25, 23:59
Hon kan ju alltid råna något!!!!!!!!

tossefar
2006-06-26, 00:00
Hon kan ju alltid råna något!!!!!!!!
Eller kanske kamma sig och skaffa jobb? Godnatt :)

Kryss
2006-06-26, 01:25
Hon kanske inte ens tänkte på att hon skulle få de där pengarna, inte riktigt så att man tänker på att "men oj, jag har ju faktiskt redan ett jobb" för att man kanske får 1000kr i slutet av året.A-kassa är väl inte skatt?
Dessutom kan man inte leva på 1000 kr/år så hon hade ju ändå haft rätt till pengar, fast de kanske hade varit skattefinansierade eftersom hon inte skulle haft rätt till a-kassa.

A-kassa är delvis skattefinansierat, vet dock inte hur mycket. Avgiften som betalas för att gå med i den täcker iallafall inte i närheten tillräckligt såvitt jag vet.

Farzan
2006-06-26, 01:30
Eller kanske kamma sig och skaffa jobb? Godnatt :)

Det är nog inte så enkelt att skaffa jobb om man är en person över 50 som förmodligen inte har någon vettig utbilding. Vem skulle ge jobbet till henne istället för någon annan?

Jag tror inte att hon bara har suttit hemma och spelat tvspel.

dared
2006-06-26, 01:32
Det är nog inte så enkelt att skaffa jobb om man är en person över 50 som förmodligen inte har någon vettig utbilding. Vem skulle ge jobbet till henne istället för någon annan?

Jag tror inte att hon bara har suttit hemma och spelat tvspel.

Jag tror hon käkar mandelkubb och dricker signums kaffe med grannen Lena som vart sjukskriven i 10 år pga av hennes ryggproblem.

Farzan
2006-06-26, 01:34
Jag tror hon käkar mandelkubb och dricker signums kaffe med grannen Lena som vart sjukskriven i 10 år pga av hennes ryggproblem.

Hahah, inte helt omöjligt. :) Nu, gå och lägg dig! Klockan är halv tre!

Om någon vet hur det här slutar, posta det. För jag vill se om de vek sig eller inte. :)

dared
2006-06-26, 01:37

Ne fan, jag har hyrt Lord of War som jag tänkte gå och se nu. :)

bear.flowertwig
2006-06-26, 01:51
Ne fan, jag har hyrt Lord of War som jag tänkte gå och se nu. :)

Den har jag också hyrt, har den här på hd:n :em:

Såg "The worlds fastest indian" i kväll. Mycket bra feelgood-film. Rekommenderas!

dared
2006-06-26, 01:54
Den har jag också hyrt, har den här på hd:n :em:

Såg "The worlds fastest indian" i kväll. Mycket bra feelgood-film. Rekommenderas!

Ofan är den verkligen bra alltså?

Hur va Lord of war, har du sett den än?

bear.flowertwig
2006-06-26, 01:58

Ja, har haft den liggande ett bra tag nu, hade nästan glömt bort den. Anthony Hopkins spelar en gammal åldrande motorcykelfantast med drömmen att ta sig till saltslätterna i USA och sätta hastighetsrekord med sin gamla Indianhoj han trimmat själv. Skön rulle.

Nix inte sett men den ska vara bra. Kan passa på att rekommendera Crash som jag såg härom kvällen.

Farzan
2006-06-26, 01:59

Snacka om att hijacka en tråd :thumbup: men som de säger. It's for the greater good. :), Jag vill också veta. Var den sevärd? Borde man gå och hyra den?

Ha en fortsatt trevlig kväll och njut av filmen! :)

aliquis
2006-06-26, 02:04
Eller kanske kamma sig och skaffa jobb? Godnatt :)Hon ser ju inte alltför ung ut så det kanske inte är så lätt?

Alla skall helst jobba redan vid 18 och fortsätta tills de är 70, de skall ha 6 års utbildning och 5 års arbetserfarenhet vid 20, är du kvinna mellan 18 och 45 är du inte lämplig för ett arbete eftersom du kanske föder barn, och är du över 50 är du för gammal!

aliquis
2006-06-26, 02:08
Men allvarligt, hon har fått 100kr/mån för att rekommendera någon jäkla juice, skall det räknas som arbete? Om jag fyller i en SIFO-undersökning och får en trisslott skall jag rapportera att jag har haft arbete den månaden?

Och hur hög är inkomsten? Antagligen vinner jag ju inget, men lotten var ju värd 25kr så borde det inte vara det som räknas? Men om jag då vinner 2 miljoner då lär de ju tycka att eventuell vinst är det som räknas? ;/

aliquis
2006-06-26, 02:12
A-kassa är delvis skattefinansierat, vet dock inte hur mycket. Avgiften som betalas för att gå med i den täcker iallafall inte i närheten tillräckligt såvitt jag vet.Oki, ja jag har funderat på hur fan den räcker till när många ungdomar kanske mest ser till att fixa sina 6-månader ;)

aliquis
2006-06-26, 02:14

Jag tror inte att hon bara har suttit hemma och spelat tvspel.Nej hon har ju snackat om hälsojuice med sina värdinnor!

Varför köper hon inte ett TV-spel?

bullis
2006-06-26, 03:27
Skaffa ett jobb

hultman
2006-06-26, 04:30

Om någon vet hur det här slutar, posta det. För jag vill se om de vek sig eller inte. :)

Klart de vek sig. Det är Sverige vi pratar om.

Yankeee
2006-06-26, 04:37
Det är skillnad på näringsverksamhet och ett vanligt jobb.

grisbil3n
2006-06-26, 05:43

Helvete va sewgen jag blev på mandelkubb nu!

Angel
2006-06-26, 09:01
Okej de kanske känns lite överdrivet, men sammtidigt måste man ju dra gränsen någonstans, det är många (inkl jag själv) som inte har 100% koll på reglerna när vi får bidrag (studiebidrag i mitt fall), men man BORDE ha det.

Hon hade väl inte bara A-kassa, hon hade socialbidrag med?

King Grub
2006-06-26, 09:29
hon hade socialbidrag med?

Nu, ja. A-kassedebaklet var från 2003.

Angel
2006-06-26, 09:36
Är det verkligen så svårt att få jobb egentligen? Eller rör det sig bara om att man inte vill ta vilket jobb som helst? Eller är det helt omöjligt?

Kan man inte vikariera om man inte hittar något fast jobb? Jag gick och timvikkade i nästan ett år när jag var arbetslös.

Kan hon inte plugga tex komvux om hon har svårt och få jobb?

why why why?

bubbe
2006-06-26, 09:49
Det är skillnad på näringsverksamhet och ett vanligt jobb.

precis, lite klumpigt att starta upp en egen försäljning (vilket klassas som näringsverksamhet) istället för att söka efter vilket deltids/småjobb som helst som går att kombinera med a-kassan. Tanten ville ha lite extra pengar utöver akassan, vilket kan vara förståligt men fel.

Min fru har gått på timanställt extrajobb ihop med akassan, ett helvete när timrapporter inte stämmer exakt, men det funkar iaf.

Kwon
2006-06-26, 10:06
Jobbig sits för damen, minst sagt.

Kebab-Arne
2006-06-26, 10:09
Jobbig sits för damen, minst sagt.

Jupp.

Bättre hon får betala tillbaka det hon tjänat på sin hälsojuice.

Känns inte som systemet uppmuntrar till att man skaffar sig extraknäck. Frågan är hur i helvete de tänkt sig hon ska kunna betala tillbaka pengarna?

bubbe
2006-06-26, 10:14
Jupp.

Bättre hon får betala tillbaka det hon tjänat på sin hälsojuice.

Känns inte som systemet uppmuntrar till att man skaffar sig extraknäck. Frågan är hur i helvete de tänkt sig hon ska kunna betala tillbaka pengarna?

saken är ju den att det inte är meningen att man ska driva företag samtidigt som man tar arbetslöshetsersättning för att kompensera att företaget inte får in pengar. Jobba och få akassa är tillåtet, om jobbet inte är heltid dvs.

Kebab-Arne
2006-06-26, 10:18
saken är ju den att det inte är meningen att man ska driva företag samtidigt som man tar arbetslöshetsersättning för att kompensera att företaget inte får in pengar. Jobba och få akassa är tillåtet, om jobbet inte är heltid dvs.

Nej, det fattar jag. Men är likväl en absurd situation hon hamnat i. Visserligen hennes fel.

Longshot
2006-06-26, 10:31
Snällt.