handdator

Visa fullständig version : Prot drink före träning.

mazze
2006-06-25, 09:11
Jag hade en diskussion på nätet med någon angående detta, och hans svar till att man inte ska dricka prot. drink före träning var att insulinnivån stiger i höjden vilket motverkar fettförbränningen som den primära energikällan till just efter träningen. Samt att kortisolnivåerna stiger fortare. Om detta stämmer så bör de ju va mkt sämre att dricka en prot. drink före träning istället för efter träning. Vad är era synpunkter på detta.

muffe85
2006-06-25, 09:20
Jag hade en diskussion på nätet med någon angående detta, och hans svar till att man inte ska dricka prot. drink före träning var att insulinnivån stiger i höjden vilket motverkar fettförbränningen som den primära energikällan till just efter träningen. Samt att kortisolnivåerna stiger fortare. Om detta stämmer så bör de ju va mkt sämre att dricka en prot. drink före träning istället för efter träning. Vad är era synpunkter på detta.

Nu vet jag inte om just detta stämmer, men vad jag förstår så dricker man proteinet för att höja proteinsyntesen.
Proteindrink före kontra efter är typ tre gånger så effektiv på proteinsyntesen.

mazze
2006-06-25, 09:27
Nu vet jag inte om just detta stämmer, men vad jag förstår så dricker man proteinet för att höja proteinsyntesen.
Proteindrink före kontra efter är typ tre gånger så effektiv på proteinsyntesen.

yeah och det var mitt argument mot killen också.. men då svarade han med det där och då vart ja tyst :em:

Gripparn
2006-06-25, 09:33
Jomen så är det väl att äter man något så tätt på träning så bränner man mindre fett. Man får väl skilja på om man är ute efter och bränna fett eller bygga muskler.

Ett tips är förresten att söka runt lite på detta forum. Det står massor om detta.

King Grub
2006-06-25, 09:35
Jomen så är det väl att äter man något så tätt på träning så bränner man mindre fett. Man får väl skilja på om man är ute efter och bränna fett eller bygga muskler.

Styrketräning går inte att använda som fettförbrännare under aktiviteten i vilket fall som helst. Styrketräning använder i princip uteslutande muskelglykogen (kolhydrat) som bränsle.

Protein och kolhydrat före och under träning ökar definitivt INTE kortisolnivåerna. Helt tvärtom.

Och INGEN form av träning, oavsett intensitet, ökar fettförbränningen överhuvudtaget över dygnet jämfört med en vilodag vid matchat energiintag.

Det finns bara fördelar att tillföra protein och kolhydrat i samband med styrketräning. Det finns fördelar både före, under och efter. Effekten på proteinsyntesen är överlägset störst vid tillförsel FÖRE. Muskelproteinnedbrytningen mildras dramatiskt upp till 48 h efter passet vid tillförsel UNDER träning.

mazze
2006-06-25, 09:42
Protein och kolhydrat före och under träning ökar definitivt INTE kortisolnivåerna. Helt tvärtom.

Och INGEN form av träning, oavsett intensitet, ökar fettförbränningen överhuvudtaget över dygnet jämfört med en vilodag vid matchat energiintag.

Om du kan skicka med referenser till de två så kan ja få han att basicly stfu :D

Gripparn
2006-06-25, 09:44
Okej. Intressant läsning. Jag missade att det handlade om styrketräning. Jag tänkte när det stod om fettförbränning så tänkte jag mer på löpning och sådant.

King Grub
2006-06-25, 09:54
Okej. Intressant läsning. Jag missade att det handlade om styrketräning. Jag tänkte när det stod om fettförbränning så tänkte jag mer på löpning och sådant.

Samma sak där. Konditionsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet vid matchat energiintag. Förbrukar du mer fett under aktiviteten, minskar fettförbränningen resten av dagen. Och tvärtom: förbrukar du mer kolhydrat under aktiviteten, förbrukar du mer fett resten av dygnet.

Och för prestation och minskar proteinnedbrytning är det fördelar även vid konditionsträning med tillförsel av kolhydrat och protein i samband med träning.

Whether resistance exercise is as effective as aerobic exercise for body-weight management is debated. To compare 24-h energy expenditure (EE) and macronutrient oxidation elicited by comparable bouts of stationary cycling (BK) and weightlifting (WTS). 24-h EE and macronutrient oxidation were measured in 10 nonobese male subjects on three occasions using whole-room indirect calorimetry. BK and WTS days were compared with a nonexercise control day (Con). During BK, subjects exercised for 49 +/- 7 min (mean +/- SEM) at 70% of OV(2max) and expended 546 +/- 16 kcal. During WTS, subjects performed a 70-min circuit consisting of four sets of 10 different exercises at 70% of exercise-specific 1-repetition maximum and expended 448 +/- 21 kcal (P < 0.001 vs BK). 24-h EE on BK and WTS days (2,787 +/- 76 kcal x d(-1), 2,730 +/- 106 kcal x d(-1), respectively, P > 0.05) was elevated compared with Con (2,260 +/- 96 kcal x d(-1), P < 0.001), but 24-h respiratory exchange ratio (RER) was not different. 24-h carbohydrate oxidation was significantly elevated on the exercise days (BK = 370 +/- 18 g x d(-1), WTS = 349 +/- 23 g x d(-1), P > 0.05) compared with Con (249 +/- 29 g x d(-1), P = 0.04). 24-h fat and protein oxidation were the same on BK, WTS, and Con days. EE and macronutrient oxidation in the periods after exercise also did not differ across conditions. In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

With regard to nutrient oxidation, we observed no differences in 24-h fat oxidation on LI or HI days when exercise was matched for EE. The increase in 24-h EE was primarily supported by an increase in the amount of carbohydrate oxidized.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045

The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.

Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.

In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.

J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.

These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.

Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.

The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.

King Grub
2006-06-25, 09:55
Om du kan skicka med referenser till de två så kan ja få han att basicly stfu :D

These data demonstrate that not only does CHO and EAA ingestion during the exercise bout suppress exercise-induced cortisol release; the stimulatory effect of resistance exercise on myofibrillar protein degradation can be attenuated, most dramatically when the treatments are combined (CHO+EAA). Through an "anticatabolic effect," this altered balance may better favor the conservation of myofibrillar protein.

Metabolism. 2006 May;55(5):570-7.

These data indicate that CHO and/or EAA ingestion during a single bout of resistance exercise suppresses the exercise-induced cortisol response, in addition to stimulating insulin release. We conclude that the exercise-induced hormonal profile can be influenced by nutritive interventions toward a profile more favorable for anabolism.

Nutrition. 2006 Apr;22(4):367-75.

EAA and CHO ingestion attenuated 3-methylhistidine excretion 48 h following the exercise bout. CHO + EAA resulted in a 26% decrease (P<0.01), while PLA displayed a 52% increase (P<0.01). fCSA increased across groups for type I, IIa, and IIb fibres (P<0.05), with CHO + EAA displaying the greatest gains in fCSA relative to PLA (P<0.05). These data indicate that CHO + EAA ingestion enhances muscle anabolism following resistance training to a greater extent than either CHO or EAA consumed independently. The synergistic effect of CHO + EAA ingestion maximises the anabolic response presumably by attenuating the post-exercise rise in protein degradation.

Eur J Appl Physiol. 2006 Mar 24.

Referenser på kortisolfrisättningen.

För det andra, se ovanstående inlägg.

Avesta
2006-06-25, 10:11
Grub, du skrämmer mig ibland :MrT:

mazze
2006-06-25, 10:30
tackar grub.. nu är de bara för mig att leta upp de artiklarna på pubmed och läsa abstracten och sen pwna killen :cheers:

Skrollovicz
2006-06-25, 18:54
Muskelproteinnedbrytningen mildras dramatiskt upp till 48 h efter passet vid tillförsel UNDER träning.

... tilförsel av protein? eller både kolhydrat och protein? *screwy*

King Grub
2006-06-25, 19:18
Både kolhydrat och protein har den effekten. Protein och kolhydrat tillsammans ger störst effekt.

Skrollovicz
2006-06-25, 19:22
OK :thumbup: . Men om man, som jag tror du skrev ovan, tillför protein såväl före, under och efter passet... dödar man inte syntesen då?

King Grub
2006-06-25, 19:24
Jag tror definitivt inte man behöver (eller bör) tillföra, säg, 40 gram vid varje tillfälle. I studierna har man använt 6 g EAA. Och ingen studie undersöker effekten av intag vid flera av ovan nämnda tillfällen samma träningstillfälle.

Skrollovicz
2006-06-25, 19:29
Och ingen studie undersöker effekten av intag vid flera av ovan nämnda tillfällen samma träningstillfälle.
För att det är onödigt att tillföra protein så ofta?

King Grub
2006-06-25, 19:32
Va? Studierna mäter effekten av ett (1) tillfälle, före, under efter. Det har inte gjorts några studier på före+efter, under+efter, eller vad du nu vill. Det har gjorts en på 1+2 h efter passet, och där minskade intag 1 h efter passet inte gensvaret på motsvarande dos (6 g EAA) 2 h efter passet. Men inga på fler av tillfällena som nämns i tråden under samma pass.

Skrollovicz
2006-06-25, 19:40
Haha, ok tackar! :D

TylerDurden84
2006-06-25, 20:40
Förbrukar du mer fett under aktiviteten, minskar fettförbränningen resten av dagen.

Förbrukar du mer kolhydrat under aktiviteten, förbrukar du mer fett resten av dygnet.

Så om man tex joggar/cyklar i lugnt tempo så kommer kroppen att använda sig av främst kolhydrater resten av dagen som bränsle och om man styrketränar så kommer den att använda sig främst av kroppsfett resten av dygnet? Hängde jag med rätt?

King Grub
2006-06-25, 20:56
om man styrketränar så kommer den att använda sig främst av kroppsfett resten av dygnet? Hängde jag med rätt?

Nix.

Det jämnar ut sig. Fettförbränningen över dygnet blir likvärdig oavsett substratförbrukning under själva aktiviteten, och ingen form av träning ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag, vid matchat energiintag. Energi in minus energi ut, och det är ett eventuellt energiunderskott och dess storlek som påverkar fettbalansen, oavsett hur energiunderskottet åstadkommes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list_uids=12439085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

TylerDurden84
2006-06-25, 21:39
Nix.

Det jämnar ut sig. Fettförbränningen över dygnet blir likvärdig oavsett substratförbrukning under själva aktiviteten, och ingen form av träning ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag, vid matchat energiintag. Energi in minus energi ut, och det är ett eventuellt energiunderskott och dess storlek som påverkar fettbalansen, oavsett hur energiunderskottet åstadkommes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list_uids=12439085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Så om jag besämmer mig för att vara inne imorgon och inte göra något aktivt (och äta motsvarande) så förbränner jag mera kroppsfett än om jag kör ett löparpass på 7 km (och äter lika mycket som jag gjort mig av med under dagen)?

King Grub
2006-06-25, 21:46
Du bränner lika mycket fett i båda alternativen, om energiintaget matchar energiförbrukningen

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1543194&postcount=5

http://forum.body.se/showpost.php?p=106711&postcount=9

TylerDurden84
2006-06-26, 10:23
Jag är med på vad du menar nu. Men det som är svårt när man vilar tycker jag är att äta motsvarande. En aktiv dag behöver man kanske 1000 kcal mer och det motsvarar ändå ca 2 måltider. Är man van att rätt käka mycke som vi gör på Kolo så är det nog lätt hänt att man överäter sig lite på vilodagen.

King Grub
2006-06-26, 10:26
Jovisst, att röra på sig ordentligt ger ju en mastig fördel i att man kan äta mer och ändå gå ner i vikt (vid behov). Fettförbränningen blir lika stor om man sitter hemma i soffan, om man matchar den lägre energiförbrukningen med lägre energiintag, men hur roligt är det? Men träningen i sig ökar inte fettförbränningen - den gör att "energi ut" blir större, och ju större energi ut är jämfört med "energi in" - det är det som påverkar fettbalansen.

För en hårt styrketränande på diet kan nog en kombination vara lämplig, så han eller hon inte tvingas till timtal av konditionstränande vilket kan verka menligt på styrketräningsresultaten; hellre då vila och dra ner lite på energin i stället. Det är absolut en avvägning.

TylerDurden84
2006-06-26, 10:42
Jo, jag förstår absolut! Tyvärr brukar det kurra rätt mycke i kistan när man drar ner på käket (magsäcken är väl ovan???). Och sittar man hemma och slöar händer det allt för lätt att man automatiskt sticker in huvet i skafferiet och kylskåpet:D

TylerDurden84
2006-06-26, 18:18
Då vill jag passa på att fråga en annan sak som rör ämnet. Det har ju vart sagt ett tag nu att prottedrinken ska med fördel tas före styrketräningen. Var det inte så att den studien gjordes på fastande mage? Så om man hade ätit en måltid ca en timma innan passet (som man brukar) så vet man inte om prottedrinken hade gett mer före än efter egentligen?

King Grub
2006-06-26, 18:32
En stor måltid skall man nog överhuvudtaget inte äta så nära inpå som en timme innan träning.

Varför skulle inte snabbt protein före träning stimulera proteinsyntesen även vid annat tillstånd än fastande?

Långsamt protein (från mat, t ex) stimulerar inte proteinsyntesen alls. Det är bara snabbt (vassle) som gör det.

apa_ola
2006-06-26, 18:32
Då vill jag passa på att fråga en annan sak som rör ämnet. Det har ju vart sagt ett tag nu att prottedrinken ska med fördel tas före styrketräningen. Var det inte så att den studien gjordes på fastande mage? Så om man hade ätit en måltid ca en timma innan passet (som man brukar) så vet man inte om prottedrinken hade gett mer före än efter egentligen?

kanske till hjälp: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60614&highlight=studie

TylerDurden84
2006-06-26, 18:49
En stor måltid skall man nog överhuvudtaget inte äta så nära inpå som en timme innan träning.

Varför skulle inte snabbt protein före träning stimulera proteinsyntesen även vid annat tillstånd än fastande?

Långsamt protein (från mat, t ex) stimulerar inte proteinsyntesen alls. Det är bara snabbt (vassle) som gör det.

Jag menar inte en brakmiddag utan en lättare måltid, säg 500 kcal. Och om kroppen redan fått rikligt med protein borde risken vara stor att vasslet innan träningen oxideras!? Med andra ord så har bara studien gjorts på fastande mage?

King Grub
2006-06-26, 19:37
Och om kroppen redan fått rikligt med protein borde risken vara stor att vasslet innan träningen oxideras!?

Största delen av proteinet du äter oxiderar alltid.

Och det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du just ätit som i samma veva byggs in som muskelprotein; det är intracellulära aminosyror som via en leucinmedierad signalprocess byggs in när extracellulära aminosyror tillförs.

Med andra ord så har bara studien gjorts på fastande mage?

Javisst, det gäller alla studier på området, före och efter träning.

Även studier som mäter effekten på aminosyreintag vid olika tillfällen efter träning görs på fastande mage. Och borde inte effekten av dessa vara ännu större med ditt resonemang och i jämförelse, i och med att man varit fastande ännu längre och dessutom stimulerat proteinsyntesen med styrketräning? Men så är alltså inte fallet.

TylerDurden84
2006-06-26, 19:47
Största delen av proteinet du äter oxiderar alltid.

Och det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du just ätit som i samma veva byggs in som muskelprotein; det är intracellulära aminosyror som via en leucinmedierad signalprocess byggs in när extracellulära aminosyror tillförs.

Javisst, det gäller alla studier på området, före och efter träning.

Även studier som mäter effekten på aminosyreintag vid olika tillfällen efter träning görs på fastande mage. Och borde inte effekten av dessa vara ännu större med ditt resonemang och i jämförelse, i och med att man varit fastande ännu längre och dessutom stimulerat proteinsyntesen med styrketräning? Men så är alltså inte fallet.

Det första du skrev kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte besitter den kunskap som du gör... men det stämmer säkert! Notera även att jag inte vill skapa en debatt utan att det är frågor som jag kan lova att många på Kolo säkert ha undrat över också!

Om det hade gjorts en sådan studie på in icke fastande mage så hade väl ändå effekten av drinken före träningen inte stimulerat proteinsyntesen upp till 300 %(???) mer än om du hade tagit den efter?

King Grub
2006-06-26, 19:49
Om det hade gjorts en sådan studie på in icke fastande mage så hade väl ändå effekten av drinken före träningen inte stimulerat proteinsyntesen upp till 300 %(???) mer än om du hade tagit den efter?

Jo, antagligen. Kanske inte exakta siffror, men det finns inga anledningar att tro att EAA före träning inte har större effekt än samma mängd EAA efter träning, oavsett status. Just närvaron av lätt tillgängliga aminosyror i plasman under själva träning, vid kraftig blodgenomströmning, är en av dom stora faktorerna bakom effekten. Det missar man helt om man inte tillför före.

TylerDurden84
2006-06-26, 20:04
Jo, antagligen. Kanske inte exakta siffror, men det finns inga anledningar att tro att EAA före träning inte har större effekt än samma mängd EAA efter träning, oavsett status. Just närvaron av lätt tillgängliga aminosyror i plasman under själva träning, vid kraftig blodgenomströmning, är en av dom stora faktorerna bakom effekten. Det missar man helt om man inte tillför före.

Ok. Om dessa EAA kommer från kött eller kasein så är effekten inte lika stor alltså? För jag är övertygad om att en 500 kcal måltid minst ligger i magsäcken i 3 timmar. Och jag är är tämligen säker på att magen forfarande håller på att "smälta" käket under träningen, även om man inte känner det. Just därför undrar jag om effekten av vasslet före inte blir overkill när magen redan håller på att "exportera" EAA från kött/kasein ut i musklerna...

King Grub
2006-06-26, 20:09
Ok. Om dessa EAA kommer från kött eller kasein så är effekten inte lika stor alltså?

Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer.

Just därför undrar jag om effekten av vasslet före inte blir overkill när magen redan håller på att "exportera" EAA från kött/kasein ut i musklerna...

Som jag skrev tidigare: det är inte aminosyrorna du äter som nödvändigtvis byggs in som muskelprotein. Det handlar om signalprocesser, där intaget av EAA stimulerar inbyggning av aminsyrorna i den intracellulära aminosyrepoolen som muskelprotein.

För jag är övertygad om att en 500 kcal måltid minst ligger i magsäcken i 3 timmar.

Din övertygelse är felaktig.

TylerDurden84
2006-06-26, 20:16
Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer.

Som jag skrev tidigare: det är inte aminosyrorna du äter som nödvändigtvis byggs in som muskelprotein. Det handlar om signalprocesser, där intaget av EAA stimulerar inbyggning av aminsyrorna i den intracellulära aminosyrepoolen som muskelprotein.

Din övertygelse är felaktig.

Ok, då tackar jag så mycket.

Men det måste ha hänt fler än mig att man (ofrivilligt) kräkts upp delar av en måltid senare än 3 timmar efter man har käkat den, allt kan väl bara inte vara helt borta inom 120 min?

King Grub
2006-06-26, 20:18
En riktigt mastig fettrik brakmiddag ligger kvar längre.

TylerDurden84
2006-06-26, 20:28
En riktigt mastig fettrik brakmiddag ligger kvar längre.

Jo, en kebabpizza lär skvalpa runt halva dan :D