Visa fullständig version : Vilket är det optimalaste sättet att ta sig ur en ätstörning?
Häpp! Ursäkta titeln men jag vill minnas att detta är ett tämligen optimalt forum.:D
smått desperat och villrådig vänder man tillbaka till detta forum fyllt av kunskap och erfarenhet i hopp om att tigga lite hjälp.*kissass*
I en av mina sista inlägg här gnällde jag om ett problem med mat som började likna en ätstörning.
Posten kan hittas här för de som pallar läsa: http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=101528
Ca två år senare har jag trots oändliga försök och en massa spillda krafter inte löst ett piss rent ut sagt.
Idag är jag ca 15kg lättare vilket innebär en massiv vikt på 59kg på 184cm. Jag har dessutom lyckats sno in mig själv i ett ständigt kaloriräknande och vågar knappt stoppa något i munnen utan att veta vad det innehåller.
Jag var under ett års tid i kontakt med allmänpsykiatrin i Malmö och deras ätstörningsavdelning utan framgång.
För att göra en oändligt långt, krånglig och tämligen småtrist historia kort har jag försökt på alla möjliga sätt att ta mig ur en ätstörning som bara blir värre och värre.
Egentligen vet jag inte riktigt vad poängen med att söka upp kolozzeum igen är (dra uppmärksamhet till sig förmodligen?*screwy* )
men jag är som sagt mer eller mindre desperat.
Jag bor nu i helsingborg och undrar om det kanske är någon som vet var man kan vända sig för att få "kvalificerad" hjälp på området?
Jag har även läst div böcker om anorexi osv och har kanske teoretiskt sätt blivit klokare men förmår likt fan inte att lösa något ändå.
Ursäkta språket.
Ska man få något gjort får man göra det själv heter det ju men ärligt talat har jag ingen aning om vad jag gör?
Missade någon tidsgräns för att editera inlägget.
Men den första länken var fel.
Här är den rätta http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30080&highlight=%2A%E4tst%F6rning%2A
Cerberus
2006-06-24, 21:30
låter som ortorexi, jag ska själv träffa läkare/psykologer om det nästa månad..
Vet tyvärr inte hur man ska gå tillväga för att bli "frisk"...jävligt jobbigt att jämt o ständigt tänka på mat iaf. Svårt att hitta en "medelväg"...
+1
Hur slutar man vara fixerad? tips, någon?
Om den vård man har tillgång till inte funkar så får man leta upp någon annan instans då det är totalt omöjligt ens försöka hjälpa någon via ett forum. Det är inte heller så många på det här forumet som är kvalicerade att hjälpa till då det ju inte handlar om en kostfråga utan en psykisk historia.
Om den vård man har tillgång till inte funkar så får man leta upp någon annan instans då det är totalt omöjligt ens försöka hjälpa någon via ett forum. Det är inte heller så många på det här forumet som är kvalicerade att hjälpa till då det ju inte handlar om en kostfråga utan en psykisk historia.
Njäe, jag vet att det är tämligen långsökt att förvänta sig någon förändring genom att skriva på ett forum.
Därför jag slutade från första början...
Men ju fler bollar man strör omkring sig desto större är chansen att en av dem träffar en skylt som säger "här har vi din lösning min herre".
Eller något liknande....
Grejen är ju att ingen metod eller människa kan hjälpa dig om du inte själv är motiverad till 110%
Det är bara du som kan göra jobbet och det är bara du som kan göra de förändringar som behövs.
Vad som behöver göras vet du säkerligen själv också; äta mer, släppa kontrollen och antagligen dra ner på träningen.
Jag säger inte att det är lätt, men det gäller att ta små steg och sätta upp små delmål och sedan bara stå ut med ångesten som kommer, för den kommer man inte ifrån, man måste ta emot den, gå igenom den, och sedan lättar det ju faktiskt även om det kan vara svårt att tro det nu.
För varje steg du tar mot ett friskare liv och varje ytterligare utmaning du ställer dig själv inför så blir du starkare och starkare och nästa gång känns det kanske lite lättare.
Kämpa på, det är du som har makten och ingen annan som bestämmer över din kropp även om det kanske känns så ibland. Det är du som gör de dåliga valen som får dig att må dåligt.
- Nationellt kunskapscentrum för ätstörningar
(019-602 58 86)
- Stockholms centrum för ätstörningar
(08-672 23 50)
- Mottagningen för ätstörningar, Huddinge sjukhus
(08-585 85 695)
- Anorexicentrum Mando AB
(08-556 406 00)
- Riksföreningen Anorexi/Bulimikontakt
(08-20 72 14)
När det gäller "metoder" och "sätt" att frigöra sig från psykosociala problem gäller vanligtvis en trappstegsmodell som börjar med erkännande (inför dig själv och hela din omgivning) därefter vidtar praktiska åtgärder som syftar mot så liten problemexponering som möjligt (ta bort spritflaskor hemma för alkoholister t ex), upprättandet av ett socialt skyddsnät (du har någon /ra som ser dig varje dag och som du litar på och rapporterar till som säger ifrån direkt om du tenderar att upprepa dina misstag) och slutar med självkontrollerat ansvar. I länkarna ovan finner du människor som vet mer om dina problem och hur du går vidare.
All lycka till.
Lizard
Lasse Kongo
2006-06-25, 12:52
För alla som känner att de är på gränsen till liknande störningar: sluta läs och skriv i kolos kostdel kanske, låter inte så bra att sitta och läsa om kost och näring och optimalt hit och dit när man befinner sig i en sådan sits.
Brooklyn
2006-06-25, 20:16
sitter även jag i samma sits.. jobbigt värre :S
Vård, vård, vård, vård, vård. Om de kontakter du har inte fungerar: Sök nya. Be att få en annan behandlare; leta privat, ring AB-kontakt eller motsvarande och försök få tips på behandlare de anser är bra. Det här är inte något man fixar själv, och ju förr man får hjälp som fungerar desto snabbare kan man bli bra (och desto mindre jobbig blr processen). Se äv. Lizards inlägg.
Tack så mycket för alla svaren.
Lizard: tack så mycket för länkarna!
Jag är givetvis medveten om att det inte är något man fixar på egen hand men allmänpsyiatrin kan vara nog så knivig att handskas med ibland..
Och privata alternativ kostar skjorta, byxor, strumpor och förmodligen en del av kalsongerna också. Men man får väl se det som en investering.
Givetvis är jag medveten om att det inte löser något att börja skriva på kolo, men jag tänkte att jag kanske kunde använda mitt intresse till styrketräning lite positivt, med tanke på att motivera sig till att äta lite mer och kanske bygga nått gram muskler eller två.
Men som sagt tack igen för responsen!
Sorgligt nog får jag erkänna att det nog mer eller mindre medveten var lite respons jag var ute efter....
Narcissism är allt en fascinerande egenskap *cry* *screwy* :smash:
Som Lizard skrev:
- Anorexicentrum Mando AB
(08-556 406 00)
De är mycket duktiga på att behandla alla sorters ätstörningar. Där kan du bli frisk (ja, du kan bli av med ätstörningen helt). De använder sig av bl a kognitiv beteendeterapi för att man ska få ett normalt ätbeteende.
De håller till vid Huddinge sjukhus (Stockholm) men försök att ta dig dit.
Deras metod fungerar mycket bra och har blivt uppmärksammad en hel del utomlands och de expanderar nu stort.
http://www.mandometer.us/content/view/2/7/lang,en/
http://www.mando.se/home-se.htm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.