Logga in

Visa fullständig version : fettsnål bearnaise

sissa
2006-06-23, 22:36
En hel del vill väl ha magra matalternativ, så då vill jag komma med ett tips.

Istället för vanlig bearnaisesås så kan man göra den så här (serveras kall):

Creme fraiche ( mini om man vill ha en mager variant) + lite finhackad lök ( schalottenlök tycker jag är godast då den är mild)+ en skvätt vitvinsvinäger (typ en matsked till 2 dl)+ lite dragon + lite persilja + salt och vitpeppar

Låt den med fördel stå och dra en stund i kylen, dvs gör den i förväg

Smakade supergott gjorde den iallafall tyckte jag!

Juliette
2006-06-23, 22:45
En hel del vill väl ha magra matalternativ, så då vill jag komma med ett tips.

Istället för vanlig bearnaisesås så kan man göra den så här (serveras kall):

Creme fraiche ( mini om man vill ha en mager variant) + lite finhackad lök ( schalottenlök tycker jag är godast då den är mild)+ en skvätt vitvinsvinäger (typ en matsked till 2 dl)+ lite dragon + lite persilja + salt och vitpeppar

Låt den med fördel stå och dra en stund i kylen, dvs gör den i förväg

Smakade supergott gjorde den iallafall tyckte jag!

Måste testas snarast.. både lät och såg smaskigt ut! :eating: :eating:

elan
2006-06-23, 22:50
Kanske vore något för mig, jag gillar inte Bearnaisesås för jag tycker mest att det smakar smör.

För övrigt tycker jag att du alltid har så trevliga bilder på din mat. Jag vill också ha en digitalkamera. :)

sissa
2006-06-23, 22:51
Måste testas snarast.. både lät och såg smaskigt ut! :eating: :eating:

Den var helt klart ett fullgott alternativ!

Det är förövrigt dragonen som gör bearnaisesmaken, så smakar den inte bearnaise kanske det fattas lite dragon. Man får smaka sig fram hur mkt man behöver

sissa
2006-06-23, 22:56
Kanske vore något för mig, jag gillar inte Bearnaisesås för jag tycker mest att det smakar smör.

För övrigt tycker jag att du alltid har så trevliga bilder på din mat. Jag vill också ha en digitalkamera. :)

Ärligt talat så är det inte många ggr jag har smakat på riktig bearnaise.
På ägggulor och smör. Pulvervarianten har man ju dock smakat på :-)
Den behöver väl inte vara så farlig fettmässig ( om man drar ner på smöret) men denna var roligare tycker jag.

Förövrigt så borde man kunna värma den också kom jag på.

(Jag vill ha en ny digitalkamera. Den jag har hur lång fördröjning som helst, tar 100 hundra år innan den tar kortet. köpte den precis när digitalkameran kom typ. Men kör man bilderna via photoshop och ska använda bilderna till det jag ska så duger det ju)

elan
2006-06-23, 22:59
Det är inte fettmängden i sig som jag är rädd för utan jag gillar helt enkelt inte smaken på den. Ska testa det där någon gång så får jag utröna om det är Bearnaisesmaken eller smörsmaken som jag inte gillar.

sissa
2006-06-23, 23:00
Gör så! :)

Juliette
2006-06-23, 23:04
Ska vara mycket dragon tycker jag :eating: Undrar om man kan hoppa över persiljan? Hade du färska kryddor i förresten?

Vet precis hur jobbigt det är med en seg kamera, har en av de första ixus v modellerna, den var ju bra när den kom.. för 100 år sen.. men om man ska fota människor eller nåt annat än stillastående så har motivet flytt bilden långt innan den har klickat klart :(
Fotade en julklappsutdelning med den en gång, barnen hade redan sprungit ut ur rutan och hämtat nästa paket innan den tog själva bilden..

sissa
2006-06-23, 23:07
Torkad dragon körde jag med , men färsk persilja.

Persiljan borde du kunna hopa över, dragonen är ju viktigare som sagt.

Jo, spontankort är bara att lägga ner. Den låter ju som fan också, så det går liksom att smygta ta kort spontant sådär. :)

tinkerbell
2006-06-24, 00:18
Sissa, efter att ha sett alla dina recept där du har någon typ utav sås med så har du "Creme fraiche" som huvudingrediens till såsen, då undrar jag kan inte kesella/kvarg vara ett alternativ?

Har dock aldrig själv provat Creme fraiche, men smakar de ungefär inte likadant som Kesella?

sissa
2006-06-24, 01:34
Det funkar säkert kanon, jag har inte ätit kesella/kvarg så mkt. Tror dock att jag skullle föredragit den med 10 % fett isåfall, för lättkesellan är inte så rolig i smaken tycker jag.

Kesella ska man inte koka dock, annars funkar det säkert kanon

mystic[-_-]
2006-06-24, 06:23
Det är receptet som står på locket på Yoplaits 1% creme fraiche burk ser det ut som. Det är gott :thumbup: