Visa fullständig version : Codec for .asf filer?
sundvall
2006-06-23, 17:01
När jag spelar in med min digitalkamera så blir filerna i formatet .asf och när jag försöker spela upp dem i windows mediaplayer så går det inte. Fungerar dock i vlc-player.
Hur ska jag göra för att det ska fungera i wmp? Har testat ladda ner lite olika codecs men fungerar likförbannat inte ;/
sundvall
2006-06-23, 17:22
Testa tanka ner ffdshow
Mjopp, testade. Fungerar ändå inte :/
High1ander
2006-06-23, 17:41
Kör in winamp... Eller ladda hem senaste Media Player, är ju trots allt ett MS-winndows-format tror jag...
sundvall
2006-06-23, 17:49
Kör in winamp... Eller ladda hem senaste Media Player, är ju trots allt ett MS-winndows-format tror jag...
Fungerar inte i winamp, ska testa ladda ner nyaste versionen av media player då, återkommer.
sundvall
2006-06-23, 17:55
Fungerar inte i winamp, ska testa ladda ner nyaste versionen av media player då, återkommer.
Hopp, fungerade inte med nya media player heller.
sundvall
2006-06-23, 17:55
VLC, allt du behöver.
Ja. Men jag vill även kunna öppna den med media player, och även kunna göra den till en .avi fil så jag kan redigera filen i tex video vegas.
Gör den til en .avi genom riverpast video cleaner.
ffdshow och Ac3 codecs är det du behöver för att spela upp i media player.
internethjälten
2006-06-24, 11:55
.asf är ett windows-format så har du inte fipplat med
massa codecs och 3'e partsprogram så ska det funka
i WMP.
Var inte asf något skabbigt microsoftformat från början? Typ sämre än vcd? Skumt att wmp inte kan.
internethjälten
2006-06-24, 15:06
Var inte asf något skabbigt microsoftformat från början? Typ sämre än vcd? Skumt att wmp inte kan.
ASF är Active Streaming File, alltså inget man ska spara
ner och ha som film... utan en skabbig lågkvallitets stream.
VCD är mpeg och inte avsett att ses på en monitor som är
uppbyggd av pixlar utan ska ses på en analog tv som är
uppbyggd med linjer.
Mao så tar man rätt format till rätt ändamål så blir det
optimalt.
mvh
nicke
ASF är Active Streaming File, alltså inget man ska spara
ner och ha som film... utan en skabbig lågkvallitets stream.
VCD är mpeg och inte avsett att ses på en monitor som är
uppbyggd av pixlar utan ska ses på en analog tv som är
uppbyggd med linjer.
Mao så tar man rätt format till rätt ändamål så blir det
optimalt.
mvh
nickeOk, när ladda-ner-film-över-Internet-rörelsen var ung laddade en del ner film i asf-format hur som helst. Det var värdelöst sämst kvalite och typ omöjligt att hoppa till ett ställe i filmen, iaf utan att vänta 15 sekunder ;)
Drar MpegII någon form av nytta att TV-n är suddig eller utnyttjar det alltså de horisontella linjerna som errr... ett analogt svep sas? Pal använder väl 720 pixlars bredd annars? Så jag ser inte riktigt skillnaden.
En monitor sveper ju likadant också? (En CRT-skärm är ju inte digital den heller, inte hårdvaran som decodar mpegII heller..)
blidde fel med hårdvaran men editbajset gick ut som vanligt på kukozzeum. Vad jag menade var att det väl inte finns någon analog hårdvara som kan decoda mpegII?
High1ander
2006-06-24, 18:01
Ok, när ladda-ner-film-över-Internet-rörelsen var ung laddade en del ner film i asf-format hur som helst. Det var värdelöst sämst kvalite och typ omöjligt att hoppa till ett ställe i filmen, iaf utan att vänta 15 sekunder ;)
Drar MpegII någon form av nytta att TV-n är suddig eller utnyttjar det alltså de horisontella linjerna som errr... ett analogt svep sas? Pal använder väl 720 pixlars bredd annars? Så jag ser inte riktigt skillnaden.
En monitor sveper ju likadant också? (En CRT-skärm är ju inte digital den heller, inte hårdvaran som decodar mpegII heller..)
Det är skillnad på "pixlar" och "lines of resolution"... PAL har 625 lines of resolution.
Man snackar inte om "pixlar" heller på analoga foton...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.