Visa fullständig version : Billig, proteinrik mat.
Hej. Jag är ute efter att höja mitt proteinintag och samtidigt sänka kolhydratsintaget en liten aning. Jag tänkte fråga om någon där ute har tips på något som är billigt, energifattigt, proteinrikt och helst har färre kolhydrater, förhållandevis, än protein i det. Jag vet att det är en hel del grejor jag är ute efter, men alla hjälp uppskattas. Tack på förhand :D.
Kvarg från LIDL.
Kostar iaf här 17,98kr/kg och innehåller: (per 100g)
12,1g Protein
3,9g Kolhydrater
0,2g Fett
Annars kycklingfilé, nötfärs o.s.v när det reas ut.
Lasse Kongo
2006-06-23, 13:08
Ägg
Tonfisk
Proteinpulver
Torsk
Kvarg (vidrigt dock, men mkt protein och billigt)
Kvarg från LIDL.
Kostar iaf här 17,98kr/kg och innehåller: (per 100g)
12,1g Protein
3,9g Kolhydrater
0,2g Fett
Annars kycklingfilé, nötfärs o.s.v när det reas ut.
Låter mycket prisvärt. Ska genast skriva upp det här på listan.
Ägg
Tonfisk
Proteinpulver
Torsk
Kvarg (vidrigt dock, men mkt protein och billigt)
Jag äter redan en hel del ägg och kycklingfilé. Fisk ska jag förmodligen också testa. Angående kvargen ska jag försöka hantera den vidriga smaken. Jag har ätit en hel del äckliga grejor i min eftersträvan att hitta något gott och nyttigt*spy* . Tack så hemskt mycket för de bra och snabba svaren.
Lasse Kongo
2006-06-23, 13:55
Låter mycket prisvärt. Ska genast skriva upp det här på listan.
Jag äter redan en hel del ägg och kycklingfilé. Fisk ska jag förmodligen också testa. Angående kvargen ska jag försöka hantera den vidriga smaken. Jag har ätit en hel del äckliga grejor i min eftersträvan att hitta något gott och nyttigt*spy* . Tack så hemskt mycket för de bra och snabba svaren.
Lägg hellre pengar på ett gott proteinpulver än vidrigt skit som kvarg, det är iaf mitt stående tips!
Lägg hellre pengar på ett gott proteinpulver än vidrigt skit som kvarg, det är iaf mitt stående tips!
Jag måste säga att jag tycker att naturell kvarg är godare än de allra flesta proteinpulver i vatten. Blandar man sedan kvargen med t.ex. funlight så...
Lasse Kongo
2006-06-23, 14:17
Jag måste säga att jag tycker att naturell kvarg är godare än de allra flesta proteinpulver i vatten. Blandar man sedan kvargen med t.ex. funlight så...
Härligt för dig, desto mer kvarg över till dig :thumbup:
alexsingh
2006-06-23, 14:24
bönor o baljväxter är fett nyttigt o billigt
ramagoen
2006-06-23, 14:27
Kvarg med funlight + Falu Råg-rut, yoghurtsmak med flingor :eating: :eating:
Kvarg med funlight + Falu Råg-rut, yoghurtsmak med flingor :eating: :eating:
Där fick man ett litet recept på köpet, tack. Lasse Kongo, jag tar protein med och utöver det så har jag planerat att öka mitt proteinintag en liten bit, samtidigt som jag sänker kolhydratsintaget för att antalet konsumerade kalorier ska ligga på samma nivå. Jag gör det här mestadels för att pröva mig fram och se ifall det har någon större effekt. Som det är, just nu, ligger jag på 2.7g protein / kg kroppsmassa och tänkte boosta upp det till ca 3g. Enligt ast's räknare borde g protein / kg kroppsmassa, för mig, ligga på 4.7g. Detta innebär att jag är tvungen att få i mig 359g protein per dag. Alltså: av mitt dagliga intag på ~2870Kcal (som jag också fått fram från ast's räknare för att jag inte riktigt vet hur jag ska tolka "stress- aktivitetsfaktorn" från Harris&Benedict-ekvationen*cry* ) borde 1440Kcal vara från protein. Är detta ens rimligt? Jag väger 76kg, är 175cm och tränar fem dagar i veckan. Den här frågan är kanske lämpad för en annan tråd?
P.S: Jag är en Endomorph, om det skulle hjälpa :Virro
King Grub
2006-06-24, 09:18
Enligt ast's räknare borde g protein / kg kroppsmassa, för mig, ligga på 4.7g. Detta innebär att jag är tvungen att få i mig 359g protein per dag. Alltså: av mitt dagliga intag på ~2870Kcal (som jag också fått fram från ast's räknare för att jag inte riktigt vet hur jag ska tolka "stress- aktivitetsfaktorn" från Harris&Benedict-ekvationen*cry* ) borde 1440Kcal vara från protein. Är detta ens rimligt?
Nej, det är det inte, utan snarare ohälsosamma vansinnessiffror. 2-3 gram är lämpliga siffror, där 3 g/kg är högt och antagligen inte ger mer än, säg, 2-2.5 g. AST kan du glömma helt.
Nej, det är det inte, utan snarare ohälsosamma vansinnessiffror. 2-3 gram är lämpliga siffror, där 3 g/kg är högt och antagligen inte ger mer än, säg, 2-2.5 g. AST kan du glömma helt.
Alright, då har jag fått svar på den frågan. Jag kanske inte borde ändra på något, överhuvudtaget, eftersom att det verkar funka bra. Tack för hjälpen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.