Visa fullständig version : Färger annorlunda i photoshop än i explorer/bildläsare
Coldsmith
2006-06-23, 01:27
Så sparar jag en bildfil i photoshop, men när man öppnar den i andra program så är färgerna ljusare och blekare. Urtråkigt. varför blir det så?
Använder sRGB som färgprofil, trodde det skulle vara rätt. Är det så att bara photoshop drar nytta av färgprofilen till skärmen? Eller?
Så sparar jag en bildfil i photoshop, men när man öppnar den i andra program så är färgerna ljusare och blekare. Urtråkigt. varför blir det så?
Använder sRGB som färgprofil, trodde det skulle vara rätt. Är det så att bara photoshop drar nytta av färgprofilen till skärmen? Eller?
Har lagt till en färgprofil i grafik kortets inställningar.
Coldsmith
2006-06-23, 08:37
Har lagt till en färgprofil i grafik kortets inställningar.
ja den finns ju där. Borde ju alltså läsa på samma sätt som photoshop. Begriper det inte.
Och öppnar jag filen igen i photoshop så visar den "rätt" färger medans andra program visar fel.
ja den finns ju där. Borde ju alltså läsa på samma sätt som photoshop. Begriper det inte.
Och öppnar jag filen igen i photoshop så visar den "rätt" färger medans andra program visar fel.
Okej bildens färgschema, kanske den kan påverka.
Är det en RAW bild ?
Coldsmith
2006-06-23, 09:25
Okej bildens färgschema, kanske den kan påverka.
Är det en RAW bild ?
En vanlig jpg :(.
iNCREDiBLE
2006-06-23, 11:25
Jag brukar kopiera bilden, klistra in den i Paint och spara den därifrån.
Coldsmith
2006-06-24, 22:27
Jag brukar kopiera bilden, klistra in den i Paint och spara den därifrån.
Pga det här problemet eller för att? :)
Färgkoderna är inte samma mellan IE och PS heller. Det är ett rackarns otyg.
hahavaffan
2006-06-24, 23:01
Det problemet har jag faktiskt aldrig märkt av.
Det problemet har jag faktiskt aldrig märkt av.
Jag har aldrig haft problem tills en gång när jag och en vän satt och pillade med lite detaljer på en sida och skickade utkast och färgkoder till varandra. Jag vet inte vad det var som strulade, men strulade gjorde det.
iNCREDiBLE
2006-06-24, 23:15
Pga det här problemet eller för att? :)
För att komprimeringen är bättre och för att slippa det problemet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.