handdator

Visa fullständig version : Ej kolhydrater och fett i samma måltid?

rbn
2006-06-22, 15:40
Tjena!

Jag undrar hur det ligger till med detta koncept? Har hört att det inte ska vara speciellt bra att blanda både kolhydrater och fett i samma måltid, men aldrig riktigt fått bekräftat varför? Har sökt lite men inte hittat något riktigt svar. Är detta något man helst bör undvika, och isåfall varför? Eller är det bara "snack" som mycket annat, och att det alltid och åter alltid är energi in vs. energi ut som gäller, oavsett hur man blandar sina måltider?

ramagoen
2006-06-22, 15:44
har för mig att det handlar om såhär:
kolhydrater ger insulinutsöndring, insulin "öppnar" dörrarna till fettcellerna/muskelcellerna, om du bara äter kolhydrater/protein kommer kolhydraterna användas som energi, blandar du dock alla 3 så kommer fettet att lagras i fettcellerna då kroppen hellre använder kolhydrater som energi. Om du däremot äter en protein/fett måltid kommer kroppen använda fettet som bränsle.

lite teori från mig, har läst att de ska va ungefär såhär

rbn
2006-06-22, 15:54
Okej, då är jag med tror jag.

Men hur känsligt är detta då? Pratar vi om att man helst inte ens ska ha ägg på mackan, eller är det mera en portion havegrynsgröt tillsammans med en påse jordnötter som är ajja bajja? Lite extremt kanske, men du förstår nog hur jag menar, finns det någon sorts "gräns"?

pragmatist
2006-06-22, 16:01
Jag brukade tro på det där själv förr men har nu kommit fram till att det nog mest är snack. Visserligen är det så att kolhydrater tenderar "stänga ned" fettförbränningen under en period men när det kommer till kritan oxideras ungefär lika mycket fett i alla fall om man ser över hela dygnet. Du förbränner kanske inte så mycket fett medan insulinnivåerna är förhöjda men desto mer när de sjunker igen, så det jämnar ut sig.

King Grub
2006-06-22, 16:02
Det är struntprat. Fett lagras utmärkt in som kroppsfett utan insulin, så den teorin faller direkt. Acylationstimulerande protein åstadkommer oberoende av insulin triglyceridsyntes i fettcellen genom närvaron av chylomikroner i blodplasman. Det spelar alltså ingen praktisk roll om man äter fett tillsammans med protein eller med kolhydrater eller det ena med det andra. Snarare ger makronutrienterna bättre "effekt" tillsammans.

Man kan undvika större mängder främst mättat fett på morgonen - det försämrar insulinkänsligheten ett antal timmar framåt.

Man kan undvika fett i direkt anslutning till träning, då fett saktar ned magsäckstömningen och ger lägre insulinfrisättning jämfört med en isokalorisk kolhydrat- och proteinmåltid.

I övrigt är det bara att sprida ut intaget någorlunda jämnt.

rbn
2006-06-22, 16:14
Tack! :)

ramagoen
2006-06-22, 17:49
Det är struntprat. Fett lagras utmärkt in som kroppsfett utan insulin, så den teorin faller direkt. Acylationstimulerande protein åstadkommer oberoende av insulin triglyceridsyntes i fettcellen genom närvaron av chylomikroner i blodplasman. Det spelar alltså ingen praktisk roll om man äter fett tillsammans med protein eller med kolhydrater eller det ena med det andra. Snarare ger makronutrienterna bättre "effekt" tillsammans.

Man kan undvika större mängder främst mättat fett på morgonen - det försämrar insulinkänsligheten ett antal timmar framåt.

Man kan undvika fett i direkt anslutning till träning, då fett saktar ned magsäckstömningen och ger lägre insulinfrisättning jämfört med en isokalorisk kolhydrat- och proteinmåltid.

Wow, lärde mig nåt nytt nu. Har iofs märkt att min viktnedgång blivit bättre samt mitt sötsug mer stabiliserat nu när jag käkar med "blandat".

med vad menar du med större mängder mättat fett? hur många gram per kilo kroppsvikt ungefär?

King Grub
2006-06-22, 17:51
Svårt (läs: omöjligt) att sätta någon gramsiffra som gäller alla. Toleransen är individuell.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=801026&postcount=13

ramagoen
2006-06-22, 17:56
Svårt (läs: omöjligt) att sätta någon gramsiffra som gäller alla. Toleransen är individuell.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=801026&postcount=13

ok, tack för svaret, skippar nog fett i min frukost i allmänhet. :) Äter trots allt inte mackor längre(förutom sönderknäckt knäckebröd i kvargen) smör desto mindre.

Ola Wallengren
2006-06-22, 18:11

Har tiden på dygnet något att göra med insulinkänsligheten efter fettintag?

paddanboy
2006-06-22, 18:27
Man skall unvika fett på morgonen för att inte sakta ner proteinsyntesen eller vad det kallas.

Inte innan träning och efter

Inte på kvällen

Right?

krilleh
2006-06-22, 18:47
Man skall unvika fett på morgonen för att inte sakta ner proteinsyntesen eller vad det kallas.

Inte innan träning och efter

Inte på kvällen

Right?

Jo efter funkar perfekt. Iaf fet mjölk! det ska göra susen tydligen.

jim
2006-06-27, 15:34
ok, tack för svaret, skippar nog fett i min frukost i allmänhet. :) Äter trots allt inte mackor längre(förutom sönderknäckt knäckebröd i kvargen) smör desto mindre.

Jag tror det är det mättade fettet du bör undvika på morgonen, bra fetter borde snarare vara positiva för insulinkänsligheten.

z_bumbi
2006-06-27, 15:48
Man skall unvika fett på morgonen för att inte sakta ner proteinsyntesen eller vad det kallas

Proteinsyntesen?

HerrArne
2006-06-27, 18:48
Jag tror det är det mättade fettet du bör undvika på morgonen, bra fetter borde snarare vara positiva för insulinkänsligheten.

Observera att jag inte säger emot (saknar just nu underbyggd åsikt), men varför (och hur) skulle 'bra' fetter (förmodar att det är omättade du menar? eller?) vara bättre än 'dåliga' på morgonkvisten?

King Grub
2006-06-27, 19:23
Observera att jag inte säger emot (saknar just nu underbyggd åsikt), men varför (och hur) skulle 'bra' fetter (förmodar att det är omättade du menar? eller?) vara bättre än 'dåliga' på morgonkvisten?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list_uids=12493085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Sverker
2006-06-30, 11:28
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list_uids=12493085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Hmm...de tittar inte på mängden fett ( NL ) i blodet när de bestämmer mängden insulin i blodet ?
Kan kanske vara så att det mättade fettet har något långsammare upptag och därmed fortfarande snurrar runt i blodet när måltid nr 2 intages ?

Mättnadskänslan är ju inte noterad så praktiskt så äter man kanske mindre till lunch efter en frukost med mättat fett ?

King Grub
2006-06-30, 11:31
Studien är en uppföljning på en annan studie, där just mängden fett och dess påverkan studerades.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9924274&dopt=Abstract

Sverker
2006-07-01, 07:17
Studien är en uppföljning på en annan studie, där just mängden fett och dess påverkan studerades.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9924274&dopt=Abstract

Skulle bra gärna vilja veta vilket fett som användes i studien.