handdator

Visa fullständig version : Stretchning vid styrketräning

Tenzu
2006-06-21, 21:55
Införskaffade "Stora stretchboken" idag och sitter och bläddrar här men det är ett stycke som jag inte begriper mig på;

"Det finns undersökningar som visar att man blir starkare av att stretcha. Framförallt gäller detta muskelns antagonist, vilket är intressant vid styrketräning. Om du tränar ryggens breda muskel, M. Latissimus dorsi, ska du alltså töja bröstmusklerna. Det är inte bara rörelseomfånget som blir större för ryggmuskeln då dess antagonist, bröstmuskeln, är smidigare - muskeln blir också starkare. Dubbel effekt av träningen med andra ord."

Finns det belägg för detta? och var kommer i så fall den positiva effekten av att stretcha antagonisten ifrån.

krellik
2006-06-21, 21:58
Så vitt jag vet så minskar max styrkan av för mkt stretchning.. Tror det där är mkt ett dubbeleggat svärd...

z_bumbi
2006-06-22, 06:45
Bröstet sträcks ut i många latsövningar (Latsdrag, chins etc) och har man då redan sträckt ut det innan så missar man stretchreflexen i bröstet och latsen får ta större del av arbetet. På sikt bör det innebära att latsen blir starkare än om man inte hade stretchat bröstet.
Sen får man nog även räkna med att man kan hantera mer vikt om bröstet är mer involverat och vad det innebär för styrkan på sikt så det är inte säkert teorin funkar i praktiken.

pragmatist
2006-06-22, 12:37
Statisk stretching av protagonisten före träningspasset minskar styrkan, medan statisk stretching av antagonisten kan förbättra den (eftersom antagonisten då slappnar av mer). Dynamisk stretching av protagonisten innan passet kan dock förbättra styrkan genom att förbereda nervsystemet för hårt arbete. Dessa effekter är dock temporära.

Generellt kan man säga att statisk stretching av de muskler du ska träna under passet är en dålig idé eftersom det gör dig svagare och ökar skaderisken.

MrBulk
2006-06-22, 20:11
Vad menas med dynamisk stretching?

Tenzu
2006-06-22, 20:40
ok, förstår vad han menar nu. Ökat rörelseomfång+ökad isolation ger större belastning på målmuskeln(doh). Sen om det är vad man vill alltid är ju inte säkert som sagt.

Timme
2006-06-22, 22:30
Vad menas med dynamisk stretching?

Dynamik = rörelse typ

MilkmaN
2006-06-22, 22:33
Översatt: Stå och töja lite lätt. ?

Timme
2006-06-22, 22:38
Översatt: Stå och töja lite lätt. ?

hmm vet inte riktigt. Statiskt stretching så står man ju helt enkelt still och man rör inte en kroppsdel.

Fjod0r
2006-06-22, 23:24
Alltså, när man stretchar så hittar man ju läget där det stramar lite, inte gör ont, håller där tills man känner att "knuten" börjar röra sig. Strechar du hams så rör den sig upp mot skinkan. När den kommit en bit så ökar man trycker försiktigt på muskeln. På så sätt blir den längre. Detta är förmodligen va de kallar dynamisk stretching. Alltså, man ökar rörligheten.

Det ni kallar "statisk stretch" är väll då man sträckar muskeln efter att ha arbetat den (dvs haft muskeln att dra ihop sig x antal gånger) för att förhindra en på sikt kortare muskel. En muskel som inte kan utnytja sin fulla "ROM" blir ju inte lika efektiv då rörelsebanan blir begränsad.

Måste också passa på att sparka DC stretching i arslet. Det är lätt att göra illa sig. När man arbetar med musklerna i ytterläge bör man vara försiktig, att stretcha med vikter ger inte mer resultat. För bröst räcker det mer än väl att bara lägga sig på en bänk och låta armarnas tyngd sträcka bröstet.

De första 15-30sek av en strecth får man igentligen inget resultat av, därav bär man stretcha mer än 40sek på varje muskek. De första sekunderna är en dragkamp mellan hjärnan och muskeln, det skickar signaler "dra ihop" dig, pga ytterläget, en slags försvarsmekanism.

pragmatist
2006-06-22, 23:35
Dynamisk stretching: http://www.sport-fitness-advisor.com/dynamicstretching.html

Fjod0r
2006-06-22, 23:43
Dynamisk stretching: http://www.sport-fitness-advisor.com/dynamicstretching.html

Uppvärmning? :)

Arne Persson
2006-06-22, 23:48
Känns skönt att veta att man efter 36 års träning, utan stretching såklart, tydligen tränat helt rätt i rörelsebanorna så att man inte har på något sätt mist någon rörlighet, snarare tvärt om!

Fjod0r
2006-06-23, 00:06
Känns skönt att veta att man efter 36 års träning, utan stretching såklart, tydligen tränat helt rätt i rörelsebanorna så att man inte har på något sätt mist någon rörlighet, snarare tvärt om!

Gäller det hela kroppen? Även hamstrings?

LarsK
2006-06-23, 01:31
Dynamisk streching ar rorelser som liknar de normala rorelser vi gor i dagliga livet. Statisk stretching kan forsamra blodflodet till musklerna temporart och var performance blir samre nar vi tranar. Dock ar statisk bra efter traningen, det ar innan traningen man ska kora dynamisk streching. Mina hofter och anklar har blivit mycket mer flexibla sen jag borjade dynamisk streching.
Ta en titt pa www.magnificentmobility.com
Eric Cressey hjalpte mig nar jag hade ont i ryggen med olika ovningar och streching, efter det kopte jag hans DVD. Dyr, men vart pengarna.

Tenzu; strecha ryggen och brostet ar bra for din halning. Kor man for mycket brostovningar kan brostmusklerna bli harda och de drar axlarna framat. Det kan man se om man star avslappnat och drar en linje fran orat rakt ner. Om axlarna ligger i samma linje som orat behover man mer streching pa brostet, och starkare ovre ryggmuskler.

NiXPhoenix
2006-06-23, 18:40
Vad tycker du om boken? Funderade själv på att köpa någon stretchbok för ett tag sen, bläddrade lite i just den här Stora Stretchboken men tror jag inte tyckte bilderna var så beskrivande.

Maxmix
2006-06-23, 19:25

Rumänska marklyft brukar fixa det.

z_bumbi
2006-06-24, 08:57
Vad tycker du om boken? Funderade själv på att köpa någon stretchbok för ett tag sen, bläddrade lite i just den här Stora Stretchboken men tror jag inte tyckte bilderna var så beskrivande.

Inte så många övningar som man kanske kunde vänta sig av en bok som heter den Stora Stretchboken.

Autostretching är däremot heltäckande när det gäller övningar.

Tenzu
2006-06-24, 11:38
Den är ok, beskriver utförligt hur övningarna ska göras fast illustrationerna är väl sådär och han är inte direkt något pedagogiskt geni skriftligt. Inte så jättetydliga bilder alltid och fotobilder eller mer livfulla teckningar hade varit bättre. Rätt så få övningar som sagt, han tar upp de som han tycker är bäst för varje muskel och förastar en del andra övningar. Finns också en del beskrivningar om vanliga åkommor som kan behandlas med stretchning och vilka övningar som passar då vilket är bra. Så nja, finns säkert bättre böcker när det gäller just att visa övningar.

Timme
2006-06-24, 23:34

Ja det skulle jag säga. Iallafall om jag får gå efter min egen erfarenhet.
Kör denna http://exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html övning och använd verkligen full rörelse längd så att det sträcker otroligt i hamstrings under varje repetition. Då ska du inte behöva stretcha dem efter passet.

Jag kör alltdig den övningen med lite mer böjda knän en killen där har. Det tror jag att du också ska göra. Säg hejdå till hamstring stretching!

Timme
2006-06-24, 23:37
Rumänska marklyft brukar fixa det.

Precis! Jag såg inte din post innan jag postade min lilla uppsats om just rumänska marklyft :)