Visa fullständig version : Betalar du TV-licens
Radiotjänst var just här och plingade på dörren. Jag öppnade självklart inte eftersom jag inte visste vem det var. (Jag öppnar aldrig dörren om jag inte vet vem som kommer). De lämnade en lapp i brevlådan om att kontroll var genomförd.
Jag har inte betalt TV-licens på några år eftersom jag aldrig kollar på 1an eller 2an. Jag tycker det är lite galet att man ska betala för en produkt man inte vill ha. TV-mottagren är ju inbyggd i så gott som alla skärmar undantag ett fåtal LCD eller plasmaskärmar. Att TV-mottagren finns där betyder ju inte alls att jag använder skärmen för att titta på TV.
Betalar du TV licens?
Nej ja mailade och sa att killen hade stuckit med TVn..
tossefar
2006-06-21, 19:22
Nej jag tittar inte på tv.
Du betalar inte tv-licens för att få titta på SVT, du betalar eftersom du har en mottagare. Samma licenspengar går även till radiokanalerna Px.
Nej jag tittar inte på tv.
Du betalar inte tv-licens för att få titta på SVT, du betalar eftersom du har en mottagare. Samma licenspengar går även till radiokanalerna Px.
Precis det jag menar mottagren är ju inbyggd i så gott som alla skärmar. Att jag köper en TV-skärm betyder ju inte alls att jag vill ha den för att kolla på TV. Jag tycker en projektor låter för mkt plus att det inte blir så bra kontraster om man inte har nedsläckt.
Mina föräldrar betalar nog.
Jag betalar inte, jag tittar knappt på TV. Hade iofs inte betalat om jag hade tittat mer heller.
Jag betalar. Motvilligt, eftersom jag inte tittar på SVT.
Kan tillägga att jag inte skulle ha något emot en avgift som var till för att finansiera underhåll och uveckling av nätet. Men jag vill inte betala för produkter som jag inte nyttjar.
jag hade betalat om det hade finansierat HDTV
tror jag
Me_Myself
2006-06-21, 19:41
Jag betalar sedan dem kom o knackade på dörren en dag.
Vi ser Bolibompa varje dag men det är nog bara det på ettan och tvåan.
King Grub
2006-06-21, 19:42
Radiotjänst får inte ett öre.
Ja, tyvärr. Men jag funderar på att sluta, kollar nästan aldrig på svt ändå.
Ja, har två tv-mottagare hemma. 1an-2an har väl inte med saken att göra?
Tigerkotten
2006-06-21, 20:04
Kom ihåg att ni som röstar nej och väljer att ni inte ser på SVT, att idrott går på SVT ofta. Låter underligt bara att så många som valt nej inte ser på sporten alls där.. :D
Jag har betalat 3 månader nu, men idag kom brevet hem om att jag avanmält den pga att jag sålt TVn. Anledning till att jag började betala var att frugan inte kunde säga nej på telefonen :)
Tittar nu på fotboll på SVT 1. För det ska jag betala tusenlappar per år?
Väntar med spänning på att Skaparn ska spy galla i denna tråd*popcorn*
Kom ihåg att ni som röstar nej och väljer att ni inte ser på SVT, att idrott går på SVT ofta. Låter underligt bara att så många som valt nej inte ser på sporten alls där.. :D
Newsflash; alla gillar inte sport
hammer95
2006-06-21, 21:00
Radiotjänst får inte ett öre.
Varför? Har du ingen TV??
hammer95
2006-06-21, 21:00
Ja, självklart gör jag det!:)
Tigerkotten
2006-06-21, 21:02
Newsflash; alla gillar inte sport
Newsflash jag skrev inte alla, jag skrev att det var underligt att så många valde att dom inte ser på SVT. Eftersom bling bling, detta är ett träningsforum så att folk är sportintresserad låter rätt så sannolikt.
Japp, jag betalar
Jag är dum nog att anse att man ska följa dom lagar som finns i samhället.
Vill jag ändra på dom så får jag arbeta med det genom demokratiska medel.
Newsflash jag skrev inte alla, jag skrev att det var underligt att så många valde att dom inte ser på SVT. Eftersom bling bling, detta är ett träningsforum så att folk är sportintresserad låter rätt så sannolikt.
Varför skulle folk vara mer sportintresserade här än någon annanstans? Det är ju inte direkt så att vi diskuterar fotboll/hockey-träning här.
Tigerkotten
2006-06-21, 21:41
Varför skulle folk vara mer sportintresserade här än någon annanstans? Det är ju inte direkt så att vi diskuterar fotboll/hockey-träning här.
Seriöst tänk till lite extra.
Du får tro precis det du vill, men jag tror om man frågar 100personer här om dom är sportintresserad förutom gym etc, och sedan 100personer på gatan så tror jag att det är mera personer som är intresserad här. Orkar ej prata om det mer :)
Jag ser inte sambandet mellan styrketräning och titta på sport på TV.
Knappt någon jag känner som tränar är intresserad av att titta på sport på TV. De som har en passiv livsstil frekventerar dock TV-soffan vid alla sportarrangemang.
Nitrometan
2006-06-21, 21:53
Precis det jag menar mottagren är ju inbyggd i så gott som alla skärmar. Att jag köper en TV-skärm betyder ju inte alls att jag vill ha den för att kolla på TV. Jag tycker en projektor låter för mkt plus att det inte blir så bra kontraster om man inte har nedsläckt.
Men det spelar ingen roll. Du betalar för innehavet. Inte för att du tittar.
Men det spelar ingen roll. Du betalar för innehavet. Inte för att du tittar.
Oj hallå, är det någon hemma? Det är ju precis det som är mitt issue.
Jag vet vad man betalar för och vart pengarna går. Jag är liksom inte helt obegåvad och har någorlunda koll på saker i samhället. Jag tycker bara att det är en hel del saker som bör ifrågasättas och inte bara accepteras.
grisbil3n
2006-06-21, 22:58
Skulle inte tro de va :Virro
Det enda jag använder TV:n till är att titta på Eurosport och DVD.
Å ibland ngn klassiker på VHS.
Japp, det gör jag. Jag tittar sällan på kanal 1 eller tv2, men jag lyssnar alltid på P3.
Japp, det gör jag. Jag tittar sällan på kanal 1 eller tv2, men jag lyssnar alltid på P3.+1
Japp, det gör jag. Jag tittar sällan på kanal 1 eller tv2, men jag lyssnar alltid på P3.
Radion är väl inte längre belagt med avgift? Har för mig att de tog bort det?
Betalar såklart inte, skulle aldrig falla mig in.
Arf Pingvin
2006-06-22, 05:40
Av ren princip betalar jag inte för tjänster jag inte beställt.
Sen jag blivit anmäld av deras underhuggare mot mitt nekande och de totalt struntat i min överklagan (jag har en 24" Sony monitor, inte en silverfärgad TV) hyser jag dessutom ett personligt agg mot radiotjänst.
Snabbaste sättet att bli av med dem är att neka i dörrn, de anmäler dig, betala när deras krav kommer och sen säga upp tjänsten. Du får tillbaks pengar för den tid du ej utnyttjat, dvs nästan hela kvartalsbeloppet du just betalade. Du måste vara beredd på att blåneka i dörrn och dra en vals för telefonisten ifall du faktiskt har en TV.
nicklasg
2006-06-22, 06:53
Nej, betalar inte.
1an och 2an får väl bli reklam kanaler dom oxå så får vi se om de överlever med sitt trista utbud.
Nitrometan
2006-06-22, 07:49
Radion är väl inte längre belagt med avgift? Har för mig att de tog bort det?
Betalar såklart inte, skulle aldrig falla mig in.
Licensavgiften används för att finansiera både SVT (http://svt.se/), SR (http://www.sr.se/) och UR (http://www5.ur.se/).
Nitrometan
2006-06-22, 07:51
Oj hallå, är det någon hemma? Det är ju precis det som är mitt issue.
Jag vet vad man betalar för och vart pengarna går. Jag är liksom inte helt obegåvad och har någorlunda koll på saker i samhället. Jag tycker bara att det är en hel del saker som bör ifrågasättas och inte bara accepteras.
Jag vet att du inte är dum.
Tycker du att alla ska välja vilka lagar de vill följa?
MasterChief
2006-06-22, 07:55
Usch vad många skurkar det finns på kolo. Sen har ni mage att vara stolta över det. *Blä*
J.Saarela
2006-06-22, 08:05
Nej jag har aldrig betalat och det är för att jag och Grub tillhör maffian.Suck vilka moralmuppar en del av er är.
King Grub
2006-06-22, 08:06
Det finns lagar som inte är till för medborgarnas bästa, utan som bara är reliker som inte längre har relevans, och som bara finns kvar på grund av att dom är en säker kassako. Då är det inte fel att bekämpa den giriga övermakten.
http://www.siue.edu/ITDA/CUBA_2004/PHOTOS/CubaWebPhotos/LisePhotos/Viva-la-revolucion_a.jpg
Edit: plus att det har andra fördelar att vara made man i maffian. :cool:
MasterChief
2006-06-22, 08:08
Nej jag har aldrig betalat och det är för att jag och Grub tillhör maffian.Suck vilka moralmuppar en del av er är.
Alltså...jag skämtade i alla fall. Blir stolt när jag ser att det finns folk som fortfarande inte viker sig för statens förtryck. Jag hatar den där sadistiska helvetesbyrån.
J.Saarela
2006-06-22, 08:10
Alltså...jag skämtade i alla fall. Blir stolt när jag ser att det finns folk som fortfarande inte viker sig för statens förtryck. Jag hatar den där sadistiska helvetesbyrån.
:D
Daniel_S
2006-06-22, 08:29
Jag betalar inte. Har tvingats ljuga ett par gånger, men man behöver ju inte ens vara trovärdig. Telefonsamtalen är skoj, efter man nekat kommer alltid påminnelsen "OM du ändå har TV, så slipper du straffavgiften om du anmäler självmant...". Tror de man ljuger eller nåt?
King Grub
2006-06-22, 08:31
Ringer dom upp också? *grr27* Tur att man har hemligt telefonnummer.
J.Saarela
2006-06-22, 08:33
Ringer dom upp också? *grr27* Tur att man har hemligt telefonnummer.
Skulle inte ens ha hemtelefon om det ej fanns möjligheten till hemligt nummer.tror det är max 5-6 personer som har mitt nummer,och jag blev tvingad till hemtele p.g.a av internet.
MasterChief
2006-06-22, 08:35
Något som äcklar mig extra mycket är deras enorma satsning ”Fri television” där de för miljontals kronor försöker hjärntvätta undersåtarna.
Vilken otrolig motsägelse reklamen är. SVT skall vara obunden och därmed inte ta ställning till sitt existensberättigande. Reklamen falsifierar deras eget budskap.
Sossarna har alltid motarbetad fri tv. Allt från Radio Nord till parabolantenner.
Förstår inte varför vi har tv-avgift längre. Tycker det skall gå på skatten som allt annat. Dock så betalar jag tv-avgift
Väntar med spänning på att Skaparn ska spy galla i denna tråd*popcorn*
Jag har tyvärr inte tid att hetsa upp mig idag. Det var nåt inlägg om sport och blablabla som startade ett par cylindrar men då jag inte kommer att kunna fullfölja låter jag vissa saker passera ostraffat. Kan ju om inte annat hänvisa de nyfikna till tidigare trådar i ämnet.
Förstår inte varför vi har tv-avgift längre. Tycker det skall gå på skatten som allt annat. Dock så betalar jag tv-avgift
+1. Det är verkligen dags att lägga avgiften direkt på skatten.
Jag kan förstå varför man inte betalar avgiften eftersom den är ganska hög sett till vad man får. Men SVT måste finnas, det är därför jag betalar. SVT 1 har överlägset mest tittare av alla kanaler i sverige så jag blir enormt trött på alla kommentarer om att "ingen kollar på SVT ändå". Givetvis finns det en del skitprogram, men det är sånt som kommer med public service, det måste finnas något för alla. Det vore jättelätt att bara sända massa skitsåpor och inköpta sit-coms, men SVT lägger kraft, energi (och likvida medel uppenbarligen) på att producera egna kvalitetsprogram, och det ska dom ha cred för.
+1. Det är verkligen dags att lägga avgiften direkt på skatten.
Jag kan förstå varför man inte betalar avgiften eftersom den är ganska hög sett till vad man får. Men SVT måste finnas, det är därför jag betalar. SVT 1 har överlägset mest tittare av alla kanaler i sverige så jag blir enormt trött på alla kommentarer om att "ingen kollar på SVT ändå". Givetvis finns det en del skitprogram, men det är sånt som kommer med public service, det måste finnas något för alla. Det vore jättelätt att bara sända massa skitsåpor och inköpta sit-coms, men SVT lägger kraft, energi (och likvida medel uppenbarligen) på att producera egna kvalitetsprogram, och det ska dom ha cred för.
Varför är skattefinansierat bättre? Förutom att betalningen då skulle vara progressiv så att vissa betalar mer än andra? Om det är ett plus vill säga… vissa anser iallafall det.
Att det måste finnas något för alla beror på att man tvingar alla att betala. Jag kan i en handvändning avlägsna det oket från Lars Enqvists axlar genom att göra om SVT till en betalkanal.
Tror du sedan på myten om att det skulle finnas någon sorts objektiv ståndpunkt som SVT kan inta för att ge oss medborgare den sanna bilden i alla de kvalitetsprogram du pratar om? Det vore bättre att öppna upp marknaden för omvärldsbevakning så att vi med våld rycks ur villfarelsen om en sanning, och blir således bättre och mer källkritiska mediekonsumenter.
Det ska vara upp till var och en att bekosta sina egna nöjen, och då ryms ingen statlig pravda-TV. Det är ju heller inte så att alla licenspengar går till nyheter och dokumentärer, utan underhållning tar en väldigt stor bit av kakan. Sport och lekprogram vet jag inte om någon egentligen tycker kan lagstiftas till att vara obligatoriska utgifter för en TV-innehavare. Skulle sedan någon få för sig att nämna presstödet, så kan jag tillägga att jag inte tycker om det heller.
Jag vet att du inte är dum.
Tycker du att alla ska välja vilka lagar de vill följa?
Det är skillnad på att ifrågasätta en lag och att följa den. Jag tror dock att för mycket lagar om konstiga saker får folk att fåmindre respekt för lagen i allmänhet. Jag tycker att lagar borde vara till för att skydda oss inte för att hindra oss.
MasterChief
2006-06-22, 09:32
Varför måste SVT finnas?
MasterChief
2006-06-22, 09:34
Enormt långt och bra inlägg.
Kliade det för mycket i fingrarna?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1629027&postcount=51
Nitrometan
2006-06-22, 09:55
En skattefinansiering hade varit mycket smartare.
De vill upprätthålla skenet av att SVT/SR/UR är "fria" från staten och statlig påverkan.
Kliade det för mycket i fingrarna?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1629027&postcount=51
Haha! Jag fick en halvtimme extra. Snart drar jag, på hedersord till de råttor som kanske vill leka på borden i min frånvaro.
Nitrometan
2006-06-22, 09:58
Det är skillnad på att ifrågasätta en lag och att följa den.
Men i detta fallet väljer du att inte följa den lag som säger att alla som har en TV-mottagare ska betala licens/avgift.
Den logiska fortsättningen på det är att du tycker att folk kan välja vilka lagar de vill följa.
Jag tror dock att för mycket lagar om konstiga saker får folk att fåmindre respekt för lagen i allmänhet. Jag tycker att lagar borde vara till för att skydda oss inte för att hindra oss.
Ja. Jag håller helt med dig. Men det finns demokratiska och parlamentariska sätt att kämpa för att föra fram sin ståndpunkt.
Men i detta fallet väljer du att inte följa den lag som säger att alla som har en TV-mottagare ska betala licens/avgift.
Den logiska fortsättningen på det är att du tycker att folk kan välja vilka lagar de vill följa.
Ja. Jag håller helt med dig. Men det finns demokratiska och parlamentariska sätt att kämpa för att föra fram sin ståndpunkt.
Ja, men i närvaro av den ignoranta majoritetens förtryck är den moraliska frågan inte svart eller vit. Vad har gett de som råkar vara fler till antal rätt att tvinga andra att betala för deras TV-underhållning? Lagar som så uppenbart är ett förtryck kan man inte som du säga att alla ska följa till dess de upphävts genom de tillgängliga parlamentariska metoderna.
Något tillspetsat; Skulle du stena en otrogen kvinna i Iran men visa din ståndpunkt genom att skriva motioner i riksdagen (eller deras motsvarande)? Stillar det dina moraliska betänkligheter?
Jag har aldrig påstått att jag är något föredömme. Ända sedan jag var liten har jag inte bara köpt en regel och accepterat den. Jag har alltid varit sån som vill veta hur och varför om allt. Om det finns en bra anledning så köper jag det. Om någon säger "bara för att det är så" så går jag min egen väg.
Jag tror att det är väldigt få i vårt samhälle som alltid följer alla lagar. Det är nog få som aldrig cyklat på enkelriktad gata, gått mot röd gubbe, stannat till där det är stopförbud, beträtt privat mark, eller pallat frukt från grannen eller något annat som egentligen inte är tillåtet.
Tittar och tittar, det är inte så att jag undviker att titta iaf ;/
SVT är det jag kollar mest på och jag lyssnar på P3. Betalar licens gör jag också.
Jag kan stå ut med mig själv trots att jag inte är en laglös rebell som protesterar mot statens förtryck. Klart att jag rent själviskt föredrar att inte betala licens. Jag är dock för mesig och moralisk.
Scratch89
2006-06-22, 15:19
Skulle aldrig göra det om jag flyttat hemifrån.
no1fitness
2006-06-24, 03:59
Gjorde inte det innan, men när vi skaffade parabol blev man tvungen...*rolleyes*
Jag har ingen bil och jag kör aldrig på motorvägarna, men jag betalar för dom ändå. Utan motorvägar skulle samhället inte fungera optimalt för alla människor. Samma sak gäller för informationsmotorvägarna.
Självklart betalar jag tv-avgiften.
Jag har ingen bil och jag kör aldrig på motorvägarna, men jag betalar för dom ändå. Utan motorvägar skulle samhället inte fungera optimalt för alla människor. Samma sak gäller för informationsmotorvägarna.
Självklart betalar jag tv-avgiften.
Jag är egentligen inte förvånad över ditt ställningstagande, men ändå lite fundersam över dina paralleller.
TV går att ordna på ett sådant sätt att vi inte kollektivt dikterar vilken media en medborgare ska använda för att tillgodogöra sig samhällsinformation, och kanske framför allt; få sin underhållning. Måste du tvinga mig att betala för oändligt antal timmar med rapporter från fotbolls-VM i Tyskland för att "informationsmotorvägarna" inte ska upphöra att existera?
Jepp, man bli ju så illa tvungen när det räcker för gubbarna att flåsa lite på rutan för att se tv'n på nedre våningen :MrT:
Men har en fin meritlista av smitningar från denna lag from back in my egen lägenhet days.
Rättfärdigade det med att skatte snattandet från min lön ju drev mej till handlingar som maniskt-kupong-klippande och endast-vattniga-lågpris-varu-inköp med mera. Svåra tider mao :D
Cerberus
2006-06-26, 14:34
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53434
Gjorde ett inlägg om detta idiotiska fenomen för länge sen. Jag betalar inte ett öre!
bluelight
2006-06-26, 15:00
Självklart, vi äger 2 tv-apparater och jag kollar på svt1&2, lyssnar även på radio.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.