Visa fullständig version : Ang. seriösa diskussioner på kolo
Finns det nån poäng med sådana? Finns det nån här som nånsin ändrat ståndpunkt eller förstått nån annans åsikt bättre?
Själv blir jag bara skituppeldad och sen bara skitledsen över att folk missförstår mig och för att folk är idioter och för att man inte hinner försvara och förklara sig innan fem miljoner nya inlägg dykt upp.
Jag tycker fan man borde förbjuda seriösa diskussioner om typ "politiska saker" alltså. Jag tror jag bara ska läsa tramstrådar och skriva tramsinlägg hädan efter för jag pallar fan inte.
Hehe jag håller med. Brukar aldrig ge mig in i sånna diskussioner för det leder ingen vart.
Sen att det ofta spårar ur åt nått håll.
Som tråden som eldas rätt bra nu var ju först om man ansågs vara rasist om man inte tyckte om en kultur.
Nu handlar den om kvinnoförtryck.
Tror ingen har ändrat sin ståndpunkt heller som du säger :)
Seriösa diskussioner på kolo spårar alltid ur, kanske inte alltid men väldigt ofta. Håller med dig fedup, dom leder aldrig till något bra.
Nej, jag tror jag ska bli en sån där människa som säger "nej, jag skiter i politik och gillar sån musik spelas på radion, typ allt, jag är allätare".
Det verkar så skönt. :thumbup:
Vissa skribenter kommer tyvärr att tvinga oss till en hårdare moderering, eftersom vi inte kan tillåta vad som helst ens på Kolozzeum. Helt uppenbart är att alla som vill debattera här nog inte riktigt fixar en bar och konstruktiv diskussion.
Efter senaste flodvågen av diverse trådar kommer nivån att avhandlas bland moderatorerna.
allan
Det beror väl på, stora infekterade ämnen som feminism som spänner över flera år och massor av trådar kommer man ju knappast göra en helomvändning. Men småsaker kan man ju helt klart ändra sig i även om det sällan sker då jag aldrig har fel.
Sedan är ju allt på skoj, jag tycker det är roligt att debattera och de som säger emot på ett vettigt sätt är ju de som jag tycker bäst om på hela kolo.
Ja, jag har ändrat ståndpunkt många gånger om och lärt mig massor, bl.a. av jwzrd, skaparn och Bärs. Man är väl inte trångsynt heller!
Från tränings/kost/kosttillskottsdelen ändrar jag uppfattning när någon har bra saker att skriva. I allmänt är det mest bara bajs så nej, det brukar inte ändra min syn på saker inte heller bryr jag mig att anpassa andra till mitt synsätt (Även om jag eldar upp mig, känslomänniska som jag är).
Håller helt med trådskaparen!!!
Pudzianovski
2006-06-21, 16:43
Finns det nån poäng med sådana? Finns det nån här som nånsin ändrat ståndpunkt eller förstått nån annans åsikt bättre?
1. Ja, den som startar tråden vill ofta höra andras åsikter eller vädra sina egna i ämnet ifråga.
2. Ändrat åsikt vet jag faktiskt inte om jag har, men det är alltid intressant att höra vissa personers åsikter om något, speciellt de som har specialkunskaper i ämnet som diskuteras.
:thumbup:
Ändrat ståndpunkt vet jag inte om jag har, men förstått någon annans bättre, ja, definitivt. Jag tycker inte att någon av de inblandade måste "omvändas" för att en diskussion skall bli givande; det räcker att man kan utbyta - och ifrågasätta - varandras åsikter. Dock tycker jag att det är lite synd att många trådar spårar ur i något slags pittmätning där det handlar om att vara den som kan provocera mest och flest.
Jag har nog inte ändrat åsikt, men lärt mig massor, både ren fakta, retorik och att slipa mina egna argument. Och så är de ju ofta ganska roliga.
Jag har inget emot att bli illa omtyckt av folk så länge det sker på rätt grunder, men jag hatar att bli missförstådd.
Ganska ofta så upplever jag att man nog egentligen är mer eniga än man tror, men man sitter och hänger upp sig på nån liten mening/missförstånd och gnabbar in sig allt längre och längre.
Ibland kan det hända att nån jag varit oense med helt plötsligt sammanfattar sina åsikter och jag känner "men, det var ju precis så jag menade ju!".
Känns som att alla bestämmer sig för vem som tycker vad och sen svarar de emot det oavsett vad personen skriver och går in för att att hitta fel i detta typ.
ah, jag är väl bara bitter för att ingen förstår mitt blixtsnabba snille, antar jag. :cool:
Jag har nog inte ändrat åsikt, men lärt mig massor, både ren fakta, retorik och att slipa mina egna argument. Och så är de ju ofta ganska roliga.
Känns dock som att du kan tricket att gå in i en diskussionstråd, slänga lite käft och sen skita i vilket, medan jag måste bita mig fast och diskutera till helvettet frusit till is och se till att alla förstår mig (och helst att alla insett att jag har rätt också).
Eller så får ni helt enkelt lära er att när ni har fel så har ni det och fullborda det hela, för att till slut erkänna att ni har fel. Det har varit illa på den fronten vad beträffar våra feministiska debattörer. :)
Va fan ställ upp i valet eller något.
Känns dock som att du kan tricket att gå in i en diskussionstråd, slänga lite käft och sen skita i vilket, medan jag måste bita mig fast och diskutera till helvettet frusit till is och se till att alla förstår mig (och helst att alla insett att jag har rätt också).
Vi är fler som fungerar så :)
Ja, även om man aldrig i något speciellt ögonblick i en diskussion tvärt inser att man är helt fel ute så tvingas man ju ändå fundera över sina ståndpunkter när man utsätter dem för andras argument, vilket säkert är bra. Diskussioner där du tar del av andras argument kan säkert påverka hur dina åsikter utvecklas utan att du är medveten om det eftersom det inte skedde i just det där förväntade ögonblicket där någon annan överrumplade dig med sin skarpa retorik.
Sen om man bli missförstådd är det väl bara bra att öva på att formulera sina åsikter mer entydigt?
Ja, även om man aldrig i något speciellt ögonblick i en diskussion tvärt inser att man är helt fel ute så tvingas man ju ändå fundera över sina ståndpunkter när man utsätter dem för andras argument, vilket säkert är bra. Diskussioner där du tar del av andras argument kan säkert påverka hur dina åsikter utvecklas utan att du är medveten om det eftersom det inte skedde i just det där förväntade ögonblicket där någon annan överrumplade dig med sin skarpa retorik.
Sen om man bli missförstådd är det väl bara bra att öva på att formulera sina åsikter mer entydigt?
Och samtidigt bör man ta sig en funderare om det är så att man tycker att ALLA andra har fel och att man konstant blir/är missförstådd.
Corpobal
2006-06-21, 17:39
Blockera vissa användare från att skapa mer än ett par trådar i veckan så är mycket av problemet löst.
Samma här. Det är alltid intressant att läsa de mer seriösa diskussionerna och jag själv har tvingats förbättra mina egna argument i vissa frågor. Jag tror däremot inte att jag har ändrat min åsikt i några större frågor.
Edit: Jag brukar dock sällan ge mig in i större diskussioner, just för att det alltid blir några missförstånd i skrift.
Ta det inte så allvarligt. :)
I de flesta fall handlar det säkerligen om medvetna missförstånd för att hetsa till debatten.
wintersnowdrift
2006-06-21, 17:51
Jag är ganska ovan vid att debattera skriftligt och tycker också att det är svårt ibland att uttrycka sig begripligt. Verbalt och öga mot öga uppstår mycket färre missförstånd. På Kolozzeum finns dock många komptetenta skribenter och jag upplever att jag lär mig mycket av att läsa deras tankar. Jag ger mig aldrig in i en diskussion med syftet att "omvända" så många som möjligt, om inte annat för att min argumentationsteknik inte är tillräckligt vass (än ;)). Jag ser det istället som en utmaning och, som Rataxes skriver, ett sätt att ifrågasätta mina egna åsikter genom att pröva dem mot andras.
//Kristin
reinholdsson
2006-06-21, 17:52
Tycker det är roligt att läsa dessa djupgående diskussioner, se vad folk har för argument osv. Deltar sällan i dem själv då jag är för dåligt allmänbildad.
Lärt mig en del, blivit irriterad på folk som misstolkar eftersom jag är rätt bra på att formulera mig mystiskt.
Ändrat åsikt? Inte så jag kommer ihåg men det har säkert hänt flertalet gånger.
wintersnowdrift
2006-06-21, 18:20
Jag är ganska ovan vid att debattera skriftligt och tycker också att det är svårt ibland att uttrycka sig begripligt. Verbalt och öga mot öga uppstår mycket färre missförstånd. På Kolozzeum finns dock många komptetenta skribenter och jag upplever att jag lär mig mycket av att läsa deras tankar. Jag ger mig aldrig in i en diskussion med syftet att "omvända" så många som möjligt, om inte annat för att min argumentationsteknik inte är tillräckligt vass (än ;)). Jag ser det istället som en utmaning och, som Rataxes skriver, ett sätt att ifrågasätta mina egna åsikter genom att pröva dem mot andras.
//Kristin
Fan, jag hade ett litet tillägg (längre edit-tid plzzz). Faktum är att jag nog tycker att det är intressantare/roligare att ställa frågor till kloka människor med väl genomtänkta åsikter och sedan fundera över dessa i kombination med vad jag själv tycker i frågan, än att kasta mig in i en diskussion och skrika: "SÅ HÄR TYCKER JAG! OCH JAG HAR RÄTT!!!111". Det ger ju verkligen nada om man inte är beredd att ta in andras tankar. Men som sagt; för att utmana sig själv kan det vara kul att försöka redogöra för hemmasnickrade funderingar också, så länge man har ett öppet sinne.
//Kristin
En sak som gör kolozzeum attraktivt för mig är tempot. Massor med nya inlägg per dag osv. Men det är också en nackdel. Om man ger sig in i en diskussion av det seriösare slaget där man är uppriktigt intresserad av att utbyta åsikter och tankar så tycker jag att tempot förstör en hel del. När man väl postar inlägget så har det tillkommit 10 nya sidor typ.
Vilket innebär att bara de vassaste inläggen orkar folk bry sig om. Fesljumna åsikter och medelmåttlighet, som man själv står för, försvinner liksom.
Sen tycker jag att folk är dumma och elaka rätt så ofta. Aggression, och vasshet piggar väl upp mellan varven kan jag tro, allt behöver inte vara så himla korrekt hela tiden, men...nja, det känns så himla uppskruvat och vasst ibland så det känns bara tröttsamt.
Sen är det trist med folk som är oseriösa utan att man fattat det från början. Så har man debatterat och så skriver han/hon " Men vadå, tror du jag är seriös eller? Det jag skriver här ska du nog inte bry dig om för det betyder ingenting"
*grr27*
Jag tycker fan man borde förbjuda seriösa diskussioner om typ "politiska saker" alltså. Jag tror jag bara ska läsa tramstrådar och skriva tramsinlägg hädan efter för jag pallar fan inte.Det är inte lätt att vara känslig. Jag håller mig borta väldigt många diskussioner eftersom jag tycker att det är så jobbigt att bli missförstådd.
Det är inte lätt att vara känslig. Jag håller mig borta väldigt många diskussioner eftersom jag tycker att det är så jobbigt att bli missförstådd.
Du är klok. Jag ska bli som du när jag blir stor.
Jag känner alltid typ "ah jag pallar inte", men sen känner jag att "vafan, nån måste ju säga emot den här dyngan!" och så är det kört...
muskelbyggarn
2006-06-21, 18:41
Ta det för vad det är, det är ett forum med olika människor i alla åldrar. En del jävlas bara för det är roligt och andra är seriösa.
Inget att hänga upp sig på således om någon blir sur/missförstår dina inlägg om de inte är uppenbart felaktigt skrivna du märker själv vem som är seriös och vem som inte är det.
Seriös diskussion är svårt, om man kommer någon vart med den motsatta debattören är ingen garanti (troligtvis inte). Det blir ofta som partiledardebatter på TV, en massa påståenden och ingen som svarar på frågorna.
Dock måste man vara öppensinnig själv också och försöka se andras synpunkt, vilket är svårt.
Vänl,,,
Tobbe
Fed Up, seriös diskussion på bra nivå efterlyses? Läs tråden Moral.
Du är klok. Jag ska bli som du när jag blir stor.
Jag känner alltid typ "ah jag pallar inte", men sen känner jag att "vafan, nån måste ju säga emot den här dyngan!" och så är det kört...Jag är snarare feg än klok, tyvärr. Vore jag inte så brydd om vad folk tyckte om mig så hade jag kunnat delta i fler seriösa diskussioner. Då hade jag kunnat bidra på min nivå utan att bli stressad över att det alltid finns folk som missförstår och blir provocerade. Som läget är nu så pallar jag bara diskutera "svåra ämnen" med personer som jag känner. Det är egentligen rätt begränsande. Jag har ju också en massa åsikter, men jag väljer att hålla snattran. Idealet vore att inte bry sig så mycket. Skitsamma om folk missuppfattar eller om folk tycker att man är dryg... Men så känner jag inte, tyvärr. Så, bli inte som mig bara. Vi kanske kunde mötas på mitten?
Varför är ni så rädda för att bli missförstådda? Mer jobbigt tycker jag är att, genom någon annan, inse hur dumt/fel/idiotiskt/kort man tänkte.
Det är jag ständigt rädd för. Att vara dum.
:)
Att folk lägger in något annat än det man faktiskt skriver är ju faktiskt andras problem tycker jag. Det kan ju vara irriterande förstås, men inget jag blir irriterad på mig själv över. (Om jag nu anser att det rimligtvis inte ligger hos mig, det att jag blivit missförstådd)
Varför är ni så rädda för att bli missförstådda? Mer jobbigt tycker jag är att, genom någon annan, inse hur dumt/fel/idiotiskt/kort man tänkte.
Det är jag ständigt rädd för. Att vara dum. :)Oftast så missförstår någon en och blir arga/agressiva. Då känner jag mig inte omtyckt, och då blir jag stressad. Usch vad patetiskt. Jag är en svag människa. Håna mig inte. :em:
Oftast så missförstår någon en och blir arga/agressiva. Då känner jag mig inte omtyckt, och då blir jag stressad. Usch vad patetiskt. Jag är en svag människa. Håna mig inte. :em:
Du får skaffa ett anonymt konto där du är provocerande och elak, för att träna.
Blir folk aldrig arga på er eller visar ett allmänt ogillande mot er när de faktiskt förstår ( inte missförstår) er?
Fattar liksom inte varför det skulle vara bättre att bli förstådd och illa omtyckt än missförstådd och illa omtyckt. Det sistnämnda går ju iallafall (förhoppningsvis) att göra något åt
Blir folk aldrig arga på er eller visar ett allmänt ogillande mot er när de faktiskt förstår ( inte missförstår) er?
Fattar liksom inte varför det skulle vara bättre att bli förstådd och illa omtyckt än missförstådd och illa omtyckt. Det sistnämnda går ju iallafall (förhoppningsvis) att göra något åt
Nej, jag tycker att om en person ogillar mig för den jag är så är det ju synd om den och inte mycket att göra åt, men jag tycker det är trist när nån missförstår mig och dömer ut mig pga det typ. ofta är det svårt att göra nåt åt då folk lätt placerar en i ett fack och sen blir man liggandes där.
liknelse: om jag har skitsnygga kläder på mig och nån dissar min stil kan jag lätt avfärda denna som idiot utan smak, men om jag själv tycker jag har skitfula kläder så kan jag ju inte stå för det själv ens och har inte ens fått en chans att visa mitt rätta jag. Alltså, om personen säger nåt så kan jag ju säga "ja visst, de är skitfula" men om den inte säger nåt utan tyst dömer ut mig så har man ju inte ens chans att föklara sig.
hm. dålig liknelse kanske.
Nej, jag tycker att om en person ogillar mig för den jag är så är det ju synd om den .
och mig ! ( om det är mig denna ogillar) Jag tycker mera synd om mig själv där. Varför är det synd om den andre för? Mig det är synd om ju, blir ej omtyckt:)
och inte mycket att göra åt, men jag tycker det är trist när nån missförstår mig och dömer ut mig pga det typ. ofta är det svårt att göra nåt åt då folk lätt placerar en i ett fack och sen blir man liggandes där..
Om nån missförstår mig/dömer mig/ går efter förutfattade meningar och inte det jag säger, då tycker jag mera synd om den personen, inte mig.
wintersnowdrift
2006-06-21, 19:44
Jag är snarare feg än klok, tyvärr. Vore jag inte så brydd om vad folk tyckte om mig så hade jag kunnat delta i fler seriösa diskussioner. Då hade jag kunnat bidra på min nivå utan att bli stressad över att det alltid finns folk som missförstår och blir provocerade. Som läget är nu så pallar jag bara diskutera "svåra ämnen" med personer som jag känner. Det är egentligen rätt begränsande. Jag har ju också en massa åsikter, men jag väljer att hålla snattran. Idealet vore att inte bry sig så mycket. Skitsamma om folk missuppfattar eller om folk tycker att man är dryg... Men så känner jag inte, tyvärr. Så, bli inte som mig bara. Vi kanske kunde mötas på mitten?
Oftast så missförstår någon en och blir arga/agressiva. Då känner jag mig inte omtyckt, och då blir jag stressad. Usch vad patetiskt. Jag är en svag människa. Håna mig inte. :em:
Åh Nina, sådär är jag också! Men jag försöker övervinna min önskan att bli älskad till varje pris ;) och "möta mig själv på mitten" istället - för å andra sidan så vill jag ju utvecklas och inte krypa ihop som en rädd hundvalp för stora, farliga grabbar som bolio, stahlberg, jwzrd, Trance och allt vad de nu heter. Å andra sidan "är det inte lätt att vara modig när man är ett mycket litet djur" - Nasse i Nalle Puh :).
//Kristin
Är det bara jag som blir kär i wintersnowdrift när hon skriver så där sött? :em:
Är det bara jag som blir kär i wintersnowdrift när hon skriver så där sött? :em:
Du bara gillar när hon smickrar och är undergiven din förtryckande patriark.
Nej, men hon skriver väldigt bra och trevligt i allmänhet. Vore dessutom ännu trevligare om hon skaffade sig lite radikala åsikter och började debattera dessa då jag misstänker att hon är rätt mycket smartare än vad jag är.
Granatgiraffen
2006-06-21, 21:49
Nej, men hon skriver väldigt bra och trevligt i allmänhet. Vore dessutom ännu trevligare om hon skaffade sig lite radikala åsikter och började debattera dessa då jag misstänker att hon är rätt mycket smartare än vad jag är.
Misstänker? haha. Jag skrattade, nu sover jag.
Jag blev själv syn för sägen när jag ondgjorde mig över "flickor-som-deffar-fast-de-väger-50kg"-trådar häromveckan. Det trillade in några mejl som visade att folk läst vad jag skrivit både i den tråden och tidigare i andra "flickor"-trådar och vad som var ännu mer uppseendeväckande; de hade gjort vad jag uppmanat dem till och i några fall hade råden "förändrat mitt liv". Normalt är känslan när jag skriver mestadels helt tom, en slags mental onani och jag tror knappt någon läser eller bryr sig, än mindre att de tar till sig det jag skriver.
Det hela blir som en upplevelse i klass med att tälja en barkbåt och stoppa den i Umeälven bara för att sola på stranden i Smygehuk ett halvår senare och upptäcka att den ligger där och guppar framför fötterna...!
Seriösa trådar och seriösa inlägg har mer kraft än vi tror, tror jag.
Lizard
wintersnowdrift
2006-06-21, 22:20
Haha, men eftersom debatt-eliten här på Kolozzeum till stora delar är radikalare, liberalare och mer fritänkande än övriga samhället så blir ju i så fall den smått naiva och lite lillgamla världsbild som jag representerar mindre pk och kanske mer radikal jämfört med Kolonormen ;).
Här på Kolozzeum är det oönskat att vara rödstrumpa, religiös, vänster eller moralist.
Jag tackar ödmjukast för komplimangerna; dock är jag nog fortfarande så pass underkuvad att jag med hundvalpsblicken ser upp mot och hänförs av Kolozzeums alla Stora Män och deras Stora Tankar (i somliga fall möjligen deras organ också). *kissass*
//Kristin
wintersnowdrift
2006-06-21, 22:27
Jag blev själv syn för sägen när jag ondgjorde mig över "flickor-som-deffar-fast-de-väger-50kg"-trådar häromveckan. Det trillade in några mejl som visade att folk läst vad jag skrivit både i den tråden och tidigare i andra "flickor"-trådar och vad som var ännu mer uppseendeväckande; de hade gjort vad jag uppmanat dem till och i några fall hade råden "förändrat mitt liv". Normalt är känslan när jag skriver mestadels helt tom, en slags mental onani och jag tror knappt någon läser eller bryr sig, än mindre att de tar till sig det jag skriver.
Det hela blir som en upplevelse i klass med att tälja en barkbåt och stoppa den i Umeälven bara för att sola på stranden i Smygehuk ett halvår senare och upptäcka att den ligger där och guppar framför fötterna...!
Seriösa trådar och seriösa inlägg har mer kraft än vi tror, tror jag.
Lizard
Kolozzeum har hjälpt mig mycket på den fronten också. Det känns som om jag har tuggat ordet "tack" så mycket att det blivit till ett segt tuggummi som för läääänge sedan förlorat den jordgubbssmak det än gång hade (haha, jag försökte matcha barkbåtsliknelsen men din var ju bara så mycket bättre ;)), MEN jag menar det faktiskt när jag skriver att vissa Kolo-medlemmars omtanke betyder något.
//Kristin
Finns det nån här som nånsin ändrat ståndpunkt eller förstått nån annans åsikt bättre?
Förr i tiden när jag hade större lust att debattera saker hände det lite titt som tätt att jag fick höra av folk hur de ändrat sig. Numera är jag iof mer sur och grinig och orkar oftast inte göra några vidare ansträningar(även om jag har svårt att hålla mig ifrån en del trådar, dålig vana antar jag...), så det här har ju visserligen inte varit på Kolozzeum. Poängen är dock att det visst går att få folk att ändra sig, och givetvis kan man ändra sig själv ifall det behövs. Grejen är bara att det oftast tar tid så man ser sällan några direkt förändringar i diskussionerna, vilket inte är så konstigt. Råkar man få smisk i en diskussion är det trots allt klokast att tänka igenom saken nogrannt innan man ändrar sig.
Du får skaffa ett anonymt konto där du är provocerande och elak, för att träna.Jag vet inte vad moderatorerna skulle tycka om det. Eller vänta, det vet jag ju. Det är inga problem för mig att vara jävlig om jag är anonym. Jag har det ju i mig, som du säkert har märkt. Om jag var anonym så skulle jag säkert vara ett riktigt troll. Det vore inte riktigt bra det heller.
Det är givetvis precis lika illa, fast poängen är nog att jag själv tycker att jag är så snäll & välmenande att det är stört omöjligt att ogilla mig om man förstår hur jag menar. Här synkar det dock inte med verkligheten. Det går inte att komma ifrån att man inte kan bli älskad av alla, men jag föredrar ändå att utgå ifrån att de som inte gillar mig helt enkelt inte förstår mig.
men om den inte säger nåt utan tyst dömer ut mig så har man ju inte ens chans att föklara sig.Frågan är varför det är viktigt att få en chans att förklara sig. Vad är poängen med det då, om det inte är för att folk skall få en chans att tycka om en.
Åh Nina, sådär är jag också! Men jag försöker övervinna min önskan att bli älskad till varje pris ;) [...] Å andra sidan "är det inte lätt att vara modig när man är ett mycket litet djur"Jag förstår så väl. Jag gissar att det är rätt vanligt bland tjejer och kanske är det därför som många uppfattas som tråkiga och ytliga.
... jag tror knappt någon läser eller bryr sig, än mindre att de tar till sig det jag skriver.Du skriver alltid bra, Ödlan. Nästan så att man skulle kolla om forumet hade en funktion för att prenumerera på andras inlägg. ;-)
Ja fy och usch för seriösa diskussioner som inte bara innehåller bekräftelse av varandras egon med smileys och tummen upp...
Med risk att trampa på Fed Up's tår säger jag att det var hyfsat fånigt att skriva ett inlägg där martyrskapet deklareras och sedan skylla detta på de andra som deltagit i otaliga frivilliga diskussioner. I allmänhet är det hyfsat patetiskt med kritik av de som är "för seriösa". Det finns inget bättre sätt att lära sig än att diskutera vad man läst, sett eller hört. Först då sätts kunskaperna på prov.
Jag har både ändrat uppfattning och lärt mig saker efter trådar här. Det som jag minns tydligast är ett mer nyanserat perspektiv på kamphundar och allt vad det begreppet fått omfatta, där ska bolio ha en eloge.
Jag tycker fan man borde förbjuda seriösa diskussioner om typ "politiska saker" alltså. Jag tror jag bara ska läsa tramstrådar och skriva tramsinlägg hädan efter för jag pallar fan inte.
Det fina är ju att du faktiskt inte måste delta i diskussioner om "politiska saker" (vad det nu är). Det står var och en fritt, så varför ditt rop på förbud?
Ja fy och usch för seriösa diskussioner som inte bara innehåller bekräftelse av varandras egon med smileys och tummen upp...
Med risk att trampa på Fed Up's tår säger jag att det var hyfsat fånigt att skriva ett inlägg där martyrskapet deklareras och sedan skylla detta på de andra som deltagit i otaliga frivilliga diskussioner. I allmänhet är det hyfsat patetiskt med kritik av de som är "för seriösa". Det finns inget bättre sätt att lära sig än att diskutera vad man läst, sett eller hört. Först då sätts kunskaperna på prov.
Jag har både ändrat uppfattning och lärt mig saker efter trådar här. Det som jag minns tydligast är ett mer nyanserat perspektiv på kamphundar och allt vad det begreppet fått omfatta, där ska bolio ha en eloge.
Det fina är ju att du faktiskt inte måste delta i diskussioner om "politiska saker" (vad det nu är). Det står var och en fritt, så varför ditt rop på förbud?
Jag bekräftar härmed ditt ego med :) och :thumbup:
Jag bekräftar härmed ditt ego med :) och :thumbup:
Bra sagt*yourock*
lol
Ser bra ut, kör på. :thumbup:
Ser bra ut, kör på. :thumbup:
:thumbup: :cheers: :bow: :naughty:
:thumbup: :cheers: :bow: :naughty:
Vad du är söt gumman:love:
Sådär, nu känner väl alla fnissmödisar från båddi/ekshejl igen sig igen?
Hur ser egentligen ratio:n ut mellan "trådar om politik" och ego-onanitrådar med :wub:^1000? Bör vi onna egon mer?
Bör vi onna egon mer?Kan man onanera åt någon annan? I så fall är svaret nej. Lite självsmekningar ser jag dock inget fel i.
Kan man onanera åt någon annan? I så fall är svaret nej. Lite självsmekningar ser jag dock inget fel i.
Hmm, dags för en trådstart? Vore det en seriös och/eller en politisk diskussion?
Hmm, dags för en trådstart? Vore det en seriös och/eller en politisk diskussion?Det vore trams. :(
Det vore trams. :(
KOLOZZEUM RASAR
över tramstråden
paddanboy
2006-06-22, 10:55
Finns ingen anledning och stoppa diskussioner med seriösare stämpel. Vad vill vi uppnå med forumets olika delar?
Kukstorlekstrådar och liknande som dykit upp på senare tid har ju om än roliga i vissa fall gått överstyr snarare än vissa politiska diskussioner.
Man har ju sedan möjligheten och skippa att läsa trådar hur man vill. Men mer rörelse på ett forum ökar snarare intresset och medlemsantalet än en moderatorstyrd sida med hårda regler och restriktioner.
Finns ingen anledning och stoppa diskussioner med seriösare stämpel. Vad vill vi uppnå med forumets olika delar?
Kukstorlekstrådar och liknande som dykit upp på senare tid har ju om än roliga i vissa fall gått överstyr snarare än vissa politiska diskussioner.
Man har ju sedan möjligheten och skippa att läsa trådar hur man vill. Men mer rörelse på ett forum ökar snarare intresset och medlemsantalet än en moderatorstyrd sida med hårda regler och restriktioner.
Japp. Bara att titta på body.se för att se hur ett hårdmodererat forum ser ut. Enbart ego stroking.
Stressa ner. Jag var inte hundra procent seriös. Jag vill inte förbjuda seriösa trådar, såklart, jag kommer antagligen aldrig kunna sluta lägga mig i dem heller.
Får en dam inte ens lov att vara lite bitter sådär på kvällskvisten?
Plus att jag tyckte det kunde vara intressant att se hur andra ser på dikussionerna här på brädan.
Frågan är varför det är viktigt att få en chans att förklara sig. Vad är poängen med det då, om det inte är för att folk skall få en chans att tycka om en.
Klart det är, det var ju det jag menade.
Jag håller med dig Fedup.
Mitt mål med diskussionerna är ju inte att alla ska byta åsikt, jag skulle bara vilja att de som har motsatt åsikt ska fundera i alla fall en liten stund på vad jag har att säga. Men tyvärr funkar det ju inte så. Ska nog också ge upp diskuterandet i alla fall i vissa saker. Ger ju liksom ingenting, förutom den där uppeldningen som man själv fårnär ingen förstår eller reflekterar. Vilken bara känns rätt negativ...
Bronkitkorv
2006-07-25, 19:11
Jag blir alltid arg för jag inte kan uttrycka mina åsikter så bra och så framstår jag som en trångsynt idiot och då blir det ännu värre svar från min sida. Håller med andra ord med trådskaparn lite...
Jag blir alltid arg för jag inte kan uttrycka mina åsikter så bra och så framstår jag som en trångsynt idiot och då blir det ännu värre svar från min sida.
Vi är nog rätt många som kan skriva under på det där, om inte alltid så i alla fall med jämna mellanrum.
Arf Pingvin
2006-07-25, 19:41
Det kan vara nyttigt att formulera sina tankar. Antagligen ser man brister i sin egen argumentation och man lär sig kanske varför man tycker som man gör. Det kan leda till en förändring över sikt kanske även om det inte hinner synas på kolo. Men annars att bara få lite ordning på sina egna tankar genom att formulera dem är nyttigt i sig självt.
Sen om man lyckas äga nån i processen ibland kan det vara kul :)
Det kan vara nyttigt att formulera sina tankar. Antagligen ser man brister i sin egen argumentation och man lär sig kanske varför man tycker som man gör.
Månne är detta något som vissa upplever lite skrämmande, för aldrig blir tunn argumentation så tydlig som när den används. Då känns det tryggare att inte ge sig in i diskussioner alls så att man får ha kvar sin ståndpunkt.
Därmed inte sagt att det alltid är den som vinner debatten som har rätt, det är väldigt frustrerande att gå upp mot någon som formulerar sig bättre och har mer fakta att slänga fram som stöd, så att man trots vissheten om den egna sanningens förträfflighet måste se sig slagen.
Jag brukar hålla mig borta från de seriösa/tunga diskussionstrådarna. Oftast läser jag dem inte ens. Ibland om jag läser så slänger jag in nån post med mina tankar och ibland har jag kanske slängt in nån post bara för att försöka ändra riktning på diskussionen mellan andra vidare eller döda den (tror jag, det händer iaf ibland IRL).
Bronkitkorv
2006-07-25, 20:46
Det kan vara nyttigt att formulera sina tankar. Antagligen ser man brister i sin egen argumentation och man lär sig kanske varför man tycker som man gör. Det kan leda till en förändring över sikt kanske även om det inte hinner synas på kolo. Men annars att bara få lite ordning på sina egna tankar genom att formulera dem är nyttigt i sig självt.
Sen om man lyckas äga nån i processen ibland kan det vara kul :)
Visst är det så och nog tycker jag att jag blivit en aning bättre på skriva ner mina tankar och åsikter sedan jag upptäckte fenomenet diskssionsforum för ca 3år sedan. Man ska inte vara rädd för att slänga sej in i en diskussion men samtidigt får man inse sina begränsningar INNAN man tappar allt vett och skriver massa upprörda dumheter.
Ja, jag har lärt mig mycket och fått omvärdera mina åsikter emellanåt. Det tackar jag framför allt bolio och hans trådar för. Ger mig aldrig in i några disskussioner här då jag inte skulle ha en suck mot de stora grabbarna. Men jag kan åtminstonde leka smart bland kompisarna och det är ju alltid något!:naughty:
Jag har fått lite vidgat perspektiv, ja.
Indirekt så klart man ändrar sina åsikter, men tror inte jag någon gång bara bytt åsikt efter att ha läst ett inlägg. Om inte annat får man läsa lite hur andra människor tänker i frågor man tycker är viktiga, och vare sig man vill eller inte så börjar man fundera på det ur det perspektivet. Så brukar det bli för mig.
Indirekt så klart man ändrar sina åsikter, men tror inte jag någon gång bara bytt åsikt efter att ha läst ett inlägg. Om inte annat får man läsa lite hur andra människor tänker i frågor man tycker är viktiga, och vare sig man vill eller inte så börjar man fundera på det ur det perspektivet. Så brukar det bli för mig.
Stämmer bra det där.
Har du reviderat din bild av den genomgode Muhammed t.ex.? :D
Stämmer bra det där.
Har du reviderat din bild av den genomgode Muhammed t.ex.? :D
Nej, men jag kan vara med på att dom många fruarna och lite annat kan låta väldigt konstigt i dagens moderna västerländska samhälle. Sen så vet jag nu att det är fler än Runar som är intresserade av muhammeds liv :D
Nej, men jag kan vara med på att dom många fruarna och lite annat kan låta väldigt konstigt i dagens moderna västerländska samhälle. Sen så vet jag nu att det är fler än Runar som är intresserade av muhammeds liv :D
Elementärt min hårige vän. :) Han hade ju bitches i massor och en fet arme :hbang: :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.