handdator

Visa fullständig version : Det går för fort!!

hrivelaire
2006-06-21, 07:55
vet inte om ni kan hjälpa mig lite... Jag går ned i vikt alldeles för fort! Bestämde mig för exakt en vecka sedan att gå ned 2-3 kg i vikt under ca 2 månaders tid... så; jag började äta nyttigt och uteslöt alla godsaker i helgen som var.. Så vägde jag mig imorse (samma tid o allt) och väger 2 kg mindre!!! Alltså, det är ju meningen att jag skulle gå ned i vikt men så fort? Det känns inte hälsosamt och bra... Jag lider alltså inte av grav fetma eller något sådant. (tjej förresten)

Tränar iofs rätt mkt (springer 4 ggr/vecka), kan det ha börjat "verka" nu när jag lagt om kosten?

På en dag ungefär såhär:
*Frukost: Antingen...
1) 2 fullkornsbröd med leverpastej light/mjukost light/skinka.
2) 2 dl fil (3%), 3 msk musli (osötad), 1 fullkornsbröd med pålägg (alternativen ovan).
*Lunch: t.ex 1 laxfilé/1 kycklingfilé/köttfärsås med fullkornspasta (1,5dl) eller grönsaker (obegränsat).
*Middag: som ovan, kan dock bli korv (2st), pommes frites (3%) och sånt ibland... men med samma "mått" som lunchen.
*Kvällsfika: som frukost.

Varför går det så fort?

hjälp orolig hrivelaire...

Honn
2006-06-21, 08:00
Första veckan brukar man kunna gå ner en hel del pga att man tappar en del vätska.

Nina L
2006-06-21, 08:16
Det är (som Honn säger) nästan bara vatten, oroa dig inte. :)

Noodles
2006-06-21, 17:54
När jag gick hade min stora viktnedgång för ett par år sedan så gick jag ner nästan 4 kg första veckan. Det planade ut rätt ordentligt redan andra veckan. Resten av nedgången blev lite svårare. :)

I mitt fall är jag övertygad om att den mesta vikten som försvann första veckan var vätska.

Srednq
2006-06-21, 18:13
du har tappat vatten. när jag gick ner mycket i vikt för ett par år sen tappade jag 2,9 kg första veckan, 2 andra och 1,7 tredje. men jag la om kosten helt. åt mindre och fick då i mig mindre ämnen som kunde binda vattnet i kroppen. efter det jämnade det ut sig och låg på 0,5-1 kg per vecka

Sniggel
2006-06-21, 18:25
Och så fort du går tillbaka till din vanliga kost och aktivitetsnivå så får du tillbaka den tappade vätskan, men fettförlusten består.
Tycker heller inte ditt kostschema ser helt tokigt ut så jag tror inte du behöver oroa dig.

MilkmaN
2006-06-21, 19:02
Och varför 2-3 kg på 2 månader?! Det är ju hiskeligt lång tid för så lite vikt, varför dra ut på det så?