Visa fullständig version : Problem med MySQL
Dissector
2006-06-20, 22:17
Nu var det dags för kolos datorkillar/tjejer att krypa fram!
Jag ska experimentera lite med PhpBB-forum och försöka dra igång ett själv. Har fått upp en webserver genom Apache och PHP fungerar. Kan alltså ladda installationen för forumet. Dock behöver jag nu följande uppgifter:
Database Server Hostname / DSN:
Your Database Name:
Database Username:
Database Password:
Prefix for tables in database:
Kör MySQL som databas-program, men programmet krånglar. När jag startar WinMySQLAdmin.exe startas applikationen, och ligger i traybaren. När jag sedan försöker köra igång själva tjänsten via Högerklick -> WinNT -> Start the service händer ingenting. Ibland lyser stoppljuset (ikonen) grönt i några sekunder, men slocknar sedan igen. Ibland händer inget alls.
Är det någon som kan ha någon idé om varför jag inte får det att starta?
Jag kör Windows XP och MySQL 4.0.26
Tack på förhand!
reinholdsson
2006-06-20, 22:19
Har du MyODBC? Krävdes för att jag skulle få igång det på XP.
EDit: http://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/3.51.html
Dissector
2006-06-20, 22:22
Har du MyODBC? Krävdes för att jag skulle få igång det på XP.
EDit: http://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/3.51.html
Tack tack! Ska genast testa.
christian
2006-06-20, 22:23
Står det ngt i eventloggen eller ngn annan logg?
Dissector
2006-06-20, 22:32
Står det ngt i eventloggen eller ngn annan logg?
Nopes.
Och MyODBC hjälpte inte :(
reinholdsson
2006-06-20, 22:36
Det står att den hittar det i själva programmet ändå?
reinholdsson
2006-06-20, 22:39
Förresten, har du installerat allting steg för steg själv?
annars kan jag rekommendera XAMPP, http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
Det och MyODBC var det enda som krävdes för mig.
Dissector
2006-06-20, 22:50
Förresten, har du installerat allting steg för steg själv?
annars kan jag rekommendera XAMPP, http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
Det och MyODBC var det enda som krävdes för mig.
Testade det. Lustigt nog är MySQL det enda som det inte står "Running" framför nu :P
Står dock "My SQL Service Started" i rutan under
reinholdsson
2006-06-20, 22:55
Testade det. Lustigt nog är MySQL det enda som det inte står "Running" framför nu :P
Står dock "My SQL Service Started" i rutan under
Var exakt samma sak för mig innan jag installerade MyODBC.
Det låter som om installationen inte lyckats/inte blev klar, men det är lätt att kolla.
Gå till C:\mysql\bin och skriv mysqld-nt --console
Om installationen lyckats bör det dyka upp en massa text om version och logfiler etc. Jag tror det står nått om innodb också, men strunt samma.
Du kan också testa att skriva C:\mysql\bin\mysql (då ska det dyka upp ett konsol-fönster:
mysql>
Skriv exit för att stänga av mysqlmonitorn. För att installera MySQL som en tjänst och inte ett program skriver du:
mysqld-nt --install
Se till att ha kört mysqladmin -u root shutdown först.
Sist kör du net start mysql för att dra igång servern.
Notera: Alla sökvägar ska naturligtvis vara dit där du har Msql installerat, om du inte installerade till default directory.
Om det inte funkar är det lättare att avinstallera Mysql och göra om installationen. Det tar längre tid att felsöka det trasiga än att installera om programmet som krånglar. Det är ju inte så att du förlorar något data direkt :)
Lycka till!
Dissector
2006-06-20, 23:18
Det låter som om installationen inte lyckats/inte blev klar, men det är lätt att kolla.
Gå till C:\mysql\bin och skriv mysqld-nt --console
Om installationen lyckats bör det dyka upp en massa text om version och logfiler etc. Jag tror det står nått om innodb också, men strunt samma.
Du kan också testa att skriva C:\mysql\bin\mysql (då ska det dyka upp ett konsol-fönster:
mysql>
Skriv exit för att stänga av mysqlmonitorn. För att installera MySQL som en tjänst och inte ett program skriver du:
mysqld-nt --install
Se till att ha kört mysqladmin -u root shutdown först.
Sist kör du net start mysql för att dra igång servern.
Notera: Alla sökvägar ska naturligtvis vara dit där du har Msql installerat, om du inte installerade till default directory.
Om det inte funkar är det lättare att avinstallera Mysql och göra om installationen. Det tar längre tid att felsöka det trasiga än att installera om programmet som krånglar. Det är ju inte så att du förlorar något data direkt :)
Lycka till!
Har testat installera om, men får inga andra alternativ så installationen blir lika dan. Ska testa göra som du skriver i början ändå.
Tror dock det har med något annat att göra. Just MySQL är det enda som inte vill starta genom XAMPP heller!
Attans, glömde skriva att det var i dos du skulle skriva komandona. Sorry!
tossefar
2006-06-20, 23:28
Najj, men i en kommandoprompt :)
Dissector
2006-06-20, 23:30
Det förstod jag =)
Behövde förresten, enligt en guide, köra
mysqladmin -u root -p password nyttlösenord
Dock fick jag felmeddelanden. La till "win" i början. Inga fel, men då startas bara tjänsten. Sedan skulle jag enligt samma guide skriva
mysqladmin -u root reload
Då startas applikationen IGEN. Så ska det väl inte vara? (Har alltså två winMySQLAdmin öppna då)
Hursomhelst, har testat att slänga hela MySQL och köra genom XAMPP istället, men det ger ingen skillnad alls (Har installerat MyODBC också). Så det lär vara något utanför programmet tror jag. Står också enligt portscan att porten som MySQL körs genom är fri.
Mycket märkligt detta.
Najj, men i en kommandoprompt :)
Ska vi vara riktigt kinkiga heter det ju komandotolk, eller hur :naughty:
:)
tossefar
2006-06-20, 23:35
Ska vi vara riktigt kinkiga heter det ju komandotolk, eller hur :naughty:
:)
Nej, kommandotolk ;)
Inte för att jag förstår vad det ska tolka... Prompt är bra mycket mer logiskt.
Bara han förstår så är det ju lugnt, jag kände bara för att internetgnälla lite så här mot natten.
Dissector
2006-06-20, 23:38
jag kände bara för att internetgnälla lite så här mot natten.
internethjälpa vore ännu bättre :D
EDIT: Är för övrigt desperat och börjar snart gråta.
Kanske skulle testa med något helt annat databasprogram än MySQL?
Det förstod jag =)
Gott, då blev det rätt ändå :)
Behövde förresten, enligt en guide, köra
mysqladmin -u root -p password nyttlösenord
Dock fick jag felmeddelanden. La till "win" i början. Inga fel, men då startas bara tjänsten. Sedan skulle jag enligt samma guide skriva
mysqladmin -u root reload
Första raden betyder ung. "Starta mysqladmin som användare root (dvs administratör) med lösenordet password och byt det till nytt password". Istället för password angav du ditt lösenord (det du satte i installationen)? Inte för att det spelar någon roll annat än för säkerheten, man vill inte gärna lämna root med lösenord password... :D
Reload gör inget annat än starta om programmet, det ska inte starta en ny också. Då misslyckades den med att stänga av den första verkar det som. Men då ska du få felmeddelanden... hm... Intressant.
Då startas applikationen IGEN. Så ska det väl inte vara? (Har alltså två winMySQLAdmin öppna då)
Exakt :)
Hursomhelst, har testat att slänga hela MySQL och köra genom XAMPP istället, men det ger ingen skillnad alls (Har installerat MyODBC också). Så det lär vara något utanför programmet tror jag. Står också enligt portscan att porten som MySQL körs genom är fri.
Mycket märkligt detta.
Kan du hitta en fil som heter host_name.err har du MySQL's logfil för felmeddelanden. Kan du hitta någon felkod eller något att söka på?
Jag misstänker att det inte finns något av intresse i eventviewern?
Nej, kommandotolk ;)
Inte för att jag förstår vad det ska tolka... Prompt är bra mycket mer logiskt.
Bara han förstår så är det ju lugnt, jag kände bara för att internetgnälla lite så här mot natten.
Meh, några m hit eller dit... :D
Lite gnälll mitt i natten har ingen dött av :)
Dum fråga, men varför XAMPP, det är ju för Linux? Ska du köra något för XP är det WAMP, eller bommade jag vilket OS du hade?
http://www.wampserver.com/en/
reinholdsson
2006-06-21, 00:50
Dum fråga, men varför XAMPP, det är ju för Linux? Ska du köra något för XP är det WAMP, eller bommade jag vilket OS du hade?
http://www.wampserver.com/en/
XAMPP finns för windows.
http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html
Kör med det själv och det fungerar bra.
reinholdsson
2006-06-21, 00:54
Möjligt.
Dissector
2006-06-21, 01:03
Tror bestämt jag fått det att fungera med WAMP nu =) Tack för det.
Nu är det ju då nästa problem. Kan jag skapa den typ av databas jag behöver för ett PhpBB-forum med det? Hur isåfall? Har kollat installationsmanualen för PhpBB men jag tycker inte den säger mycket mer än att jag ska skapa en databas. Var ska denna placeras sen?
Om jag får det klart tror jag minsann jag är igång och rullar :D
EDIT: Offtopic i min egen tråd... Jaja. Shit happens. Nog bättre än att skapa ny tråd för varje följdfråga :P
reinholdsson
2006-06-21, 01:05
om phpmyadmin följer med WAMP, vilket det verkar som, är det enklast att gå in på http://localhost/phpmyadmin och skapa en databas.
Sen har ju phpBB ett eget installationsskript för resten.
reinholdsson
2006-06-21, 01:12
finns ett fält "create new db" i phpmyadmin. Sen måste du bara komma på ett namn. Vilken typ spelar inte så stor roll så vitt jag vet, är väll bara olika teckenkodningar på dem. Jag har alltid kört på det förvalda och det har fungerat bra, såväl för phpbb som för mycket annat.
Dissector
2006-06-21, 01:13
om phpmyadmin följer med WAMP, vilket det verkar som, är det enklast att gå in på http://localhost/phpmyadmin och skapa en databas.
Sen har ju phpBB ett eget installationsskript för resten.
phpmyadmin fanns, så jag uploadade. Fungerar, och jag skapade en databas, men ska det göras något i den? Ska jag lägga till några tabeller eller något? Är det någon speciell typ av databas jag ska skapa?
När detta är klart sen, ligger den som det ska, så att säga? Är det bara att skriva in localhost som server hostname? Användarnamn och lösenord frågas det också om i PhpBB-installationen. Ska det skapas då, eller ska jag ange det INNAN, för databasen?
reinholdsson
2006-06-21, 01:17
Du behöver inte lägga till några tabeller, vad jag vet gör phpbb det i sin installationsfil. Lösenord och användarnamn kan vara lite olika. Förval brukar vara användarnamn root och lösenordet är inget eller "password". Kolla annars i filen config.inc.php i din mysqladmin-mapp. Där står det under:
$cfg['Servers'][$i]['user']
och
$cfg['Servers'][$i]['password']
I första inlägget skrev du att du behövde följande data, det lär du väl fortfarande behöva antar jag:
Database Server Hostname / DSN: localhost (om du kör det på din egen dator)
Your Database Name: antagligen phpbb eller liknande, det borde stå i readme.txt
Database Username: admin, root eller något annat giltigt username
Database Password: det lösenord du tilldelat kontot i fråga
Prefix for tables in database: phpbb_
Skapa tabeller i MySQL är lätt, men det ska phpbb-installationen göra själv om jag inte förstod instruktionerna helt fel.
"Before proceeding with installation you should ensure you have a database available. "
Du ska nog inte installera phpbb före mysql, men det gjorde du inte väl?
reinholdsson
2006-06-21, 01:19
I första inlägget skrev du att du behövde följande data, det lär du väl fortfarande behöva antar jag:
Database Server Hostname / DSN: localhost (om du kör det på din egen dator)
Your Database Name: antagligen phpbb eller liknande, det borde stå i readme.txt
Database Username: admin, root eller något annat giltigt username
Database Password: det lösenord du tilldelat kontot i fråga
Prefix for tables in database: phpbb_
Skapa tabeller i MySQL är lätt, men det ska phpbb-installationen göra själv om jag inte förstod instruktionerna helt fel.
"Before proceeding with installation you should ensure you have a database available. "
Du ska nog inte installera phpbb före mysql, men det gjorde du inte väl?
Går inte installera phpBB före mysql då det är beroende av mysql.
Dissector
2006-06-21, 01:26
Nu är jag ganska lost.
PhpBB har jag ju inte installerat ännu. Bara uploadat installationsfilerna, och kommer åt indexsidan.
Vanliga MySQL behöver jag väl inte mer? Det ska väl köras helt från WAMP? Så jag har ingen mysqladmin-mapp.
Jag förstår inte riktigt vad PhpBB-installationen ska göra i databasväg automatiskt? phpmyadmin har jag ju fått uploada separat och jag kan inte slutföra databas-skapandet utan att ha lagt till tabeller verkar det som. Så som det ser ut nu så går databasskapandet helt skiljt från PhpBB
Tja, då ska det fungera nu mao, om alla fälten fylldes i rätt. När man kör igång installationen vill ju installationsprogrammet ha DSN och en massa annan information.
phpbb har ganska många tabbeller och fält, det är inget man kan gissa sig till eller höfta lite med. Den strukturen skapar programmet själv.
Fast apache ska ju också få veta att phpbb finns, det ska stå i httpd.conf och vad webservern ska göra med det. Exakta konfigureringen av Apache står i manualen till phpbb, men jag orkar inte leta fn :)
reinholdsson
2006-06-21, 01:32
Nu är jag ganska lost.
PhpBB har jag ju inte installerat ännu. Bara uploadat installationsfilerna, och kommer åt indexsidan.
Vanliga MySQL behöver jag väl inte mer? Det ska väl köras helt från WAMP? Så jag har ingen mysqladmin-mapp.
Jag förstår inte riktigt vad PhpBB-installationen ska göra i databasväg automatiskt? phpmyadmin har jag ju fått uploada separat och jag kan inte slutföra databas-skapandet utan att ha lagt till tabeller verkar det som. Så som det ser ut nu så går databasskapandet helt skiljt från PhpBB
klart du har en phpmyadmin mapp på servern, varifrån körs det annars? Om du inte ändrat något i phpmyadmin så har du antagligen användarnamn root och lösenordet är inget. Du behöver inte skapa tabellerna i databasen i phpmyadmin, det gör phpbb själv. Lägg nu phpbb mappen under htdocs på din server och gå in så körs install där du får fylla i mysql databas, användarnamn och lösen. sen är det bara att tuta och köra.
Nu ska jag lägga mig, lycka till!
Nu är jag ganska lost.
http://www.devside.net/web/server/windows/phpBB
En bit längre ner på sidan har de en checklista för phpbb.
Det är ett installationsscript som ska köras, som automagiskt lägger upp all information som behöver skapas. Du ska inte behöva göra särskilt mycket alls :)
Dissector
2006-06-21, 01:50
Tack tack TACK LadyG och reinholdsson! :bow:
Nu fungerade det =) Jag vägrade inse lite grann efter ett tag, och trodde inte min databas var färdigskapad, men det var den!
Återigen, TACK! Har kommit vidare i installationen nu iallafall och ska se om jag får ordning på forumet =)
:love:
Varsågod :) Visst är det skönt när det börjar fungera? :) Passa på att lära dig PHP om du inte redan kan det, nu när du har en en webserver med PHP och MySQL. Det är jätteskoj att göra sina egna webapplikationer och krafs :)
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.