handdator

Visa fullständig version : ben ben, och åter ben.

rockztatic
2002-12-17, 15:40
kör följande benprogram.

knäböj 2set
utfall med skivstång 2set
vadpress stående 2set

känner nästan att detta är för lite. fast även att, jag känner typ bara i bakre låren och rumpan dagen efter. inte i vaderna typ alls, och väldigt lite i främre låren, eller så överväger bara bakre lårens träningsvärk, så att de främre lårens känns mindre.

men, är det för lite, känns lite som det.
fast jag är dock helt slut i benen efter passet. dock inte vaderna.

Slartibartfast
2002-12-17, 16:26
Jag kör
3 set knäböj
2 set stelbenta marklyft
2 set utfall

Detta är absolut allt jag orkar med. Efter detta ligger jag oftast och svammlar osammanhängande i fosterställning en bra stund. Jag kör inte vader på samma dag. Jag orkar helt enkelt inte. Några dar senare kör jag fyra set vadresningar och jag lovar att de ger eko ett par dagar efteråt.

Enligt mig är det inte kvantiteten utan kvaliteten som det kommer an på.

rockztatic
2002-12-17, 16:28
stelbenta marklyft? vart tar dem?
är de som vanliga marklyft, bara att du har benen raka? ska knäna vara låsta? det lär ju ta på ryggen med *gissa *:rolleyes:

Åse Columbus
2002-12-17, 16:53
belastar ländryggen lite..men ska ta ordentligt på bakbenen...

Niclaaas
2002-12-17, 17:03
Originally posted by rockztatic
stelbenta marklyft? vart tar dem?
är de som vanliga marklyft, bara att du har benen raka? ska knäna vara låsta? det lär ju ta på ryggen med *gissa *:rolleyes:

knäna ska inte vara låsta, lätt böjning på benen

http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/stela_marklyft.asp

Lord_X
2002-12-17, 18:02
Originally posted by Åse Columbus
belastar ländryggen lite..men ska ta ordentligt på bakbenen...
Bakbenen? Tja.. Människor brukar väl bara ha ett par ben? :laugh: ...Ähum :em: ... Heh :D

:notme:

rockztatic
2002-12-17, 19:02
btw, blir det inte för lite träning på främre delen av låren med 2set utfall samt 2set marklyft?

Sve
2002-12-17, 19:44
knäböj is all you need

Fartman
2002-12-17, 22:25
jag som inte kör knäböj (stela fotleder och allmänt svindålig teknik) brukar köra en 3set Benpress på rätt rejäl vikt... brukar kännas som inihelvete.. så du kanske skulle kunna prova lägga till några set för att klämma ur låren..

Huldagranat
2002-12-18, 09:01
Angående framsida lår så tycker jag oxå att det kan vara svårt att få riktig pump genom att köra övningar som knäböj, utfall och benpress...därför brukar jag lägga in ett par set benspark.
Efter en påfrestande rehabilitering (korsbandsoperation) kan jag nu äntligen köra den här övningen igen!
Mitt benpass se ut såhär:

3 set knäböj
3 set utfall
3 set benpress
3 set benspark
2 set bencurl (hamstring)
3-4 set stående vadpress

P.S Man är trött sen... :smokin:

Åse Columbus
2002-12-18, 12:28
Originally posted by Lord_X

Bakbenen? Tja.. Människor brukar väl bara ha ett par ben? :laugh: ...Ähum :em: ... Heh

:notme:

:D .....baksida ben då....;)

[euphoria]
2002-12-19, 18:44
Bakben och Framben låter ju Svinbra! :cheers: :thumbup:

palme
2002-12-19, 18:54
Snackar ni hästar eller?

[euphoria]
2002-12-19, 18:58
Nej Homo Sapiens! Lättare att säga Bakben än tex Baksida lår eller hamstrings ;)

Lord_X
2002-12-19, 19:39
Man kan ju säga "Hams" och "Quads" också.
Bara för att bre på lite extra med Svengelskan menar jag.

EiseltUK
2002-12-19, 21:26
Originally posted by Huldagranat
Angående framsida lår så tycker jag oxå att det kan vara svårt att få riktig pump genom att köra övningar som knäböj, utfall och benpress...därför brukar jag lägga in ett par set benspark.
Efter en påfrestande rehabilitering (korsbandsoperation) kan jag nu äntligen köra den här övningen igen!

3 set knäböj
3 set utfall
3 set benpress
3 set benspark
3-4 set stående vadpress

Har det gett något med så mycket träning?

/ Henrik

rockztatic
2002-12-19, 21:27
Originally posted by Huldagranat

3 set knäböj
3 set utfall
3 set benpress
3 set benspark
3-4 set stående vadpress

jag kan köra slut på benen med mkt färre övningar, och set. och då menar jag så slut att du inte kan göra mer, och benen skakar.v that's what matters :)

Huldagranat
2002-12-21, 16:33
Henrik: Ärligt talat så kan jag inte uttala mig om det ännu...
Det är nämligen så att jag bara kört det här passat under tre veckor...jag opererades i slutet av augusti och det är först nu som jag har börjat köra "riktig beträning" på gymmet. De senaste tre månadernas benträning har nämligen bedrivits hos sjukgymnasten och där har det mest handlat om balans, sträck och "knipövningar" :booty:
När det gäller passet som jag beskrev i det tidgare inlägget, så tycker jag faktiskt inte att det är "så mycket" träning som du uttrycker det, däremot består passet av tre "stora" och "sega" övningar dvs knäböj, utfall och i viss mån benpress. Med stora syftar jag på att man gör så stora rörelser, vilket jag tycker gör övningarna slitiga... Anledningen till att jag kör både knäböj och utfall under samma pass är mest för att jag fortfarande behöver mycket balans och kordinationsträning efter operationen. Att man får en enorm röv på köpet får man helt enkelt ta ;)

Om här finns någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av rehabiliteringträning vid korsbandsskador, så får ni gärna skriva ett inlägg eller skicka ett mess!

Ber att få återkomma i ämnet om huruvida passet har gett resultat eller inte... :cheers: