handdator

Visa fullständig version : Stora screencaps?

Slartibartfast
2006-06-20, 11:56
Hur gör man större screencaps från DVD-rips? Använder virtualdub, men när man tar en cap med det programmet blir bilden bara originalstorlek och om man förstorar upp den i Photoshop så blir bilden grynig.

Exempel på stor skarp screencap:
http://lostinthepast.shunpike.net/a/city/try0125.jpg

christian
2006-06-20, 11:58
Eh? Du vill egentligen förstora en bild, screencaps blir ju i originalstorlek eller förstorad i screencap-programmet?

Finns lite plug-ins till t ex photoshop som gör mkt bättre jobb. Finns säkert freeware också ngnstans.

Slartibartfast
2006-06-20, 12:00
[QUOTE=christian]Eh? Du vill egentligen förstora en bild, screencaps blir ju i originalstorlek eller förstorad i screencap-programmet?
[QUOTE]

Aha, jo, det är så jag vill göra. Alltså ta en screencap ur en film och förstrora upp bilden något i bra kvalitet.

The_RobRoy
2006-06-20, 12:05
Kvaliten och upplösningen blir inte bättre än din film är i.

T.ex. är xvid ofta i upplösning runt 640*nånting

Alltså inte så stort, sen kan man ju alltid förstora bilden, men det blir ju som du märker inte direkt bättre, finns kanske endel filter osv för att förbättra bilden på en förstoring.

Bästa är om det är jätteviktigt att skaffa filmen i högre upplösningen, typ High Definition då alltså.

christian
2006-06-20, 12:09
Till Photoshop finns t ex poster shop pro, men det är rätt dyrt har jag för mig. Annars är mitt tips att laborera runt med lite olika inställningar i Photoshop när du förstorar. Finns olika algoritmer att välja, har jag för mig.