handdator

Visa fullständig version : För stora luncher?

slinkan
2006-06-20, 11:03
Tänke höra med er vad ni tycker om att få i sig alldeles för stora luncher?

Jag är 2 meter lång väger 97 kilo och styrketränar 5-6 ggr i veckan.

Problemet är att jag är så SJUKT hungrig vid lunch pga av att jag har problem med att få i mig käk på mornarna.

Jag får i mig en protien/kolhydratshake vid 9 tiden innan jag går till jobbet men sen får jag säkert i mig runt 1500 kcal till lunch ( oftast kinabuffé ) med mycket ris o kyckling...

Jag tror inte att min kropp kan ta upp all den energin runt lunch vilket borde innebära att det lagras som fett istället??

What to do?

jag kan inte käka mindre till lunch för jag är så SJUKT hungrig och vill inte gå runt hungrig hela dagen sen tills jag tränar vid 16-17 tiden..

Anyone?

z_bumbi
2006-06-20, 11:15
Går du upp i vikt mer än vad du vill?

Cerberus
2006-06-20, 11:38
Tänke höra med er vad ni tycker om att få i sig alldeles för stora luncher?

Jag är 2 meter lång väger 97 kilo och styrketränar 5-6 ggr i veckan.

Problemet är att jag är så SJUKT hungrig vid lunch pga av att jag har problem med att få i mig käk på mornarna.

Jag får i mig en protien/kolhydratshake vid 9 tiden innan jag går till jobbet men sen får jag säkert i mig runt 1500 kcal till lunch ( oftast kinabuffé ) med mycket ris o kyckling...

Jag tror inte att min kropp kan ta upp all den energin runt lunch vilket borde innebära att det lagras som fett istället??

What to do?

jag kan inte käka mindre till lunch för jag är så SJUKT hungrig och vill inte gå runt hungrig hela dagen sen tills jag tränar vid 16-17 tiden..

Anyone?

varför har du svårt att äta frukost?

slinkan
2006-06-20, 13:03
Jag har vuxit upp utan att käka frukost så jag har väl vant kroppen att den inte ska ha nåt på mornarna..

Jag kan få i mig flytande föda typ shake eller lite yhogurt men så fort jag försöker käka bröd eller något så blir jag oftast lite illamående...

Nja jag går inte upp mer än jag vill men jag blir heller inte va med den lilla mage jag har fast jag promenerar ca 1-2 timmar om dagen, gymar 5-6 ggr i veckan, joggar 1-2 gånger i veckan plus att det blir mycket tennis nu under sommarn....

pragmatist
2006-06-20, 13:23
Mellanmål på förmiddagen.

Clyde
2006-06-20, 14:46
Jag har vuxit upp utan att käka frukost så jag har väl vant kroppen att den inte ska ha nåt på mornarna..

Jag kan få i mig flytande föda typ shake eller lite yhogurt men så fort jag försöker käka bröd eller något så blir jag oftast lite illamående...

Nja jag går inte upp mer än jag vill men jag blir heller inte va med den lilla mage jag har fast jag promenerar ca 1-2 timmar om dagen, gymar 5-6 ggr i veckan, joggar 1-2 gånger i veckan plus att det blir mycket tennis nu under sommarn....

Lösningen blir nog att du häller i dig en proteindrink på morgonen. Det mättar bra och avbryter katabolismen.

MikeAlex
2006-06-20, 14:59
Du behöver ju inte dra ner på mängden mat vid lunch, men du kanske kan dra ner på kalorinivån ändå, genom att äta nyttigare mat som trots det mättar. Vet inte, men Kinabuffé låter onödigt fett i mina öron... Testa fyll ut med mkt grönsaker etc.

Sniggel
2006-06-20, 15:45

"Ta upp energi" tolkar jag som att kroppen tillgodogör sig energin, antingen genom att använda den direkt eller spara den (som glykogen eller fett t ex).
Ja, kroppen lär nog ta hand om all energi du får till lunchen, vilket inte är positivt eftersom lunchen är stor och du vill bli av med fett.

tp_88
2006-06-20, 15:50
Mellanmål vid 14:30 snåret?

emmak
2006-06-20, 17:15
Du behöver ju inte dra ner på mängden mat vid lunch, men du kanske kan dra ner på kalorinivån ändå, genom att äta nyttigare mat som trots det mättar. Vet inte, men Kinabuffé låter onödigt fett i mina öron... Testa fyll ut med mkt grönsaker etc.

Finns väldigt många alternativ när det är Kinabuffé som är goda och nyttig, då det inte handlar om fet mat, det är därför det är bra att det är just buffe så man kan välja precis vad man vill, man behöver ju inte välja det friterade :)

slinkan
2006-06-20, 17:29
ok men säg att jag minskar på lunchen lite eller fyller ut med grönsaker så det blir mindre kallisar, sedan tar jag en proteinshake vid 14:30 MEN då ska jag ju träna sedan vid 16 och då blir det en stor protein/kolhydratshake innan träningen och en protien/kolhydratshake efter träningen.. då blir det:
Lunch 12:00
shake:14:30
shake:16:00
shake:17:00
Middag 18:00

Blir det ändå inte för mycket kallisar här på de timmarna då?
Det kanske funkar eftersom det är så nära inpå träningen?

Tack för alla svar och förslag föresten!!

userfriendly
2006-06-20, 17:34
jag håller med bumbi, går du UPP i vikt?? för isf äter du nog för mkt, gör du inte det så keep on eating!?

För annars tycker jag resten av dagens mål, men bara nån shake här o där ser lite dåligt ut

glöm ej grönsaker, frukter o bra fett

Lord_Real
2006-06-21, 09:35
Det går att lära sig att äta frukost. Jag var precis som dig förut och åt inte frukost (vart illamående av det).
Sedan så hade jag en flickvän som var en riktig frukostman som la ca 50% av hennes matbudget till frukost (så hon hade alltid spännande och goda frukostgrejjer hemma). Så det hon åt verkade gott samt att det var trist att titta på när hon åt så började jag sakta men säkert lära mig att äta frukost.

Efter att ha fått frukosten att fungera så orkar i varje fall jag mycket mer på eftermiddagarna. Att jag har mer energi då gjorde också att det var lättare att sluta äta godis (eftersom jag ofta åt det för att få energikick).
De dagar jag glömmer äta frukost (typ vaknar så sent att jag tar bort den måltiden elelr något) är dagar då min styrketräning går allra sämst.