Visa fullständig version : DC fördelning på träningsdagarna?
Nu när jag ska dra igång med träningen på allvar tänkte jag testa DC. Jag kör det tuffaset schemat för att se om jag klarar det, och upplägget är enl instruktionerna mån tis tor fre. Kan man inte köra mån ons fre sön istället? Förstår inte fördelen med att alltid kölra två pass i rad och sen vila två dagar istället för att göra det så jämnt som möjligt.
delta_mats
2006-06-20, 09:43
Klart du kan köra så också. Men förvänta dig inte att bli någon hulk i sådana fall.*rolleyes*
Menar du att du skulle köra sön och mån, dvs två dagar i rad eller varannan dag, mån, ons, fre, sön, tis..?
Jag skulle säga att du behöver vilan! Tänker du köra widowmakers för benen? I så fall lär du definitivt behöva vilan. Ett tips är att inte ge dig på rest pauses och static hold förrän du kommit in i träningen lite, för att på så sätt känna av vilken återhämtning du behöver.
Själv tänker jag testa att köra endast var tredje dag efter ett par månaders exprimenterande med DC. Gammal man med dålig återhämtning..
Läste visst fel!
Du tänkte köra fyra ggr i veckan! Glöm det! Kör halvkroppspass mån, ons, fre med lägsta intensitet och stegra vartefter. Varför denna brådska och otålighet? Det är lättare att höja intensiteten vartefter än att överträna sig och komma tillbaka. Ett smartare sätt att lära sig vad kroppen tål än att gasa för fullt från början. Då vet du endast att du körde för hårt och måste stega dig nedåt istället. Dumt enligt mig!
Damien Thorne
2006-06-20, 11:43
Det Doggcrapp rekommenderar de som kör hans schema första gången är att träna 3ggr/vecka.
Måndag, Onsdag, Fredag.
Och då kör man halvkroppspass. Så ena veckan kör man samma första halvan av kroppen 2ggr och nästa vecka kör man första halvan av kroppen 1 gång.
Damien Thorne
2006-06-20, 11:45
Men om du vill träna 4ggr/vecka så är det helt okej att köra Mån, Ons, Fre, Sön
Jag tycker att det är lättare att köra varannan dag än att köra 2 dagar i rad, vila en, köra 2, vila 2.
Damien Thorne
2006-06-20, 11:49
Har du läst denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653
Squatinator
2006-06-20, 13:24
Ehh, inte ge sig på rest pauses? Det är hela poängen med hela dogg crap programmet. Ingen rest pause så kör du inte dogg crap.
Själv kör jag varannan dag, alltså mån/ons/fre/sön/tis/tors/lör/repeat. Ibland gör jag luckor ifall benen inte orkar. Beror ju helt på vad man orkar själv, 3 gånger per vecka är ju standard, mån/ons/fre som damien säger
Ehh, inte ge sig på rest pauses? Det är hela poängen med hela dogg crap programmet. Ingen rest pause så kör du inte dogg crap.
Jasså, det är inte vad jag läst men men. Att köra raka set i början är vad jag skulle rekomendera.
Squatinator
2006-06-20, 20:00
Varför rekommendera det? DCprogrammet är ingenting för nybörjare som inte lyfter med bra form.
Från Dante själv:
"A) I believe rest pausing is the most productive way of training ever. I've never seen a way to faster strength gains than what comes from rest pausing."
Själva rest pauseprincipen är en av grundstenarna i programmet tillsammans med 20 reparna. Det är bara vissa muskelgrupper man kör raka set. Hela poängen med rest pause är ju att få ut maximal effekt ur minsta möjliga antal set.
Damien Thorne
2006-06-20, 21:13
Själva rest pauseprincipen är en av grundstenarna i programmet tillsammans med 20 reparna. Det är bara vissa muskelgrupper man kör raka set. Hela poängen med rest pause är ju att få ut maximal effekt ur minsta möjliga antal set.
Det stämmer bra det. En till viktig grundsten är "Extreme stretching".
Damien Thorne
2006-06-20, 21:19
Det är egentligen utformat som ett 3 fas-program
Fas 1: Endast ett rakt set. Sikta på 15 reps (10-20).
Fas 2: Lägg till static hold.
Fas 3: Lägg till rest pause
Kör 2 veckors "Cruising" mellan varje fas
Kör varje fas i ca 4-6 veckor
Man kan se det som att de två första faserna är en uppvärmning inför det rigtiga Doggcrappprogrammet.
Men när jag körde Doggcrapp så tyckte jag att de den "uppvärmingen" kändes helt onödig. Så jag startade på fas 3 direkt, det fungerade bra.
Den sista varianten verkar, för att vara dogcrap, relativt vettig. Plockar man bort stretchingen och bara kör restpause varannat pass för en muskel så ser det t o m hyggligt ut.
Damien Thorne
2006-06-21, 07:19
Den sista varianten verkar, för att vara dogcrap, relativt vettig. Plockar man bort stretchingen och bara kör restpause varannat pass för en muskel så ser det t o m hyggligt ut.
Menar du "Fas 3" när du skriver "den sista varianten"? Eller har det kommit ut någon uppdatering som jag har missat?
Menar bara att man ska ha ganska bra koll på sin återhämtningsförmåga, speciellt om man inte är van vid den här sortens träning. Det är lätt att bränna ut sig, speciellt om man ska kör mer än fyra ggr per vecka som trådskaparen vill. Jag har aldrig sett någon rekommenderas att ens köra fyra ggr/vecka som nybörjare. Själv körde jag igång tre ggr/vecka med rest pauses i alla set vilket visade sig vara för mycket. Fick börja om och gradvis lägga till restpauses och static hold. Stegvis som Daimen Thorne beskriver. Finns risk att man förlora dyrbar tid på att gå in för hårt tycker jag.
Dessutom har jag läst (hittar inte det nu) att Dante själv numera oftast kör extremt låg volym, dvs ett rakt set. Jag uppfattar det som om Doggcrapp bygger på ett rakt set per muskelgrupp och extreme stretching. Rest pause och static hold är intensitetshöjande verktyg som används av de flesta men inte alla, beroende på återhämtning osv.
det var visst 4 ggr per vecka som trådskaparen ska träna. Om du ska träna så i början skulle jag absolut bara göra raka set i början, men det är ju jag det. Psykisk är det också väldigt krävande eftersom du måste ge allt i ett enda set, dvs ingen andra chans i ett rest pause set eller static hold. Du ska vara urlakad efter ett set. Det tycker åtminstone jag är svårt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.