handdator

Visa fullständig version : Bli av med finnar- Dra ner på kolhydraterna?

sibbemannen
2006-06-20, 08:10
Nån som har testat att dra ner på kolhydraterna, fettet och sockret och öka intaget av protien för att bli av med finnnarna?Nån som vet om det funkar? erfarenheter?

MVH

King Grub
2006-06-20, 08:18
Protein ger minst lika stor hormonpåverkan som kolhydrathat, och mycket större än fett.

sanoj
2006-06-20, 08:21
Jag har väl märkt lite skillnad från när jag äter mycket godis, glass och snacks osv mot när jag inte äter det. :)

sibbemannen
2006-06-20, 08:22
Ifall du hade haft problem med finnar(akne) Hur hade din kosthållning sett ut då?

sibbemannen
2006-06-20, 08:34
King Grub, hur hade du lagt upp intaget av näringsämnerna för att minska finnarna?

Fairing
2006-06-20, 08:39
Nån som har testat att dra ner på kolhydraterna, fettet och sockret och öka intaget av protien för att bli av med finnnarna?Nån som vet om det funkar? erfarenheter?

MVH

Enda gången jag får finnar är när jag ökar proteinintaget och sänker kolhydratsintaget*cry*

King Grub
2006-06-20, 08:43
King Grub, hur hade du lagt upp intaget av näringsämnerna för att minska finnarna?

Utesluta allt raffinerat och alla halvfabrikat.

sibbemannen
2006-06-20, 08:46
Vad innebär raffinerad mat?

Officer
2006-06-20, 08:47
Jag är en typisk helggodisätare. När jag äter godis på helgerna så äter jag ordentligt. Det kan handla om upp mot 1 kg lösvikt.

Men jag har märkt ett samband mellan godis och acne - jag har nämligen enormt acnepåslag ungefär måndag ->onsdag/torsdag. Det verkar som 1 kg lösviktsgodis ger en enorm hormonpåverkan på mig, och finnarna blossar upp precis efter helgen.

Den föregångna helgen testade jag trots att det var mycket hårt att inte äta godis överhuvudtaget. Två-tre glass och några mums-mums fick dock dimpa ner. Jag har inte alls finnar idag tisdag.

Jag tänker dock fan aldrig dra ner på kolisar/protein enbart pga acne. Den acne jag får är av stora mängder godis - det är så det funkar för mig.

Mental
2006-06-20, 09:00
Utesluta allt raffinerat och alla halvfabrikat.

Så det blir till att mala sitt eget mjöl, baka sitt eget bröd och mala sin egen köttfärs?

Min värld är uppbyggd kring halvfabrikat ;) klarar mig inte utan krossade tomater, mald köttfärs, vetemjöl, buljongtärningar, kryddblandningar. bröd och andra halvfabrikat.

Det går inte att undvika halvfabrikat med mindre än att vara ett självförsörjande lantbruk.

Officer
2006-06-20, 09:05
Så det blir till att mala sitt eget mjöl, baka sitt eget bröd och mala sin egen köttfärs?

Min värld är uppbyggd kring halvfabrikat ;) klarar mig inte utan krossade tomater, mald köttfärs, vetemjöl, buljongtärningar, kryddblandningar. bröd och andra halvfabrikat.

Det går inte att undvika halvfabrikat med mindre än att vara ett självförsörjande lantbruk.

Inte ens Grub lever efter det han lär. Han säger bara hur det är - vad som kan påverka och vad som eventuellt kan lösa problemet. Det finns så många faktorer som spelar in för att man har mer eller mindre acne än någon annan.

Halvfabrikat :hbang: :eating:

King Grub
2006-06-20, 09:09
Inte ens Grub lever efter det han lär.

Jag har inga finnar. Har jag haft 10 i hela mitt liv? Varför skulle jag följa en acnereducerande kost?

Officer
2006-06-20, 09:11
Jag har inga finnar. Har jag haft 10 i hela mitt liv? Varför skulle jag följa en acnereducerande kost?

Käkar du aldrig halvfabrikat? Aldrig nånsin? Är du 100% optimal hela tiden? Tja, om du njuter av livet på det sättet så får du förstås göra det. Men i min verklighet så finns faktiskt vissa mindre nyttiga saker man måste äta då och då för att njuta av livet till fullo :sleep:

Edit: nu såg jag att du menade acnereducerande kost - men då undrar jag varför du kontrade mot det jag skrev i det första laget hmm

King Grub
2006-06-20, 09:12
Nu läste du det jag skrev tvärtom mot vad texten sade.

King Grub
2006-06-20, 09:13
då undrar jag varför du kontrade mot det jag skrev i det första laget hmm

Varför skulle jag "leva som jag lär", när den jag lär har problem jag inte har?

Har man problemen och vill bli av med dom, eller lindra dom, får man antingen ta tag i dom, eller gilla läget. Inte säga "orkar inte", "för jobbigt" eller liknande.

666white
2006-06-20, 09:16
Äh, vem bryr sig om man får en eller två finnar?
Finns salva mot acne.

Officer
2006-06-20, 09:17

Har man problemen och vill bli av med dom, eller lindra dom, får man antingen ta tag i dom, eller gilla läget. Inte säga "orkar inte", "för jobbigt" eller liknande.

Ja exakt - Mental verkade tro att han måste följa dina direktioner. Jag föredrar hellre ha lite finnar/bli lite småfet då o då men ändå kunna äta det jag vill. Tyvärr hör jag till gruppen mindre lyckligt lottade som får dålig hy av dålig mat - men det kan jag ta med tanke på hur mycket skit jag käkar :)
Upp till var och en. Det jag påpekade var bara att du har rätt, men frågan är hur mycket man vill uppoffra för att rädda det andra.

hammer95
2006-06-20, 09:33

:bow: :bow:

paddanboy
2006-06-20, 09:34
Nu har ni ju fått det till som om det enbart vore maten som gör att finnar dyker upp. Vad jag har fått upfattningen så beror det snarare på andra faktorer.

King Grub
2006-06-20, 09:35
Nu har ni ju fått det till som om det enbart vore maten som gör att finnar dyker upp. Vad jag har fått upfattningen så beror det snarare på andra faktorer.

Din uppfattning stämmer inte.

Kosten är den största påverkande, påverkbara faktorn.

Generna är ännu större, men där är man i underläge att påverka.

Mental
2006-06-20, 10:20
Ja exakt - Mental verkade tro att han måste följa dina direktioner. Jag föredrar hellre ha lite finnar/bli lite småfet då o då men ändå kunna äta det jag vill. Tyvärr hör jag till gruppen mindre lyckligt lottade som får dålig hy av dålig mat - men det kan jag ta med tanke på hur mycket skit jag käkar :)
Upp till var och en. Det jag påpekade var bara att du har rätt, men frågan är hur mycket man vill uppoffra för att rädda det andra.

Det jag menar är att de instrutionerna är näst intill omöjliga att följa, då nästan allt vi äter är hel eller halvfabrikat. Själv har jag inga problem med finnar (eller acne för den delen) så jag slipper bry mig :D

Kurash
2006-06-20, 10:22
Själv känner jag att jag får finnar av alkohol, men det kanske bara är inbillat. Kan ju va kebaben jag äter på fyllan också.

Hades
2006-06-20, 10:25
Själv känner jag att jag får finnar av alkohol, men det kanske bara är inbillat. Kan ju va kebaben jag äter på fyllan också.
Min acne brukar bli värre när jag har vätskebrist (bland annat när jag druckit rikliga mängder alkohol alltså).

paddanboy
2006-06-20, 10:34
Din uppfattning stämmer inte.

Kosten är den största påverkande, påverkbara faktorn.

Generna är ännu större, men där är man i underläge att påverka.

Alltså har Generna störst inverkan och inte maten, du sa det själv.

Jag tror förövrigt det handlar om hygein också, till exempel hur man sköter ansiktet i form av tvätt och att man i vardagen inte försöker peta i ansiktet...

Det ter sig konstigt varför raffinerade produkter skulle vara farligare än andra? Det måste vara en fördom... skulle man äta långsamma kolhydrater i pulverform kan de knappast vara någon större skillnad än att äta det i form av grönsaker till exempel.

Det jag menade med fördom är ju att nästan allt raffinerat innehåller snabba kolhydrater, socker, vitt mjöl och så vidare. Men jag anser att de flesta på kollo lär har koll på vad som har högt GI och inte, raffinerat och inte.

Angel
2006-06-20, 10:38
Jag har haft kanske....5 riktiga finnar i hela mitt liv.
Mina tips är att tänka lite på vad du äter, dricka vatten. Sedan gå och gör en ansiktsbehandling så du får veta vilken hudtyp du har samt en bra "start". Använd sedan produkter anpassat efter dina problem. (Dermalogica är bäst). Sen har ja hört att detoxa är bra mot finnar med :confused:

Trance
2006-06-20, 10:43
Ät inte saker som påverkar diverse hormoner så lite som möjligt eftersom det är det som verkar ge finnar? Det svåra är väl att veta vad det är. Man kan ju iallfall utesluta testosteron och kortison ur kosten, de påverkar rätt rejält.

Tycker generellt att det borde forskas mer på detta ämne.

myggan
2006-06-20, 10:43
Alltså har Generna störst inverkan och inte maten, du sa det själv.

Jag tror förövrigt det handlar om hygein också, till exempel hur man sköter ansiktet i form av tvätt och att man i vardagen inte försöker peta i ansiktet...

Ja men det är väl ganska självklart?
Det är ju knappast så att personer med kraftig acne sitter hemma och äter smör ur paketet eller något liknande.

Acne har inget med hygien att göra heller.
Tror du man får kraftig acne av att tvätta sig med fel tvål eller hoppar över duschen en dag.

Folk som har problem med acne är ofta väldigt måna om sin hygien och tvättar sig ofta för mycket, med specialtvålar för flera hundralappar osv, medans folk som inte har acne benägen hy tvättar sig med blåvitts jättefeta tvål för 5 kronor utan att få finnar för det.

paddanboy
2006-06-20, 10:45
OBSERVERA

Jag skall tillägga att kolhydrater i pulverform(raff.) inte brukar innehålla de vettiga vitaminer och mineraler som ickeraffinerade produkter med samma GI.

Angel
2006-06-20, 10:46
Varför får man acne?
Som vid så många andra tillstånd vet vi inte varför vissa människor får många acne-komedoner och andra inga alls. Det finns inga studier som visar att det beror på dålig hygien eller på felaktig kost.

Man vet att det manliga könshormonet testosteron stimulerar bildningen av acne. Det är också detta som gör att acne är vanligare hos pojkar i puberteten än flickor. De som använder testosteron som doping får oftast också acne.

Ytterligare faktorer som påverkar bildningen av acne är t ex vissa mediciner som cortison, Litium och p-piller. Det finns också faktorer i miljön som kan stimulera bildningen, t ex tjära, olika oljor, varmt klimat (Mallorca-acne) samt täckande smink.

paddanboy
2006-06-20, 10:50
Ja men det är väl ganska självklart?
Det är ju knappast så att personer med kraftig acne sitter hemma och äter smör ur paketet eller något liknande.

Acne har inget med hygien att göra heller.
Tror du man får kraftig acne av att tvätta sig med fel tvål eller hoppar över duschen en dag.

Folk som har problem med acne är ofta väldigt måna om sin hygien och tvättar sig ofta för mycket, med specialtvålar för flera hundralappar osv, medans folk som inte har acne benägen hy tvättar sig med blåvitts jättefeta tvål för 5 kronor utan att få finnar för det.

Mja, vi måste ju se det från olika perspektiv, acne är ju ett större problem än ett antal finnar. Majoriteten har ju inte acne så då pratar vi om finnar i olika nivåer.

Helt klart kan man påverka uppkomsten av finnar genom att testa sig fram rent hygienmässigt om man använder olika produkter. Men samtidigt är det ju främst en genetisk fråga, och matvanor spelar också in som folk redan skrivit.

King Grub
2006-06-20, 10:52
Varför får man acne?
Som vid så många andra tillstånd vet vi inte varför vissa människor får många acne-komedoner och andra inga alls. Det finns inga studier som visar att det beror på dålig hygien eller på felaktig kost.

Gammalt.

Det gör det visst det.

Artiklar som säger att kosten inte påverkar baserar uttalandet på gammal, riktigt gammal, och dåligt underbyggd forskning.

A substantial body of literature now exists that directly implicates diet as the most likely environmental factor underlying the development of acne.

Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. Implications for the role of diet in acne.

Angel
2006-06-20, 10:53
Infomedica, bästa sidan..

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18608

Angel
2006-06-20, 10:54
http://www.sjukvardsradgivningen.se/admin/bildarkiv/Amnen/Akne/s_akne.gif

King Grub
2006-06-20, 10:55
Infomedica, bästa sidan..

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18608

Tyvärr är artikeln felaktig, vad gäller kostpåståendena.

Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. Implications for the role of diet in acne. (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf)

Angel
2006-06-20, 10:57
Tyvärr är artikeln felaktig.

då tycker ja doktorn skall skriva och säga det till dom då eftersom det är en sida som används mycket innom vården, ägs av landstingen och vunit en massa priser för att den är så bra och alltid aktuell

King Grub
2006-06-20, 10:58
då tycker ja doktorn skall skriva och säga det till dom då eftersom det är en sida som används mycket innom vården, ägs av landstingen och vunit en massa priser för att den är så bra och alltid aktuell

Kostpåstående i den baseras på forskning från 70-talet.

Det finns heller inget vetenskapligt stöd för att akne kan orsakas av, eller bli värre av, olika födoämnen

...är fel, helt enkelt.

Officer
2006-06-20, 10:59
Kosten HAR en påverkan på acne. Det är bara att kolla runt i sin omgivning och bekanta. Många får finnar av t ex choklad - och nej det är ingen jäkla placebo.

Angel
2006-06-20, 10:59
Kostpåstående i den baseras på forskning från 70-talet.

...är fel, helt enkelt.

läs mitt inlägg ovan..

King Grub
2006-06-20, 11:00
2 of the major textbooks of dermatology promulgate the
notion that diet and acne are unrelated, yet rely only on 2
primary references that are not only more than 30 years
old, but which contain key experimental design flaws.

Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91.

King Grub
2006-06-20, 11:00
läs mitt inlägg ovan..

Jag gjorde det, och svarade på det. Inlägget i fråga påstod felaktigheter.

Angel
2006-06-20, 11:02
Jag gjorde det, och svarade på det. Fel.

Nej nej, ja skrev att jag tycker du skall skriva det till dom då, om du nu är säker på att du har rätt. Så inte alla stackars människor med acne som läser det blir lurade.

King Grub
2006-06-20, 11:02
Nej nej, ja skrev att jag tycker du skall skriva det till dom då, om du nu är säker på att du har rätt. Så inte alla stackars människor med acne som läser det blir lurade.

Prova klicka länken till review-artikeln. :thumbup: En artikel baserad på ny forskning, inte två felaktigt konstruerade studier från mer än 30 år tillbaka, som påståendet att acne inte är kostrelaterat bygger på.

Angel
2006-06-20, 11:06
Prova klicka länken till review-artikeln. :thumbup: En artikel baserad på ny forskning, inte två felaktigt konstruerade studier från mer än 30 år tillbaka, som påståendet att acne inte är kostrelaterat bygger på.

Men halå halå *bonka dig i huvudet*. Säg inte det till mig, jag har inga finnar. Jag försöker bara vara hjälpsam. Dock tycker jag du, om du nu är väldigt säker på denna saken, kanske visa dina studier för sidor som tex infomedica som väldigt många människor använder sig av. Eftersom du också verkar vara mån om människor med acne menar jag..

King Grub
2006-06-20, 11:08
Dom går efter uppgifterna i dermatologilitteraturen, och den litteraturen är baserad på gammal forskning. Innan den är uppdaterad skriver vi säkert 2025. Tyvärr.

Angel
2006-06-20, 11:09
Jag orkar inte mer....*cry*

King Grub
2006-06-20, 11:10
Jag kan inte påverka vad som skrivs på den sidan. Däremot kan jag informera här om att det är gammal information som sprids där.

Angel
2006-06-20, 11:12
Är ju som att prata med en vägg, dessutom ser man ju sjukvårdsrådgivningen som mera pålitlig än en forumskille ju....*cry* *cry* ...och jag bryr mig ju om folks välbefinnande....*cry* *cry*

Slartibartfast
2006-06-20, 11:13
Är det Grubs uppgift att upplysa alla människor om felaktigheter i den information som de tar som fakta?

King Grub
2006-06-20, 11:14
Är ju som att prata med en vägg, dessutom ser man ju sjukvårdsrådgivningen som mera pålitlig än en forumskille ju....*cry* *cry* ...och jag bryr mig ju om folks välbefinnande....*cry* *cry*

Men jag med ju. Det är ju därför jag försöker informera om att det finns nyare forskning är vad dom presenterar, forskning som säger att så är fallet. :) Om det nu går att påverka acne och lindra den genom kosten, är det väl bra?

Angel
2006-06-20, 11:14
Är det Grubs uppgift att upplysa alla människor om felaktigheter i den information som de tar som fakta?

Om han nu är seriöst intresserad så mycket jag att det hade varit en hedersvärd uppgift.

Angel
2006-06-20, 11:15
Men jag med ju. Det är ju därför jag försöker informera om att det finns nyare forskning är vad dom presenterar, forskning som säger att så är fallet. :) Om det nu går att påverka acne och lindra den genom kosten, är det väl bra?

Ja det är bra....det skrev ja redan i mitt första inlägg att jag med trodde..

Slartibartfast
2006-06-20, 11:16
Om han nu är seriöst intresserad så mycket jag att det hade varit en hedersvärd uppgift.

Han kanske föredrar att ha koll för egen del och för folk som frågar, och inte söka upp folk att predika för?

Angel
2006-06-20, 11:17
Han kanske föredrar att ha koll för egen del och inte söka upp folk att predika för?

Ha gillar att predikera här iallafall!!!

Men shit the same då!!!

King Grub
2006-06-20, 11:18
Ja det är bra....det skrev ja redan i mitt första inlägg att jag med trodde..

Jo, men sedan skrev du, i inlägg 29, att det inte fanns några bevis för att kosten hade en påverkande effekt. Och du gjorde det på ett sätt som fick det att se ut som om det var din åsikt - du citerade inte och angav inte källa. Jag ber om ursäkt om du tror att det var dig jag käbblade emot - det var det alltså inte, utan det var mer informationen i texten du skrev, men du var ju inte upphovspersonen bakom den, det bara såg så ut. :)

Angel
2006-06-20, 11:20
Jo, men sedan skrev du, i inlägg 29, att det inte fanns några bevis för att kosten hade en påverkande effekt. Och du gjorde det på ett sätt som fick det att se ut som om det var din åsikt - du citerade inte och angav inte källa. Jag ber om ursäkt om du tror att det var dig jag käbblade emot - det var det alltså inte, utan det var mer informationen i texten du skrev, men du var ju inte upphovspersonen bakom den, det bara såg så ut. :)

Nejdå ja bara googlade nått...Ja skall komma ihåg att ange källan nästa gång jag ger mig ut på sånna avvikelser...:notme: